bij-elkaar-spelen beleid

Kindjes zijn hier altijd welkom om te komen spelen, wel maximaal 1 kind per keer, met uitzondering voor oefenen voor optreden op school ofzo.

De regels voor mijn dochter zijn ook geldig voor het kindje dat komt spelen. (dus geen tv kijken s’middags, niet met speelgoed gooien, niet schreeuwen, iets kiezen wat ze allebei leuk vinden, eerst opruimen voor ze het volgende kiezen) Boven spelen mag van mij ook altijd.

Ik wil alleen niet de ‘goedkope oppas’ zijn, er komen geen kindjes spelen uit initiatief van de ouders omdat ze zelf weg moeten om boodschappen of zo te doen, tenzij de ouders echt iets belangrijks hebben en geen kant op kunnen. Ik ben thuisblijfmoeder en merk dat het echt nodig is om mijn grenzen aan te geven, sommige ouders zien dat heb ik het idee als vrijbrief om hun kind hier te laten spelen. Zo van die moeder heeft altijd tijd. Kinderen vinden het merk ik heel erg fijn om hier te komen spelen, maar ik vind ook dat mijn dochter ook terug moet kunnen spelen, niet alleen altijd bij ons anders stopt het.

Ik vind sommige kinderen leuker dan andere kinderen :silenced: :oops: ze heeft ook vriendinnetjes die heel brutaal en verwend zijn, maar dat zeg ik niet tegen mijn dochter. Zij mag kiezen met wie ze vriendin wil zijn. :angel: :wink:

@Marda wrote:

Ik vind sommige kinderen leuker dan andere kinderen :silenced: :oops: ze heeft ook vriendinnetjes die heel brutaal en verwend zijn, maar dat zeg ik niet tegen mijn dochter. Zij mag kiezen met wie ze vriendin wil zijn. :angel: :wink:

Volgens mij heeft iedere moeder dat wel :oops: . Indy heeft 2 vriendinnetjes die ik gewoon niet zo leuk vind, maarja, Indy vindt ze wel leuk…

@Marda wrote:

Kindjes zijn hier altijd welkom om te komen spelen, wel maximaal 1 kind per keer, met uitzondering voor oefenen voor optreden op school ofzo.

De regels voor mijn dochter zijn ook geldig voor het kindje dat komt spelen. (dus geen tv kijken s’middags, niet met speelgoed gooien, niet schreeuwen, iets kiezen wat ze allebei leuk vinden, eerst opruimen voor ze het volgende kiezen) Boven spelen mag van mij ook altijd.

Ik wil alleen niet de ‘goedkope oppas’ zijn, er komen geen kindjes spelen uit initiatief van de ouders omdat ze zelf weg moeten om boodschappen of zo te doen, tenzij de ouders echt iets belangrijks hebben en geen kant op kunnen. Ik ben thuisblijfmoeder en merk dat het echt nodig is om mijn grenzen aan te geven, sommige ouders zien dat heb ik het idee als vrijbrief om hun kind hier te laten spelen. Zo van die moeder heeft altijd tijd. Kinderen vinden het merk ik heel erg fijn om hier te komen spelen, maar ik vind ook dat mijn dochter ook terug moet kunnen spelen, niet alleen altijd bij ons anders stopt het.

Erg is dat he, van die ouders die denken dat je als thuisblijfmoeder altijd maar overal tijd voor hebt. Zoooo irritant!!! :evil:

Zo, het spelen met vriendjes is begonnen. Wat een hele nieuwe wereld gaat er dan voor je open! :mrgreen:

Eén keer is er een vriendje bij ons gekomen en Thomas is nu 2x bij twee vriendjes (zus&broer) gaan spelen en is deze vakantie ook 1x met hen meegeweest naar de dierentuin. Toen ze terug kwamen hebben ze nog even bij ons gespeelt (schaamde me dood want had mn huis niet opgeruimd dus dikke bende :oops: en dan zo’n keurige vader binnen laten :shifty: ).

Heb liever wel dat het vantevoren wordt afgesproken, want dat scheelt mij weer een reis (als Th bij iemand anders gaat spelen). Th wordt altijd thuisgebracht aangezien ik geen auto heb. Vind ik erg lief van de andere ouders!

ik vind het dus echt zooo eh, eng straks… ben ook zo’n schijterd die haar mond nooit open trekt en vervolgens zijn er 7 kinderen thuis… dat stel ik me dan voor he…

maar goed, vriendinnetje van mij vertelde wel dat er bij haar ouders waren (kindje zat net 2 maanden op school) die hun kind meegaven en ze wist dan eigenlijk niet eens wie de ouders waren, of als er iets gebeurde, waar ze naartoe moest bellen.

Dat zou ik echt vreselijk vinden…

Hahah, ik ga wel visitekaartjes maken met onze noodcontactgegevens… die stop ik wel in zijn rugzakje of zo… hee, dat is eigenlijk niet eens zo verkeerd gedacht, 8)

is ook niet verkeerd

heb ik ook wel gedaan hoor

althans met telefoon nummer van mobiel

thuisnummer kende jan al

kon hij zo opnoemen

hier krijgen ze als ze ca 2 weken naar school zijn lijst met telefoonnummers en adressen van klasgenootjes mee

@hanneke wrote:

@Marda wrote:

Erg is dat he, van die ouders die denken dat je als thuisblijfmoeder altijd maar overal tijd voor hebt. Zoooo irritant!!! :evil:

Nou dat gaat hier dus ook al zo! Ouders weten dat ik thuis ben en onze meid zit nog maar een paar weken op school en sommige ouders sporen dan aan toto spelen bij ons, het zijn steeds dezelfde :roll:

Ik ben ook nog eens gastouder en ik pas er voor om kinderen gratis op te vangen. Ik moet dus ook nogal eens de boot afhouden.

Bovendien vind ik niet dat ze elke dag met iemand hoeven te spelen. Ik vind het ook belangrijk om de kinderen voor mezelf te hebben en geen rekening te hoeven houden met een ander kindje als dat mij even niet uitkomt.

Verder vind ik het erg belangrijk dat onze kinderen ook zichzelf kunnen vermaken en dus wordt er niet iedere dag afgesproken.

Hier zijn ook al eens kinderen geweest waarvan de ouders ze zo zouden brengen om direct weer weg te gaan zonder gegevens uit te wisselen, laat staan zich voor te stellen. Ze kennen mij niet eens en laten hun kind zo achter.

Ik wil eerst hun telefoonnummer en geef ze ook de mijne. Verder wil ik weten wanneer het kind wordt opgehaald en of ze alles mogen qua eten of drinken. (ivm allergieën of iets niet lusten).

Verder geen tv, geen chips en niet veel snoep. Ze krijgen allemaal drinken, fruit en een koekje.

Ruzies worden uitgepraat, zo niet, dan gaat het kindje naar huis.

En inderdaad, samen opruimen.

Oei ik moet eerlijk toegeven dat ik toch wel eens gebruik maak van dat de jongste uit gaat spelen als ik eigenlijk om wat voor reden niet op tijd bij school kan zijn. Oké dan is het bij een van haar beste vriendinnetjes en dan zeg ik eerlijk tegen die andere ouder van ik moet dan en dan weg en vrees dat ik niet op tijd terug bij school ben, zou mijn dochtertje met … afpreken bij jullie.

Maar andersom ben ik ook de eerste om kinderen van een ander tussen de middag of na schooltijd mee naar huis te nemen als een ander ouder even moeilijk zit.

Is toch heerlijk als je elkaar op deze manier kunt helpen, je kind lekker bij vriend of vriendin kan gaan spelen en je niet of hoeft te snipperen of een buurvrouw/oppas hoeft in te schakelen.

Het meot natuurlijk geen eenrichtingsverkeer zijn. Maar moet zeggen dat ik dat na al die jaren dan er inmiidels kinderen op school zitten ook nog nooit heb meegemaakt.

Maximaal 2 vriendjes in totaal voor alle kinderen, dus niet alledrie eentje te spelen.

Ook niet meer dan 2x achter elkaar alleen bij de één, afwisseling van plek verplicht.

Verder mogen ze overal komen, behalve op onze slaapkamer, zolder (was-en droogruimte) en papa’s kantoor.

De oudste twee spelen met mooi weer vrijwel altijd buiten in de tuin, speeltuin, sportveld (laatste twee beiden binnen tweehonderd meter van huis) of racen met de fiets over het fietspad over de weg achter ons huis.

Opruimen is de plicht van degene die iemand te spelen had, dat laat ik niet de gast doen terwijl de ouder wacht. Wel als ze na het spelen iets anders willen doen, bijvoorbeeld tv willen kijken (dat vind ik geen probleem tenzij het lekker, niet te heet of te koud, buitenspeelweer is).

Ze krijgen wat te drinken, eventueel 2x, als ik tijd heb een fruitje en anders een koekje en als het heel warm is een waterijsje. Mijn kinderen vragen wel eens voor een snoepje ‘onderweg’ als de speelkameraadjes weggaan (krijgen ze zeker elders), maar omdat het dan meestal tegen etenstijd is, doe ik alleen een dropje uit de droppot.

De tijden zijn meestal van half 4 tot 5 uur, dan komt de ouder ze halen of als ze dichtbij wonen mogen ze (bij de oudste twee) alleen naar huis. Op woensdagmiddag, vaak vanaf half 2 tot 5 uur.

gr. Dodde, moeder van een 8-, 6- en bijna 4-jarige.

hoe nemen jullie de kindjes eigenlijk mee. BIj mij komt het nog niet voor, maar mijn kids zitten allebei nog in het kinderstoeltje… ik wil bijv. niet, dat als ik julian meegeef, hij niet op de achterbank gewoon zit of zo…

En vaak kom ik op de fiets, heb mijn dochtertje ook nog mee…

van die praktische vragen…

Kinderen komen hier pas na het middageten hoor, niet direct uit school.

En ik ben waarschijnlijk de enige maar ik ben altijd blij als Eva niet gevraagd wordt om te spelen. Eva heeft er ook nog geen behoefte aan, dat is ook zo’n huismus net als ik. Ik heb geen zin in 3 keer afspreken en spelen in de week, het is momenteel nog druk zat bij ons. Als Eva het perse wil, dan ga ik daar meestal wel in mee hoor, ze moet niet de dupe worden van mijn huiselijkheid. Ik wil gewoon mijn handen vrij hebben met de kids. EIndelijk wordt het hier wat gemakkelijker en ik geniet van de vrijheden die we nu extra hebben.

daar kan ik het me ook wel in vinden hoor karin…

ik heb niet eens tijd om op bezoek te gaan bij mijn eigen vriendinnetjes met kids…

en zolang julian er nog niet naar kraait…

Nou gelukkig dat jij er ook zo over denkt dan. Er is 1 vriendinnetje die altijd bij haa rmoeder zeurt of Eva kan spelen. Maar dat is ook een meisje dat 3 middagen in de week wil spelen. Ik heb daar echt geen zin in dat Eva elke vrije middag wil spelen. Ik wil ook tijd voor onszelf.

Ik heb/had (ik zit er nu tussenin) ook niet eens tijd inderdaad om met de kinderen ergens heen te gaan, dat heb je met slaapjes. Eva slaapt zeer 1 keer in de week nog 's middags om even bij te tanken. Het is vaak maar een uurtje maar ze heeft het nodig.

Gisteren was er nog een moeder die mopperde op een andere moeder omdat deze altijd direct uit school foetsie is en andere moeders geen kans krijgen haar aan te schieten of haar dochtertje kan spelen.

Alle moeders hadden daar last van zei ze, niemand krijgt haar te spreken omdat ze 1 minuut over 12 alrwwer op de fiets richting huis gaat met haar dochter.

Nou ik vond dat nogal een verwijt, dat moet toch iedereen voor zich weten ? Ik heb haar ook gezegd dat die moeder er waarschijnlijk een goede reden voor had.

oh, eh, ik ben ook altijd heel snel weg… maar dat komt omdat ik niemand ken en me zo onbeholpen voel, haha…

Maar ja, ik vind dat altijd zo kortzichtig om over iemand anders te oordelen zonder je de achterliggende reden weet… misschien ligt er stiekem thuis wel een kindje te slapen en ze piept er tussen uit of zo, weet jij veel… nee, tot dat je zoiemand niet hebt gesproken vind ik niet dat je daar over kunt oordelen…

Ik vind het juist ook fijn als ik op de dagen dat julian wel thuis is, ook rust heb… dat hebben mijn kindjes ook gewoon echt nodig, zeker als ze zo jong zijn nog … en zeker als ik nog zo’n kleintje er bij heb lopen.

enne, op zijn verjaardag waren ze naar boven gegaan, maar dus ook naar zolder, en daar kadootjes uit de verpakking gehaald die ik nog even wilde bewaren voor later, zoooo onbeschoft! (ok, ook omdat het etterige jongetjes zijn en de ouders weinig optreden)…

Maar ga niet gelijk helemaal dwars doen als er iemand wil spelen, maar ik ga niet voor taxi spelen… zou ook niet weten hoe ik de kindjes moet meenemen, want ik weiger kindjes in de auto mee te nemen als ik geen stoeltje heb.

Ik woon niet heel dicht bij de school, dus moet best een hoop straten en hoofdwegen kruisen…

Snoesje, koop zo’n zitje voor in de achterbak. Dan kun je altijd een kind op een zitje zetten.

Het gaat allemaal vanzelf, ik had eerst geen auto bij huis, dus was het fietsen, laten brengen of desnoods lopen.

Maar het is wennen :wink: en voor je het weet wordt er 5 dagen per week gespeeld…

Idd Lydia, ik heb ook bij de prenatal een stoelverhoger gekocht voor 15 euro en die heb ik altijd in de bak liggen.

Maar het is lastiger als je elke dag (zoals ik dan) op de fiets naar school gaat en als er dan een kindje direct uit school wil spelen, dan kan ik dat kindje ook niet meenemen. Maar eigenlijk zit iedere ouder hiermee, daarom wordt er op onze school na de lunch afgesproken en komt de ouder het klasgenootje bij je thuis brengen en halen.

Grappig dat je het zegt Snoes, ik wilde er net niet zo’n lang verhaal van maken maar ik weet toevallig dat de bewuste moeder tussen de middag een kindje thuis heeft slapen en dat heb ik dus ook tegen de mopperende moedere gezegd dat dat ws de reden is dat ze zo snel weg is. Dus dat ze een (goede) reden had om snel weer weg te gaan. En toen begon die moeder ook pas na te denken.

Zo zie je maar…maar ik vond het wel een rottige opmerking want ik ging het meteen op mezelf betrekken. :think: Blijf ik wel lang genoeg dan ? Ik ben ook snel weg want heb ook niemand om mee te praten ofzo. Dat komt vanzelf…

Ik heb mijn voorstoeltje nog expres op de fiets laten zitten voor eventuele vriendjes/ vriendinnetjes die komen spelen. jongste dochter is al 5 maar nog zo’n klein frummeltje dat ik die nog in het voorstoeltje kan proppen.

Toen ik nog zelf twee kinderen op de fiets had nam ik om die reden de fietskar mee als er wat werd afgesproken. En inderdaad moets het dan wel tussen de middag bekend zijn.

Ik vind het overigens ook heerlijk als er een keer niet afgesproken wordt maar dat is meer gemakzucht van mij en dat heeft geen invloed op het afpreek beleid. Maar als ik om 5 uur nog een kind in het dorp op moet pikken dan ben ik een half uurtje onderweg en intussen is het eten weer koud. Ik vind het dan ook altijd handiger dat ze hier komen.

Maar het zijn allemaal maar tijdelijke problemen , voor je het weet fietsen ze zelf in hun uppie op en neer.

Ik ben ook altijd blij dat mijn kinderen zichzelf goed kunnen vermaken hoor. Al dat gespeel, ik voel me altijd een beetje änders" wanneer er vreemde kinderen over de vloer zijn. Dat is dan ook de reden dat er alleen op lange schooldagen (ma, di en do) gespeeld mag worden hier. Kinderen willen ook altijd hier, waarom weet ik ook niet. Dus nee, ik herken het ook wel hoor Karin :wink:

Fijn Hanneke! Ik voel me ook altijd een beetje anders inderdaad. Mijn zoon en dochter hebben ook heel veel aan elkaar, ze schelen anderhalf jaar en zijn goed aan elkaar gewaagd. Ik vind het heerlijk dat deze tijd nu is aangebroken. ik vind het nog vrij onbelangrijk dat Eva nu zelf vriendinnetjes gaat krijgen. Dat komt vanzelf. ik vind de ontwikkeling tussen broer en zus en hier thuis momenteel veel belangrijker.

Ik heb soms het gevoel dat ik geleefd wordt door moeders op het plein. Iedereen wil altijd wel spelen en uberhaubt, wat is een schoolplein een bijzonder fenomeen eigenlijk. Iedereen kent elkaar van gezicht of persoonlijk, er wordt op elkaar gelet, over elkaar gekletst, ik vind het vreselijk!!

Karin, ben het ook met je eens hoor, ik vind het leuk, maar ook belangrijk dat hij vriendjes heeft. Maar joh, hij speelt al met ze op school, en ziet ze ook weer op de naschoolse…

Vind het nu juist ook wel leuk om te zien hoe die twee met elkaar spelen, daarnaast mijn zusje waar ik veel mee op pad ben met haar dochter (en straks nog een tweeling) en mijn beste vriendinnetje… eigenlijk heb ik in mijn clubje zoveel vrienden met kids… dat ik er ook nog niet echt om zit te springen

en ik wacht nog wel even hoor als ze wat groter zijn… ze zijn nog maar net vier …

Toch wel jammer karin dat je het eerst bij iemand zo moet uitleggen waarom iemand zo snel naar huis gaat… snappen ze dat nu gewoon zelf niet?