Bijvoeding + voedselallergie

Goedemorgen!



Sinds februari zijn we erachter dat ons zoontje een koemelkallergie heeft.

Zijn probleemgebieden zijn zijn longen (bronchitus) en zijn darmen. Zijn wangetjes die heel erg schraal waren zijn herstellende.



Sinds we de pepti gebruiken gaat het veel beter. Maar nu hij 6 mnd is zijn we gestart met de bijvoeding na een gesprek bij de dietiste.



Het is ons eerste kindje en ik ben helemaal niet thuis op het gebied van voedselallergie alhoewel ik veel vind op internet.



Op dit moment hebben we 2 dingen op het menu naast de melk en pap>

-verse worteltjes

-rijstewafel vanaf 6 mnd



Gisteren heeft hij om 12.30 uur verse brocoli gehad (klein beetje) voor het eerst. Maar na 2 uur begon het huilen, overstrekken, harde buik, krampen. Dus waarschijnlijk kan hij hier dus niet tegen snik.

Vandaag probeer ik het nog 1 keer om te zien of hij weer reageert.



Ik heb dit topic geopend omdat ik het prettig vind om ideeen en tips uit te wisselen over de bijvoeding en af en toe je verhaal kwijt te kunnen als het niet echt wil allemaal. Recepten, ervaringen met kant en klaar producten uit de winkel etc.



Zijn er meer mensen die dit willen dan zie ik graag reacties!



Liefs Sandra

Heb niet veel tijd, maar wil je even vertellen dat je op de site http://www.babyallergie.nl eens moet neuzen. Daar staat ook een schema voor opbouw bijvoeding :wink:

@inkie wrote:

Heb niet veel tijd, maar wil je even vertellen dat je op de site http://www.babyallergie.nl eens moet neuzen. Daar staat ook een schema voor opbouw bijvoeding :wink:




Klopt ik ken de site met nog meerdere. Maar vind het gewoon leuk om met moeders te kletsen waarbij hetzelfde speelt. Ik merk uit mijn omgeving dat mensen het maar gezeur vinden of lastig vinden…

Soms is het lekker gewoon even je hart te luchten als er iets weer niet lukt!

Mijn zoontje die nu 2 is heeft ook koemelkallergie gehad. Toen hij 1 jaar was hebben we het weer geprobeerd met de koemelk. De verjaardagstaart vonden we een goede test :lol:

Gelukkig kon hij er toen weer tegen en sindsdien eet hij alles. Hij heeft nog wel wat last van eczeem en ook zijn luchtwegen zijn nog erg “gevoelig”. Hij gebruikt een Ventolin puffer omdat hij soms wat benauwd is.



Toen hij 6 maanden was zijn we ook begonnen met bijvoeding. Maar alleen nog met groente en fruit uit potjes. Dat ging over het algemeen wel redelijk goed. Ook (koemelkvrij)brood ging erg goed en dat vond hij ook erg lekker.



Wij zijn toen ook bij een dietiste geweest, maar vond niet dat ik veel aan haar had. Het kwam er een beetje op neer dat we gewoon dingen moesten proberen en als hij er last van kreeg nog een keer proberen en als hij weer last kreeg dan was hij er waarschijnlijk allergisch voor. Leek mij nogal logisch… Dus ben maar 1 keer bij haar geweest :oops:



Als je nog vragen hebt… stel maar hoor! Misschien kan ik je nog ergens mee helpen :lol:

Heel herkenbaar!

Kreeg van de dietiste een lijst mee en info. Proberen kwam het op neer en verder maar uitzoeken…dus heb ik ook gezegd dat ik haar wel bel als ik vragen heb. Heb thuis besloten internet maar te raadplegen en niet meer te gaan :oops:



Maak de groente vers. Wel even werk maar dan weet je zeker dat er behalve water niets anders doorheen zit.



Wat ik me wel af vraag is het volgende…

Nieuwe producten moeten wij in kleine hoeveelheden aanbieden.

Maar hij heeft wel veel honger. Dus heeft hij de dag ervoor een heel bakje wortels op krijgt hij de dag erna maar een miniscuul beetje broccoli…vult nooit genoeg! Kan je hem dan 's avonds nog wortels geven ofzo…of een extra fles die dag??

Ik denk dat je het beste de nieuwe dingen kunt proberen naast de dingen die al getest zijn.

Dus als je zeker weet dat hij van wortels geen last krijgt dan geef je hem een schaaltje wortels en daarnaast (of er doorheen) bijvoorbeeld wat broccoli.

Het blijft lastig hoor. Soms kreeg die van ons al dagen wortels en ging het prima en dan opeens zat hij weer onder de uitslag :? Maar ja, die uitslag kan natuurlijk ook ergens anders van komen (wasmiddel, te warm of te koud, droge lucht…etc.)

In principe krijgen ze tot 1 jaar ook met alleen melk en pap voldoende voedingsstoffen binnen. Dus maak je niet al te druk over de bijvoeding en doe rustig aan met proberen. Heb je al een broodje geprobeerd?

Wat voor reactie krijgt hij als hij koemelk binnenkrijgt? Ook uitslag of alleen last van zijn darmpjes?

Hier ook druk aan het klooien en gisteren mett m’n stomme kop een heeel klein beetje bruine boontjes met appel geprobeerd He-le-maal mis, is natuurlijk veel te hard werken voor zijn buikje , maar er stond op dat het voot 60 procent uit appel bestond en 30% bruine bonen Hij vond het geweldig lekker, maar wat voelde ik me schuldig!! Stomme trut!



Nu maar weer braaf aan de bloemkool (niet echt lekker ) worteltjes ( echt niet lekker) Broccoli staat op de "veilige lijst"maar na je verhaal vind ik dat dan ook alweer eng.



Oh, hier trouwens ook al sinds de 2e maand aan de pepti, heb je denk ik wel eens gelezen op de septembermama’s



De fruithapjes vind hij trouwens wel echt een feest, maar ik vind het wel erg spannend allemaal het consternatie bureau gaf aan dat het in maand 7 alweer de tijd is voor de introductie van de granen Ik heb gezegd dat ik eerst wel eens even rustig op gang ga proberen te komen met die potjes alles op zijn tijd en anders maar erna!



Maar het blijft een gekloot!



Ik vraag me trouwens af of door de bereidingswijze van de potjes deze minder allergeen zijn dan wanneer je zelf een en ander kookt Weet iemand dat? ( weet ik veel misschien scheelt het wel in de kooktijd die wij en de fabriek aanhouden of eh de hoeveelheid water de hardheid van water,de verhoudingen tussen de groentes en de rijst verzin het maar?!)



gr juliette



(nb voor de rest pieker ik me helemaal niet suf over of het allemaal wel goed gaat en hoe voorzichtig ik wel zou moeten zijn hoor :roll: :mrgreen:

@Jubbes wrote:

Ik vraag me trouwens af of door de bereidingswijze van de potjes deze minder allergeen zijn dan wanneer je zelf een en ander kookt Weet iemand dat? :




Ik heb zelf geen allergisch kindje al ben ik dus wel heel voorzichtig te werk gegaan omdat man en ik beide flink allergisch zijn.

Maar dit weet ik toevallig.

Potjes zijn namelijk vaak juist meer allergeen als vers, dit door toevoegingen voor de houdbaarheid. (In veel fruitpotjes zi bijv citroenzuur, wat hoog allergeen is) Pure enkelvoudige producten zijn het beste te testen.

(om ze zo fijn te krijgen als de potjes, eerst koken, dan pureren, en dan door een theezeefje drukken met een lepel :wink: )

Yep ook tegen mij heeft de dietiste gezegd dat je het beter zelf kan maken dus dat doe ik dan ook maar. Is ook veel gezonder!



En nu verdraagt hij tenminste verse wortels en eerst niet uit een potje. Citroenzuur schijnt inderdaad een grote boosdoener te zijn!



Wel goed nieuws vandaag! Heb nogmaals brocoli geprobeerd en het ging alweer beter als gisteren!! :dance: Hij heeft maar een klein beetje kramp gehad en flinke scheten gelaten haha maar na een uurtje wat het weer over YES!

Morgen dus maar 125 gr (is een heel potje van 4 mnd kwa hoeveelheid) en als dat ook goed gaat hebben we al 2 smaakjes!!!



Het enige is dat zijn bronchitus deze week weer op gaat spelen maar of dat nu met de bijvoeding te maken heeft weet ik niet…

Yuri reageert met zijn darmen en zijn longen. Gelukkig heeft hij geen erge exceem. Hooguit erg rode droge en schrale wangen. Maar vaseline helpt nu wel want sinds de pepti zijn ze een stuk zachter aan het worden! 8)



Jubbes, fruit mocht ik ook proberen maar dat doe ik nog maar niet…hier reageerde hij eerder het meeste op. En als ik het wilde raadde ze peer aan en dan eerst koken.



Heb je inderdaad gezien bij de sept mam’s!



:-*

Goedemorgen



Hmm de brocoli is toch niet helemaal goed gegaan vrees ik…

Gisteren avond dat ik hem op bed legde ging het nog goed maar terwijl hij sliep huilde hij zo nu en dan en trappelde met zijn benen de deken weg. Ook liet hij behoorlijke windjes…

Om 12 uur zette hij het op een krijsen! Na een klein flesje is hij gelukkig jammerend weer in slaap gevallen. Maar een paar uur later was het weer brullen en lag hij te trappelen in zijn bed. Ben maar gaan lopen om hem rustig te krijgen en zo zijn we later met hem bij me weer in slaap gevallen.



Vanmorgen werd hij gelukkig weer vrolijk wakker maar weigerde zijn fles. Nu net alsnog gegeven en hij slaapt nu…



Ik ben verrot :?

Het ging allemaal weer zo lekker maar nu we met de bijvoeding beginnen ben je voor mijn gevoel weer terug bij af. Ben ik de enige met dit gevoel?



Kus

Hier slecht nieuws…het gaat weer niet lekker met Yuri…

Na gisteren ochtend dat hij zijn fles weigerde heeft hij alle volgende voeding eruit gegooid

Zelfs 3 uur na de fles gaf hij nog over STINKEN die gore melk!!!

Heb mezelf 3 keer om moeten kleden want ik zat ook onder…



Daarbij kwam ook nog eens 's middags dat de brocoli als water langs zijn benen liep…giga diaree…Tot 's nachts aan toe

Vanaf 3 uur 's middags heeft hij bij elkaar denk 100cc ORS gedronken en verders niets.



Vanmorgen gaf hij aan honger te hebben dus dacht ik das mooi!

Ik een verdunde fles aangemaakt (180cc en 5 schepjes ipv 6) en hier dronk hij 140cc van. Maar toen we om half 10 naar beneden gingen was het weer zo ver> alles kwam eruit op de trap. Kon weer dweilen!



Weet je wat zo lastig is…komt dit door de brocoli (kan het dat ze zo heftig reageren??? of hij heeft nu een virus. Om hier achter te komen moet ik hem over een week ofzo nog een keer brocoli geven maar straks gebeurd dit weer dat wil ik ook niet…

Smurf, dit klinkt meer als een virus, in combinatie met een overgevoeligheid.



Hier ook eentje met koemelkallergie. Vorige week weer een provocatietest maar hij kan er nog steeds niet tegen. Heel de nacht lopen kreunen en als hij een aanval kreeg dan was het echt schreeuwen, overstrekken, tja waarschijnlijk zie je het beeld nu wel voor je.



Ook wij zijn langzaam begonnen mwt bijvoeden. Rijstebloem reageeerd hij erg slecht op, dit komt er al na 5 minuten weer uit. Rijstewafel vanaf 6 maanden daarintegen gaat wel weer goed. Liga eerste start vanaf 4 maanden lukt nu ook. We zijn nu bezig met die vanaf 6 maanden en tot nu toe geen reactie, hij poept alleen opeens 4 keer per dag ipv 1 keer. Broccoli gaat hier juist heel goed ook al moet hij er wel heel erg van scheetjes laten. Aardappel ook voor de tweede keer geprobeerd (ja dom, want is tegelijkertijd met de liga tweede stap) en gaat dus ook goed. Verder kan hij tegen banaan (raakt ie wel verstopt van, maar dat heeft niks met allergie te maken), peer en appel, maar appel ben ik nog niet helemaal zeker van. Hij drinkt nu ook diksap van olivarit vanaf 4 maanden en dat gaat ook goed.



Ben wel erg blij dat het sinds november verplicht is om allergenen te vermelden op voedingswaar.

Smurf, wat vervelend dat Yuri zo aan het spugen is. Klinkt mij ook meer als een buikgriep. Lijkt me wel een hele heftige reactie op broccoli…

Kan inderdaad lekker stinken he die uitgespuugde melk. Vooral die Pepti, die ruikt normaal al niet zo lekker :sick:



Misschien moet je een paar dagen helemaal stoppen met de bijvoeding en pas over een paar weekjes weer broccoli proberen? Ik vind het ook moeilijk hoor. Af en toe heb je inderdaad het idee dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen met het hele “gezeur”. Ik hoop dat je mannetje er ook snel overheen groeit net als die van mij.



Veel sterkte ermee. Ik hoop dat Yuri zich snel weer wat beter voelt!

Thanx voor jullie reacties!!



Tja Jorien ik zie het helemaal voor me!



We zijn weer even gestopt met de bijvoeding. Hij is nu nog steeds aan overgeven en diaree met ook koorts…

Wat blijkt hij heeft in beide oren een fikse middenoor ontsteking :frowning:

Zo zielig!!!

Nu heeft hij een andere antibiotica gekregen in de hoop dat hij daar wel tegen kan.



En het allerbelangrijkste nu is vocht…vandaag heeft hij slechts 100cc binnen gehad en al 1 diaree luier en 4 keer overgegeven…zit dus niet veel meer van binnen. Dus maar hopen dat hij niet uitdroogt…

Bied hem de hele dag ORS aan maar ja hij slaapt nogal veel :?



Maar duimen dat de antibiotica aanslaat :pray:

Hoi hoi,



Mijn jongste heeft net als zijn zusje van 3 ook voedselallergie. Hij is nu 9 maanden en hij leeft op 4 flessen nutramigen per dag, soms een rijstewafel voor baby’s dat lijkt goed te gaan en bruine bonen, wortel broccoli en aardappel. Sinds kort zijn we begonnen met speciaal brood (AH) en dat lijkt goed te gaan. Hij heeft dezelfde klachten als jouw kindje. Hij reageert welliswaar direkt als ie er niet tegen kan. Soms word ik er moedeloos van, maar dan denk ik aan CHloë en die is er ook overheen gegroeid.

Waarschijnlijk wel ook keel/neusamandelen eruit en hopelijk is ie dan eens lekker gezond.



Weet je wat ik vaak zo sneu vind en mijn gevoel dan erg in de knoop komt: dan zitten wij te eten en hij kijkt het bijna van mijn bord. En het enige wat hij verdraagt bijna is dus die gore melk. Zo sneu, maar hopelijk gaan we de goeie tijd tegemoed en gaat ie er overheen groeien. Gelukkig gebeurd dat bij bijna alle kids, dus ongetwijfeld ook bij die van jou.



Succes



PS ORS verhaal etc hebben wij net gehad. Afgelopen zondag was spannend. Hij had toen 2 dagen niet geplast of gedronken. Alleen maar spugen. Als ie toen nog spuugte moest ie het zkh in. Pffffffffffffffffff gelukkig begon ie te drinken.

Nu krijgt ie momenteel iedere 2 uur 60 cc en het blijft erin. Nog wel diaree, maar niet meer dwars door alles heen. Het is een rot griep, zeker voor dit soort kindjes.

Sterkte

Suusje, hoe herkenbaar. Robbert zit ook in zijn kinderstoel als een hongerig vogeltje als wij aan het eten zijn. hij zit aan het hoofd van de tafel en kijkt het echt van je lepel. Welk brood heb je van de ah? Ik heb van de week ah biologische allison gekocht op advies, maar durf het Robbert eigenlijk niet te geven.

Alinson is inderdaad in principe koemelkvrij brood… Beetje klef, maar, koemelkvrij… Hou er bij erg gevoelige kinders wel rekening mee dat het gemaakt wordt in een fabriek waar dus wél koemelkhoudend brood gemaakt wordt. Dus er kunnen deeltjes in het brood terecht komen… Sommige kinders reageren dus alsnog heftig op koemelkvrij brood… Soms ook vanwege de gluten die erin zitten…



De enige manier om zeker te weten dat er helemaal niks aan koemelk in zit, is om zelf brood te maken… :?

Zelf brood bakken, vind ik juist wel leuk, maar waar laat je die machine? :? :? En om, om 4 uur 's nachts in de keuken te gaan staan om het brood in de oven te doen zie ik niet zo zitten.

Het ligt bij de AH in de diepvries achter het brood.Moeten de medewerkers voor je pakken. Het heet special, zit in een blauw kartonnen doosje en is koemelkeiwit, gluten etc vrij. Toen ik het voor de eerste keer vroeg wisten ze niet eens dat ze het hadden. Kost goud geld, maar ik heb het er graag voor over. Op de site van AH heb je een hele lijst melk koemelkeiwitvrije produkten.

En van Natufood heb je koemelkeiwitvrije boter, kan je hier halen bij de groentenboer, maar ook bij de reformwinkel.

Ja het liefst zou ik hem een frikandel speciaal geven, maar helaas. :mrgreen:

@suusje wrote:

Het ligt bij de AH in de diepvries achter het brood.Moeten de medewerkers voor je pakken. Het heet special, zit in een blauw kartonnen doosje en is koemelkeiwit, gluten etc vrij. Toen ik het voor de eerste keer vroeg wisten ze niet eens dat ze het hadden. Kost goud geld, maar ik heb het er graag voor over.




Ja, dat hoorde ik ook van een vriendin die bij de ah werkt. Als ze het niet bij jouw filiaal hebben dan kunnen ze het speciaal bestellen.