Bewust kiezen voor flesvoeding?

@Biebels wrote:

@prulletje wrote:
Zie het nu zo eens bij een vriendin van mij aan die wel borstvoeding geeft, ze heeft geen regelmaat in de dagen, de ene keer heeft hij wel weer genoeg gedronken dan weer niet, zo verschillend elke keer!

Zijn er hier ook meiden die de fles op verzoek geven? Even nieuwsgierig... :wink:

Nee niet als je bedoelt: de baby geeft een kik dus stop ik er een fles in.
(wat ik in mijn omgeving met bv wel zie gebeuren, geen wonder dat je er dan geen regelmaat in krijgt!)
Wij hielden ons altijd vrij strak aan de tijden, indien nodig echt wel eens met een beetje speling. 's Nachts lieten we ze gewoon "komen" dwz alleen de eerste paar weken zetten we de wekker er nog voor maar later wachtten we gewoon af of we de baby hoorden. Zo ja dan kon het een fles krijgen, zo nee dan slapen we allemaal rustig verder :wink:

@annemarie69 wrote:

@Biebels wrote:
@prulletje wrote:
Zie het nu zo eens bij een vriendin van mij aan die wel borstvoeding geeft, ze heeft geen regelmaat in de dagen, de ene keer heeft hij wel weer genoeg gedronken dan weer niet, zo verschillend elke keer!

Zijn er hier ook meiden die de fles op verzoek geven? Even nieuwsgierig... :wink:

(wat ik in mijn omgeving met bv wel zie gebeuren, geen wonder dat je er dan geen regelmaat in krijgt!)
Wij hielden ons altijd vrij strak aan de tijden, indien nodig echt wel eens met een beetje speling. 's Nachts lieten we ze gewoon "komen" dwz alleen de eerste paar weken zetten we de wekker er nog voor maar later wachtten we gewoon af of we de baby hoorden. Zo ja dan kon het een fles krijgen, zo nee dan slapen we allemaal rustig verder :wink:

Grappig, ik vroeg het juist omdat het me opvalt dat er zo naar een regelmaat gestreefd wordt. :wink: Het lijkt wel alsof met de fles ook een schema gemaakt wordt, terwijl dit bij bv niet zo is (dan zou het ook niet werken). Vandaar dat ik nieuwsgierig was of er ook mensen zijn die kv geven zonder zich aan een schema te houden.

Biebels hier geen schema hoor (nooit gehad ook)ā€¦gewoon op verzoekā€¦en zo proberen het aantal flessen te minderen (van 4 naar 3) alleen het lukt nog niet :wink: ze wil en de flessen, en fruit en groenten en brood :think:

Wij gaven de fles op verzoek. Nu zat er moedermelk in die flessen, maar dat maakt voor het ā€˜verzoekā€™ niet uit. Dat verzoek is maandenlang trouwens heel regelmatig geweest hoor. Toen ze wat ouder was zijn we wel vaste eettijden gaan invoeren.

Op verzoek voeden betekende bij ons niet bij iedere kik een fles erin. Het verzoek moest wel een verzoek om ƃĀ©ten zijn en niet een verzoek om aandacht of knuffels of gezelschap :wink: . Als ze dat wilde, kreeg ze dat.

@annemarie69 wrote:

De regelmaat van de volwassene komt lang niet altijd overeen met het ā€œritmeā€ van de baby, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Ik vind dat er soms wel erg hoge verwachtingen aan een baby worden gesteld; hij moet zoveel uur tussen twee voedingen laten zitten, hij moet doorslapen, hij moet zich aanpassen aan de agenda van de ouders. Tja, ehā€¦ zeker in het begin werkt dat vaak niet zo en is het eerder andersom: de volwassene past zijn of haar leefritme aan de baby aan.

Elke baby heeft zijn eigen ā€œritme en regelmaatā€, als is deze voor onze begrippen soms heel onlogisch en niet te volgen. Denk je dat je de slag te pakken hebt, wordt het hele schema weer omgegooidā€¦ zo gaat dat vaak.

