bij-elkaar-spelen beleid

Hebben jullie dat 8)

vertel.

Nou, wat wil je weten dan 8)

Hier is het beleid: maximaal 2 kinderen uitnodigen, zodat er 3 kids in huis zijn (al zijn het er hier ook wel eens 7, 3 buurkinderen, 2 eigen kinderen en 2 kinderen die komen spelen)

Verder mogen ze hier eigenlijk vrij veel.

Beleid is wel dat ouders kids komen ophalen, er wordt niet weggebracht.

Spelen is na school vanaf kwart over 2 tot kwart over vier half vijf.

Er wordt in huis niet gezeurd om snoepjes, meestal krijgen ze ranja of roosvicee met een klein koekje.

En als het droog is en niet te koud of te waaierig is, spelen ze hier altijd buiten.

Er wordt geen tv gekeken tijdens speelafspraakjes.

Er wordt niet gedanst op bed of bank. Of dan altijd op blote voeten of met sokken.

Slaan, duwen, trekken, bijten, krabben levert meteen een telefoontje naar papa of mama op zodat kid weer naar huis kan.

Beesten klieren levert ook een verbanning op, al zullen onze kids daar zelf meestal wel wat van zeggen, die zijn nogal fan van konijn, hamster, cavia en alle andere beestjes.

En dat is theorie allemaal, in praktijk gaat soms wel een dvd aan, als het echt petweer is, en wordt er koprol gedaan op mama’s waterbed.

Hier een beetje hetzelfde idee als wat Esther beschrijft.

Meestal 1 kind te spelen, de laatste tijd soms 2 (ze zijn met een clubje van 3 beste vriendinnetjes).

Bij voorkeur op woensdagmiddag van 12:15 tot een uur of 15:00.

Ze mogen binnen of buiten spelen, knutselen, verkleden, maar idd geen tv kijken (hebben niet eens tijd voor :wink: )

Ze mogen bij het brood eten wat ze willen en later krijgen ze een keer sap met een snoepje.

De kinderen moeten opgehaald worden (ik heb wel eens een uitzondering gemaakt. Vriendinnetje was hier spelen en oma paste thuis bij het zusje op. Die had geen idee waar ze in de regen haar kleindochter moest halen, toen heb ik maar aangeboden haar thuis te brengen). Andersom gebeurt het wel dat Indy wél thuisgebracht wordt. Maar dit is alleen op de dagen dat ik gastkinderen heb en Indy persé bij een vriendinnetje wil spelen én de ouders bereid zijn haar terug te brengen.

Wij hebben geen waterbed 8)

mogen ze elke dag van de week spelen?

Hier is het drie dagen school tot 15.15 uur, en dan woensdag en vrijdag tot 12.00/12.15 uur.

In het begin van het schooljaar hield ik het spelen om drukke schooldagen af maar dan kan ze met sommige kinderen nooit spelen.

Hier is het ook meenemen uit school (of ze worden gebracht na de lunch) en zelf halen.

Ook liever geen tv. Maar soms als het erg regent ofzo doe ik daar niet moeilijk over hoor.

sil heeft 2 dagen dat er gespeeld kan worden woensdagmiddag en vrijdagmiddag, en we hebben eigenlijk afgesproken dat het 1 van die dagen hier is en de ander dan ergens anders(er zijn een paar moeders bij die er nogal misbruik van maakten en hun kids elke keer bij mij dumpten, daar heb ik nu dus een stokje voor gestoken)

ben geen gratis oppascentrale :naughty:

en dan max 2 kinderen , verder geen regels alleen dat zodra er geklierd gaat worden dat ik ze linea recta naar huis toe stuur of de telefoon pak…

dit is overigens nog nooit gebeurt hoor maar heb wel af en toe ff moeten dreigen :oops:

Hier mag iedere dag afgesproken worden. De jongste in groep 1 spreekt altijd nog maar met 1 kindje af. Maar hoe hoger ze in de groepen komen hoe meer er met groepjes afgesproken wordt. Vind dat prima hoor zolang ze ook maar echt samen spelen.

Uit school worden vriendjes /vriendinnetjes gelijk meegenomen. Op woensdagen houd dat in dat ze hier meeeten. Anders moeten ze zelf gebracht worden.

In princiepe haalt iedereen zijn eigen kind op. Maar wij wonen in het buitengebied en ik bied vaak aan een speelmaatje thuis te brengen als ik een van mijn andere kinderen toch in het dorp op moet halen. En zo gebeurd het ook weleens dat een van mijn kinderen thusigebracht wordt omdat ze een broertje of zusje ook nog ergens inhet buitengebied moeten ophalen.

Verder tijdens het spelen gewoon de normale regles die ook voor de eigen kinderen gelden.

de school duurt hier ook tot 15:15 uur, dus spelen kan op woensdagmiddag en vrijdagmiddag, tot een uur of 16:30 uur…

kids gaan direct mee uit school en de ouders halen ze dan zelf weer op…

zelfde regels die normaal hier in huis gelden, gelden ook voor de hier spelende kids…

Leuk om te lezen dat het overal zo’n beetje hetzelfde gaat! :mrgreen:

Teun is ook woensdag- en vrijdagmiddag vrij, dan mag er hier thuis gespeeld worden met maximaal 1 kindje. Praktijk wijst hier nml uit dat 3 kindjes ruzie wordt omdat er dan altijd eentje buitengesloten wordt.

Op de andere dagen moet ik zelf werken en gaat hij naar de BSO dus kan hij daar genoeg met andere kinderen spelen!

Vriendje (of vriendinnetje :inlove: ) neem ik direct uit school mee naar huis, ze eten mee en het spelen duurt tot ongeveer 3 uur. Ophalen en/of thuisbrengen hangt er vanaf; als ik nog boodschappen wil doen dan breng ik het kindje thuis en anders komen ze maar ophalen.

Aangezien er hier ook voor mijn gevoel wel eens misbruik werd gemaakt, hou ik een beetje bij wie er voor het laatst hier heeft gespeeld en wil ik zoveel mogelijk ‘om en om’. Dus dan wordt er de volgende keer bij het vriendje thuis gespeeld.

Ze spelen hier ook zoveel mogelijk buiten of op zijn kamer, ze moeten rustig zijn als de baby slaapt en tv gaat alleen in héél uitzonderlijke situatie’s aan. Als het niet meer gaat, pak ik de knutselspullen (ik ben handvaardigheid juf) en dat is altijd een goede afleidingsmanoevre.

Weet je zo genoeg??

:-* Karin

Uh, niet echt een beleid. Tigo kan alleen maar op vrijdagmiddag afspreken. Maandag heeft hij zwemles, dins- en donderdag naar de BSO, woensdag naar papa dus daar ga ik niet over dus blijft alleen de vrijdag vanaf 1200uur over.

Mijn huisregels gelden ook voor het kindje dat te gast is, en verder niks bijzonders eigenlijk. Ze zoeken het maar uit met zn tweetjes.

Toevallig mag tigo morgen geen vriendje meenemen omdat mijn vriend uit de nachtdienst komt en ik 2 spelende jongetjes van 6 niet rustig kan houden :slight_smile: Maar met iemand mee dat mag as vrijdag wel

Hier spelen ze juist altijd op de lange schooldagen. Woensdag en vrijdag zijn ze vrij, en dan wil ik ook echt vrij zijn :oops:

Ik heb geen aparte regels. We doen wat we altijd doen, en houden ons gewoon aan de huisregels. Kinderen gaan mee uit school, en worden meestal opgehaald. 1 vriendinnetje komt uit een heel groot gezin, zonder auto. Die breng ik zelf naar huis, voor haar moeder is het namelijk zooooo lastig met al die kids.

Ze mogen alletwee 1 kind meenemen. Opruimen doen we als het kind weg is, ik baal altijd van ouders die hun kind willen laten opruimen (heel goed bedoeld overigens), maar niet genoeg overwicht hebben. Zit je nog zo een half uur met die ouders opgescheept, die in verhitte discussie zijn met hun kind. Da’s niet mijn ding :oops: :oops:

hier was en is het spelen wanneer hij wil

met uitzondering van zondag en donderdag

zondag wil ik gewoon als gezin

donderdag is hij samen met neef en nichtje bij mijn schoonouders

de anderen dagen; prima

op ma en vrijdag werk ik, dan regelt hij het mijn schoonmoeder of moeder, wie dan oppast

nu komt hij zelf thuis van het spelen, voorheen haald eik hem op als hij elders speelde

opruimen gebeurt voor het kind naar huis gaat

ik vind het niet eerlijk als jan de “troep” moet opruimen terwijl ze het samen gemaakt hebben

daar begin ik dus wat eerder mee, zodat het ook echt aan kant is als het kind naar huis moet/opgehaalt word

ja dat opruimen…soms willen kinderen die hier spelen niet eens helpen opruimen, zijn ze niet gewend, hoeft bij papa en mama ook niet…

pech hahahah

bij mij moet het wel !

Oh ja, altijd helpen met opruimen.

En hier is school elke dag tot 14.15 uur, dus geen vrije middag op woensdag, maar elke dag gewoon vroeger thuis.

Milou mag afspreken op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.

Maandagmiddag is papa thuis, die bepaald dan maandagochtend of er afgesproken wordt, of dat hij iets van plan is met de kids.

dinsdag en vrijdag ben ik zelf thuis, en dan zeg ik 's ochtends of ze mogen afspreken (is meestal wel mogelijk, alleen als ze straf hebben, ja, dat hebben ze soms :mrgreen: , mag het niet)

donderdag is oma er, en meestal wordt er dan niet afgesproken, omdat ze dat veel te leuk vinden om met oma iets te gaan doen.

woensdag gaan ze naar de NSO, en zijn er genoeg vriendinnetjes of vriendjes.

over dat opruimen, als de ouders er dan al zijn, moeten ze dan ook nog even opruimen terwijl de ouders staan te wachten?

als ze nog niet klaar zijn?

bij mij wel.

al gebeurt dat niet vaak, want eigenlijk alle kinderen gaan zelf naar huis

@lydia wrote:

over dat opruimen, als de ouders er dan al zijn, moeten ze dan ook nog even opruimen terwijl de ouders staan te wachten?

Ja, hier wel hoor! Dat is bij alle kinderen thuis gewoon zo.

Stel dat er iets aan de hand is (ander kind nog ophalen) dan is dat een uitzondering, maar de keer erna wordt gewoon opgeruimd.

Ik bied ook altijd even aan dat we even meehelpen met opruimen als ik Indy ergens ophaal. Als ze zeggen dat het niet hoeft weet ik dat ik zonder schaamte kan gaan, maar meestal helpen we even. Ik vind het ook fijn als dat bij mij thuis gebeurt.

Intressant om te lezen!

Thomas wil heel graag bij een klasgenootje spelen.

Moeder en ik zijn al in gesprek erover geweest. De moeilijkheid is dat we nogal ver van elkaar wonen en ik geen auto heb, maar de moeder van dat jongentje was wel bereid te rijden!

Ook heb ik al contact met de ouders van een jongetje die in de andere kleuterklas zit, maar die in hetzelfde dorp wonen.

Ik hoop stiekem dat zij vriendjes worden, lijkt me zo fijn als Thomas hier een vriendje heeft!

Maar ik lees al een paar goede tips!

Mogen kinderen ook boven spelen? Thomas speelt tot nu toe nooit (alleen) boven, maar wil dat wel een beetje veranderen.

Indy speelt heel veel boven met vriendinnetjes. Kes speelt dan trouwens soms ook mee met Indy en hetvriendinnetje. Ook als er geen vriendjes zijn mogen ze gewoon boven spelen. Vinden ze heerlijk, even geen oplettende ouders :wink: