Bewust kiezen voor flesvoeding?

Lieve iedereen,

Ik vraag me af of hier meiden zijn die bewust voor flesvoeding hebben gekozen. Ik ga zelf wel flesvoeding geven, maar vraag me af of ik hierdoor een slechte moeder ben.

Heeft iemand gekozen voor flesvoeding en zo ja waarom?

liefs, :-*

waarom zou je dan per definitie een slechte moeder zijn??? Het is jouw eigen keus meis… en we leven nog steeds in een vrij land, waarin iedereen zijn eigen keuzes mag maken. Maar mag ik misschien je beweegredenen vragen??(zonder verder te oordelen hoor :mrgreen: )

Ik heb bewust gekozen voor flesvoeding.

Ik heb vanaf het begin van de zwangerschap getwijfeld of ik fles of borstvoeding zou geven.

Mijn zwangerschap bleek gepaard te gaan met veel ziek zijn(bijholte-ontsteking/voorhoofdholte-ontsteking van de 23e week tot bevalling), en omdat ik mezelf na de zwangerschap weer op wilde kunnen lappen (met eventueel medicijnen) heb ik gekozen voor flesvoeding.

Mijn kindje was dysmatuur(te klein voor de zwangerschapsduur) na zwangerschapsvergifitiging, en woog slechts 4 pond bij de geboorte.

Ze doet het prima op de fles, en groeit nog steeds elke week 200 gram (da’s boven gemiddeld), maar ze heeft dan ook wat in te halen…(en ze is niet, zoals wel eens gezegd wordt over flesvoeding, een dik kindje, ze is een klein fijn poppetje)

Ze is nog nooit ziek of verkouden geweest, ondanks dat ze toch 2,5 weken in het ziekenhuis moest blijven na haar geboorte (daar zwerven allerlei bacterien, plus de overgang van daar naar huis ging gepaard met veel nat weer). Daarnaast zijn we met haar naar Turkije geweest toen ze 9 weken oud was, dus de warmte in, en weer terug hier waar het een stuk kouder is.

Met haar weerstand zit het dus ook wel goed!

Ik ben blij met mijn keuze, en voel me er heel goed bij. Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat borstvoeding dé voeding is, maar flesvoeding is zeker geen slecht alternatief!

Ik heb ook bewust voor flesvoeding gekozen, en de reden is eigenlijk moeilijk uit te leggen voor sommige mensen. Ik heb gewoon niks met bv, voel me er niet prettig bij, ik vind het al niks als iemand anders het doet waar ik bij ben, ik voel me dan heel ongemakkelijk. Ik zou me als ik bv zou zijn geven heel erg ongemakkelijk gevoeld hebben, ik ga niet zomaar ergens zitten voeden, dus dan wordt de wereld wel heel klein ineens… maar eigenlijk hoef je je voor niemand te verantwoorden en ik vind je dan geen slechte moeder, al zullen de bv fanatiekelingen daar anders over denken :wink:

Bedankt voor jullie reacties, ik krijg een naar gevoel als ik bedenk dat ik bv moet gaan geven omdat ik mijn borsten ascocieer met sex. Klinkt heel stom waarschijnlijk, maar dat is voor mij een gevoel wat ik niet kan omzetten. Daarbij zijn ze ook super gevoeligg, dus zie ik er simpelweg zwaar tegenop.

@Tante Soesa wrote:

Ik heb ook bewust voor flesvoeding gekozen, en de reden is eigenlijk moeilijk uit te leggen voor sommige mensen. Ik heb gewoon niks met bv, voel me er niet prettig bij, ik vind het al niks als iemand anders het doet waar ik bij ben, ik voel me dan heel ongemakkelijk. Ik zou me als ik bv zou zijn geven heel erg ongemakkelijk gevoeld hebben, ik ga niet zomaar ergens zitten voeden, dus dan wordt de wereld wel heel klein ineens… maar eigenlijk hoef je je voor niemand te verantwoorden en ik vind je dan geen slechte moeder, al zullen de bv fanatiekelingen daar anders over denken :wink:

Heel herkenbaar! Zag mezelf ook niet zomaar ergens voeden, en kolven daar moest ik al helemaal niet aan denken, eerlijk gezegd (en dat had echt gemoeten als ik persé borstvoeding had willen geven, want mijn dochtertje dronk in het begin niet). Daarom heb ik aan het begin van mijn zwangerschap zo getwijfeld.

