bijvoeden met 4 maand mag weer.....

Ik moest met Ryan vorige week naar cb…



En de vrouw zei dat het weer mag…nou Ryan vindt fruit geweldig

En volgende maand dan is Ryan 5 maand en dan kan je met groenten beginnen.



niet verplicht zei ze maar het is weer veranderd… het mag weer

ik denk ook wel dat het mag.

ik wil absoluut niet discusseren alleen denk ik dat de fout word gemaakt met de hoeveelheid van bijvoeden.

1 a 2 hapjes vind ik bijvoeden het laten proeven van dingen waar ze straks volop van mee kunnen eten.

@monique wrote:

ik denk ook wel dat het mag.

ik wil absoluut niet discusseren alleen denk ik dat de fout word gemaakt met de hoeveelheid van bijvoeden.

1 a 2 hapjes vind ik bijvoeden het laten proeven van dingen waar ze straks volop van mee kunnen eten.






Een haLf potje zei ze

ja idd dat zijn ook een paar hapjes misschien iets meer als 2.

maar ik bedoel dat sommige meteen een heel potje geven: “ze eet het zo lekker” en dat dat niet goed is.

Volgens de WHO richtlijn is het verstandig om te wachten met bijvoeding totdat je kindje 6 maanden oud is. Tot die tijd hebben de darmpjes nodig om te rijpen en zijn nog niet klaar voor vast voedsel.

Dit staat ook nog steeds zo op de site van de WHO :

http://www.who.int/child-adolescent-health/NUTRITION/infant_exclusive.htm



Als het goed is, houden de CB’s in Nederland de richtlijnen van de WHO aan…

Ik weet het ook niet… de concultatieb arts begon er zelf over

elk CB in NL behoort zich te hoduen aan de regels van de Jeugd Gezondheids Zorg; wat betreeft de invoering van vast voedsel is dat zes maanden; eerst zes maanden exclusief borstvoeding [of een andere volwaardige zuigelingenvoeding] en pas daarna beginnen met bijvoeding.



Dat mag je gerust teruggeven aan de cb-medewerker, sorry hoor, maar dit advies geldt al minstens acht jaar :slight_smile:



En zoals al eerder in dit draadje gezegd: eerder beginnen met bijvoeden is onverstandig. Allerlei lichaamssystemen, waaronder de darmfunctie en het immuunsysteem moeten nog rijpen. Te vroeg beginnen met bijvoeden verstoort een normale en gezonde ontwikkeling.



Groet!

@stefan kleintjes wrote:

elk CB in NL behoort zich te hoduen aan de regels van de Jeugd Gezondheids Zorg; wat betreeft de invoering van vast voedsel is dat zes maanden; eerst zes maanden exclusief borstvoeding [of een andere volwaardige zuigelingenvoeding] en pas daarna beginnen met bijvoeding.



Dat mag je gerust teruggeven aan de cb-medewerker, sorry hoor, maar dit advies geldt al minstens acht jaar :slight_smile:



En zoals al eerder in dit draadje gezegd: eerder beginnen met bijvoeden is onverstandig. Allerlei lichaamssystemen, waaronder de darmfunctie en het immuunsysteem moeten nog rijpen. Te vroeg beginnen met bijvoeden verstoort een normale en gezonde ontwikkeling.



Groet!




zo… ik bedoel maar!!!



ik zou het dus zeker ook “terugmelden aan het cb”… "het mag weer…"van de firma Olvarit en Nutrilon zeker!!!

ik ben helemaal geen tegenstander van het cb (al zou ik dat van dit soort adviezen haast wel worden…) maar ik heb wel geleerd het advies van het cb niet klakkeloos over te nemen en dat het de taak van de ouder informatie te zoeken over zulke zaken. Over opvoeden zijn 1001 meningen, en het cb geeft 1 van de 1001 adviezen waar ze uit kunnen kiezen. Ik zou zelf dus lekker gaan zoeken hoe of wat, en dan kom je er al vrij snel achter dat het cb in dit geval echt beter een van de andere 1000 adviezen aan je had kunnen geven…



Zoals monique zegt: een paar hapjes, daar geloof ik dus ook niet in. Of dat heeft eigenlijk niets met geloof te maken, maar meer met hoe het menselijk lichaam werkt. Inkie (dacht ik) heeft het laatst ergens nog helemaal uitgelegd. Kort komt het op neer dat na de eerste hapjes het kwaad al geschied is.

Wat een trut zeg, van het CB… nee niet subtiel nee… :snooty:

@FloorS wrote:

Volgens de WHO richtlijn is het verstandig om te wachten met bijvoeding totdat je kindje 6 maanden oud is. Tot die tijd hebben de darmpjes nodig om te rijpen en zijn nog niet klaar voor vast voedsel.

Dit staat ook nog steeds zo op de site van de WHO :

http://www.who.int/child-adolescent-health/NUTRITION/infant_exclusive.htm



Als het goed is, houden de CB’s in Nederland de richtlijnen van de WHO aan…




jammer dat het artikel in het engels is.

:frowning:

wat ik me dan afvraag waarom kunnen die potjes dan gewoon verkocht worden :wall:

ik geloof heus dat het niet goed is zoals jullie het aangeven.

maar als het echt slecht is waarom zijn hier dan geen regels voor, voor fabrikanten die jullie al genoemd hebben :?

ook al onder het mom van geldklopperij vind ik geen argument want er zijn toch degelijk gezondheidsbewijzen dat het niet goed is en dus ook verboden zou kunnen worden door bepaalde instellingen??

Hoi,



Nou ik ben dan waarschijnlijk een slechte moeder ofzo maar ons manneke krijgt al bijvoeding,…op advies van het CB en de kinderartsen ivanuit het ziekenhuis.



Ons kindje is gewoon erg hongerig en groeit zo snel dat hij niet genoeg voeding uit zijn flessen kan halen,…en meer voedingen geven in de fles mag niet omdat ik dan boven het limiet zit,…dus ik mocht met 3.5maanden al beginnen met een half potje fruit (en de fles erna kleiner maken en met 4 maanden met wat hapjes groente,…dit wil hij nog niet geeft hij aan,…(alleen bruine bonen) maar hier krijgt hij maar een paar hapjes om de smaken te introduceren…



Hij doet het goed met fruit en groente,…de artsen zien geen probleem en ik moet er gewoon mee doorgaan,…



Bianca



Ik ben nog steeds van mening dat elk kindje anders is, en dat je utieraard voorzichtig moet zijn met bijvoeden,…maar sommige kindjes zijn door omstandigheden (groei en of ontwikkeling) sneller toe aan meer,…

@Ricardo wrote:

Hoi,



Nou ik ben dan waarschijnlijk een slechte moeder ofzo maar ons manneke krijgt al bijvoeding,…op advies van het CB en de kinderartsen ivanuit het ziekenhuis.



Ons kindje is gewoon erg hongerig en groeit zo snel dat hij niet genoeg voeding uit zijn flessen kan halen,…en meer voedingen geven in de fles mag niet omdat ik dan boven het limiet zit,…dus ik mocht met 3.5maanden al beginnen met een half potje fruit (en de fles erna kleiner maken en met 4 maanden met wat hapjes groente,…dit wil hij nog niet geeft hij aan,…(alleen bruine bonen) maar hier krijgt hij maar een paar hapjes om de smaken te introduceren…



Hij doet het goed met fruit en groente,…de artsen zien geen probleem en ik moet er gewoon mee doorgaan,…



Bianca



Ik ben nog steeds van mening dat elk kindje anders is, en dat je utieraard voorzichtig moet zijn met bijvoeden,…maar sommige kindjes zijn door omstandigheden (groei en of ontwikkeling) sneller toe aan meer,…




ja dat is natuurlijk weer een ander verhaal. er zijn altijd uitzonderingen op de regel, zullen altijd kindjes blijven die om welke reden dan ook er wél bij gebaat zijn eerder met bijvoeding te beginnen. Maar dat houdt niet in dat cb’s dan opeens maar tegen alle ouders moeten zeggen dat het oke is met 4 maanden te gaan bijvoeden.



Monique: er zijn heel veel ongezonde dingen te koop in de wereld. En de heren van de potjesbabyvoeding hebben een grote vinger in de pap qua beleid en dingen. Helaas draait de wereld in eerst einstantie om geld, niet om welzijn van babytjes. Maar jij als ouder hebt gelukkig nog steeds de keus je kind wel of niet zo vroeg al bijvoeding te geven.

@monique wrote:

wat ik me dan afvraag waarom kunnen die potjes dan gewoon verkocht worden :wall:

ik geloof heus dat het niet goed is zoals jullie het aangeven.

maar als het echt slecht is waarom zijn hier dan geen regels voor, voor fabrikanten die jullie al genoemd hebben :?

ook al onder het mom van geldklopperij vind ik geen argument want er zijn toch degelijk gezondheidsbewijzen dat het niet goed is en dus ook verboden zou kunnen worden door bepaalde instellingen??




Ja hier zijn regels voor. Ik doe dit uit mijn hoofd dus ik hoop dat ik het allemaal goed vertel :wink:

De WHO regels stellen dat er geen reclame gemaakt mag worden voor volledige zuigelingenvoeding voor babies jonger dan 6 maanden. Dat mag dus ook niet in Nederland ,want Nederland heeft dat in de wetgeving opgenomen. Zo mogen er ook geen afbeeldingen van babies op de verpakkingen van nr. 1 kv staan. Dit geldt dus voor kunstvoeding, want dat is een volledige zuigelingenvoeding.

Vroeger was er ook maar één soort kunstmelk. Je had toen geen onderscheid tussen nrs. 1, 2 en 3. Toen die wet is ingevoerd, zijn ze ineens verschil gaan maken tussen nummer 1 en nummer 2 voeding , zodat ze voor nummer 2 en verder wél reclame konden maken.



Potjes zijn echter een ander verhaal, dit is namelijk geen ‘volledige’ zuigelingenvoeding, omdat je naast potjes altijd nog een vorm van melk moet geven (bij voorkeur borstvoeding natuurlijk) Daarom vallen potjes niet helemaal onder dit regeltje en mag erop staan dat het vanaf 4 maanden mag.



De WHO stelt in haar richtlijnen dat bijvoeden dus ook potjes vóór 6 maanden af te raden is. Nederland is echter niet echt vooruitstrevend met het overnemen van de WHO richtlijnen in haar wetgeving. Vandaar dat reclame hiervoor nog wel mag en het mag dus ook op de potjes staan. En fabrikanten maken daar handig gebruik van.

Dus de aanbevelingen en regels zijn er wel. Alleen doet Nederland er te weinig mee.

floor: bedankt voor je uitleg :thumbup:

eiegnlijk het zelfde verhaal als met pap waar al 4mnd op mag staan :think:

Ik vind het CB gewoon een “verkapt” reclamebureau… en een aantal dingen gewoon pure onzin…



Bedenk je eens hoe wij groot zijn geworden…en zoals mijn huisarts vroeger al zei: Ik heb alleen melk van de koe gehad, met pap erdoor, en mij mankeert niets…hij vond opvolgmelk ook flauwekul, en als het CB het maar zegt, is het goed ??



Zoals opvolgmelk, vind ik volledig flauwekul…toen mijn oudste geboren werd, was dat er nog niet, en daarna heb ik het vertikt om het te gebruiken, ik vind het echt pure geldklopperij: je koopt immers nog een half jaar melk van Nutrilon, of wat voor merk dan ook…



Nu zeggen ze tot een half jaar geen bijvoeding wegens weet ik veel wat…heb ik dan mijn oudste kinderen verkeerd behandeld?? Of fout voedsel gegeven waardoor ze later last van hun darmen krijgen?



Ik vind tegenwoordig alles wat overtrokken, hoor, als ik dat allemaal zo lees… :?



Of ben ik nou te nuchter…

Vroeger was het normaal dat kinderen met een paar weken al bijvoeding kregen. Roosvicee, banaan, aardappelen. In de loop der jaren is er veel onderzoek gedaan. De huidige richtlijnen van de WHO zijn gebaseerd op dit wetenschappelijk onderzoek.

Vroeger toen wij klein waren, was dit onderzoek nog niet gedaan en wist men dit niet. Het is dus geen kwestie van goed of fout, maar van veranderde inzichten.

@monique wrote:

@FloorS wrote:
Volgens de WHO richtlijn is het verstandig om te wachten met bijvoeding totdat je kindje 6 maanden oud is. Tot die tijd hebben de darmpjes nodig om te rijpen en zijn nog niet klaar voor vast voedsel.

Dit staat ook nog steeds zo op de site van de WHO :

http://www.who.int/child-adolescent-health/NUTRITION/infant_exclusive.htm



Als het goed is, houden de CB’s in Nederland de richtlijnen van de WHO aan…




jammer dat het artikel in het engels is.

:frowning:




misschien weet iemand een vertaling van dit artikel te vinden op internet? als die er nog niet is, wil ik wel een vertaling maken hoor. laat maar weten.

tja, ik zou dit advies ook niet overnemen als mijn CB het zou zeggen. Lucas kreeg zijn eerste groente hap toen hij 5 maanden was en bij Pepijn hebben we gewoon keurig gewacht tot hij 6 maanden was. En ik heb het verschil gezien, Pepijn die at meteen goed en netjes. EN Lucas zoog zijn hapjes van het lepeltje en stopte daarna zijn vingers in zijn mond dus het werd een enorme kliederboel elke keer.

Ook merkte we dat Lucas weer wat meer last had met poepen en bij Pepijn hebben we dat probleem nooit gehad.

ALs onze uk straks 6 maanden is starten we ook pas met bijvoeding eerder hebben ze het niet nodig en ik wil dit kindje ook lekker lang “klein” houden omdat het waarschijnlijk ons laatste kindje zal zijn. :oops: :wink: