Bewust niet voor peuterspeelzaal of kinderopvang kiezen

Zijn er ook moeders die er bewust voor kiezen om hun kind niet naar de peuterspeelzaal te brengen of kinderopvang?



Ik zelf zit te twijfelen of ik mijn dochter wel of niet naar de peuterspeelzaal moet brengen. Als ik mijn dochter eens vergelijk met kindjes die WEL naar de speelzaal of kdv gaan, zijn allemaal een stuk kattiger, gemeener, zeggen lelijke dingen, pakken dingen boos af.

En als ik mijn dochter eens met kindje vergelijk die dus NIET naar de speelzaal of kdv gaan, die spelen heerlijk samen, zijn lief voor elkaar etc.



Nu wil ik niet alle kindjes over 1 kam scheren natuurlijk. Maar ik heb een beetje het idee dat de kinderen die dus naar de speelzaal of kdv gaan er toch ook wat slechte dingen leren. Dat leren en horen ze natuurlijk van elkaar.



Maar dat is dus de reden dat ik erover twijfel.



Zijn er meer mensen die er dus bewust voor hebben gekozen? Misschien met een andere reden?



Groetjes

wij hebben dan wel gekozen om Jayden 2 dagdelen naar psz te laten gaan maar… denk je dat je dochter straks op de basisschool ook die ‘erge’ dingen niet gaat leren? ik zie de psz juist als iets leerzaams, een voorbereiding toe naar de kleuterklas. en tja, daar horen die andere dingen ook bij, maar daar kan je je kindje helaas toch nooit helemaal voor beschermen…

@Amy82 wrote:

wij hebben dan wel gekozen om Jayden 2 dagdelen naar psz te laten gaan maar… denk je dat je dochter straks op de basisschool ook die ‘erge’ dingen niet gaat leren? ik zie de psz juist als iets leerzaams, een voorbereiding toe naar de kleuterklas. en tja, daar horen die andere dingen ook bij, maar daar kan je je kindje helaas toch nooit helemaal voor beschermen…




Tuurlijk leren ze straks op de basisschool ook slechte dingen van elkaar, maar mijn gevoel zegt dat je het op die leeftijd makkelijker uitgelegd krijg dat ze die dingen niet mogen zeggen of doen.

Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.

@ariel wrote:

Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.




tja, en dan moet je dus die afweging maken, missmelody :slight_smile:



wil je dat ze nu die rare dingen leert, of dat ze in groep 1 problemen gaat krijgen? nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje dat ook gaat krijgen natuurlijk :wink:

@Amy82 wrote:

@ariel wrote:
Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.




tja, en dan moet je dus die afweging maken, missmelody :slight_smile:



wil je dat ze nu die rare dingen leert, of dat ze in groep 1 problemen gaat krijgen? nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje dat ook gaat krijgen natuurlijk :wink:




Ik denk dat dat dan ook aan de persoonlijkheid van het kindje ligt.

Mijn dochter is super sociaal en ook amicaal. Mensen zeggen vaak dat ze ervan opkijken hoe open zij is. Ze stapt naar iedereen toe. Elk kindje vind ze leuk. Als we bv bij de winkels lopen en ze ziet een kindje,zij loopt er gelijk naar toe en dat kindje is vaak bang en kruipt bijna in mama’s broek om het zo maar even te zeggen. Ze zegt tegen iedereen gedag. Is absoluut niet bang in een nieuwe omgeving als de tandarts of de kapper bv.

Dus voor die problemen ben ik niet bang. Zij is nooit bang geweest voor andere mensen of dat ze gelijk aan mijn broekspijp hangt. Het enige wat ze doet is naar me wijzen als een andere persoon of kindje tegen dr praat. Alsof ze zeggen wil, dat is mijn mama.



En wat betreft het delen. Ik heb genoeg vrienden/kennissen die ook kleine kindjes hebben en waar ik vaak kom, dus dat leert ze nu ook al.



En wat betreft het luisteren. Ik denk dat dat ook voor een deel aan de opvoeding ligt…

@Amy82 wrote:

@ariel wrote:
Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.




tja, en dan moet je dus die afweging maken, missmelody :slight_smile:



wil je dat ze nu die rare dingen leert, of dat ze in groep 1 problemen gaat krijgen? nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje dat ook gaat krijgen natuurlijk :wink:




Ik denk dat dat dan ook aan de persoonlijkheid van het kindje ligt.

Mijn dochter is super sociaal en ook amicaal. Mensen zeggen vaak dat ze ervan opkijken hoe open zij is. Ze stapt naar iedereen toe. Elk kindje vind ze leuk. Als we bv bij de winkels lopen en ze ziet een kindje,zij loopt er gelijk naar toe en dat kindje is vaak bang en kruipt bijna in mama’s broek om het zo maar even te zeggen. Ze zegt tegen iedereen gedag. Is absoluut niet bang in een nieuwe omgeving als de tandarts of de kapper bv.

Dus voor die problemen ben ik niet bang. Zij is nooit bang geweest voor andere mensen of dat ze gelijk aan mijn broekspijp hangt. Het enige wat ze doet is naar me wijzen als een andere persoon of kindje tegen dr praat. Alsof ze zeggen wil, dat is mijn mama.



En wat betreft het delen. Ik heb genoeg vrienden/kennissen die ook kleine kindjes hebben en waar ik vaak kom, dus dat leert ze nu ook al.



En wat betreft het luisteren. Ik denk dat dat ook voor een deel aan de opvoeding ligt…

Ben ik wel met je eens.



Ik zou er zelf niet voor kiezen. Ik denk dat de overgang van altijd thuis bij mama naar opeens vier of misschien wel fijn dagen van huis wel heel erg groot is. Misschien komen er niet daadwerkelijk problemen van, maar je maakt het wel moeilijk voor je kind, moeilijker dan nodig. Bovendien leren ze in groep 1 ook dingen waar je niet blij mee zult zijn… (veel meer dan in een psz is mijn ervaring).

En daarbij, zo rond de drie jr genieten kindjes gewoon onwijs van het samen gaan spelen, het groepsgebeuren.



Wij hebben wel bewust gekozen voor peuteropvang van de vrije school. Je ziet een heel groot verschil toch wel, het bijdehand grappige (praatjesmakers enzo) wat je tegenwoordig veel ziet is daar niet zo aanwezig, geen gescheld, geen grote monden. Er wordt liefdevol en met veel respect met elkaar omgegaan en er wordt ook goed opgelet dat kinderen onderling dat doen.

Het is wat veiliger, geborgener, huiselijk. Misschien moet je daar eens gaan kijken, als het er is bij jou in de buurt!

@Lune wrote:

Bovendien leren ze in groep 1 ook dingen waar je niet blij mee zult zijn… (veel meer dan in een psz is mijn ervaring).




ehm ja nogal… is mijn ervaring toen de oudste naar de basisschool ging :shock:

En hij had er al 1,5 jaar psz opzitten.



Altijd een heel makkelijk en sociaal ventje, ook op de psz en hij werd daar echt niet brutaler etc van. In onze omgeving genoeg kindjes, maar allemaal minimaal een jaar jonger als hij, dus voor ons heel bewust psz, juist voor de leeftijdsgenootjes.

Hij genoot daar ontzettend, leerde er ook genoeg en de overgang naar school was prima te doen voor hem.



Maar ze leren er idd genoeg waar je niet op zit te wachten.



Vanaf dat moment besefte ik me nog meer: opvoeden doe je niet alleen! Zelfs als je je kind tot 4 thuis houdt… daarna gaan omgeving en school heel erg meespelen en vriendjes/vriendinnetjes dus ook.

Ik vraag me ook af of het niet juist erger zal zijn; als je tot vier jr nooit iets ‘stouts’ hebt gehoord of gezien, is het daarna dan niet veeeeel interessanter, zou ze niet juist alles extra hard gaan uitproberen?

Daarbij kun je je kind ook ‘begeleiden’ in haar ontdekking van de wereld met al haar facetten. Je kunt je kind niet altijd overal voor afschermen. Persoonlijk ben ik er meer voor om de wereld open te stellen voor m’n kinderen en ze te begeleiden op hun ontdekkingstocht.

Onze zoon is ook heel open, niet eenkennig en lief naar andere kindjes en volwassenen en zit ook op het kdv. Wilt niet altijd wat zeggen, dus.

@Pimpernella wrote:



Onze zoon is ook heel open, niet eenkennig en lief naar andere kindjes en volwassenen en zit ook op het kdv. Wilt niet altijd wat zeggen, dus.


Hier ook zo’n kind (ze is wel eenkennig geweest, maar dat lijkt me alleen maar gezond). Ik denk dat ook dat vooral samenhangt met de persoonlijkheid van het kind.



Ik denk dat een KDV/PSZ voor de meeste kinderen goed is. Ze leren er met andere kindjes spelen (kan natuurlijk ook op andere manieren, daar niet van), ze leren assertief zijn (of hebben daar in ieder geval de mogelijkheid toe), ze leren vast bepaalde schoolse dingen, ze leren dingen doen zonder papa en mama (al kan ook dat natuurlijk op andere manieren), enz. Verder is er veel afhankelijk van het kind, maar natuurlijk ook van het KDV/de PSZ en de leidsters en de andere kinderen daar. Net als dat er veel afhankelijk is van de ouder, de andere volwassenen om het kind heen en de kinderen waar het kind mee in aanraking komt.



Ik denk dat je gewoon moet doen wat voor jou goed voelt. Misschien ook eens gaan kijken op één of meerdere peuterspeelzalen?

@missmelody wrote:

@Amy82 wrote:
@ariel wrote:
Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.




tja, en dan moet je dus die afweging maken, missmelody :slight_smile:



wil je dat ze nu die rare dingen leert, of dat ze in groep 1 problemen gaat krijgen? nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje dat ook gaat krijgen natuurlijk :wink:




Ik denk dat dat dan ook aan de persoonlijkheid van het kindje ligt.

Mijn dochter is super sociaal en ook amicaal. Mensen zeggen vaak dat ze ervan opkijken hoe open zij is. Ze stapt naar iedereen toe. Elk kindje vind ze leuk. Als we bv bij de winkels lopen en ze ziet een kindje,zij loopt er gelijk naar toe en dat kindje is vaak bang en kruipt bijna in mama’s broek om het zo maar even te zeggen. Ze zegt tegen iedereen gedag. Is absoluut niet bang in een nieuwe omgeving als de tandarts of de kapper bv.

Dus voor die problemen ben ik niet bang. Zij is nooit bang geweest voor andere mensen of dat ze gelijk aan mijn broekspijp hangt. Het enige wat ze doet is naar me wijzen als een andere persoon of kindje tegen dr praat. Alsof ze zeggen wil, dat is mijn mama.



En wat betreft het delen. Ik heb genoeg vrienden/kennissen die ook kleine kindjes hebben en waar ik vaak kom, dus dat leert ze nu ook al.



En wat betreft het luisteren. Ik denk dat dat ook voor een deel aan de opvoeding ligt…




Dan lijkt het me voor jou kindje geen enkel probleem om thuis te blijven.

En of ze in de toekomst gekke dingen oppakt op school dat ligt ook helemaal aan de opvoeding. Daar staat en valt eigenlijk alles mee. Als jij denkt dat je dochter net als al die andere kids die je kent de slechte dingen oppikt dan moet je haar zeker zo laat mogelijk met school in aanraking laten komen. Maar zoals Lune al opmerkt bereik je daar misschien ook wel het tegenovergestelde mee.

Overigens is 1 jaar en bijna 5 maanden nog wel erg jong hoor. Dan is nog niet duidelijk hoe en wat met school en gedrag kopieeren.

@Lune wrote:

Ik vraag me ook af of het niet juist erger zal zijn; als je tot vier jr nooit iets ‘stouts’ hebt gehoord of gezien, is het daarna dan niet veeeeel interessanter, zou ze niet juist alles extra hard gaan uitproberen?




Of…nooit leren zich te wapenen tegen “bully’s”. Niet leren voor zichzelf opkomen, grenzen aangeven e.d.

Die kids zijn er ook…

Ik heb hier 2 kids, 1 heeft wel psz en 1 niet (wel kort 1 dag per week kdv),maar van beide herken ik niets van wat je aangeeft…



Sterker nog…Eli.as is er alleen maar socialer en zachter op geworden!

Eli was het type ego-peuter…dat was an sich best een shock,want Jo is totaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal het tegenovergestelde…

Eli was dus precies zo’n dreumes/peuter die Jo vroeger regelmatig tegenkwam en die Jo allemaal hard afwezen (Jo zocht overal toenadering,contact en knuffels,maar 1 voor 1 rende kids weg, duwde hem om of begonnen om NIETS te huilen, heel zielig om te zien eigenlijk).



En dan krijg je zelf zo’n kind…met deze mededeling (dat het duwen en afweren echt een hekel punt van Eli was) zijn we aan de PSZ begonnen…en binnen no-time leerde hij juist heeeeel sociaal gedrag! Geen kindjes meer omduwen, praten met ze, niet gillen of schreeuwen als ze aankomen en samen spelen…

Leuk om te zien.



Ik snap het wel, Eli was gewend zich te “wapenen” tegen Jo die best veel bij zin broer op zijn lip zit…ook mbt dingen afpakken van hem…hij gad Eli dan wel een ander speeltje,maar op het einde pikte Eli dat niet meer natuurlijk…(wij ook niet hoor).



Jo met 1,5 was een kindje wat zich om liet duwen.

Eli met 1,5 was een kindje wat om duwde.



Beide zijn PRIMA bijgetrokken…ik denk zelfs mede dankzij (al was het maar kort) de PSZ en KDV.



Eli zit op een PSZ tegenover de school van Jo…veel kidjes uit zijn groepen gaan straks mee naar zijn school…erg leuk om dat te zien gebeuren…hij heeft nu al zoveel zin in de basisschool!



Ik denk dat je toevallig de verkeerde kindjes hebt getroffen…ik herken er maar weinig van in mijn omgeving.
zij loopt er gelijk naar toe en dat kindje is vaak bang en kruipt bijna in mama's broek om het zo maar even te zeggen


Herkenbaar...maar doe je niets aan. Heel normaal dat veel kids dit hebben,maar wel zielig voor je eigen kind.
Jo heeft van die vele afwijzingen wel wat issues overgehouden..hij trok zich erg terug en durfde bij groepjes en leuke activiteiten pas mee te doen als hij persoonlijk daartoe gevraagd werd....zomaar aansluiten en meedoen was ondenkbaar geworden...
Dat is er inmiddels gelukkig een beetje uit....al is aansluiting zoeken nog steeds lastig voor hem,omdat zijn interesses niet altijd aansluiten..


Misschien als iemand niet voor KDV of PSZ wil gaan,dan kan je altijd kijken of er ergens speelgroepen zijn...daar mag je als ouder gewoon bij zijn....zo kan je kind ook leren spelen met andere kids en jij kan toezien of het werkt...

@missmelody wrote:





Ik denk dat dat dan ook aan de persoonlijkheid van het kindje ligt.

Mijn dochter is super sociaal en ook amicaal. Mensen zeggen vaak dat ze ervan opkijken hoe open zij is. Ze stapt naar iedereen toe. Elk kindje vind ze leuk. Als we bv bij de winkels lopen en ze ziet een kindje,zij loopt er gelijk naar toe en dat kindje is vaak bang en kruipt bijna in mama’s broek om het zo maar even te zeggen. Ze zegt tegen iedereen gedag. Is absoluut niet bang in een nieuwe omgeving als de tandarts of de kapper bv.

Dus voor die problemen ben ik niet bang. Zij is nooit bang geweest voor andere mensen of dat ze gelijk aan mijn broekspijp hangt. Het enige wat ze doet is naar me wijzen als een andere persoon of kindje tegen dr praat. Alsof ze zeggen wil, dat is mijn mama.



En wat betreft het delen. Ik heb genoeg vrienden/kennissen die ook kleine kindjes hebben en waar ik vaak kom, dus dat leert ze nu ook al.



En wat betreft het luisteren. Ik denk dat dat ook voor een deel aan de opvoeding ligt…




Grappig dat je dit noemt. Weet je misschien ook hoe je dochter is zonder haar “beschermende” mama in de buurt? Het kan namelijk juist zo zijn omdát jij altijd bij haar in de buurt bent, zij zo open is. Wat gebeurt er als ze zonder jou is? Is ze dan ook sociaal of wordt ze verlegen/stiller?

