Bij de deurklink kunnen wat doen jullie?

Ja het moest er eens van komen maar MAaike krijgt nu dus met gemak alle deuren open :? .

Ze gaat er alleen wel tegenaan hangen dus dat vinden haar vingertjes niet zo leuk.

Maar wat doen jullie hieraan?

Wij hadden tot nu toe op de woonkamerding zo’n rubberding zitten zodat ze zowiezo al heen en weer kon lopen zonder vingers er tussen en op de tussendeur naar buiten hebben we een schuif gezet omdat dat een hele zware klapdeur is.

Maar nu kan ze dus ook in de bijkeuken komen; waar al het gereedschap ligt (ze stond al met de accuboormachine in de handen :shock: ) en nou je ze krijgt ineens alles open (ook de buitendeuren naar de tuin enz enz).

Moet je nu over schuiven op gaan zetten?

Wat doen jullie eigenlijk?

Ik wil het huis voor mezelf ook nog wel een beetje bewoonbaar houden; geen zin om steeds overal met schuiven in de weer eigenlijk.

Maar aan de andere kant hoeft ze van mij ook weer niet overal te mogen komen… :think:

Hoelang werkt de kruk omhoog zetten?

Ze heeft nu ook ontdekt dat ze tussen de spijlen van de trap door past; dus daar gaat ons traphekje :mrgreen:

Maar goed ik ben eeen beetje wazig maar ervaringen graag :mrgreen: .

heeft iedereen van die grote kinderen of zitten mijn deurklinken hoger dan normaal? tygo kan er nog niet bij

maar als hij er wel bij zou kunnen:

je kunt ze een kwartslag draaien, rechtop vastzetten dus

dan is het weer ff een tijdje moeilijker voor ze :wink:

Idd de deurkrukken omhoog,werkt bij ons perfect :wink:

@Ziet wrote:

heeft iedereen van die grote kinderen of zitten mijn deurklinken hoger dan normaal? tygo kan er nog niet bij

Hier kan hij er ook nog net niet bij.

Wij kunenn ze jammergenoeg niet draaien, dus dat word me wat een sie eraan kan. :wall: :wall:

Maar we hebben wel bij de buitendeuren een slot helemaal bovenaan, kan ik dat nog omdoen. :wink:

Uhm, wij hebben Anne gewoon geleerd dat ze niet de deuren open mag maken. Waarom klinken omhoog zetten als je je kind leert dat het niet mag? Ik lees hier zovaak dingen waar mensen oplossingen voor zoeken waarvan ik denk: gewoon afleren. Net als dat ze niet in de keukenkasten mag en niet in alle andere kasten, zo mag ze ook niet zonder dat wij het zeggen de deuren open maken. Dus hier geen knippen, klinken omhoog of deurstoppers. Ik erger me rot aan het kindje van kennissen van ons waarvoor we dus de deur naar buiten wel op de knip moeten zetten, want die maakt gewoon alles open, ook mn keukenkasten en dat vind ik niet kunnen.

Wij hebben de deurklink van de woonkamer naar de gang ook omhoog. Werkt echt perfect!!!

Ik kan er niet altijd op vertrouwen om het zo te laten (dus alleen leren dat ze er niet aan mag komen) want ik heb geen traphekje beneden (ik heb toch een deur :wink: ) en aangezien ze altijd mee naar boven wil als ik even met Jasmijn bezig ben vind ik het zo gewoon veiliger. Ze moet gewoon af en toe heel even beneden blijven als ik een was ga halen of even snel Jasmijn op bed ga leggen.

De keukendeur naar buiten heeft zo’n slotje boven en onder die je even op slot kan zetten en verder speelt ze boven wel eens met de deuren, maar dat vind ik niet zo’n probleem, we zijn er dan bij en waarschuwen goed waar ze op moet letten, ze moet het toch ook leren :wink: (maar er is wel eens een teen onder gekomen hoor :oops: ).

Lastig is het he als ze weer iets nieuws uitvinden :mrgreen:

Isabel kan er trouwens al geruime tijd bij…ik denk vanaf dat ze 16 mnd. was.

Groetjes Alex

Wij hebben 2 eigenwijze poezen die onze deuren open wisten te maken door te springen. Dus hier al jaren de deurklink omhoog omdat de poezen bij ons niet boven komen.

Dus die zitten nog steeds zo. Merijn kan er op die manier dus ook niet bij.

@mama van anne wrote:

Uhm, wij hebben Anne gewoon geleerd dat ze niet de deuren open mag maken. Waarom klinken omhoog zetten als je je kind leert dat het niet mag? Ik lees hier zovaak dingen waar mensen oplossingen voor zoeken waarvan ik denk: gewoon afleren.

Oehoeh…beetje kort door de bocht…wat voor jouw kindje wél werkt, werkt niet altijd voor andere kindjes :-

Ik heb een kindje dat continue zijn grenzen opzoekt, helemaal toen hij in de peuterpubertijd kwam deed hij júist de dingen die ik hem ‘afgeleerd’ had :mrgreen: het is hier nog steeds een ‘battle of the wills’ Zeg dit dus nog niet te snel, wat bij Anne nog niet is, kan nog komen meis :-

@mama van anne wrote:
Net als dat ze niet in de keukenkasten mag en niet in alle andere kasten, zo mag ze ook niet zonder dat wij het zeggen de deuren open maken. Dus hier geen knippen, klinken omhoog of deurstoppers. Ik erger me rot aan het kindje van kennissen van ons waarvoor we dus de deur naar buiten wel op de knip moeten zetten, want die maakt gewoon alles open, ook mn keukenkasten en dat vind ik niet kunnen.

Het kan dus zo zijn dat dit kindje nét even iets pittiger is dan Anne (tenzij je duidelijk ziet dat de ouders hier niets aan doen maar dat lees ik niet uit je bericht) maar je komt een beetje over alsof dit per definitie aan de opvoeding ligt, mischien is dat niet de bedoeling geweest maar zo lees ik het wel :-*

Hier staan de klinken ook omhoog en tegelijkertijd leren we Lukas dat hij niet uit zichzelf de deur mag open doen. Gaat steeds beter (hij heeft nl. al enigzins door hoe hij de deur open moet krijgen met de klink omhoog :roll:).

Ik heb het puur voor de veiligheid gedaan. Tuurlijk moet hij het leren, maar hier ook een ontdekkertje en ze hebben dat echt niet gelijk geleerd en hij heeft echt binnen no time de deur open met een normale klink en zit even snel halverwege de trap.

En de voordeur zit altijd op slot, om dezelfde reden. Als hij éénmaal in de hal zit, heeft hij de voordeur ook direct open en zit ie gelijk op straat.

Ik weet ook wel dat je die dingen moet afleren, maar peuters weten ook wanneer mama en papa afgeleid zijn, bijv. als de telefoon gaat, en gaan dan het hele rijtje “wat niet mag” af en dan ben je er gewoon vaak te laat bij.

Ik weet ook dat er kindveilige deurklinken zijn. Die kun je pas naar beneden doen als je tegelijkertijd een knopje indrukt en die combi snappen ze nog niet.

@Mellie wrote:

@mama van anne wrote:
Uhm, wij hebben Anne gewoon geleerd dat ze niet de deuren open mag maken. Waarom klinken omhoog zetten als je je kind leert dat het niet mag? Ik lees hier zovaak dingen waar mensen oplossingen voor zoeken waarvan ik denk: gewoon afleren.

Oehoeh…beetje kort door de bocht…wat voor jouw kindje wél werkt, werkt niet altijd voor andere kindjes :-

Ik heb een kindje dat continue zijn grenzen opzoekt, helemaal toen hij in de peuterpubertijd kwam deed hij júist de dingen die ik hem ‘afgeleerd’ had :mrgreen: het is hier nog steeds een ‘battle of the wills’ Zeg dit dus nog niet te snel, wat bij Anne nog niet is, kan nog komen meis :-

@mama van anne wrote:
Net als dat ze niet in de keukenkasten mag en niet in alle andere kasten, zo mag ze ook niet zonder dat wij het zeggen de deuren open maken. Dus hier geen knippen, klinken omhoog of deurstoppers. Ik erger me rot aan het kindje van kennissen van ons waarvoor we dus de deur naar buiten wel op de knip moeten zetten, want die maakt gewoon alles open, ook mn keukenkasten en dat vind ik niet kunnen.

Het kan dus zo zijn dat dit kindje nét even iets pittiger is dan Anne (tenzij je duidelijk ziet dat de ouders hier niets aan doen maar dat lees ik niet uit je bericht) maar je komt een beetje over alsof dit per definitie aan de opvoeding ligt, mischien is dat niet de bedoeling geweest maar zo lees ik het wel :-*

Het ligt dus wel in de opvoeding bij de kennissen van ons, ze zeggen al zelf dat ze hun kind niet durven corrigeren omdat ze zich schuldig voelen dat ze fulltime werken :wall: (tja, of niet schuldig over voelen, of niet aan kinderen beginnen, of partime gaan werken?).

En Anne is ook een pittige dame, vergis je niet en ook zij zoekt grenzen op, wij zijn heel consequent in wat wel en niet mag. Tuurlijk maakt ze een deur wel eens open, maar ze wordt direct gecorrigeerd. En nee, niet ieder kind is hetzelfde, maar het valt mij gewoon op dat dingen die wij voor vanzelfsprekend houden dat je dat je kind leerd dat er hier ‘trucjes’ voor gevonden worden. Dat is niet negatief bedoeld, dat is een manier van omgaan met en misschien heeft de topicstartster er niet aan gedacht om consequent met haar kind bezig te zijn om het af te leren en misschien denkt ze nu: ach dat zal misschien ook kunnen? Misschien ook niet, maakt niet uit, maar heel misschien is er wel iemand die dit topic leest en wel denkt dat dit ook tot de mogelijkheden behoort en dat niet altijd overal klinken omhoog moeten. Wat als je (zoals de kennissen van ons) in een huis komt waar geen klinken omhoog staan, dan moet je kind ook van de deuren afblijven (vind ik).

ik vind ook: het hoeft maar 1 keer mis te gaan en ze missen een vingertje…

liever niet

daarom zal ik ook zeker als ie erbij kan de deurklinken omhoog zetten

gewoon uit voorzorg

daarnaast probeer ik het hem dan wel af te leren natuurlijk

Hihi, ik ‘vind’ ook een hele boel.

Ik heb echter toch wel in de praktijk gemerkt dat kindjes óók een hoop doen op momenten dat zij zich onbespied wanen.

Ik noem maar een dwarsstraat: Ik ga naar de wc en Ryan denkt dan: ooohhh mama ziet mij niet dus nú mag het wel :mrgreen:

Met andere woorden, als ik in dezelfde ruimte ben wéét hij dat hij het niet hoeft te proberen en doet hij het ook niet.

Maar het is mij al eens gebeurt dat hij s’nachts zijn kamertje uitkwam, de badkamer inging en mijn dweil emmer pakte en ging ‘wassen’

Ik had laminaat dus je kunt je de ravage voorstellen.

Nu niet gaan denken: dat hóór je toch?

Ik hoor idd élk kuchje en elk roepje maar áls ze stil willen zijn dan kunnen ze dat heel goed.

Je ziet het: het gaat niet alleen om ‘het niet mogen’ er zit ook een stukje veiligheid aan.

Kinderen zijn nu eenmaal onberekenbaar en zodoende vind ik dat je niet alle vertrouwen moet hebben dat zij 24u per dag zich aan jouw regels houden.

Hier gaat het grotendeels altijd goed qua gedrag maar ík zal het risico nooit nemen en ook met een volgende gaan de deurklinken toch écht omhoog.

Stel nou dat ik op de pot zit en mijn kind maakt op dat moment de balkondeur open? Of hij trekt de besteklade open?

Over het algemeen hoor je dat gebeuren maar stel nou dat op dát precieze moment de telefoon overgaat en jij hoort je kind niet?

Klinkt erg ‘vergezocht’ natuurlijk maar na 3 en een half jaar kijk ik nergens meer van op.

Snap je waarom ik dit soort zaken niet als ‘trucjes’ zie maar als gewone veiligheidsmaatregelen? :-*

@Ziet wrote:

ik vind ook: het hoeft maar 1 keer mis te gaan en ze missen een vingertje…

liever niet

daarom zal ik ook zeker als ie erbij kan de deurklinken omhoog zetten

gewoon uit voorzorg

daarnaast probeer ik het hem dan wel af te leren natuurlijk

Whaha Ziet! Waar ik me een versuffing zit te typen verwoord jij het in een paar zinnen :mrgreen:

:mrgreen: ach… je moet maar zin hebben om te typen, mel

De deurkrukken omhoog kon hier niet ivm een speciaal veermechanisme erin, wij hebben dus noodgedwongen wel een schuifje op de deur van de woonkamer naar gang moeten maken.

Zo hé wat een reacties :shock: :mrgreen:

Even moeder van Anne quoten:

Dat is niet negatief bedoeld, dat is een manier van omgaan met en misschien heeft de topicstartster er niet aan gedacht om consequent met haar kind bezig te zijn om het af te leren en misschien denkt ze nu: ach dat zal misschien ook kunnen?

:o :think: :o
Weet niet wat ik daar op moet zeggen eigenlijk maar vind het een rare zin.

Zal mijn situatie/vraag even beter uitleggen:

Maaike is erg ondernemend (en inderdaad niet alle kinderen zijn het hetzelfde :wink: sorry maar verschil zit hem echt niet alleen in de opvoeding).
En ik kan vanwege mijn ziek zijn er niet de hele tijd achteraan lopen (weet ook niet of ik dat anders had gewild hoor :wink: ).
Vanwege de hond hebben we de deur naar de gang nooit dicht; altijd vast open of dicht met een deurstopper ertussen (zo kan de hond ook naar zijn water lopen). Vind ik op zich prima zo.
Ze heeft alleen nu dus ontdekt dat ze door de spijlen heen past en ze kan dus nu wel weer de trap op komen NAAST het traphekje.
En ze kan dus in de wc komen en naar de keuken lopen. In de keuken en daarachter de bijkeuken mag ze wel komen maar niet zonder toezicht. Omdat ze soms dingen van het aanrecht pakt of dus in de bijkeuken bij het gereedschap kan.
Maar in de bijkeuken is ook een deur naar de tuin die we veel gebruiken.
Ik weet dus nog niet wat ik zelf wil omdat ik graag ook alles open heb staan. Ook voor de hond. Maar als ze in een klierbui is en niet luistert wil ik de boel even af kunnen sluiten.
Ze luistert gewoon niet altijd.
En dat vind ik ook normaal!
Ik heb alleen dan lichamelijk niet de puf om er 30 keer heen te lopen om haar er weg te halen. En je moet natuurlijk wel consequent blijven.

Was dus benieuwd wat jullie er aan deden en zit dus verder niet te wachten op opvoedkundige tips. Als jou kind van de deur af blijft; mooi! Maar niet ieder kind blijft meteen overal braaf van af omdat jij zo goed opvoed. Dat heb ik inmiddels echt wel geleerd.
En ik vond ook altijd dat kinderen gewoon overal maar af moesten blijven :wink: :mrgreen: .

@Mamalien wrote:

Was dus benieuwd wat jullie er aan deden en zit dus verder niet te wachten op opvoedkundige tips. Als jou kind van de deur af blijft; mooi! Maar niet ieder kind blijft meteen overal braaf van af omdat jij zo goed opvoed. Dat heb ik inmiddels echt wel geleerd.

En ik vond ook altijd dat kinderen gewoon overal maar af moesten blijven :wink: :mrgreen: .

Ik ben het met je eens en ook met Mellie. Merijn is momenteel echt zo eigenwijs en doet gewoon net ff alles zoals wij het NIET willen. We blijven hem corrigeren maar het wil gewoon niet blijven hangen bij hem. Om echt moe van te worden vaak.

MamavanAnne, Ik heb vaker het idee dat Anne echt een kind is dat altijd alles meteen aanneemt en heel goed luistert. Tenminste uit je postings als je iemand een tip of advies geeft meen ik dat echt op te maken, dat ze een voorbeeldig kind is. Heerlijk lijkt me dat. Maar helaas zijn niet alle kindjes hetzelfde. Merijn kent echt geen gevaar. Net als zijn vader helaas.

Zoals gezegd, even terugkomend op de beginposting, staan onze deurkrukken al jaren omhoog voor onze poezen die niet naar boven mogen en de deur openspringen. Ze zouden ook omhoog staan voor Merijn als de poezen er niet waren. Uit bescherming voor hem.

Als gezegd, hij hoeft maar 1x aan je aandacht te ontsnappen en hij loopt als hij de tussendeur openheeft, in ons geval, zo door naar de voordeur die ook openkrijgt en hij staat op straat. EN hij is vliegensvlug…

Ja, ik denk ook dat het heel erg van je kindje afhangt. Wij hebben het ook erg getroffen met Jula. Keukenkastjes maakt ze niet open m.u.v. het pannenkastje en dan pakt ze alleen het vergiet (en zet het op haar hoofd :)…) maar dat mag. Ook kan ze de deur naar de gang open krijgen en weet ze dat ze best op de gang mag spelen, maar dan met de deur open zodat ik haar kan zien en horen. We hebben geen traphekjes, maar ze klimt zonder ons de trap niet op, ze zit alleen soms op de onderste trede en als ze naar boven wil, roept ze me op haar manier. Als ik het zo opschrijf, lijkt het allemaal wel simpel, maar zo gaat het echt :oops:

Nu is het bij ons zo ingedeeld dat als ik in de woonkamer ben, ik volledig zicht op de keuken heb en op de gang. We hebben een schuifpui over de hele breedte van het huis, dus ook in de tuin zie ik haar helemaal (we wonen zeg maar, tuingericht met de woonkamer). De deur naar de straat toe vanuit de gang, zit een veiligheidshaak op (zit standaard bij deze woningen), dus die doe ik er voor de zekerheid op.

Ik denk dus dat het uitmaakt hoe je huis is ingericht en in hoeverre je kindje grenzen opzoekt en ondernemend is of makkelijk luistert. Ik denk dat als het anders zou zijn met Jula, ik inderdaad de klink omhoog zou doen (lijkt mij het makkelijkste en wen je zelf snel aan). Een haakje zou ik niet zo snel voor kiezen omdat ik denk dat als er iets is, je misschien de deur niet zo snel open krijgt. Ik kan me voorstellen dat ons tweede kindje heel anders wordt als Jula :slight_smile: en dan zal ik wel dergelijke maatregelen gaan gebruiken i.v.m. veiligheid zoals hier eerder ook gezegd!

Groetjes Hilda

Even voor de duidelijkheid, het heeft ons heel wat gekost om zover te komen als we zijn. Anne heeft Breath holding spells gehad en is voor onze voeten flauw gevallen omdat ze vertikte te ademen…Anne klimt graag op alles wat los en vast zit. Dus echt geen voorbeeld kind. En ik suggereer ook niet dat iemand hun kind niet goed opvoed, alleen denken wij over sommige zaken gewoon anders, misschien te makkelijk, maar dat merken we dan vanzelf wel…Moet nu helaas weg, reageer anders morgen wel wer als dat nodig mocht zijn.

Hier dus van een aantal deuren (die leiden tot “gevaarlijke” ruimten) de klink omhoog of de deur op slot. nee nee… niet zijn kamertje…

En niet omdat hij het niet kan aanleren… maar ook niet omwillen van veiligheid alleen.

Ik vertik het domweg om overal waar Wessel z’n kundes en vaardigheden wil uittesten, op te moeten corrigeren. Al doe je dat op een waarschijnlijk zeer pedagogische manier… je “corrigeert” wel…

En met de deurklink omhoog is die uitdaging even aan de kant (hoewel er nog genoeg deurklinken “normaal” zijn om te “oefenen” en te ontdekken.

Overigens… ben er ook van overtuigd dat peuters ook nog qua geweten in ontwikkeling zijn… en je er absoluut niet van overtuigd kunt zijn dat de deur dichtblijft op het moment dat jij een andere kant op kijkt.

En ja… ik kijk wel eens de andere kant op…

Een paar dingen sluiten we uit/af van Wessel om NU niet het leermoment aan te gaan.

Een paar dingen mag Wessel absoluut niet en wordt hij op gecorrigeerd (b.v. op tafel zitten, staan op stoelen, slaan)

Een paar dingen mogen gewoon wel… en deze categorie is de grootste gelukkig…

Dus: Klink omhoog… en bij Wessel (bijna 2) werkt het nog steeds ondanks dat hij “groot” is.

Trouwens…

als nu de deur wel opengaat… komt hij gelijk aangerend… “mama opendoen?”.

:lol: :lol: