Bij de deurklink kunnen wat doen jullie?

Mijn excusses mamalien…het was niet mn bedoeling om je opvoedkundige tips te geven. Ik wilde zoals je vroeg enkel aangeven hoe wij het hier doen. Blijkbaar is het in het verkeerde keelgat geschoten of heb ik het verkeerd verwoord. En zoals iemand anders schreef dat het wel vaker overkomt alsof Anne het perfecte kind is is ook niet de bedoeling. Maar ik mag toch wel aangeven hoe het hier gaat? Ook al is dat dan misschien heel anders als blijkbaar in de meeste gezinnen? Of mag ik alleen maar reageren als ik denk dat het net zo gaat als bij anderen? Af en toe zal ik iets net wat anders verwoorden als ik bedoel, maar dat is de moeilijkheid van het internet.

Is al goed hoor :-*

Ben niet boos; was even verbaast…er klonk zo’n waardeoordeel in door.

Maar tuurlijk doet iedereen het anders en is ieder kind anders.

En ik was juist ook benieuwd hoe anderen het doen :wink:

hier staan ook alle klinkers omhoog gericht, omdat ons kereltje te ondernemend is!

zeker nu hij in de peuterpubertijd is beland, hebben we het gevoel continu politie te zijn, want het woordje nee kent hij niet meer!

alles wat niet mag, doet hij!

hier hebben we al eens het gevaar meegemaakt, door hem na tig keer waarschuwen op de gang te zetten, en ineens deed meneer de voordeur open en liep op straat (deur grenst direkt aan de straat)

je schrikt je wezenloos en dit wil je niet nogmaals meemaken.

als we er bij zijn blijft hij van de deuren af, maar zodra wij uit zijn ogen zijn, begint hij met kattenkwaad

succes allemaal met onze ondernemende kids :-*

Het is ook niet onze opvoeding van Jula dat bij ons geen maatregelen moeten worden genomen, maar ze doet bijna nooit iets wat niet mag :oops: . Maar de peuterpubertijd kan nog komen natuurlijk… tot nu toe denken we… wanneer moeten we met opvoeden beginnen, haha.

Maar ach, ieder kindje is anders. Zo was Jula een huilbaby tot ze een maand of acht oud was (cranio sacraal therapie en nei therapie heeft erg geholpen) en dat was een hele zware periode. Dus is het heel fijn dat het nu zo goed gaat allemaal :)!

@preggie wrote:

Hier dus van een aantal deuren (die leiden tot “gevaarlijke” ruimten) de klink omhoog of de deur op slot. nee nee… niet zijn kamertje…

En niet omdat hij het niet kan aanleren… maar ook niet omwillen van veiligheid alleen.

Ik vertik het domweg om overal waar Wessel z’n kundes en vaardigheden wil uittesten, op te moeten corrigeren. Al doe je dat op een waarschijnlijk zeer pedagogische manier… je “corrigeert” wel…

En met de deurklink omhoog is die uitdaging even aan de kant (hoewel er nog genoeg deurklinken “normaal” zijn om te “oefenen” en te ontdekken.

Overigens… ben er ook van overtuigd dat peuters ook nog qua geweten in ontwikkeling zijn… en je er absoluut niet van overtuigd kunt zijn dat de deur dichtblijft op het moment dat jij een andere kant op kijkt.

En ja… ik kijk wel eens de andere kant op…

Een paar dingen sluiten we uit/af van Wessel om NU niet het leermoment aan te gaan.

Een paar dingen mag Wessel absoluut niet en wordt hij op gecorrigeerd (b.v. op tafel zitten, staan op stoelen, slaan)

Een paar dingen mogen gewoon wel… en deze categorie is de grootste gelukkig…

Dus: Klink omhoog… en bij Wessel (bijna 2) werkt het nog steeds ondanks dat hij “groot” is.

Trouwens…

als nu de deur wel opengaat… komt hij gelijk aangerend… “mama opendoen?”.

:lol: :lol:

Er is al veel gezegd,ik sluit mij helemaal bij preggie aan,ik WIL ook niet de hel tijd corrigeren :wink:

nou de klink staat om hoog :wink: .

Nu is het afwachten hoe lang het duurt voor ze het door heeft (ze pakt er ook gerust een krukje bij als de klinken hoger zitten :lol: ).

tegen die tijd dat ze dat doorheeft, snapt ze het ook beter dat ze niet zomaar de deur open mag doen

hier alleen kan alleen de voordeurklink omhoog (is trouwens ook op slot, want de jongens doen zomaar open voor vreemden), de deuren van de wc zaten bij de oudste twee op slot, maar dat kan nu niet meer want die krijgen hem niet los

mijn dochter (bijna 2) kan trouwens bij de oma’s (eentje lage deurklink, ander hoog vloerbedekking) ook bij de deurknoppen

dus om te voorkomen dat ze niet naar buiten kan die deuren op slot en voor de rest de boel maar veilig maken

vingertjes tussen de deur heb ik hier maar 1 keer gehad, en toen deed de middelste de deur dicht, terwijl de jongste de deur vasthad aan de kant van het scharnier, dus daar ben ik niet echt bang voor

Deurklink lekker omhoog doen. Aanleren dat ze de deur niet mag opendoen is ook goed, maar dat doe je op een bepaald moment ook echt wel. Maar ja… stel er komt een tweede… hoe maak je die dan duidelijk dat die de deur niet open mag doen als de oudste het wel mag omdat ze naar het toilet moet bijvoorbeeld :wink:

Dan is dus de meest practische oplossing de deurklink omhoog doen. :smiley:

hier ook een huis waar de klinken niet omhoog kunnen. We wonen hier sinds augustus en hebben toen voor bepaalde deuren klinken met slot gekocht (kelder, werkplaats/garage, hal naar voordeur).

verder staan hier de deuren zowieso de hele dag open, omdat Teun steeds van binnen naar buiten loopt en omgekeerd. Dus is het hele item van deuren openmaken eigenlijk niet zo aan de orde. Ook niet bij slecht weer, hij speelt dan in de woonkamer of in de keuken en gaat niet naar buiten (de achterdeur heeft geen knip…)

eigenlijk vertrouw ik hem goed genoeg dat hij dit alleen kan, zonder gekke fratsen uit te halen. Hij speelt eigenlijk (bij mooi weer) altijd buiten in de tuin en komt alleen naar binnen om wat drinken te vragen ofzo.

Zelf loop ik ook de hele dag van hier naar daar, ben dan weer met Stijn bezig of zit dan weer gezellig bij Teun. Ik heb hem niet altijd in m’n vizier.

de ruimtes (en de tuin) waar hij zo kan komen zijn ook wel veilig, geen poetsspullen of gekke dingen in de keukenkastjes enzo. Maar Teun denkt er helemaal niet bij na om die te openen, want in de tuin en in de woonkamer staan veel leukere spullen (zijn speelgoed). Misschien heb ik dan wel een heel makkelijk kind daarin? Of ben ik wat te naief?

@mama van anne wrote:

En Anne is ook een pittige dame, vergis je niet en ook zij zoekt grenzen op, wij zijn heel consequent in wat wel en niet mag. Tuurlijk maakt ze een deur wel eens open, maar ze wordt direct gecorrigeerd.

Hier maakt ze ook deuren open en het gaat me niet om de deur openen, maar omdat ze er dan ook doorheen gaat. Dat is hier maar met een deur vervelend en dat is de deur waar de trap achter zit. Dan kan ik het haar wel afleren, maar dat heeft niet zoveel zin als ze er doorheen gaat op het moment dat ik bijvoorbeeld Roeland aan het voeden ben, dan kan ik er echt niet onmiddellijk achteraan om haar terug te halen. Corrigeren heeft ook niet zoveel zin als zij al uit het zicht is, en weet dat ze nog even door kan gaan voor ik fysiek in staat ben haar terug te halen. En ik wil haar niet zonder toezicht boven hebben tot ze ouder is. Dus daarvan staat de klink omhoog. De andere deuren mag ze gewoon open maken, ik wil wel graag dat ze ze dicht duwt als ze terug komt. Dus ja, ik vind dat je er wel heel makkelijk over denkt.

@mama van anne wrote:

Uhm, wij hebben Anne gewoon geleerd dat ze niet de deuren open mag maken. Waarom klinken omhoog zetten als je je kind leert dat het niet mag? Ik lees hier zovaak dingen waar mensen oplossingen voor zoeken waarvan ik denk: gewoon afleren. Net als dat ze niet in de keukenkasten mag en niet in alle andere kasten, zo mag ze ook niet zonder dat wij het zeggen de deuren open maken. Dus hier geen knippen, klinken omhoog of deurstoppers. Ik erger me rot aan het kindje van kennissen van ons waarvoor we dus de deur naar buiten wel op de knip moeten zetten, want die maakt gewoon alles open, ook mn keukenkasten en dat vind ik niet kunnen.

Helemaal mee eens. Ik heb tigo ook geleerd dat hij niet zomaar keukenkastjes mag openmaken… Maarrrrrrr… de bleek, allesreiniger enz enz staan toch veilig achter een slotje… Kinderen doen nu eenmaal wel eens iets wat niet mag, en dan heb ik toch liever dat hij niet gaat experimenteren met het bleekwater

Maar ontopic:

Deurklinken omhoog werkt prima!!!

Hier staan de deurklinken ook omhoog. Dat werkt hier tot nu toe het beste.