Ik werk in de kinderopvang, en zo nu en dan is er wel eens een moeder die haar kindje komt voeden tijdens de opvang. Ik vind het best lastig om er dan gewoon gezellig bij te gaan zitten en een praatje te doen (doe het wel hoor!). Ik voel me gewoon niet prettig bij zo’n ontblote borst. Maar zoals je al zegt: mensen die dit niet kennen zullen het niet begrijpen…

Gelukkig zijn er meer mensen die er zo over denken. Ben het ook met jullie eens dat het voor mij niet prettig voelt om overal te gaan zitten voeden, en al helemaal niet omdat ik er zo over denk.

@Tante Soesa wrote:

Precies de reden waarom ik ook bewust voor flesvoeding heb gekozen! Ik merk ook dat er mensen zijn die dit absoluut niet begrijpen, maar zo voel ik het nou eenmaal. Waar het vandaan komt? Geen idee…maar ik heb wel een kerngezond meisje dat het prima op flesvoeding doet. En papa is er ook blij mee, want hij heeft nu ook zijn momentjes met de fles en het heeft mij extra rust gegeven. Bij een 2e zou ik het meteen weer doen!

hier kan ik niet anders doen dan me volledig bij tante soese, kiz en becca aansluiten. mijn meissie groeit ook als kool en ik weet dat ik geen slechte moeder ben.

ashes, gewoon je eigen gevoel volgen hoor.

Zelf heb ik bij Ruben borstvoeding geprobeerd. Lange tijd twijfelde ik, maar onder druk van de verloskundige en het ziekenhuis heb ik voor borstvoeding gekozen.

Uiteindelijk werd ook Ruben dysmatuur geboren via een keizersnede. Hij woog iests meer dan 4 pond maar had niet de kracht om zelf te drinken. Ook kreeg ik geen (goede) ondersteuning in het ziekenhuis.

Toen Ruben en ik thuis kwamen had ik een hele lieve kraamverpleegster. Ze zag me ploeteren met de borstvoeding, de pijn van het kolven (Ruben dronk inmiddels nog niet zelf en had speen/tepel-verwarring) en ik had niet genoeg voeding. Daarom stelde zij voor om te stoppen en de laatste voeding alleen nog op te maken.

Bij een eventuele volgende zwangerschap zal ik bewust kiezen voor flesvoeding. Ik kan gewoon geen borstvoeding meer geven. Sta er geestelijk niet achter en lichamelijk kan ik nog steeds niet hebben dat iemand aan mijn tepels komt. Dan voel ik meteen weer de pijn van het kolven. Ik associeer het met pijn en niet met sex of voeden. De knop in mijn hoofd kan ik gewoon niet omzetten…

Ook ik heb bewust gekozen voor flesvoeding. Ik zag het eerlijk gezegd gewoon niet zitten. Heb in mijn omgeving veel ellendige verhalen gehoord mbt borstvoeding. Wat ik wel als vervelend heb ervaren is dat je je vaak moet verantwoorden tegenover anderen. Waarom mag ik niet gewoon kiezen voor flesvoeding zonder daarover uitleg te hoeven geven?

Maar goed, hier geen borstvoeding, een kindje dat groeit als kool en tevreden is, en geen spijt dat ik er niet eens aan begonnen ben. Ook bij een eventueel volgende kindje geen borstvoeding dus.

Ik zag heel erg tegen BV op, vooral om wat jij zegt: angst dat het pijn ging doen of vervelend zou voelen. Heb daarom veel informatie gezocht, maar uiteindelijk met tegenzin besloten toch BV te gaan geven omdat het zoveel gezonder is en omdat ik redeneerde dat ik altijd nog kon stoppen als het inderdaad zo vervelend zou zijn als ik bang voor was. En toen wilde mijn dochter helemaal niet drinken bij mij :wall: . Heb haar toen maar moedermelk in een flesje gegeven, maar ik keek er wel heel anders tegenaan toen ze eenmaal geboren was dan vantevoren. Vantevoren zag ik er zo tegenop en wilde ik het eigenlijk niet. Toen ze er eenmaal was vond ik het zo jammer dat het niet kon :frowning: .

Beetje lang verhaal om te zeggen: kies nog niet definitief. Informeer je goed (ik had veel aan dit topic: http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=5368) zodat je ook echt weet waar je voor kiest en zodat je niet voor onverwachte problemen komt te staan. En kijk dan gewoon als je kindje er is of je het wil proberen met de BV om te kijken hoe het is, of dat je het toch niet wil. Je gevoel kan best nog veranderen, dat gebeurde bij mij ten minste. En als je dan een keuze maakt waar je echt achter staat omdat dat voor jullie gewoon het beste is, dan weet je van jezelf ook dat je een goede mama bent :wink: . Precies wat sensje zegt: je hoeft geen toestemming van een ander om KV te mogen geven, het is jouw lijf en dat van je kind.

HOI HOI,

Je bent absoluut geen slechte moeder hoor! ik

Ben zelf wel begonnen met borstvoeding, dit is niet gelukt waar ik achteraf eigenlijk wel blij om ben! klinkt raar he? want ik wilde het wel heel graag! ging er helemaal voor, maarja mijn dochtertje had niet genoeg aan mijn voeding, alleen maar huilen, uiteindelijk overgegaan op de fles.

Zie het nu zo eens bij een vriendin van mij aan die wel borstvoeding geeft, ze heeft geen regelmaat in de dagen, de ene keer heeft hij wel weer genoeg gedronken dan weer niet, zo verschillend elke keer!

Mijn dochtertje krijg dus ook flesjes, gaat super, ik weet wat ze binnen krijgt, komt heel regelmatig om de 4uur, huilt eigenlijk nooit om honger!

nee hoor helemaal geen verkeerde keus hoor om van te voren al te beslissen dat je voor flesvoeding gaat zeker met jou redenen ook!

groetjes tamara

@prulletje wrote:

Zie het nu zo eens bij een vriendin van mij aan die wel borstvoeding geeft, ze heeft geen regelmaat in de dagen, de ene keer heeft hij wel weer genoeg gedronken dan weer niet, zo verschillend elke keer!

Zijn er hier ook meiden die de fles op verzoek geven? Even nieuwsgierig... :wink:

Ik heb ook bewust voor de fles gekozen. Ik heb Pso en bij de oudste 2 weken bv gegeven…die gevolgen daarvan zie je nog steeds. Bovendien vind ik bv helemaal niks. En een tweeling aan de borst zag ik al hélémaal niet zitten…

Bedankt allemaal. Ik heb het er vandaag nog even met de vk over gehad. Nu ik de beslissing genomen heb zit ik gelijk een stuk beter in mijn vel. Ik ben ook zo stom om me de mening van andere mensen aan te trekken :wall: ik moet gewoon doen waar ik me het beste bij voel :smiley:

xx

Goed van je dat je de knoop hebt doorgehakt! En zeker nu je zo dicht bij de bevalling in de buurt komt! Laat je niet onzeker maken door vk’s artsen verpleegsters of kraamverzorgsters die pro-bv zijn, als je echt niet wil hoeft dat ook niet en als ze om een reden vragen hoef je je niet te verantwoorden, je geeft geen bv, waarom niet? Daarom niet!

Ik wens je een hele goede bevalling en een hele fijne kraamtijd!

ik heb om verschillende redenen bewust voor de fles gekozen, na goed alle voor- en nadelen te hebben overwogen voor mezelf (samen met mijn man).

Ik heb helaas het idee dat je door veel mensen hierop afgerekend wordt waardoor ik me soms ook wel een slechte moeder voel. Maar ik trek me de kritiek steeds minder aan. Het is tenslotte mijn kind en mijnbesluit!

Maar toen ik net bevallen was, werd de zuster in het ziekenhuis wel een beetje boos en zei dat ik nog kon veranderen en alsnog de borst gaan geven. Ook de wijkzuster keek me echt heel verwijtend aan toen ze hier langskwam. Dat vind ik dus wel heel jammer. Net alsof je je kind niet het beste gunt door hem of haar de fles te geven ipv de borst.

Ja je word er idd op aan gekeken…beetje jammer.

Hoi

ik heb 1 1/2 dag geprobeerd borstvoeding tegen, maar dat was meer voor de buitenwereld. Diep in m’n hart vond ik het echt helemaal niets. Sebastiaan pakte “gelukkig” mijn tepel niet, werd al een beetje geel en suffig. De kraamhulp zei dat ik moest kiezen: kolven of de fles geven. Nou, die keus was snel gemaakt! Ik voelde me gelijk een heel stuk beter. Mocht er nog eens een tweede komen, dan ga ik direct voor flesvoeding.

En als iemand anders het daar niet mee eens is, dan heeft 'ie pech gehad!

Je moet doen wat voor jouw gevoel het beste is.

Groetjes,

Heleen