Bewust kiezen voor flesvoeding?

Pumba helemaal mee eens, ik noem het ook flesvoeding i.p.v. kunstvoeding. Ik zelf ben begonnen met bv en dat beviel me uitstekend, bij een tweede begin ik er ook meteen weer mee, maar door geen goede begeleiding is het na de 2e week fout gegaan en is Bas verkerd gaan aanhappen. Bas is altijd wat lui geweest in aanhappen, maar doordat ik ziek werd door buikgriep en migraine heb ik een paar dagen slecht opgelet en het verergerd en Bas helemaal niet meer wilde happen en gewoon greep net als een fles. Uiteindelijk was de pijn te veel en ben ik met kolven begonnen en 1 x daags fv. Dit bevalt prima, maar kolven is tijdrovend en het aanleggen is erna niet meer gelukt. Bij een volgende ga ik een goede lactatiekundige zoeken, een die me wel wil helpen en een kraamhulp met heeeeeel veeeeeel ervaring.

Nu ga ik het kolven afbouwen, want Bas reageert ook goed op de fv en het kolven begint aan me te knagen qua energie.

Ik moet zeggen dat bv heel intiem is, maar dat ik ook enomr geniet van de fles geven en het meteen mis als Wilbert de fles geeft. Ik geef de fles ook maar zelden af aan iemand die op bezoek is, hooguit aan de opa’s of oma’s, maar anders doe ik het lekker zelf. Lekker intiem met je kind, die je lekker aan kan staren en echt geniet van je stem als je tegen hem kletst.

Wat is dit heerlijk om even mijn gevoel van me af te schrijven.

Ik blijf voorstander van bv, maar ik weet en zie in mijn omgeving en bij Bas dat fv ook meer dan prima is.

Hallo.

Ik heb bewust gekozen voor KV. Vind dat trouwens een rotwoord. Het is gewoon voeding!

Bij mij was het deels omdat ik waarschijnlijk direct mijn medicijnen weer moest gaan gebruiken en deels omdat borstvoeding niet mijn ding is. Ja ik heb wel wat commentaar gekregen, al wordt men al snel stil als je zegt dat het vanwege medicijngebruik niet kan. Ik vond mijn gevoel volgen belangrijk.

Achteraf gezien vraag ik me af hoe ik borstvoeding had kunnen geven want de eerste 2 dagen en nachten na de bevalling was ik helemaal van de wereld heb alleen maar geslapen zelfs als de kleine man aan het huilen was duurde het lang voordat ik reageerde. Was gewoon helemaal op.

Gyneacoloog, ziekenhuispersoneel en kraamhulp hebben nooit een negatieve opmerking gemaakt over mijn keuze, gewoon geaccepteerd.

Mijn zus heeft haar dochter 10 jaar geleden ook de fles gegeven toen ook een bewuste keuze nou die heeft een hoop ellende over zich heen gekregen dus ik was wel een beetje voorbereid maar gelukkig heb ik dat niet gehad.

Succes in ieder geval!

@Jane1966 wrote:

Dat is het hem juist…als ik een migraine aanval wil onderdrukken ben ik wel iets meer nodig

dan de “gemiddelde dosis”…

Maar dan kun je toch ook die enkele keer dat je een migraineaanval hebt een gekolft flesje geven of een aantal flesjes kv? Dan heb je al die andere dagen nog steeds heel veel goeds van bv.

(geldt niet voor jou, maar voor aanstaande mama’s die dit lezen en denken… ships ik heb ook migraine…

Ja zeker kan dat.

Ik heb Sem ook die ene keer dat ik echt giga migraine had idd 2 keer afgekolfd uit de diepvries gegeven…

Maar het was ook meer op aan te geven dat ik dat een van de weinige nadelen vond van BV…

(afkolven met migraine is ook niet echt prettig…)

Even over de termen kunst en flesvoeding.

Ik noem het dus wel kunstvoeding, omdat het ook kunstvoeding is. Ja, het is van melk gemaakt. Maar niet van gewone (moedermelk) maar van koeienmelk. Dus met de bewerkte koeienmelk proberen ze moedermelk na te bootsen. Dus is het in mijn ogen kunstmelk=kunstvoeding.

Kunstmatig proberen ze moedermelk na te maken dmv bewerkte koeienmelk.

Flesvoeding is voor mij moedermelk in een flesje.

Ik vind, dat iedereen de vrije keuze heeft om te kiezen voor kunst of borst. Ik vind het alleen jammer, dat er zoveel onjuiste en slechte info over borstvoeding rondgaat. Ook vind ik de informatievoorziening vanuit professionals vaak onvoldoende.

Ik lees bijvoorbeeld vaker, dat een kindje te vroeg is geboren en dus niet uit de borst kon drinken, etc, etc. Maar juist voor zo’n kindje is moedermelk ontzettend belangrijk. Ook al vind je als moeder borstvoeden dan helemaal niks, dan vind ik, dat de zorgverlener extra het belang van moedermelk moet benadrukken. Want moedermelk kan gewoon levensreddend zijn dan (of andersom gezegd: kunstvoeding kan gevaarlijk zijn)

Ik ben dus absoluut voor vrije keuze (je kan ook moeilijk dwingen natuurlijk) en ik zal ook nooit iemand aanspreken op zijn of haar keuze, maar eerlijk gezegd kan ik slechts in enkele gevallen echt begrijpen waarom iemand niet voor gewoon bv kiest. En voor mij is dat als iemand een ongezonde associatie heeft met bv (door bijvoorbeeld sexsueel misbruik) en door bijvoorbeeld lichamelijke beperkingen (ziekte, handicap)

ik heb ook bewust gekozen voor KV ik voelde me er ook niet prettig bij ik wist meteen vanaf het begin van mijn zwangerschap dat ik geen BV ging geven ik heb wel nog soms getwijfeld maar toen het slecht ging tussen mij en mijn ex en ik weer thuis ben gaan wonen wou ik wel dat hij ook de fles kon geven als ze geboren werd ja heel raar natuurlijk na alles wat er was gebeurd.

nu als ik voor een tweede ga weet ik het nog niet ik zou ook wel graag BV gaan geven maar ben wel bang dat het pijn doet enzo. of dat het niet lukt ofzo

@Frischling wrote:

Want moedermelk kan gewoon levensreddend zijn dan (of andersom gezegd: kunstvoeding kan gevaarlijk zijn)

Frischling, ik ben het met ,bjina, alles eens wat je zegt. Er is inderdaad niet genoeg info over borstvoeding, of geen juiste. Een collega van mij, heeft zelfs bewust voor flesvoeding (ik noem het toch echt zo) gekozen, omdat ze naar een voorlichtingsavond van borstvoeding is geweest en het zo vreselijk tegenviel, dat ze het hele bv-gebeuren niet meer zag zitten…dat moet voor een pro-bv mama toch wel erg zijn…

En ik wil je toch vragen om bovenstaande, wat jij dus zegt, even te motiveren…waaruit en wanneer blijkt het dat flesvoeding gevaarlijk kan zijn? Mijns insziens is dat toch echt grote onzin, maar misschien dat jij met duidelijke voorbeelden komt, waaruit blijkt dat ik me vergis?

Het is zeer zeker geen onzin.

Premature/dysmature kinderen hebben een sterk verhoogd risico op darminfecties met mogelijk dodelijke afloop wanneer zij geen moedermelk krijgen.

Ga maar na: de darmen zijn nog lang niet gerijpt als een kindje niet volgroeid is. Moedermelk legt een beschermlaag aan in de darmwand, kunstvoeding tast juist de darmwand aan.

Misschien kan je even deze link bekijken en dan onder punt 44 (staat ook een literatuurverwijzing bij)

http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101_redenen_om_borstvoeding_te_geven.html

Frischling: ik neem het graag van je aan! Het ging inderdaad over prematuur/dysmatuur en dat haalde ik niet uit je tekst (na even nalezen zie ik dat je het inderdaad daarover had :oops: ) ik dacht te begrijpen dat het over voldragen kindjes ging, in zo’n geval leek het me onzin dat flesvoeding levensbedreigend zou kunnen zijn…

Maar goed, even ontopic zonder dat het weer uitloopt in een bv/fv discussie: er zijn hier dus genoeg mensen die, net als ik, bewust kiezen voor flesvoeding. Wat iemand zijn beweegreden ook is, het is haar eigen reden en als iemand daar 100% achter staat, kan ik dat alleen maar steunen. Als ik ook maar enigszins getwijfeld had over bv of fv, had ik zeker eerst bv geprobeerd…

Ik ben begonnen met BV en dat ging op zich wel goed.

Maar doordat Hailey de eerste 6 wk hele dagen (gelukkig geen nachten) gehuild heeft ging voor mij het plezier van BV geven eraf.

Ze lag hele dagen op mijn arm om gevoed of getroost te worden. Kon haar niet even wegleggen want dan begon het huilen weer en hulp van anderen wilde ik niet. MIJN kind huilt dus IK hoor haar te troosten.

Toen ben ik gaan kolven maar mijn BV liep toen ineens heel erg terug.

Ik voelde me ontzettend schuldig toen ik de beslissing nam om FV te gaan geven. Maar ik was zo blij dat ik haar eens uit handen kon geven voor een voeding.

Bij een tweede kindje begin ik gelijk met FV.

Ik heb bij mn eerste het zelfde gehad…

Heb toch nog weer BV geprobeerd bij de 2de…en dat ging als vanzelf!

Dus op zich zegt het niks hoor…