Hallo,
Onze dreumes is bijna 14 maanden en een beetje lui aangelegd. Hij ging bijvoorbeeld pas met 12 maanden uit zichzelf zitten. Nu zit hij al wel op zijn knietjes en probeert zich soms wat op te trekken! zijn er meerdere moeders met wat luie kindjes of moet ik me toch een beetje zorgen maken?
groetjes, Assie
levi is presies zo. loopt ook nog niet en trekt zich niet op aan de tafel oid, hij probeert het nu wel alleen heeft de kracht nog niet. en zitten doet hij nu zelfstandig een paar weekjes. ik weet zeker dat ik me geen zorgen hoef te maken om levi. hij is zo anders als zijn broertje die wel echt een ontwikkelingsachterstand heeft.
jongentjes zijn over het al gemeen wel wat later.
en lopen hoeven ze pas echt met 18maanden dus hij mag nog rustig aan oefenen .
en zelfs met 18 maanden hoeven ze niet te lopen De uiterste grens waarop het cb zich wat ongeruster gaan maken is rond de 21 maanden en vaak word je dan pas doorgestuurd als je 2 jarige echt nog niet loopt.
Dus tijd zat.
Aniek ging pas staan toen ze 14 maand was, kruipen en zitten deed ze met 11 maand ongeveer. Ze ging lopen met 18 maand en 14 dagen, niet de vlotste, maar ze loopt nu als een kievit hoor
@Cell wrote:
en zelfs met 18 maanden hoeven ze niet te lopenDe uiterste grens waarop het cb zich wat ongeruster gaan maken is rond de 21 maanden en vaak word je dan pas doorgestuurd als je 2 jarige echt nog niet loopt.
nou dat die van mijn nog niet liep met 18mnd werd ik meteen door gestuurd naar kinder fysio…
uiteindelijk liep hij pas met 22mnd
maar als het alleen om het lopen gaat heb je daar gelijk in. maar als ze met alles achterlopen dan wordt er echt wel sneller actie ondernomen.
dus laat zitten, geen goede grove en fijne moteriek enz enz.
bedankt voor jullie reacties! Stelt toch wel een beetje gerust. Andere kindjes die ik ken van zijn leeftijd zijn namelijk allemaal wel wat verder. En dan wil je niet gaan vergelijken! maar soms doe je dat stiekem toch wel! haha!
En op het CB hebben ze een gemiddeld schema waar 90% van de kindjes op bepaalde meetmomenten aan voldoen. Maar ja dan zijn er altijd 10% die lekker hun eigen tempo gaan!
Hier ook zo eentje met een eigen tempo. Met 14 maanden rolde ze de hele kamer door en kon ze nog niet zelf van zit naar lig en andersom. Ook was ze erg gespannen in haar spieren.
Wij zijn toen wel via CB en ha naar kinderfysiotherapeut verwezen.
Nu tijgert ze, gaat regelmatig op haar knietjes zitten en kan zelf van zit naar lig en andersom. Maar dat is het wel zo’n beetje. O ja, als we haar neer zetten, blijft ze staan. Eerst zakte ze gewoon door haar pootjes!
Maar lopen of optrekken? Echt niet!
De fysiotherapie ondersteunt ons wel zodat we haar op de juiste wijze wat extra kunnen stimuleren, want dat heeft ze wel nodig. Maar het gaat er ons echt niet om dat ze binnenkort loopt. Het komt vanzelf.
Hier nog een late loper. Lotte is op 1 februari pas los gaan lopen, dus met 20,5 maanden… Ik dacht ook dat ze tot haar 18e en nog langer op haar knietjes zou blijven lopen, maar het is toch gebeurd!!!
Groetjes,
Viratine
Idem… Dano ging staan met 16 maanden (tegen de tafel aan geleund, dus niet eens los) en lopen deed hij met 21 maanden. En nou loopt hij als een kieviet en is nergens mee achter.
Hallo allemaal,
Hier nog een meisje dat wat lui is… Mijn dochtertje Britt is nu 15 maanden en zit nog heerlijk op haar billen. Onderneemt ook geen enkele actie om te gaan staan. Ze heeft wel 6 maanden in een spreidbroek gezeten dus daardoor loopt ze wel wat achter, maar we zijn toch sinds 2 weken bij een Fysiotherapeut onder behandeling. Ben heel benieuwd of dat wat helpt. Ze vindt het vreselijk nl. als ze op haar buikje moet liggen of als we haar proberen te laten staan. Ook uit zichzelf gaan zitten kan ze nog niet. Soms maak ik me wel eens zorgen maar zoals ik het hier lees is ze zeker niet de enige. En ach, ik heb zelf nooit gekropen en lopen ging ik pas met 18mnd… dus ze heeft het niet van een vreemde
Groetjes,
Marith
Hoi hoi,
Wat een herkenning!!
Anne heeft op 31 December 2006 de eerste stapjes los gelopen (ze was toen 20 maanden). Sinds Juli 2005 gaan we naar een kinderfysiotherapeut. Anne had een sterke voorkeurshouding en een a-symetrische lichaamshouding. Haar hoofdje is ook behoorlijk scheef gaan groeien waarvoor ze uiteindelijk een redressiehelm heeft gekregen. Dat is allemaal goedgekomen :dance:
Haar motorische ontwikkeling is gevolgd en daar waar nodig gestimuleerd. Ik moest thuis ook veel oefeningen met haar doen. Ze heeft heel lang getijgerd voordat ze eens met de buik van de grond ging kruipen. Nu, na die eerste losse stapjes, loopt ze als een kievit…
De fysio hanteert een ruime grens wat lopen betreft; met 2 jaar moet een kind in staat zijn om te lopen, dan pas reden tot bezorgdheid…
Ik hoop over 2 weken voor het laatst naar de fysio te gaan met Anne!
gr, Diana :-*
Zo zie je maar! Inderdaad herkenning! Onze kleine vent is 2 weken geleden toch maar gaan staan. Zo zie je maar weer! Ach en op deze manier merk je ook direct dat echt ieder kind heel verschillend is!
