Bewust niet voor peuterspeelzaal of kinderopvang kiezen

@Marcella1975 wrote:

In onze ogen is niets zo goed voor kleine kindjes als een rustig thuisfront. Een kindje dat gewoon altijd thuis kan zijn. Niet een klein kindje dat niet weet welke dag het is en of het een dag is dat 'ie gewoon thuis bij mama (en/of papa) zal zijn die dag of niet. In onze ogen komen daar juist de probleemsituaties van met onrustige kinderen (driftig/'s nachts vaak wakker/negatieve aandacht vragen enz). Een kindje dat altijd de aandacht van papa en / of mama bij de hand heeft, zal bijna altijd rustiger zijn. Denken we hoor. Tot zover 2 heerlijke kindjes in ieder geval.



De psz zijn we wel groot voorstander van. Het is een voortraject op het “echte werk” van de basisschool als ze 4 zijn. Daar leren ze weer nieuwe dingen: spelen met anderen, mssch leren ze idd wat harder worden, maar dat is in onze ogen enkel maar goed.



Alle respect trouwens voor iedereen die het anders doet / moet doen.




Even hierop reageren: Wat is er dan een verschil voor kinderen die naar een kdv gaan of naar een psz? Dan zijn ze toch ook niet bij mama/papa in die rustige omgeving? Op een KDV leren ze ook basisvaardigheden (samen spelen, samen delen, gezamenlijk eten, huiselijke sfeer)

En ik geloof er niet in dat rustige kinderen komen door de thuissituatie, dat zal echt wel een mix van deels karakter zijn, temperament, opvoeding, verdere omgeving, etc.



En nu reactie op de OP.

Want ik vind het (net als Fiep volgens mij) wel een beetje benauwend overkomen. Net alsof je het al helemaal voor je kind hebt uitgestippeld, ze is nog geen anderhalf. Er kan nog zoveel veranderen.

Je kind leert echt veel op een KDV of PSZ.

Ik heb nog niet meegemaakt dat kinderen zo tegen elkaar doen als jij beschrijft, agressie komt echt niet voor hoor, daar zijn protocollen voor waardoor dat niet mag en kan.

Wat ik echter wel meemaak, zijn ouders die hun kind weghouden bij dergelijke omgevingen (want ze zijn al zo sociaal als ik erbij ben, en als ouders uit het zicht zijn, blijven ze continu huilen), waardoor de overgang naar school echt beangstigend kan zijn. Echt meer dan een paar kinderen uit mijn omgeving. (zowel in de klas van onze dochter als onze zoon meerdere gevallen bekend)

Probeer er echter wel een vorm in te vinden die voor jou fijn voelt, maar probeer ook in te zien dat je nu echt nog niet kunt zien, zeggen of bepalen hoe het je kind op school zal vergaan.

Wat ik probeer te zeggen: probeer het een beetje los te laten. Dat is voor je kleine uiteindelijk misschien ook beter.

@Rooike wrote:

@missmelody wrote:
Als ik mijn dochter eens vergelijk met kindjes die WEL naar de speelzaal of kdv gaan, zijn allemaal een stuk kattiger, gemeener, zeggen lelijke dingen, pakken dingen boos af.

En als ik mijn dochter eens met kindje vergelijk die dus NIET naar de speelzaal of kdv gaan, die spelen heerlijk samen, zijn lief voor elkaar etc.



Nu wil ik niet alle kindjes over 1 kam scheren natuurlijk. Maar ik heb een beetje het idee dat de kinderen die dus naar de speelzaal of kdv gaan er toch ook wat slechte dingen leren. Dat leren en horen ze natuurlijk van elkaar.





Vind het eigelijk grote onzin wat je hierboven schrijft....
De kinderen op het kdv testen elkaar uit tot hoever ze kunnen gaan.
Lelijke dingen zeggen?
Nog nooit meegemaakt, nog nooit gehoord ook.
Boos dingen afpakken.... Kan me niet voorstellen dat er een kindje is die dat NIET doet. Kinderen nemen volgens mij altijd iets van een ander af, zij het dan al niet boos maar goed.
Kattiger?
Gemener?
Ik kan me er echt niets bij voorstellen...... :eh:
Kinderen die thuisblijven kunnen ook "slechte dingen" leren.... Ligt echt niet aan het feit dat ze naar het KDV gaan of PSZ.