Over borstvoeding; voor anderen zal dat misschien inderdaad zo lijken: het kind geeft een kik en de borst gaat er in. Daar zit meer achter dan je denkt. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; de hoeveelheid melk die uit de borst wordt gehaald, wordt ook er ook weer aangemaakt. Vraag en aanbod raken optimaal op elkaar afgestemd als er op verzoek wordt gevoed. Daarbij is het belangrijk om op de eerste hongersignalen in te spelen, dus wakker worden, zoeken, smakgeluidjes maken, op vingertjes of knuistjes sabbelen. Huilen is een verlaat hongersignaal en bovendien is het vaak moeilijk om een baby die overstuur is nog goed aan te leggen.

Juist wanneer men de richtlijnen die gelden voor kunstmatige zuigelingenvoeding probeert toe te passen op borstvoeding wordt het vaak ingewikkeld.

Kers, wat is Pso eigenlijk?

Eerst zeiden de artsen tegen mij dat ik de borst niet mocht geven (ivm medicatie), op de helft van de zwangerschap kreeg ik te horen dat het wel kon en had ik me er helemaal op voorbereid (ook bijeenkomsten gevolgd enzo). Uiteindelijk is er in het ziekenhuis na de ks zoveel misgegaan dat de borst niet gelukt is en de fles ben gaan geven, en nu ben ik er blij mee en heb ik me erbij energelegd. Het is dat hier geen 2e kindje komt, maar ik zou meteen voor de fles gaan. Nee, je bent echt geen slechte moeder als je voor de fles kiest.

ik heb ook bewust gekozen voor de flesā€¦

om twee redenenā€¦de eerste is dat ik vanwege mijn allergie medicatie moet slikkenā€¦

en de tweede is te priveā€¦

maar ik zag mij zelf helemaal niet bv geven ik werd misselijk van het idee, ik kreeg nachtmerriesā€¦angstzweet brak uit als ik eraan dachtā€¦

nee het moment dat ik voor mezelf koos werd ik rustiger en had er vrede mee.

en iedereen die er tegen was heeft zijn/haar kop ernaast moeten leggen, zelfs zijn papa.

maar uiteindelijk vind hij het geweldig want zo kon hij ook die intieme momentjes van de fles geven hebbenā€¦

nu nogā€¦elke ochtendfles word door papa gegeven :inlove: daar genieten ze echt vanā€¦dat zou ik nooit van ze afnemen (tot hij de fles helemaal niet meer hoeft natuurlijk he :wink: )

trouwens hartstikke goed van je dat je de knoop heb doorgehakt :thumbup: nu kun je je er rustig op voorbereiden

@lena3 wrote:

Op verzoek voeden betekende bij ons niet bij iedere kik een fles erin. Het verzoek moest wel een verzoek om ƃĀ©ten zijn en niet een verzoek om aandacht of knuffels of gezelschap :wink: . Als ze dat wilde, kreeg ze dat.

dat is goed als je dat onderscheid kan maken. Ik zie hier in mijn omgeving alleen een voorbeeld waar de ouders dat (naar mijn mening) niet kunnen. Gevolg: kind hoeft maar te kikken of het wordt aangelegd, neemt 2 slokjes en heeft weer een uurtje ofzo genoeg en zo gaat dat dag en nacht (!!) door, geen land mee te bezeilen af en toe. Bovendien denk ik dat regelmaat, ook in het voeden, heel duidelijk is naar de baby toe. Die van mij doen het er in elk geval prima op, we weten allemaal waar we aan toe zijn maar we zijn niet zo strikt in dat schema dat er nooit van afgeweken kan worden. Ik denk dat een ā€œschemaā€ handig kan zijn voor ouders die het wat lastiger vinden het onderscheid tussen een verzoek om eten en een verzoek om aandacht te maken (en dan niet alleen voor fv maar ook voor bv).

Hier ook bewust gekozen voor de flesā€¦, en ik heb dus absoluut niet het gevoel dat ik dat uit moet leggen aan anderen.

Raar eigenlijk, nadat ik deze berichtjes gelezen heb, kwam ik er pas achter dat er dus misschien mensen zijn in onze omgeving die het raar vinden dat we daar meteen voor gekozen hebben.

Maar dan nog, het is onze keusā€¦en gelukkig hadden wij dus geen last van mensen die ons daar op aankeken, of dat ik me dus moest verdedigen, anders had ik daar misschien wel over zitten dubben.

En ik had er ook wel een goede reden voor om de fles te gevenā€¦

bij onze oudste begon ik met de borstvoeding, maar door 2 wkn op IC

gebivakeert te hebben, en kolven, kwam dit niet goed op gang )stress),

dus toen overgegaan op de fles.

Daarna zijn bij mij ook borstimplantaten verwijderd, en omdat je daar niet altijd positieve berichten over hoort, ik heb ze daarom nu ook niet meer, wilde ik dus bij de jongste absoluut geen borstvoeding geven.

Groetjes van Mij :wink:

@Biebels wrote:

@prulletje wrote:

ja hoor dat deed ik bij ons dochtertje!
voor de 2de gaan we ook gewoon weer verder met flesvoeding.(sterker nog het staat al in de kast :wink: )

@Annemarie: voor een klein babietje zijn die dingen nog helemaal niet gescheiden. Ze maken zelf geen onderscheid tussen pijn, honger, behoefte aan aandacht of knuffels. Ze weten alleen maar dat ze zich niet prettig voelen. De borst lost al deze problemen voor hen op, het is niet alleen maar eten maar ook een pijnstiller, troostmiddel, knuffel e.d. Ik denk dus dat als die moeder haar kind aanlegt voor twee slokjes, dat je dat meer moet zien als een knuffel of troostmoment dan als eten. Als ze ouder worden kunnen die kinderen het onderscheid wel maken en dan ga dat onderscheid als moeder ook maken.

Natuurlijk hoef je niet op deze manier met BV om te gaan, je kunt het ook strikt als eten zien. (Bij ons was het dat wel, want het zat in een fles ƃĀ©n het mocht niet verspild. ) Maar veel moeders voelen zich er prima bij op het op die manier te doen.

Regelmaat is voor babies nu eenmaal anders dan voor volwassenen, ze kunnen immers nog geen klok kijken. Sommige moeders vinden dat vervelend en gaan wel af op de klok, anderen hebben er geen moeite mee. Maar dat is een keuze die min of meer los staat van je keuze voor BV of KV.

Op zoek naar een topic over combi voeden, kwam ik dit topic tegenā€¦

Ik heb zelf na 5,5 mnd volledig BV, best moeite om een voeding per dag te gaan vervangen door fles

(lang verhaal, hou het maar op chronische vermoeidheid door verwerken van verledenā€¦wat de BV af en toe erg zwaar maakt)

Dus ik dachtā€¦misschien kan ik iets opsteken van de beweegredenen van de mamaā€™s die bewust kiezen voor KV.

Anders dan jullieā€¦heb ik BV altijd als vanzelfsprekend gezien, zelf toen in de tijd dat mijn oudste geboren is, de fles nog erg populair was.

Helaas was er toen ook nog weinig begeleiding, waardoor ik bij het eerste seintje van te weinig voeding (bij 6 wkā€¦gewoon een paar regeldagen :wall: ) al ging bijvoeden en binnen een paar weken helemaal over was op fles.

De redenen die jullie aanvoerenā€¦kan ik dus persoonlijk niks meeā€¦

Maar ondanks dat ik dus een hele pro BV mama ben, vind ik wel

-Liever een blije mama met KV dan een gestresste mama met BV-

want een gestresste mama heeft een kindje ook niks aan.

Dus als je BV idd niet ziet zittenā€¦gewoon lekker KV geven!!!

@Jane1966 wrote:

Maar ondanks dat ik dus een hele pro BV mama ben, vind ik wel

-Liever een blije mama met KV dan een gestresste mama met BV-

want een gestresste mama heeft een kindje ook niks aan.

Dus als je BV idd niet ziet zittenā€¦gewoon lekker KV geven!!!

Om deze reden heb ik dus bewust voor KV gekozen toen ik zwanger was. Ik was gewoon bang dat het niet zou lukken, dat ik er onzeker van werd, dat het niet genoeg was etc, etc. En alsof ik het voorgevoeld had werd ik 1 week na de bevalling ziek (baarmoederontsteking en op 2 plaatsen trombose). Toen was ik dus erg blij dat ik geen BV gaf want dan had de BV voor problemen gezorgd met de medicijnen die ik had.

Nu achteraf weet ik (ook door dit forum) meer over BV. Nu heb ik soms wel eens spijt dat ik geen BV heb gegeven. Ik zou het nu ook wel aandurven. We willen graag een 2e kindje en als het met de medicijnen mag (ik moet preventief aan de medicijnen na een 2e bevalling) dan wil ik wel BV gaan geven.

Ik was ook nooit anti BV hoor. Maar ik zag het gewoon niet zitten.

Dat heb ik tot nu toe ook als enige echte nadeel van de BV gezienā€¦

Toen ik een beginnende migraine aanval had was het kiezen tussen naar bedā€¦hopende dat het met slaap alleen over zou gaan (wat gelukkig die keer lukte) of gaan slapen met een dikke ibuprofen en weten dan het daarmee meestal overgaatā€¦maar dat ik dan de eerste 2 voedingen moest kolven en weggooien vanwege de ibuprofenā€¦

gelukkig heb ik er maar heeeeel zelden last vanā€¦is meestal een kwaaltje wat bij opkomende ongesteldheid hoort bij mijā€¦en dat ben ik (en dat is weer een leuk bijkomend voordeel) nog niet weer geweest na de bevalling.

@Jane1966 wrote:

Dat heb ik tot nu toe ook als enige echte nadeel van de BV gezienā€¦

Toen ik een beginnende migraine aanval had was het kiezen tussen naar bedā€¦hopende dat het met slaap alleen over zou gaan (wat gelukkig die keer lukte) of gaan slapen met een dikke ibuprofen en weten dan het daarmee meestal overgaatā€¦maar dat ik dan de eerste 2 voedingen moest kolven en weggooien vanwege de ibuprofenā€¦

Op zich kan Ibuprofen gewoon tijdens de bv-periode worden genomen; dit is wat erover op http://www.apotheek.nl wordt geschreven:
Borstvoeding
U kunt veilig borstvoeding geven als u dit middel in de normale dosering gebruikt. Het komt in kleine hoeveelheden in de moedermelk terecht. Dit middel wordt echter al jarenlang gebruikt door vrouwen die borstvoeding geven, zonder nadelige gevolgen voor het kind.

Dat is het hem juistā€¦als ik een migraine aanval wil onderdrukken ben ik wel iets meer nodig

dan de ā€œgemiddelde dosisā€ā€¦

@Jane1966 wrote:

Op zoek naar een topic over combi voeden, kwam ik dit topic tegenā€¦

klikkerdeklik

Ik heb ook bewust gekozen voor flesvoeding om dezelfde redenen als Tante Soesa. Alleen ik voel me niet ongemakkelijk als anderen het geven waar ik bij ben.

Tot nu toe heb ik geen ā€œrareā€ reacties gekregen. Wel dat mensen zeggen: het is zo mooi om bv te geven! Maar ja, ik heb zoiets van: met de fv ligt ze ook lekker dicht tegen me aan en als je elkaar dan in de ogen kijkt is het ook heel intiem en speciaal.

Ik noem het bewust altijd flesvoeding want vind kunstvoeding vreselijk klinken. FV wordt toch gewoon van melk gemaakt, het word alleen bewerkt, ik vind het gewoon geen ā€œkunstā€.