Die kleine van ons lijkt zo af en toe al door te willen gaan slapen! Ze zat tot voor kort op 6 a 7 voedingen van 100 cc. Ik volgde hierin haar eigen ritme en meestal deed ze dan zo ongeveer een dag met 6 en dan weer een dag met 7 voedingen (dit omdat we dan ipv rond 23 u soms rond 1 de 6e voeding gaven). Nu zitten we in principe op 6 voedingen van 110 cc. Dit in t ritme van 7/11/15/19/23 en evt een nacht, die ze dan rond 3 uur pakte. Maar vannacht verbaasde onze dame ons weer, want ze heeft rond 23 u de laatste gehad en kwam pas rond half 6 vanochtend!! Ze doet dus pogingen tot doorslapen, maar heeft dan eigenlijk overdag pas 5 voedingen gehad en das eigenlijk te weinig (eerst zat ze gemiddeld op 600/700 cc per dag en sinds nieuwe tijden dus met 6 voedingen op 660 cc) want dan heeft ze pas 550 binnen (maar ja zij slaapt door dus ze zal t dan wel genoeg vinden)
Vanmorgen kwam ze dus om half 6 :mrgreen: :dance: , terwijl 1e fles eigenlijk ongeveer 7 uur weer zou zijn, dus we komen dan niet echt “uit”
Hoe pakken jullie dat dan aan met nacht of 1e fles? Gewoon nieuw ritme volgen? (vond juist zo fijn dat we nu een “vast” ritme hadden met wat speling, maar anderhalf uur speling is weer veel) Die van half 6 dus als 1e fles tellend? Of voeden en toch om 7 iets proberen? (maar dan zit er maar 1,5 uur tussen en das ook niet de bedoeling) Minder geven en dan gewoon om 7 uur de 1e voeding, dus een mindere nachtvoeding (hier trapte ze dus niet in, echt honger) of andere oplossingen?
Oh ja, ik kan natuurlijk ophogen zodat ze 5 x 120 krijgt, maar daar is ze volgens mij nog niet aan toe. Ze zit ook pas paar dagen op 110
Hoi,
Wij hebben dit ‘probleem’ ook gehad bij ons zoontje. Wij gaven hem gewoon zijn eerste fles als hij wakker was en daarna legden we hem weer op bed. En de tijd dat hij eerder wakker werd, verdeelden we over de andere tussenpozes, zodat we wel op dezelfde hoeveelheid flessen uitkwamen. Dus bijvoorbeeld: 05.30-9.45-14.00-18.30-23.00
Ik kan me voorstellen dat je het handig vind dat ze normaal een ritme had, maar waarschijnlijk zal ze steeds langer slapen en komt ze vanzelf rond 07.00 voor haar eerste fles en kun je weer een ritme aanhouden.
Gemiddeld moet een baby 150 ml per kilo lichaamsgewicht krijgen. Misschien toch een idee om haar laatste fles iets meer te geven, bijvoorbeeld 120+4 klaarmaken en kijken wat ze opdrinkt? Misschien is ze toch al toe aan iets meer voeding?
Groetjes Saskia
Hoi
Ik gaf Annemieke altijd na +/- 3.30uur 's nachts een halve fles voeding. Daar deed ze het ook prima op. En dan gewoon tussen 7 en 8 uur 's ochtends weer de eerste “normale” fles.
Sinds de pasen slaapt ze door (krijgt nu overdag 3x 135ml en 2x 165ml) en als ze toevallig wel 's nachts wakker wordt, geven we haar een speen. Gelukkig accepteert ze dat
Groetjes,
Heleen
Ja zoals jij t zegt ben ik nu dus ook aan t doen. Ik tel vanaf 5 uur als 1e fles en dan zien we wel weer hoe t ritme verloopt. En beetje sprokkelen met kwartiertjes om aan genoeg voedingen te komen en wel rond 23/24 de laatste fles te hebben. Rest me nog steeds de vraag waarom ze nu over de hele dag gezien met minder voeding genoegen neemt en eerst zo hongerig was…ze drinkt ook sloompjes vandaag en is na de fles meteen vertrokken, al gaan de flessen wel gewoon helemaal leeg. Misschien heeft ze gewoon een dagje wat minder honger. Ik verwacht dus wel dat ze dan vannacht die nachtvoeding wel komt omdat ze dan meer honger heeft.
De laatste fles ophogen ga ik nog proberen, maar ze zit pas een weekje aan 110, dus eerst dit afgewacht, maar ga dat van de week eens proberen. Eerst eens kijken hoe t vandaag verloopt.
Wij zijn met Joyce op een gegeven moment ook binnen een week van de 120 naar de 180 water gegaan… ineens een groeispurtje ofzo…
Maar hier is er nog steeds niet echt een ritme hoor…
Dan laat ze er 4 uur tussen dan weer 3 terwijl ze de fles ervoor toch echt leeg had…
Ze slaapt ook al een tijdje door en we moeten haar savonds wakker maken voor de laatste fles.
Je kunt ook een keer een dagje de flesjes een stapje groter maken en kijken wat ze daarvan opdrinkt… misschien wil ze wel minder flesjes en dan een stapje groter… ze laat heus wel staan wat ze niet opkan…
Ik vind het zelf het beste om een kindje zijn eigen ritme te laten bepalen, des te beter leert je kindje naar zijn eigen lijfje luisteren.
Wat volgens mij weer erg goed is voor later.
Als ouder ben je er om je kindje te sturen zodat het goed terecht komt en niet om het een kant op te dwingen. MAar dat is mijn mening…
Die mening deel ik helemaal hoor mama tina! Ik ga d’r geen honger laten hebben omdat ik een vast ritme zo fijn vind! Als ze na 3 uur komt en honger heeft, dan krijgt ze ook al is het dan niet de “tijd” Wel heb ik het idee dat ze weer meer nodig gaat hebben, ze kwam een tijdje om de 4 en nu weer meer om de 3, dus ik denk dat ik de flesjes weer kan ophogen.
Ik merk nu ook dat we meestal wel op hetzelfde ritme zitten, soms een dagje niet en dan vaak weer wel en toch echt door wat ze zelf aangeeft.
Maar weet je wat ik zo stom vind, dat dat cb zegt je mag nu dit en dit geven tot je weer terug komt…en volgende afspraak is dan ruim 2 weken later. Ik ga toch niet wachten met ophogen tot zij zeggen dat dat mag…Ik heb nu t idee dat ze weer aan is gekomen en daardoor meer nodig heeft, dan ga i echt niet nog bijna een week wachten hoor. Doen jullie dat?
Ik houd wel rekening met t rekensommetje en dan met beetje schatten wat ze nu weegt.
Hoi
ik ga ook niet op het CB af hoor. Je kunt zelf wel aan je kind zien of hij/zij honger heeft of niet.
Zo zijn wij na 2 week nutrilon omneo gaan geven vanwege de krampen en het spugen. Op de doos staat “alleen geven na medisch overleg”… Mijn man en ik hebben dus besloten dat we samen medisch overleg hebben gehad .
Gewoon op je eigen gevoel af gaan :thumbup:
Gaat het nu 's nachts trouwens nog steeds goed?
Groetjes,
Heleen
idd cb??? laat maar praten… dan zou ik hier 6 weken moeten wachten voor ik meer weet… nou echt niet…
Kijk als je idd erg vertrouwen hebt in je cb kun je als het goed is altijd bellen… wij hebben een speciaal nummer…
maar met voeding werken hun ook alleen maar met een boekje van gemiddelden… mijn kindje is geen gemiddelde… die ken ik het beste…
Zo jij ook… je merkt aan je kindje dat ze meer wil, nou dan geef je dat toch…
Zolang je je kindje laat drinken wat ze wil en het er niet in gaat proppen, komt het heud wel goed…
Mijn dochter krijgt nu 5 flessen van 180 water ( eigenlijk altijd ietsje meer water maar wel de goede hoeveelheid voeding) en als laatste is dat nu een papfles en dat drinkt ze niet helemaal op over de dag…
Mijn meisje is vrolijk en tevreden en groeit goed, dus zal het wel goed zijn.
Ook ik volg het ritme van onze kleine vent. Meestal komt hij om de 4 uur hoewel de laatste tijd hij weer om de 3 uur komt. Het lijkt me wel een enorme uitkomst als hij al langzaam aan de nacht zou beginnen door te slapen. Hebben jullie hier nog tips voor?? misschien met betrekking op zijn laatste fles?
Djenno krijg vanaf dat hij twee maanden oud was volgens het volgende schema zijn flesjes:
7:00- 180 cc
11:00- 150 cc
15:00- 150 cc
19:00- 150 cc (we mogen 180 aanbieden maar aan 150 heeft hij genoeg)
23:00- 180 cc
Nu geven wij natuurlijk meer voeding maar in principe zou je dit ook zo kunnen toepassen met de dagelijkse hoeveelheid die jij geeft aan je kleintje.
Overigens houden we wel altijd een klein beetje achter de hand mocht hij ineens wel besluiten om 's nachts toch nog honger te krijgen. Dan geven we hem dus 100 cc om de honger te stillen.
Bovenstaand schema hebben we in overleg met de kinderarts gedaan (CB moest zich daarbij neerleggen :mrgreen: ) en het werkt als een tierelier!!
Klinkt goed
ik ga dit schema zeker proberen toe te passen. Maar als hij slaapt maak je hem dan wakker voor zijn voeding? of verschuif je het schema gewoon wat?
Ik zal de hoeveelheid wel nog even aanpassen want volgens mij is dit toch iets teveel van het goede voor Caelan hij is morgen pas 1 maand het cb zegt hier trouwens gewoon kijk maar over hoeveel flessen je de hoeveelheid deelt. Dus echt veel heb ik daar niet aan. Het enige wat ze zeggen is dat hij 150cc per kilo lichaamsgewicht mag hebben en hoe we die verdelen laten ze geheel over aan ons of hij nu 8 of 5 flessen krijgt maakt hun niets uit.
Vandaar dat ik erg blij ben met je schema thanks
Bedankt!!
Ik volg ook netjes onze dame, blijkt dat ze zelf al grotendeels het ritme 7/11/3 aanhoudt en eigenlijk dus t ritme wel aangeeft. Ik tel nu de fles van voor 5 uur als nacht en als ze erna komt als 1e fles, net als in de kraamweek en eigenlijk klopt t nog steeds met hoeveel ze mag hebben. Dus ze geeft t zelf wel aan zoals idd iedereen zegt.
Velen zijn hier niet zo weg van t cb, ik kreeg 2 verschillende adviezen, maar laatste keer bij de cb arts vond ik erg prettig en die had geen enkel gezeur over teveel of te weinig, die vond ook dat ik zelf moest kijken naar behoeften van t kind en dat curves gemiddelden zijn, dusse ik was toch wel te spreken over t cb!
@bianca75 wrote:
Klinkt goed
ik ga dit schema zeker proberen toe te passen. Maar als hij slaapt maak je hem dan wakker voor zijn voeding? of verschuif je het schema gewoon wat?
Ik zal de hoeveelheid wel nog even aanpassen want volgens mij is dit toch iets teveel van het goede voor Caelan hij is morgen pas 1 maand het cb zegt hier trouwens gewoon kijk maar over hoeveel flessen je de hoeveelheid deelt. Dus echt veel heb ik daar niet aan. Het enige wat ze zeggen is dat hij 150cc per kilo lichaamsgewicht mag hebben en hoe we die verdelen laten ze geheel over aan ons of hij nu 8 of 5 flessen krijgt maakt hun niets uit.
Vandaar dat ik erg blij ben met je schema thanks
Ik zie dat jouw kleintje ongeveer even oud is als de mijne. Het is ook een beetje afhankelijk van gewicht. Ik houd wel het sommetje, 150 ml x kg lichaamsgewicht aan om te weten hoeveel ongeveer mag met dat gewocht en kijk of ze daar genoeg aan heeft. Nu zit ik er ook wat boven, dat kan je dan zelf beetje inschatten hoe je kind reageert. Ik heb dus ok nog niet zo’n vast schema, ik volg Emma, maar dat ritme zoeken ze zelf dus wel een beetje. Ik zit dus meestal rond dit schema ook. Meestal meldt ze zich zelf als t tijd is, komt ze eerder dan 4 uur en dat een aantal keer dan hoog ik de voeding iets op want dan heeft ze honger, dat merkte ik op een gegeven moment. Ik maak haar wel wakker als we rond etenstijd zitten, om er niet meer dan 4 uur tussen te laten zitten maar dat is eigenlijk zelden, soms met de laatste avondvoeding.
Ik zou dus eens proberen om bijv 6 flessen te doen, ik zat bijv rond de maand op 6 x 100. Nu zit ik op 4 x 115, laatste fles 120 en nacht als ze komt ook 115.
In principe moet er minstens 3 maximaal 4 uur tussen de flessen zitten, dus 8 haal je denk ik niet. Succes!!
Wel leuk je verhaal te lezen , een paar maand geleden vroeg ik het zelfde af … een ritme is zo moeilijk in het begin omdat ze dan gaan doorslapen of niet de ene keer idd 5 uur komen of 3 uur in de nacht en dan kom je voor je gevoel weer overdag niet uit.
Ik persoonlijk werd er gek van want dan lees je dat alle beebs hier een schema heeft behalve die van jou :shock: op een gegeven moment dacht ik nou ik volg lekker zijn schema en dan kwam hij soms wel snachts soms niet en dan ging ik gewoon verder na zijn idee.
Nu slaapt hij sinds een paar weken echt door van half8 ong tot volgende morgen 7 ong… en lukt t me nu wel een beetje schema te volgen.
Succes ben benieuwd of het lukt . gewoon je hart volgen
Liefs loes
@wieniex wrote:
Ik zie dat jouw kleintje ongeveer even oud is als de mijne. Het is ook een beetje afhankelijk van gewicht. Ik houd wel het sommetje, 150 ml x kg lichaamsgewicht aan om te weten hoeveel ongeveer mag met dat gewocht en kijk of ze daar genoeg aan heeft. Nu zit ik er ook wat boven, dat kan je dan zelf beetje inschatten hoe je kind reageert. Ik heb dus ok nog niet zo’n vast schema, ik volg Emma, maar dat ritme zoeken ze zelf dus wel een beetje. Ik zit dus meestal rond dit schema ook. Meestal meldt ze zich zelf als t tijd is, komt ze eerder dan 4 uur en dat een aantal keer dan hoog ik de voeding iets op want dan heeft ze honger, dat merkte ik op een gegeven moment. Ik maak haar wel wakker als we rond etenstijd zitten, om er niet meer dan 4 uur tussen te laten zitten maar dat is eigenlijk zelden, soms met de laatste avondvoeding.
Ik zou dus eens proberen om bijv 6 flessen te doen, ik zat bijv rond de maand op 6 x 100. Nu zit ik op 4 x 115, laatste fles 120 en nacht als ze komt ook 115.
In principe moet er minstens 3 maximaal 4 uur tussen de flessen zitten, dus 8 haal je denk ik niet. Succes!!
8 haal ik idd niet maar ik kom soms wel op 7 voedingen. Hij heeft ook absoluut nog geen regelmaat. soms komt hij na 2 uur alweer dan krijgt hij gewoon iets meer voeding, aangezien hij honger heeft maar soms komt hij pas na 6 uurtjes weer. Ik maak hem wel wakker om te eten als het tegen 4 uurtjes aanloopt maar hij wil die fles dan absoluut nog niet hebben. spuugt deze constant uit en weigert ook maar 1x te zuigen. een eigenwijs mannetje dus
Daarom maak ik me wel een beetje zorgen om zijn voeding, mijn vriend is ervan overtuigd dat het zo wel goed is zoals het nu gaat. Maar de ene keer om de 2 uur dan weer om de 3 uur of soms zelfs om de 6 uur lijkt mij niet echt de manier.
Ik zit normaal idd op de 6x 100 soms iets meer als hij wat vaker komt. misschien moet ik 4x 115 en avond 1x 120 proberen.
Komt jouw kleine meid nog iedere nacht voor voeding? ik ben nl erg benieuwd vanaf hoeveel weken ze de nacht door kunnen slapen.
@dyfaine wrote:
Wel leuk je verhaal te lezen , een paar maand geleden vroeg ik het zelfde af … een ritme is zo moeilijk in het begin omdat ze dan gaan doorslapen of niet de ene keer idd 5 uur komen of 3 uur in de nacht en dan kom je voor je gevoel weer overdag niet uit.
Ik persoonlijk werd er gek van want dan lees je dat alle beebs hier een schema heeft behalve die van jou :shock: op een gegeven moment dacht ik nou ik volg lekker zijn schema en dan kwam hij soms wel snachts soms niet en dan ging ik gewoon verder na zijn idee.
Nu slaapt hij sinds een paar weken echt door van half8 ong tot volgende morgen 7 ong… en lukt t me nu wel een beetje schema te volgen.
Liefs loes
Oh wat lijkt me dat een zaligheid van half8 tot ong 7 slapen, wat een luxe kan me er nu nog heel weinig bij voorstellen. En inderdaad het lijkt wel of iedere beeb hier een schema/ritme heeft behalve die kleine man van mij. Hij heeft nog helemaal geen schema laat staan een ritme. Overdag gaat alles wel goed maar de avonden en nacht is nogsteeds een drama hehe maar als ik het goed begrijp komt er een eind aan en zal ook Caelan een ritme krijgen
ik ga dit schema zeker proberen toe te passen. Maar als hij slaapt maak je hem dan wakker voor zijn voeding? of verschuif je het schema gewoon wat? quote]
In het begin moesten we Djenno er wel eens voor wakker maken maar we hebben gemerkt dat hij nu (bijna tweeenhalve week verder) helemaal gewend is aan het schema en dat hij nu vanzelf wakker wordt als het bijna tijd is.
Mocht het gebeuren dat hij iets eerder voor zijn voeding komt (omdat hij bv. veel wakker is geweest en dus meer energie heeft verbruikt) dan maken we er ook niet zo'n probleem van. Vaak slaapt hij hierna wel langer en dan komen we met de volgende voeding wel weer goed uit.
Bij de voeding voor de nacht maken we hem niet wakker, meestal komt hij zelf al tussen 23:00 en 23:30 dus dat half uurtje is dan alleen maar meegenomen voor de nacht.
Probeer wat voor jullie kindje het makkelijkste werkt en wees flexibel met de tijden. Het geeft niet als hij de ene keer er 3 1/2 uur tussen heeft zitten en de andere keer 4 uur. Het lekkere van zo'n schema is dat je in ieder geval een regelmaat hebt.
@dyfaine wrote:
Liefs loes
Das lekker!!! Dit dametje hier maakt ook af en toe een lange nacht, dus dat komt wel goed! En tja, je leest alles over schema’s en die van jezelf heeft er dan schijnbaar geen…totdat blijkt dat als je t schema probeert te volgen t niet zo lukt en dan ineens als je beeb t ritme geeft ze vanzelf in t ritme komen haha!!
@bianca75 wrote:
@wieniex wrote:
8 haal ik idd niet maar ik kom soms wel op 7 voedingen. Hij heeft ook absoluut nog geen regelmaat. soms komt hij na 2 uur alweer dan krijgt hij gewoon iets meer voeding, aangezien hij honger heeft maar soms komt hij pas na 6 uurtjes weer. Ik maak hem wel wakker om te eten als het tegen 4 uurtjes aanloopt maar hij wil die fles dan absoluut nog niet hebben. spuugt deze constant uit en weigert ook maar 1x te zuigen. een eigenwijs mannetje dus
Daarom maak ik me wel een beetje zorgen om zijn voeding, mijn vriend is ervan overtuigd dat het zo wel goed is zoals het nu gaat. Maar de ene keer om de 2 uur dan weer om de 3 uur of soms zelfs om de 6 uur lijkt mij niet echt de manier.
Ik zit normaal idd op de 6x 100 soms iets meer als hij wat vaker komt. misschien moet ik 4x 115 en avond 1x 120 proberen.
Komt jouw kleine meid nog iedere nacht voor voeding? ik ben nl erg benieuwd vanaf hoeveel weken ze de nacht door kunnen slapen.
Emma komt nog bijna elke nacht, maar slaat er wel steeds regelmatig eentje over. Ik denk dat ze dus als ik de flessen op ga hogen, vrij snel door gaat slapen. Elk beebje bepaalt daarin ook wel een eigen ritme. De een heeft de nachtvoeding langer nodig dan de ander. Hier heeft ze m nodig omdat ze anders gewoon nog niet genoeg voeding heeft gehad en ik haar overdag nog niet veel meer kan geven omdat ze dan meer spuugt.
Ik zou proberen om wel die 3 uur er tussen te laten zitten. Kan je julle beebje nog troosten in bed als ie eerder wakker wordt dan die 2 uur? Soms vallen ze namelijk gewoon weer in slaap en hebben ze nog geen honger, maar even een wakker momentje tijdens t slapen. en als ie echt honger heeft en steeds eerder voor de voeding komt, dan is t misschien wel tijd om meer voeding te geven. Emma kwam ook steeds eerder en dat ging weer over toen ik meer voeding gaf, kwam ze weer netjes om de 4 uur. Dus misschien kun je 6 x 110 proberen en eens zien wat hij dan doet? Wie weet wordt hij dan wel later wakker? Succes!!
Eindelijk wat feedback…mijn zus gaf bv dus die kan ik niet consulteren.
Die flesjes is wel wat rekenwerk he.blij dat jullie met dezelfde vragen en bedenkingen zitten.
Ons meisje is vandaag precies vier maanden oud. Ze had redelijk snel een ‘schema’ waarbij ze de nachtvoeding al kon weglaten…of dat dachten (hoopten) we. Ze heeft dat schema welgeteld een vijf dagen volgehouden en dan veranderde alles weer. Die dag (dag 19) dronk ze ook plots 100cc meer en maakte ze veel stoelgang…een groeispurtje?
Daarna werd ze een dag of vijf rond 4 uur wakker en nu zitten we weer in een ander ritme. Lore krijgt nu al twee dagen haar laatste fles (de zesde van die dag aan 135cc per fles = 120 + nutrilon) rond 8 a 9 uur 's avonds.
Daarna vraagt ze tussen 2 a 3 uur 's nachts nog voeding. Die fles is niet voldoende voor mevrouw, ze drinkt dan nog eens 30 a 35cc er bovenop.
De voormiddagen gaan dan wel wat stroever merken we.
Haar ‘schema’ ziet er nu al voor de derde dag als volgt uit:
rond 1.30 a 2.30u 160 cc
6.30u 135cc
10.30u 150 a 160 cc
tussen 1 en 2 uur 95cc
tussen 5 en 6 uur 135 cc
Tussen 8 en 9 uur 75 of 95cc
Veel in de morgen dus en de voormiddag maar dan minder tijdens de middag en avond.
We wachten hier geduldig af wat ze zelf aangeeft.
Ik merk wel dat jullie er overdag ook niet minder dan 4 uur tussen laten.
Ik zou dat toch wat willen schuiven in de namiddag (moeten ze wakker maken meestal) zodat we terug rond 10 uur 's avonds de laatste voeding geven…Wat denken jullie hiervan?
Het is wat zoeken en soms maak je jezelf ongerust en zit je je suf te denken over hoeveelheden en uren…overvoed ik ze niet etc…
Anderzijds geloof ik er ook wel in dat ze zelf vragen en nemen wat ze nodig hebben. Ik ga ze wel wat laten huilen alvorens we ze voeden.
In het begin reageerde ik op elke kik omdat ik ze niet wou frustreren maar nu weet ik niet altijd of ze geluidjes en schreeuwtjes maakt omdat ze honger heeft…elke half uurtje of kwartiertje dat je het kan uitstellen is goed om op schema te blijven nietwaar?
Alvast bedankt voor jullie commentaren.
Ik volg het forum met grote belangstelling.
Groetjes,
Inge en Lore…[/spoiler]