Bevallings-/geboorteplan

Heeft iemand hier ervaring met een bevallingsplan cq. geboorteplan (verschillende benamingen voor hetzelfde)? Voor wie 't niet kent: zie hier een korte omschrijving. Het is dus niet een soort draaiboek (zo goed is het verloop van een bevalling nu ook weer niet te plannen ;)), maar meer een puntsgewijs wensenlijstje dat gebruikt kan worden bij verschillende bevalscenario’s.



Bij mijn verloskundigenpraktijk kun je zoiets maken en vantevoren bespreken. Ook het ziekenhuis waar ik poliklinisch wil bevallen, staat ervoor open. Het lijkt me eigenlijk wel een goed idee en heb ook al wel wat dingen om erin te zetten. Maar het lijkt me leuk en nuttig om wat ervaringen te horen met hoe het dan in de praktijk verloopt.

Geboorteplan tja heel uitgebreid hadden we het hier niet maar wel wat wensen. Oa dat kindje na de geboorte niet direct gewassen etc zou worden. Dus eerst lekker bij mama na de eerste Apgar. Even snel gewikkeld in een hydrofiel en een mutsje op tegen het warmteverlies. En gelijk aanleggen zsm zodat de BV op gang zou komen. Dat was de voornaamste wens en dat is helemaal goed gekomen. Ongecompliceerde ingeleide bevalling en kindlief lag al heeeel snel bij me en begon ook al snel zelf te drinken zelfs zonder hulp van de verpleegkundige of verloskundige want er was nog een bevalling gaande op hetzelfde moment dus ik moest zelfs nog even wachten om gehecht te worden! Oh ja hier overigens ook bij voorkeur geen knip maar liever een scheurtje omdat een scheurtje vaak sneller en mooier heelt dan een knip. Hebben ze zich ook keurig aan gehouden. :thumbup: Je kunt er wanneer je BV wilt gaan geven nog aan toe voegen dat je NIET wilt dat je kindje een fles/suikerwater krijgt mocht het onverhoopt uitdraaien op een KS en het ‘te lang’ duurt. De eerste 48 uren drinkt een BV kindje sowieso niet heel veel en kan best een tijdje zonder voeding tot de BV goed op gang is.

Enige uitzondering hierop is een kindje wat behoorlijk zwaar is en jij zou zwangerschapssuiker hebben gehad. Dan kan een kindje in shock raken door tekort. Maar dan nog kun je aangeven dat je wilt dat ze voeden met een lepeltje of bekertje.

Jullie wensen komen zo te zien aardig overeen met wat ik ook al zat te denken, al wil ik ook wat meer aangeven m.b.t. pijnstilling en wat te doen in geval van complicaties. Fijn dat ze zich er ook goed aan gehouden hebben!



En w.b. zwangerschapsdiabetes: geen issue hier tot nu toe, maar mocht dat probleem zich toch voordoen later in de zwangerschap - dan zal ik zeker dat van lepeltje/bekertje ook opnemen.

Tja ik wist uit eerdere ervaring al dat pijnstilling hier geen issue zou zijn omdat ik het niet nodig heb. (lucky me :mrgreen: ) Maar opnemen kan altijd! Idem voor het lepeltje bekertje hoor want of het nu wel of niet speelt je kunt het maar beter op hebben geschreven dan dat je spijt krijgt dat je het vergat. :thumbup: Er zijn volgens artsen vaak meerdere redenen dat ze wel willen bijvoeden dan staat iig op papier hoe je dat wenst. Mijn VK kent me door en door dus die weet hoe we dingen wensen en willen dat scheelt voor mij in de zorgen. En eerlijk ik heb maar heel erg kort in het ziekenhuis doorgebracht. 8 uur gemeld voor het inleiden maar eerst 3 kwartier CTG. Toen vliezen gebroken. Tegen 12 uur of half 1 infuus erbij en toen ging het snel want om iets voor half 3 was meneer er al. Binnen het halve uur dus al gedronken en daarna was het hechten, douchen, plassen en naar huis waar we rond 18.00 aankwamen. Dat was echt mazzel zo wil ik elke keer wel bevallen. :wink: Mijn eigen VK heeft de foto’s gemaakt van de bevalling en dat hadden we niet eens doorgesproken vooraf. Dat bood ze aan toen ze aankwam in de middag. Heeft ze nog gevraagt wat ik er allemaal op wilde hahaha. Euhm alles, wissen kan altijd opnieuw maken lukt niet echt. 8) Maar niet iedereen heeft de verzekering te bevallen met de VK die je wenst natuurlijk dan is een geboorteplan een prachtig alternatief. :thumbup: Je kunt er bij wijze van op de laatste dag nog dingen bijschrijven die je te binnen schieten.

ik heb bij de tweede een geboorteplan gemaakt, op aanraden van de vk. die merkte nl dat ik -n de bevalling van n- toch best wat wensen had en kenbaar maakte. dan is het toch fijn als dat allemaal bij elkaar staat in je dossier.



in de praktijk hebben ze er zeker naar gekeken, en mn ná de bevalling heeft het denk ik wel echt invloed gehad op hoe alles gelopen is. De sfeer was heel intiem, precies wat ik bij de eerste bevalling gemist had. Nu was dat ook een totaal andere bevalling (de ene met heel veel complicaties in het zh, de andere zonder problemen thuis). Mijn bevallingsplan ging dan ook eigenlijk vooral over wat als het een zh-bevallign zou worden.

Maar de paar dingen die ik dus speciefiek over thuisbevallen had opgeschreven (oa dat er na de bevalling eerst genoeg tijd moet zijn voor mij en mijn dochter om elkaar te ontdekken, om de borst te ontdekken en dat daarna pas alle testjes en vitamine-toevoer en zo hoeft, en dat al die testjes gewoon op mijn bed kunnen, ipv ergens uit het zicht voor mij), werden allemaal zonder dat ik er om hoefde te vragen, uitgevoerd, ze hebben er dus duidelijk ook tijdens de bevalling af en toe op gekeken.

Ik zeg dus: aanrader voor als je toch wat specifieke wensen hebt. Je weet natuurlijk nooit of je bevallign het toelaat om aan je wensen te voorzien, maar het is toch fijn als je vk weet waar jouw voorkeuren liggen :thumbup:

op een ander forum hebben ze het er ook over. Ik vind het wel interessant. Alleen in hoeverre is het zkh of vk verplicht eraan mee te werken?

Las elders iets over uit laten kloppen van navelstreng, geen schroefje??? op hoofdje kind, wachten tot placenta uit zichzelf komt en niet binnen uur naar ok enzo… Tja zkh heeft toch richtlijnen denk ik dan?

Lees ook over niet toucheren enzo…

Vantevoren kun je natuurlijk bespreken met de verloskundige of gynaecoloog wat wel en niet kan. Als je van een thuisbevalling ineens in de situatie komt dat je toch naar het ziekenhuis moet, ligt het wat lastiger - de mensen die je dan helpen, ken je niet. Maar als ik zo de ervaringen her en der lees, heb ik toch de indruk dat men doet wat binnen het redelijke valt om aan de wensen van de ouders tegemoet te komen.



Bijv. navelstreng laten uitkloppen is normaliter geen probleem, tenzij hij tijdens de geboorte om de nek van het kindje zit en ze hem dan al wel moeten doorknippen. Ook m.b.t. de geboorte van de placenta lijkt me dat ze ter plaatse kunnen kijken of het ernstig is als die er na een uur nog niet zou zijn (bijv. of er gevaar voor ernstige bloedingen is) en daar hun beslissing op baseren. En helemaal niet toucheren zal waarschijnlijk wel lastig zijn ja. Maar zelfs als je geen geboorteplan hebt, wordt er bij de vk vantevoren al gevraagd of je problemen hebt met inwendig onderzoek, bijv. vanwege seksueel misbruik in het verleden. Ze zullen daar dus ook zoveel mogelijk rekening mee houden.

(Dat van dat schroefje weet ik niet; misschien bedoelden ze zuignap?!)

aha wordt me steeds weer wat duidelijker! Wellicht dat ik hem hier ook ga opstellen. Dat schroefje hadden ze over dat ze dan zo het kindje aan ctg kunnen doen(ik dacht dat dit een plakkertje was?)

Oh, misschien is dat schroefje dan iets wat gebruikt kan worden om (bij gebroken vliezen) via de vagina de hartslag van het kindje te bewaken?



Enfin, ja ik denk dat het een goed idee is om zo’n plan te maken. Er zijn allerlei (be)handelingen die tamelijk standaard zijn, maar die niet altijd een pretje zijn voor de moeder in spe. Als er niet een héél duidelijke indicatie is waarom continue bewaking van het hartje van het kind nodig is, dan aan mijn lijf ook niet die polonaise! Je moet dan namelijk voordurend op bed blijven liggen en kunt niet meer rondlopen om de weeën op te vangen. Als het dan ook kan door eens in de zoveel tijd met de ‘toeter’ te luisteren, dan veel liever dat.

ik heb er ook een gemaakt, eigenlijk vooral nav mijn zhbevalling bij een van de kinderen en het bv-onvriendelijke beleid.

Ik ben uiteindelijk thuis bevallen maar de vk hield echt super rekening met de paar dingetjes die ik voor thuis had opgeschreven :slight_smile:

Ze heeft bijv alleen getoucheerd toen ze arriveerde, daarna niet meer. En ook daarvoor heeft ze gevraagd of ik het wilde, het hoefde niet van haar, maar we waren natuurlijk wel benieuwd hoever ik al was.

Ook had ik bijv opgeschreven dat ik geen aanmoedigingsteam om me heen wilde helpen, dus toen de kraamhulp begon met dr ‘goed zo je kan het’ ofzo, heeft ze die ook direct teruggefloten.

Ik ben iig echt heel blij dat ik mijn wensen heb opgeschreven, ook al zijn het maar kleine dingetjes. Tijdens de bevalling durf je het toch niet zo te zeggen, denkt je man er misschien niet aan en zo is het maar gewoon duidelijk.



En wb het moeten opvolgen, ik denk dat de meeste mensen gewoon zullen doen wat mogelijk is. Ik had bijv opgeschreven geen knip tenzij strikt noodzakelijk, en dat houdt dan dus in als e baby in gevaar komt.

Fijn dat het bij jou ook zo goed heeft gewerkt, Lune! Ja, ik verwacht tijdens de bevalling ook niet altijd heel erg super aanspreekbaar te zijn (understatement) en manlief kan ook niet alles onthouden. Zwart op wit maakt het dan toch een stuk makkelijker :thumbup:



@Lune wrote:

Ik had bijv opgeschreven geen knip tenzij strikt noodzakelijk, en dat houdt dan dus in als e baby in gevaar komt.


Dat punt is ook in me opgekomen; een knip wordt vaak gerechtvaardigd om ernstig inscheuren te voorkómen, maar is inscheuren wel écht erger dan ingeknipt worden? Bij het laatste gaat de schaar door alle lagen (spieren, zenuwen) heen en inscheuren is toch vaak oppervlakkiger … Wel lastiger te hechten vanwege de rafelige rand, maar op den duur sneller genezend en minder pijnlijk … heb ik gehoord/gelezen, heb natuurlijk nog geen eigen ervaring hiermee! Wat denken degenen die wel de ervaring hebben hierover?

@Cariska wrote:

op een ander forum hebben ze het er ook over. Ik vind het wel interessant. Alleen in hoeverre is het zkh of vk verplicht eraan mee te werken?

Las elders iets over uit laten kloppen van navelstreng, geen schroefje??? op hoofdje kind, wachten tot placenta uit zichzelf komt en niet binnen uur naar ok enzo… Tja zkh heeft toch richtlijnen denk ik dan?

Lees ook over niet toucheren enzo…




er worden heel veel beslissingen genomen omdat dat beter uitkomt voor het zh, of omdat de gemene deler het wel zo wil. Als men wéét dat de kraamvrouw daar andere wensen over heeft, kan daar vaak zeker wel rekening mee gehouden worden.



Hier stond uit laten kloppen van de navelstreng idd ook in mijn bevallingsplan, is dus ook zo uitgevoerd.

Mijn vk zei nog dat ze het heel prettig vond dat ik zo uitgesproken was over een aantal dingen, das altijd fijner dan dat je maar een beetje moet aftasten wat de wensen zijn van een barende vrouw (en dan kom je dus snel in de standaard aanpak terecht).



Zowel vk als gyn in zh zal dingen die in je geboorteplan niet uitvoeren als daardoor je kind of jij echt in gevaar komt, dus nee, ze volgen het niet klakkeloos op. Maar er zit een heel groot grijs gebied tussen waarbij dus vanalles mogelijk is.

Niet inknippen, tenzij strikt noodzakelijk :slight_smile:



Ik heb bij de eerste een subtotaal rupt gehad waar ik na een week zo ongeveer niets meer van gemerkt heb. Bij de tweede hebben ze geknipt om weer zo’n erge, en misschien erger, rupt te voorkomen en daar heb ik tot ik beviel van de derde last van gehad.

Mijn vk zei nu ook dat dat tegenwoordig niet meer wordt gedaan overigens, omdat n scheur gewoon veel beter heelt.

Ik heb ook beide keren een bevalplan gemaakt. De eerste VK-praktijk had dit in de computer staan als een ‘wensenlijstje’. Zo was hun hele houding, ze hadden zich bijv ook niet ingelezen in hoe om te gaan met een baarschelp. Dus lang niet iedereen houdt zich eraan. Over dat ‘wensenlijstje’ ben ik nog even flink kwaad tegen haar geworden. Wat nou patientgerichte zorg?!

/einde frustratiemodus… :stuck_out_tongue:



De tweede praktijk had er veel respect voor, deed alles naar mijn wensen. En dat kon ook; probleemloze bevalling!



Eigenlijk is het meeste al genoemd.



@Cariska wrote:

op een ander forum hebben ze het er ook over. Ik vind het wel interessant. Alleen in hoeverre is het zkh of vk verplicht eraan mee te werken?

Las elders iets over uit laten kloppen van navelstreng, geen schroefje??? op hoofdje kind, wachten tot placenta uit zichzelf komt en niet binnen uur naar ok enzo… Tja zkh heeft toch richtlijnen denk ik dan?

Lees ook over niet toucheren enzo…


Het is jouw lijf; toucheren is niet verplicht. Zeker als er geen reden toe is omdat er geen problemen zijn, is toucheren niet noodzakelijk.



Schroefje op hoofd heeft te maken met het bijhouden van de hartslag van het kindje. Bij een normale bevalling zonder complicaties is dit ook niet nodig.



Uit laten kloppen van de navelstreng zouden ze altijd moeten doen. Dit scheelt later met het HB gehalte van zowel moeder als kind, geeft de baby nog even extra anti stoffen mee en nog een hele hoop andere positieve dingen.

@Lune wrote:

Niet inknippen, tenzij strikt noodzakelijk :slight_smile:



Ik heb bij de eerste een subtotaal rupt gehad waar ik na een week zo ongeveer niets meer van gemerkt heb. Bij de tweede hebben ze geknipt om weer zo’n erge, en misschien erger, rupt te voorkomen en daar heb ik tot ik beviel van de derde last van gehad.

Mijn vk zei nu ook dat dat tegenwoordig niet meer wordt gedaan overigens, omdat n scheur gewoon veel beter heelt.


Hartstikke duidelijk, dank je! Dit komt er bij mij met koeienletters in te staan! :slight_smile:



@blue_fairy wrote:
Uit laten kloppen van de navelstreng zouden ze altijd moeten doen. Dit scheelt later met het HB gehalte van zowel moeder als kind, geeft de baby nog even extra anti stoffen mee en nog een hele hoop andere positieve dingen.


Ja, eigenlijk vreemd dat dat niet standaard gedaan wordt. Het kindje krijgt er meer bloed door binnen (nu ja, eigenlijk is het natuurlijk gewoon zijn eigen bloed, maar dat zit dan nog in een orgaan wat hij binnen enkele minuten niet meer nodig heeft), de navelstreng is zo lang dat normaal gesproken de baby op de buik van de moeder kan liggen en zelfs bij haar borsten kan terwijl de placenta nog in haar baarmoeder zit … je zou bijna denken dat het zo bedoeld is :wink: Zou wel interessant zijn om te weten waarom het überhaupt zo gegroeid is dat de navelstreng zo snel wordt doorgeknipt … Misschien toch maar 'ns een boek over de geschiedenis van het kraambed op gaan duikelen (ja, ik hou van achtergrondinformatie, maar zoveel was misschien al duidelijk ;))

@fiep klophout wrote:

er worden heel veel beslissingen genomen omdat dat beter uitkomt voor het zh, of omdat de gemene deler het wel zo wil.


De directe aanleiding voor dit topic is dat ik het boek “Valse verwachting” van Naomi Wolf heb gelezen. Dat gaat over de zwangerschaps- en bevallingscultuur in de VS … Nou, dan leven wij hier echt in de hemel op aarde! Maar alhoewel het in de VS heel extreem is (gynaecologen die iedereen standaard aan de monitor voor weeën- en foetale hartactie leggen om schadeclaims te voorkómen; zeer veel ruggenprikken en navenant langzamer lopende bevallingen met kunstverlossingen als gevolg enz.), zijn er in ons land natuurlijk ook bepaalde standaardprocedures waar je je van af kunt vragen waarom het altijd, of vaak zo moet gaan. Daar kan zo’n bevallingsplan goede diensten bewijzen.

Hoi,



Ik heb bij mijn eerste twee ook één gemaakt, hadden niet veel nut. 1e werd noodkeizersnee, 2e heeft ‘men’ er niet naar gekeken. Heb er nu weer één, EN mijn man de opdracht gegeven hem onder de aandacht te brengen als ik lig te bevallen…



Dit is de mijne



Geboorteplan

Samenvatting:



Alles het liefst zo rustig en natuurlijk mogelijk.

Graag bewegingsvrijheid om weeën op te vangen.

Kindje zo snel mogelijk bij moeder, en aan de borst.



Voorgeschiedenis:

1x miskraam (zomer 2006)

1x noodkeizersnee (sept 2007) (‘sterrenkijker’)

1x vaginale geboorte in zh (apr 2009) – placenta manueel verwijderd



Ik had er moeite mee dat alles zo medisch was. Bij de keizersnee duurde het een half uur voor ik mijn kind vast mocht houden, en hij was gewassen en aangekleed. Dat vond ik erg moeilijk.

Bij de geboorte van mijn tweede zoon moest ik perse blijven liggen tijdens de ontsluitingsfase. Dat was ook erg vervelend.



Wie aanwezig:

Vader en medisch personeel. Geen bezwaar tegen co-assistenten.



Bevalling:

• Graag zoveel mogelijk rust en sereniteit (lichten dimmen, niet te luid spreken etc.)

• Liefst geen pijnstilling, zeker geen pethidine. Evt. ruggenprik bij zeer langdurige ontsluitingsfase.

• Graag enige bewegingsruimte om weeën om te vangen (zitten, staan, liggen)

• Liever geen episiotomie

• Liever tang dan vacuüm verlossing

In geval van keizersnee:

• Verdoving liefst dmv ruggenprik

• Kindje zo snel mogelijk en ongewassen bij mij, zo snel mogelijk aan de borst, desnoods tijdens het hechten.

• Ik ben niet bang voor bloed / naalden etc. Zou graag mijn kind geboren zien worden.



Baby:

• Liefst direct na de geboorte bij mij. Zelf opvangen, als dat mogelijk is

• Kindje zo snel mogelijk aan de borst

• Vader graag navelstreng doorknippen




Het is voor jezelf ook wel prettig om alles een beetje op een rijtje te hebben, en zo denk je er alvast een beetje over na, dan wordt je mss minder overvallen tijdens de bevalling zelf.



Groetjes,

LaBruja

labruja, mooi te lezen. vind je het erg als ik hem opsla en hem dan als voorbeeld gebruik?



Bf, ben wel benieuwd over welke 2 praktijken je het hebt… dacht dat er hier maar 1 was…

bij cicli . nl heb je ook wat voorbeelden van geboorteplannen! Kan je zelfs een werkboek bestellen van 72 bladzijden zodat je niets vergeten bent!

Tuurlijk mag je hem gebruiken! Ik heb het van een paar verschillende websites bij elkaar geplukt, en wat ik belangrijk vond opgeschreven…



Groetjes,

LaBruja