Hoe reageert ze erop als andere kinderen háár benaderen ipv dat zij naar kindjes toe gaan?

En hoe reageert ze in een groep? Dat “gemene” wat jij noemt, is puur gedrag van kinderen die op zoek zijn naar hun plekje en de grenzen binnen een groep. Heel natuurlijk en goed voor hun ontwikkeling dus.



En dat luisteren… ik zou haast zeggen “wacht maar…” :lol: ze is nog jong

@ariel wrote:

Overigens is 1 jaar en bijna 5 maanden nog wel erg jong hoor. Dan is nog niet duidelijk hoe en wat met school en gedrag kopieeren.




Oh zo scherp was ik nog niet eens…zie dat ze pas net 1 jaar is. Dan valt er idd nog niet veel over te zeggen…nog tijd zat tot de 2 a 2,5 jaar! Tegen die tijd zal je misschien wel vinden dat je kindje er heeeel erg aan toe is…

En niet naar een KDV of PSZ gaan is geen garantie dat je kindje nooit peuter/kleuterbuien gaat krijgen…

Hoe dat later op school gaat,dat zal je nu nooit kunnen weten.

Zou daar niet te ver op vooruit lopen…

Je kan haar natuurlijk ook pas laten gaan als ze drie is bijvoorbeeld. Dan is ze wellicht wat beter gewapend tegen de boze buitenwereld, kun je er beter over praten met haar en heeft ze toch nog even lekker de tijd om dat te ervaren.



Overigens denk ik ook dat mits je zelf een beetje gevoel hebt voor voldoende dingen aanbieden op verschillende vlakken (dus ook die je zelf eigenlijk niet snel zou kiezen) en je hebt een rijk sociaal netwerk met voldoende andere kindjes in de omgeving, dat het helemaal niet erg is voor haar om thuis te blijven tot ze vier is hoor… Ook de start in groep 1 vind ik meetellen, moet ze meteen vier lange dagen of mag ze beginnen met halve dagen enz.

@missmelody wrote:

@Amy82 wrote:
@ariel wrote:
Mijn neefje is niet naar de psz of kdv geweest. Nu in groep 1 hebben ze een mega probleem. Hij is dus absoluut niet sociaal, kan niets delen en luistert niet naar de juf.



Het zou mijn keuze absoluut niet zijn.




tja, en dan moet je dus die afweging maken, missmelody :slight_smile:



wil je dat ze nu die rare dingen leert, of dat ze in groep 1 problemen gaat krijgen? nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje dat ook gaat krijgen natuurlijk :wink:




Ik denk dat dat dan ook aan de persoonlijkheid van het kindje ligt.

Mijn dochter is super sociaal en ook amicaal. Mensen zeggen vaak dat ze ervan opkijken hoe open zij is. Ze stapt naar iedereen toe. Elk kindje vind ze leuk. Als we bv bij de winkels lopen en ze ziet een kindje,zij loopt er gelijk naar toe en dat kindje is vaak bang en kruipt bijna in mama’s broek om het zo maar even te zeggen. Ze zegt tegen iedereen gedag. Is absoluut niet bang in een nieuwe omgeving als de tandarts of de kapper bv.

Dus voor die problemen ben ik niet bang. Zij is nooit bang geweest voor andere mensen of dat ze gelijk aan mijn broekspijp hangt. Het enige wat ze doet is naar me wijzen als een andere persoon of kindje tegen dr praat. Alsof ze zeggen wil, dat is mijn mama.



En wat betreft het delen. Ik heb genoeg vrienden/kennissen die ook kleine kindjes hebben en waar ik vaak kom, dus dat leert ze nu ook al.



En wat betreft het luisteren. Ik denk dat dat ook voor een deel aan de opvoeding ligt…




Ik heb 2 jongens,waarvan de oudste goed luisterde, no problemo, kon ik overal mee naar toenemen. Jongste krijgt echt dezelfde opvoeding, maar luisteren…pffffff…daar moet ik echt de zeilen voor bijzetten wil hij dat doen…