Bewust niet voor peuterspeelzaal of kinderopvang kiezen

Ik heb alleen eerste blz gelezen.



Ik zie dat je het hebt over hoe zij is, maar mét jou erbij.

Is ze ook zo zonder jou?



Ik vind dat gemene gedrag, kattige gedrag, op het kinderdagverblijf of op de peuterspeelzaal, alleen maar leerzaam. ‘Wie is wie op de groep, en waar is de grens’, Riley is na 4 maanden nog steeds aftasten, laat zich nog niet geheel zien maar ze merken wel dat hij zijn plekje in de groep heeft gevonden.

Denk dat psz goed is om te leren ook ergens te zijn zonder mama wat bij kindjes die altijd thuis zijn geweest soms drama word.

daarbij leren ze op psz om in grotere groep kindjes dingen samen te doen zoals in kring naar elkaar luisteren,liedjes zingen,knutselen enz enz



en het gedrag wat jij beschrijft zit vaak al in het karaker van een kindje invloed van school zul je altijd hebben maar is lang niet altijd negatief.



zou evt wat later vanaf ruim 3 toch laten gaan als voorbereiding op de bassischool,omdat ze daar de kindjes waar ze later mee op de bassischool komen vast leren kennen anders kennen in groep 1 alle kindjes elkaar al behalve jou kindje

succes met je keuze

@maritkollau wrote:





zou evt wat later vanaf ruim 3 toch laten gaan als voorbereiding op de bassischool,omdat ze daar de kindjes waar ze later mee op de bassischool komen vast leren kennen anders kennen in groep 1 alle kindjes elkaar al behalve jou kindje

succes met je keuze


Dit vind ik eerlijk gezegd nou niet echt een doorslaggevende reden om je kind naar een psz te brengen… kinderen zijn over het algemeen open en “blanco” genoeg om nieuwe contacten te maken enz. Die sluiten op 4 jarige leeftijd echt nog geen kinderen buiten die ze niet kennen!

mijn ervaring is dat kinderen echt al vanaf 2,5/3 jaar vriendschappen sluiten,en daardoor voor kindjes die er later bij komen moeilijker aansluiting vinden.

@maritkollau wrote:

mijn ervaring is dat kinderen echt al vanaf 2,5/3 jaar vriendschappen sluiten,en daardoor voor kindjes die er later bij komen moeilijker aansluiting vinden.




Maar stel dat je gaat verhuizen ofzo, dan kan je kindje als 4-jarige ook in een klas vol “vreemde” kindjes terecht komen.



Dus dat zou ik persoonlijk niet echt een argument vinden.

als je gaat verhuizen heb je geen keus,maar als je wel keus hebben zou ik het wel meenemen in mijn keuze.

maar moet iedereen voor zichzelf weten

@maritkollau wrote:

zou evt wat later vanaf ruim 3 toch laten gaan als voorbereiding op de bassischool,omdat ze daar de kindjes waar ze later mee op de bassischool komen vast leren kennen anders kennen in groep 1 alle kindjes elkaar al behalve jou kindje


Ik denk dat dit alleen geldt als je ergens woont met maar 1 peuterspeelzaal en geen kinderdagverblijf en 1 school. Bij ons in de buurt zijn er 2 peuterspeelzalen, minimaal 3 kdv’en (en nog was er geen plek voor mijn kinderen) en minstens 3 scholen. In groep 1 komen denk ik de kinderen die naar 1 van die 3 kdv’en zijn geweest, maar ook kinderen die bij een gastouder zijn geweest, alleen naar de psz of op een kdv die niet in de buurt lag. Tuurlijk zullen een aantal kinderen elkaar wel kennen en al vrienden zijn, maar ik denk niet dat iedereen elkaar kent en dikke vrienden zijn waardoor je er niet tussen komt. Ten minste dat laatste hoop ik niet voor mijn dochter.

hier worden kinderen bij psz aangemeld waar kinderen ook naar school zullen gaan.verschillende scholen hebben allemaal hun eigen psz

@sopje wrote:

@maritkollau wrote:
zou evt wat later vanaf ruim 3 toch laten gaan als voorbereiding op de bassischool,omdat ze daar de kindjes waar ze later mee op de bassischool komen vast leren kennen anders kennen in groep 1 alle kindjes elkaar al behalve jou kindje


Ik denk dat dit alleen geldt als je ergens woont met maar 1 peuterspeelzaal en geen kinderdagverblijf en 1 school. Bij ons in de buurt zijn er 2 peuterspeelzalen, minimaal 3 kdv’en (en nog was er geen plek voor mijn kinderen) en minstens 3 scholen. In groep 1 komen denk ik de kinderen die naar 1 van die 3 kdv’en zijn geweest, maar ook kinderen die bij een gastouder zijn geweest, alleen naar de psz of op een kdv die niet in de buurt lag. Tuurlijk zullen een aantal kinderen elkaar wel kennen en al vrienden zijn, maar ik denk niet dat iedereen elkaar kent en dikke vrienden zijn waardoor je er niet tussen komt. Ten minste dat laatste hoop ik niet voor mijn dochter.


ik denk idd dat dat in een klein dorp wel opgaat, maar in een stad helemaal niet speelt.



Verder als reactie op de OP: tja, ik krijg een beetje een claustrofobisch gevoel bij zulke gedachten… :shifty: Dat idee dat de buitenwereld een slechter kind van je kind maakt…Ik weet niet, ik zie het zelf echt totaal de andere kant op: vind het ongezond als een kind alléén maar bij moeders zit tot het naar school gaat.

Maar je kind is nog jong, dus je kunt natuurlijk sowieso nog een tijd wachten.

ja maar dat is niet overal.

Ik denk dat je kindje nu nog te jong is om te zeggen dat ze heel sociaal en amicaal is tegenover andere kinderen :think:

Wacht maar tot de 2-is-nee fase :mrgreen:



Mijn dochter gaat naar het KDV en leert daar echt heel veel (zeker nu met 2 1/2 jaar), ik zou het niet willen missen in ieder geval.

En tuurlijk zegt ze thuis wel eens dingen die ze van haar iets oudere vriendje gehoord heeft, maar op de basisschool leren ze nog veeeeeel meer 8)



Maar natuurlijk ieder zijn eigen keuze! Als jij het niet ziet zitten, dan gewoon niet doen.

Ik denk dat kdv of psz (of iets vergelijkbaars) juist ontzettend goed is voor de ontwikkeling van je kindje. Juist omdat mams er dan niet bij is! in de grote mensenwereld en op school moeten ze ook voor zichzelf opkomen en sociaal functioneren in een groep. Dit is gewoon een voorzichtige eerste stap. Dat een kind er negatief gedrag aan over houdt vind ik vreemd! Dat lijkt me echt een uitzondering op de regel, maar ik vraag me of of het kdv/psz daar de oorzaak van zijn :think:

@Amy82 wrote:

@ariel wrote:
Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.




tja, en dan moet je dus die afweging maken, missmelody :slight_smile:



wil je dat ze nu die rare dingen leert, of dat ze in groep 1 problemen gaat krijgen? nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje dat ook gaat krijgen natuurlijk :wink:


Hoezo rare dingen leren?

Het komt misschien dan wel over als ‘kattig’ en ‘niet samen kunnen spelen’, maar het is ook broodnodig om te leren om je grenzen aan te geven, je niet onder te laten sneeuwen in een groep, te leren delen en op een stoeltje te zitten in een kring. Dat soort dingen worden kinderen (bijv die laatste!) die naar de basisschool gaan verwacht te kunnen.

Het zijn gewoon dingen die ieder mens leert en doet. Om dan van kinderen te verwachten dat ze zich roomser dan de paus gedragen en altijd maar lief spelen, delen etc, vind ik wel een heel erg hoge verwachting.



Maar ze kan toch pas over een jaartje heen, naar de PSZ dan. Dus dat kun je dan nog bekijken. KDV kan wel, maar dat kan heel grootschalig zijn. Je kunt evt. ook voor een gastouder kiezen, dat is dan alweer wat knusser vaak.



Persoonlijk denk ik niet dat kinderen die alleen bij moeder zijn geweest per se gedragsgestoord worden of dat het ongezond voor hen zou zijn. Aan karakter ligt denk ik ook veel.



Maar om nu de boute stelling te maken ‘van PSZ en KDV worden kinderen a-sociaal’ is ook wel weer iets…



(PS ik heb Amy gequote, maar TS gebruikte het woord ‘rare’ al eerder, dus daar doel ik op, niet als aanval bedoeld iig!)

Kinderen worden er gewoon mondiger en bijdehanter, dat kun je bestempelen als raar gedrag, als asociaal gedrag, en ik kan me heel goed voorstellen dat dat vooruitzicht je als moeder niet erg trekt.

@Lune wrote:

Kinderen worden er gewoon mondiger en bijdehanter, dat kun je bestempelen als raar gedrag, als asociaal gedrag, en ik kan me heel goed voorstellen dat dat vooruitzicht je als moeder niet erg trekt.




of je het wilt of niet… mondig en bijdehand worden de meeste kindjes toch wel :wink: En hoe ‘erg’ is dat eigenlijk?



Onze kinderen zijn idd wel mondig. Maar ze zijn ook overwegend netjes en beleefd. En nee ze zijn niet roomser dan de paus, ze hebben echt wel ruzie en afgelopen week was hier een vriendje spelen en toen vond ik mijn eigen oudste ook een stuk minder leuk in die combinatie… maar juist omdat hij ook wel aardig mondig is wordt dat dus geen grote jankpartij omdat de 1 meer wil en kan als de ander.



En de mate waarin een kindje mondig/bijdehand is/wordt zal ook deels van het karakter van het kind afhangen en van opvoeding + psz/kdv/school.

wij hebben bewust gekozen voor de psz mijn schoonouders passen op als ik werk of mijn man is thuis

en we hebben bijna geen kleine kinderen in de familei of vrienden kirng



dus ik wilde dat mijn zoon en straks ook dochter momenten kreeg waar hij met kinderen in aanraking kwam juist omdat er ook veel kinderen naar de psz/kdv gaan en hij dus straks op school daar last van zo hebben.



en mijn zoon komt af en toe terug met dingen waarvan ik denk uh maar hijn weet heet goed dat hij niet K.U.T mag zeggen



de eerste keer dat hij het zei moest ik trouwens enorm lachen

ik liet iets vallen en was aan het mopperen

zegt hij: dat is een beetje K.U.T he! ik kwam niet meer bij ik was zo verbaasd dat het uit zijn mond kwam.

Ons zoontje is pas op anderhalf jarige leeftijd echt even eenkennig geworden. Hij is ook een heel makkelijk en lief kind, maakt met iedereen contact. Hij is verschillende oppas gewend en dat kost hem geen moeite. Toch vind ik het niet verkeerd dat hij 1 dag op het KDV zit. Hij leert dat hij zelf ook dingen kan, zonder mama in de buurt. Hij leert met andere kindjes spelen en ja, wordt denk ik ook wel assertiever maar dat kan ik alleen maar toejuichen. Hij leert dat er ook momenten zijn zonder een 1 op 1 volwassene om hem heen.

Maar ook, ik leer een beetje hem loslaten, en hem zelf dingen te laten ontdekken. Kost me moeite, ik zit het liefst de hele dag alles in de gaten te houden. Maar ik geloof niet dat J er minder van wordt.



Ik ben het wel helemaal eens met wat eerder gezegd werd over luisteren en de opvoeding. Ik zie wel meer gezinnen met kinderen waarbij de mate van luisteren verschilt als dag en nacht. Ieder kind is een individu, ik ken ook 2 broertjes waarvan de een altijd en overal luistert (zo ongeveer) en de ander nergens en nooit luistert (nouja… soms wel) :shifty: .

Ik vraag me af, hoe de TS er nu overdenkt?

@missmelody wrote:

Als ik mijn dochter eens vergelijk met kindjes die WEL naar de speelzaal of kdv gaan, zijn allemaal een stuk kattiger, gemeener, zeggen lelijke dingen, pakken dingen boos af.

En als ik mijn dochter eens met kindje vergelijk die dus NIET naar de speelzaal of kdv gaan, die spelen heerlijk samen, zijn lief voor elkaar etc.



Nu wil ik niet alle kindjes over 1 kam scheren natuurlijk. Maar ik heb een beetje het idee dat de kinderen die dus naar de speelzaal of kdv gaan er toch ook wat slechte dingen leren. Dat leren en horen ze natuurlijk van elkaar.





Vind het eigelijk grote onzin wat je hierboven schrijft....
De kinderen op het kdv testen elkaar uit tot hoever ze kunnen gaan.
Lelijke dingen zeggen?
Nog nooit meegemaakt, nog nooit gehoord ook.
Boos dingen afpakken.... Kan me niet voorstellen dat er een kindje is die dat NIET doet. Kinderen nemen volgens mij altijd iets van een ander af, zij het dan al niet boos maar goed.
Kattiger?
Gemener?
Ik kan me er echt niets bij voorstellen...... :eh:
Kinderen die thuisblijven kunnen ook "slechte dingen" leren.... Ligt echt niet aan het feit dat ze naar het KDV gaan of PSZ.

Wacht maar tot je kind naar de basisschool gaat, moet je eens kijken hoe ze dat veranderd.
Daar is de PSZ of KDV niets bij hahahahaha!

Wij kiezen bewust niet voor een kdv (omdat we vinden dat we zelf kindjes wilden en er dus ook zelf voor willen zorgen én dat ook heel goed mogelijk is met onze (in totaal) 3 banen).



In onze ogen is niets zo goed voor kleine kindjes als een rustig thuisfront. Een kindje dat gewoon altijd thuis kan zijn. Niet een klein kindje dat niet weet welke dag het is en of het een dag is dat 'ie gewoon thuis bij mama (en/of papa) zal zijn die dag of niet. In onze ogen komen daar juist de probleemsituaties van met onrustige kinderen (driftig/'s nachts vaak wakker/negatieve aandacht vragen enz). Een kindje dat altijd de aandacht van papa en / of mama bij de hand heeft, zal bijna altijd rustiger zijn. Denken we hoor. Tot zover 2 heerlijke kindjes in ieder geval.



De psz zijn we wel groot voorstander van. Het is een voortraject op het “echte werk” van de basisschool als ze 4 zijn. Daar leren ze weer nieuwe dingen: spelen met anderen, mssch leren ze idd wat harder worden, maar dat is in onze ogen enkel maar goed.



Alle respect trouwens voor iedereen die het anders doet / moet doen.