Olivia is nu ruim 13 maanden en doet nog geen enkele poging om te gaan staan, laat staan lopen.
Één keer heeft ze zich opgetrokken, maar ik denk dat het ‘een foutje’ van haar was. :lol:
Wel kan ze al heel lang zelf zitten en tijgeren deed ze volop. Sinds 2 weken kruipt ze ook op handen en knieën. :thumbup:
Verder heb ik niet het idee dat ze ‘achterloopt’, andere dingen doet ze wel goed.
Lars is nu ruim 20 maanden en staat sinds een maand zelf. Op het cb hebben ze als richtlijn 20 weken…redden we dus niet. Lars krijgt fysio en daar is een lage spierspanning geconstateerd. Bij de fysio geven ze 24 maanden als grens op…vraag me af of hij het redt…maar hij staat steeds steviger en het zou makkelijk zijn als hij zelf zou kunnen lopen omdat ik nu weer zwanger ben maar of ie nu met 24 of 26 maanden loopt…nou ik zie het wel. We zijn op verzoek van de fysio nog wel bij een kinderneuroloog langsgeweest. Gewoon om uit te sluiten dat er geen neurologische oorzaak zou zijn. Maar alles zag er verder prima uit. Vind het wel jammer als mensen zeggen…joh hij is gewoon lui. Het kost Lars nu eenmaal meer moeite om te gaan staan door die slappe spiertjes dan andere kinderen.
oh, die van mij deed het met 15 maanden… was wel snel met staan en kruipen… maar lopen was nog niet nodig… heb verder niet gepushed of zo, gewoon laten gaan… en is toch goed gekomen…
het komt vanzelf. het kan ook fijner zijn als ze later lopen. Als ze heel vroeg lopen is de coordinatie nog niet volop ontwikkelt met als gevolg dat ze veel vallen.
ons zoontje is afgelopen weekend achter zijn loopwagentje gaan lopen. Lopen langs de bank en stoelen doet hij wel al een paar maanden, dus ik dacht , ff met loopwagentje oefenen. Hij had het inde gaten en trekt zich nu heel snel op en loopt op en neer door dekamer met zijn wagentje. Maar helemaal loslopen, volgns mij geeft hij er gewoon nog niks om.
Ja, dat is zo! En om te zeggen dat ze lui zijn is wel erg makkelijk. Sommige kindjes kunnen het gewoon niet. Ik was van de week op het cb en mocht hij over vier maanden nog “achter” lopen dan krijgt hij hulp van een fysio of iets dergelijks!
Lars heeft dus ook fysio, maar ik vind de fysio eigenlijk nuttiger voor mijzelf dan voor Lars ;). Hij leert mij beetje hoe ik kan oefenen en hoe Lars moet gaan staan, want als je kind niet kan staan dan is het best lastig om dat voor te doen…hoe ga je eigenlijk staan? Tja het gaat normaal vanzelf maar als dat niet het geval is, valt dat toch tegen om het bij zo’n klein jochie voor te doen!
Nou vind ik wel dat onze vent over de gehele linie wat achter is. Hij zegt en begrijpt ook nog niet echt veel. Herkennen jullie dit ook? of is het puur het motorische gebied?
@assiepassie wrote:
Nou vind ik wel dat onze vent over de gehele linie wat achter is. Hij zegt en begrijpt ook nog niet echt veel. Herkennen jullie dit ook? of is het puur het motorische gebied?
ik herken dat wel van mijn oudste, hij heft een algehele achterstand zowel verstandelijk als motorische.
hij was als kind van 18mnd en jonger, heel rustig lief en helemaal niet ondernemend. zette ik hem neer zat hij over een nog op presies dezelfde plek. ook heeft hij weinig intresse in speelgoed. hij begint nu een beetje taal begrip te krijgen.
als je het niet vertrouwd zou ik er toch wel achter aan gaan. want vroege hulp is goed voor de ontwikkeling.
wat zegt de omgeving? waar zie je het meeste aan dat hij achter loopt? zit hij op een dagverblijf oid?
misschien is het niks maar misschien ook wel maar als het wat is kun je het beste zo vroeg mogelijk beginnen met allerlei hulp om de ontwikkeling te stimuleren.
@assiepassie wrote:
Je voelt als moeder zelf vaak wel beetje wat normaal is of niet…maar 14 maanden is nog niet zo oud hoor, en ze zeggen dan vaak, kan ineens komen en dat is toch ook echt zo. Lars zegt niet heel veel, maar ik merk dat hij ons wel goed begrijpt. De woorden, eten en drinken roept hij voluit, en ik merk dat hij nu alle woordjes die wij zeggen qua klank nazegt. Maar ik hoor ook kindjes die al 100 uit praten. Op het cb zeiden ze tegen mij dat kinderen van 1,5 ongeveer 3 woordjes moeten kunnen zeggen en dan hoeft het nog niet eens goed te zijn uitgesproken. Lars zegt bijvoorbeeld ‘aka’ en dan bedoelt hij auto, en dat is dus blijkbaar ook een woord.