Wacht maar tot je kind naar de basisschool gaat, moet je eens kijken hoe ze dat veranderd.
Daar is de PSZ of KDV niets bij hahahahaha!


Zij het dat ik het iets genuanceerder zou zeggen, ben ik het wel eens met bovenstaand...

Probeer over het algemeen kids dingen zelf uit te laten zoeken...een kind kan kattig reageren,maar het is evengoed belangrijk dat de ontvanger leert daar op te reageren..
Ik grijp bij zoiets niet meteen in...alleen als het gemeen blijft ofwel het andere kind of die van mij er niet op kan reageren...uiteindelijk zullen ze het toch moeten leren..

Nu was Eli pr-PZS zelf een pittige jongen...hij heeft natuurlijk geleerd voor zichzelf op te komen tegen zijn grote broer en diens vriendjes (ihkv afpakken e.d.). Eli sloeg alleen door en ging zich afweren tegen elk kind wat in zijn buurt kwam..DAT is JUIST op de psz afgeleerd! Hij is zijn gelijke vast tegengekomen en heeft geleerd dingen mondeling af te handelen...super dus.

Jo was voorheen juist een kind wat zich om liet duwen en zich niet verweerde....ook dat is mede door het KDV in balans gekomen.

Tegen ouders die hun kind overal tegen willen beschermen doe je uiteindelijk niets....heb ooit gezien toen Eli 2,5 was, dat Eli een ander kind uit stond te leggen dat hij niet met zijn vingers in het stopcontact mocht (op zijn manier,maar rustig). Het andere kind was jonger dan 2 jaar..
Hoorde de andere moeder over Eli zeggen "Ja, net een kleine dictator" (tegen mij). Ik ga er vanuit dat die woorden ongelukkig gekozen zijn en niet zo bedoeld,maar zeeeer opmerkelijk was het wel....heb uiteraard niet gereageerd...
Haar kind stond bijna met zijn vingers in het stopcontact en Eli probeerde het kind tegen te houden....tja....had hij natuurlijk nooooit mogen doen..dan ben je namelijk een dictator...het zal wel aan mij liggen...

@missmelody wrote:

Zijn er ook moeders die er bewust voor kiezen om hun kind niet naar de peuterspeelzaal te brengen of kinderopvang?



Ik zelf zit te twijfelen of ik mijn dochter wel of niet naar de peuterspeelzaal moet brengen. Als ik mijn dochter eens vergelijk met kindjes die WEL naar de speelzaal of kdv gaan, zijn allemaal een stuk kattiger, gemeener, zeggen lelijke dingen, pakken dingen boos af.

En als ik mijn dochter eens met kindje vergelijk die dus NIET naar de speelzaal of kdv gaan, die spelen heerlijk samen, zijn lief voor elkaar etc.



Nu wil ik niet alle kindjes over 1 kam scheren natuurlijk. Maar ik heb een beetje het idee dat de kinderen die dus naar de speelzaal of kdv gaan er toch ook wat slechte dingen leren. Dat leren en horen ze natuurlijk van elkaar.



Maar dat is dus de reden dat ik erover twijfel.



Zijn er meer mensen die er dus bewust voor hebben gekozen? Misschien met een andere reden?



Groetjes




Ik vind dat een beetje een vreemde reden om niet voor een psz te kiezen, als kinderen op den duur naar school gaan leren ze ook de minder leuke dingen van andere kinderen. Kun je toch niet helemaal tegen houden lijkt mij. Ik vind de psz erg goed voor kinderen, leren samen spelen, luisteren naar een verhaal of als de juf iets aan het vertellen is, ik zie het ook als voorbereiding op school straks… Ik zie eigelijk helemaal geen nadelen…

Ik moet zeggen dat ik nog wel een factor mis.

Als je je kind niet naar een KDV of PSZ doet, en dan ineens naar school.

Behalve de overstap die een kind ineens moet maken van alle dagen bij mama naar 5 dagen in de week op school, wat ontzettend veel energie vreet. En neem dan nog eens het gevoel wat een kind daarbij heeft.

Ik vind het voor een kind ideaal (als je dan tegen een KDV bent) om toch te leren dagdelen van huis weg te zijn en “zelfstandig” in een groep gewenning te hebben op een PSZ.

Soms zie je kinderen die gewoon bang zijn voor contact met anderen en teveel aan hun moeder hangen, omdat ze totaal het zelfvertrouwen missen dat ze best een paar uurtjes in een groep zonder hun moeder kunnen.

Ik vind dat echt een duik in het diepe als een kind van niks naar school moet.

Ik denk dat dat niet altijd op gaat, wel vaak overigens.



Een kind wat binnen moeders aanwezigheid de ruimte krijgt zich te ontwikkelen hecht zich veilig en zal behoorlijk zelfverzekerd zijn. Tegen de tijd dat ze dan vier worden zijn ze er dan ook echt aan toe eens zonder mama te zijn, zich in een groep te bewegen. Ik denk dat dat niet perse problemen hoeft op te leveren, maar kinderen met ouders die bang zijn hun kind los te laten, zullen vaak niet helemaal veilig gehecht zijn en juist wat onzeker, en dan levert het naar school gaan wel problemen op.



En als je hier voor kiest, zul je ook met school moeten overleggen. Een kind van vier hoeft niet in een keer vijf dagen naar school en dat is ook niet reeel om te verwachten, zeker niet als een kind nog nooit van huis is geweest. Je kan ook prima met drie ochtenden beginnen. Mijn kinderen gingen allemaal eerst drie, daarna vier ochtenden (hier is de kleuterklas zowiezo tot 13u maar) en pas toen ze vijf werden vijf ochtenden.

Hier deels bewust gekozen voor geen peuterspeelzaal of kdv.

Peuterspeelzaal omdat ik graag wil dat die aansluit bij school en heb gemerkt dat de reguliere dat niet doet op de Vrije School.

En ik wou haar graag op het antroposofische kdv hebben maar ik krijg het tot nu toe niet geregeld.



Ze gaat nu 1x per week naar mijn moeder (zonder mij erbij), heeft afentoe een speelafspraakje met haar leeftijdsgenootje/vriendinnetje en toekomstig klasgenootje (zonder mij erbij), zit op vioolles (met mij erbij) en verder knutselen en puzzelen en spelen we heel veel en mag ze mij helpen, en speelt ze met haar broer en de buurkinderen.



Ze begint op school sowieso met 4 dagen en ze zijn het hier wel gewend dat er meer kinderen op school komen zonder eerst naar psz/kdv te zijn geweest.



Ik vind het goed zo.

Ze kijkt al erg uit om naar school te gaan, maar nog even gedult dus!

@Soleil wrote:

@missmelody wrote:
@Amy82 wrote:
@ariel wrote:
Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.




tja, en dan moet je dus die afweging maken, missmelody :slight_smile:



wil je dat ze nu die rare dingen leert, of dat ze in groep 1 problemen gaat krijgen? nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje dat ook gaat krijgen natuurlijk :wink:




Ik denk dat dat dan ook aan de persoonlijkheid van het kindje ligt.

Mijn dochter is super sociaal en ook amicaal. Mensen zeggen vaak dat ze ervan opkijken hoe open zij is. Ze stapt naar iedereen toe. Elk kindje vind ze leuk. Als we bv bij de winkels lopen en ze ziet een kindje,zij loopt er gelijk naar toe en dat kindje is vaak bang en kruipt bijna in mama’s broek om het zo maar even te zeggen. Ze zegt tegen iedereen gedag. Is absoluut niet bang in een nieuwe omgeving als de tandarts of de kapper bv.

Dus voor die problemen ben ik niet bang. Zij is nooit bang geweest voor andere mensen of dat ze gelijk aan mijn broekspijp hangt. Het enige wat ze doet is naar me wijzen als een andere persoon of kindje tegen dr praat. Alsof ze zeggen wil, dat is mijn mama.



En wat betreft het delen. Ik heb genoeg vrienden/kennissen die ook kleine kindjes hebben en waar ik vaak kom, dus dat leert ze nu ook al.



En wat betreft het luisteren. Ik denk dat dat ook voor een deel aan de opvoeding ligt…




Ik heb 2 jongens,waarvan de oudste goed luisterde, no problemo, kon ik overal mee naar toenemen. Jongste krijgt echt dezelfde opvoeding, maar luisteren…pffffff…daar moet ik echt de zeilen voor bijzetten wil hij dat doen…


Oeh…die vetgedrukte zin vind ik altijd de leukste :lol:

Hier ook twee kids met absoluut dezelfde opvoeding, Nina die het prima doet maar de oudste niet…

Is het kindje in kwestie ook meteen je oudste? Ik ben benieuwd hoe je er over een jaar of 5 over denkt :inlove:

@Marite wrote:



En ik wou haar graag op het antroposofische kdv hebben maar ik krijg het tot nu toe niet geregeld.




Wat is dat ?

@~Melanie~ wrote:

@Soleil wrote:
@missmelody wrote:
@Amy82 wrote:
@ariel wrote:
Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.




tja, en dan moet je dus die afweging maken, missmelody :slight_smile:



wil je dat ze nu die rare dingen leert, of dat ze in groep 1 problemen gaat krijgen? nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje dat ook gaat krijgen natuurlijk :wink:




Ik denk dat dat dan ook aan de persoonlijkheid van het kindje ligt.

Mijn dochter is super sociaal en ook amicaal. Mensen zeggen vaak dat ze ervan opkijken hoe open zij is. Ze stapt naar iedereen toe. Elk kindje vind ze leuk. Als we bv bij de winkels lopen en ze ziet een kindje,zij loopt er gelijk naar toe en dat kindje is vaak bang en kruipt bijna in mama’s broek om het zo maar even te zeggen. Ze zegt tegen iedereen gedag. Is absoluut niet bang in een nieuwe omgeving als de tandarts of de kapper bv.

Dus voor die problemen ben ik niet bang. Zij is nooit bang geweest voor andere mensen of dat ze gelijk aan mijn broekspijp hangt. Het enige wat ze doet is naar me wijzen als een andere persoon of kindje tegen dr praat. Alsof ze zeggen wil, dat is mijn mama.



En wat betreft het delen. Ik heb genoeg vrienden/kennissen die ook kleine kindjes hebben en waar ik vaak kom, dus dat leert ze nu ook al.



En wat betreft het luisteren. Ik denk dat dat ook voor een deel aan de opvoeding ligt…




Ik heb 2 jongens,waarvan de oudste goed luisterde, no problemo, kon ik overal mee naar toenemen. Jongste krijgt echt dezelfde opvoeding, maar luisteren…pffffff…daar moet ik echt de zeilen voor bijzetten wil hij dat doen…


Oeh…die vetgedrukte zin vind ik altijd de leukste :lol:

Hier ook twee kids met absoluut dezelfde opvoeding, Nina die het prima doet maar de oudste niet…

Is het kindje in kwestie ook meteen je oudste? Ik ben benieuwd hoe je er over een jaar of 5 over denkt :inlove:




Ze zegt voor een deel en je moet het natuurlijk ook per situatie bekijken. Je hebt natuurlijk kinderen waarbij niet luisteren echt wel aan de opvoeding ligt of deels ook aan de opvoeding. Er zijn vast ook voorbeelden te noemen waarbij opvoeding duidelijk geen rol speelt

@janet76 wrote:

@Marite wrote:


En ik wou haar graag op het antroposofische kdv hebben maar ik krijg het tot nu toe niet geregeld.




Wat is dat ?


een kinderdagverblijf dat werkt volgens de Antroposofie en dat zo dus het beste aansluit bij de Vrije School.
Het begrip antroposofie is samengesteld uit twee Griekse woorden, 'anthropos' en 'sophia', mens en wijsheid. Antroposofie kan het beste worden omschreven als een weg om door zelfkennis en kennis van de wereld te komen tot bewustwording van je menszijn, in vrijheid en vanuit eigen verantwoordelijkheid. [van de Antroposofische Vereniging]

@ Missmelody ; heb je al wat besloten :angel:



Peuter speelzaal is vind ik nog iets anders als een KDV.

ja ben ik ook wel benieuwd naar, hoe sta je hier nu in? :slight_smile: