Bevallings-/geboorteplan

@Cariska wrote:

labruja, mooi te lezen. vind je het erg als ik hem opsla en hem dan als voorbeeld gebruik?



Bf, ben wel benieuwd over welke 2 praktijken je het hebt… dacht dat er hier maar 1 was…


Nee! Sinds 2009 is er een nieuwe!! Ik kan hem van harte aanbevelen; verloskundigcentrum assen e.o. Google en je vindt de website wel. VEEEEL beter dan Aiber, ik hoor er steeds meer positieve verhalen van, vooral van moeders die de eerste bij Aiber hadden en daarna bij VKcentrum assen kwamen.

Ze doen ook badbevallingen! (En ik heb nog een bad staan incl pakket :slight_smile: (een schone; ze hadden de verkeerde bijgeleverd en ik kreeg na de bevalling dus dat pakket nog)



Ik zal mijn plannen ook eens opzoeken. Hoewel de tweede bijna gelijk is aan de eerste.



Ik heb wel woorden als ‘het liefst’ en ‘zo mogelijk’ vermeden. Heb het meer geschreven als: dit is hoe ik het wil. Punt. Kan dat niet? Dan plan B. Kan dat niet? Dan plan C.

bf, aha dat wist ik niet. Heb me alweer gemeld bij aiber, heb er een goed gevoel bij. Vorige zwangerschap bij hun liep super, ook na miskramen goed geholpen en alle tijd voor me, dus mijn gevoel bij hun is goed. Ik zit bij B, weet niet of jij ook bij B liep?

Enige wat fout is gegaan bij mijn bevalling is gebeurd in zkh. Toen waren ze vergeten bloed uit de navelstreng te halen voor controle omdat ik resus D negatief ben, moest er zelf om vragen… maar dat heeft dus niets met aiber te maken.



trouwens, zou je de navelstreng ook kunnen laten uitkloppen als ze er bloed uit moeten halen voor controle?

Labruja wat een mooi geboorteplan heb je. Mag ik je nog wat vragen over de kunstverlossing? Ik vroeg me af waarom je een tangverlossing boven een vacuüm verlossing kiest?



Caris wij hadden dan ook een hele fijne vk bij de bevalling :wink:

Kaya dat is zeker zo!!!

Hoi Kaya,





Nog even over tang vs vacuüm, volgens wat ik weet (maar dat kan inmiddels oude infromatie zijn, ik ga het nog eens goed nazoeken, dus dank voor je vraag) is een tangverlossing vervelender voor de moeder, maar loopt de baby iets meer risico met een vacuümpomp. En dan vind ik het vooral eng dat er ‘harder aan de hersentjes wordt getrokken’ en er dus een hele kleine verhoogde kans is op gevaarlijke bloedingen. Maar echt heeeeeel klein, hoor. Het is in de praktijk dus misschien meer een gevoel… Heb je niet heel veel aan :wink:



Deze site is erg duidelijk, vind ik (maar wel in het Engels…): http://www.healthline.com/yodocontent/pregnancy/assisted-delivery-forceps-vacuum.html



Groetjes,

LaBruja

Vanochtend ons bevallingsplan besproken met de vk; zij knikte overal instemmend en heel veel bleek volgens de gewone werkwijze van hun praktijk te zijn. Zoals niet inknippen behalve bij nood van de baby of als hij er anders écht niet uitkomt; niet gelijk wassen/meten/wegen maar het kindje rustig bloot (afgedekt met warme doek) op de moeder laten liggen, enz. Wel een geruststelling; we kunnen op alle medewerking van onze vk rekenen :slight_smile:



Dit is 'm; wie weet kan iemand van jullie er ook ideeën voor zichzelf uithalen:



W E N S E N R O N D O M D E B E V A L L I N G

Van: …, geboren …, BSN …

Uitgerekend op: 26 februari 2012 van 1e kind. Thuisbevalling (tenzij medische indicatie)


Ik weet dat dit geboorteplan uitsluitend richtinggevend is. Wanneer er toch moet worden afgeweken van mijn voorkeuren, wil ik graag dat dit wordt besproken met mijn man en mij. Mijn man is volledig op de hoogte van mijn wensen.
Aanwezigen bij de bevalling:
- echtgenoot: ...
- verloskundige ...
- kraamverzorgende ...
ALGEMEEN:
1. Ik wil graag zoveel mogelijk bewegingsvrijheid en hulp van de zwaartekracht (bijv. m.b.v. baarkruk) bij zowel de ontsluitingsfase als de uitdrijvingsfase.
2. Mijn man en ik willen graag vooraf geïnformeerd worden over wat er gedaan gaat worden.
3. Ik wil graag zo begeleid worden dat mijn perineum zo intact mogelijk blijft. In principe alleen knippen bij nood van de baby; niet om inscheuren te voorkómen.
4. Ik wil de baby direct na de bevalling bloot op mijn buik - indien nodig afgedekt met een doek voor de warmte - en hem/haar zelf de kans geven mijn tepel op te zoeken. De baby alleen afdrogen/-deppen, niet wassen. Indien er geen medische noodzaak is, de metingen en weging graag uitvoeren nadat we een uur voor onszelf hebben gehad.
5. De navelstreng laten uitkloppen. Mijn man wil hem daarna doorknippen. De placenta zonder medicatie geboren laten worden (evt. geholpen door zuigen van de baby aan mijn borst), tenzij er medische noodzaak is voor het bespoedigen hiervan.
6. Nadat ik gewassen ben/gedoucht heb, wil ik een sluitlaken om krijgen (dat hebben we zelf).

AANVULLEND (in geval van moeilijkheden tijdens of na de bevalling):
1. Mijn man en ik willen bij de overdracht van verloskundige naar gynaecoloog zijn, als de bevalling vanwege een medische indicatie in het ziekenhuis moet plaatsvinden/vervolgd moet worden.
2. Graag alleen het hoogstnodige personeel erbij. Max. één stagiair of co-assistent.
3. Ik wil liever niet steeds op mijn rug liggen tijdens de bevalling en (daarom) alleen continue hartbewaking van de baby als dit medisch gezien noodzakelijk is.
4. Als pijnstilling nodig is, heeft een injectie met pethidine mijn voorkeur. Een ruggenprik alleen bij uiterste noodzaak (bijv. als ik ingeleid moet worden).
5. Een arts van de bloedbank heeft aangegeven dat ik erg lastig aan te prikken aderen heb; een evt. benodigd infuus graag tijdig en door een zeer ervaren persoon aan laten leggen.
6. Als een vaginale kunstverlossing noodzakelijk is, wil ik als daar nog tijd voor is i.v.m. de toestand van de baby een plaatselijke verdoving vóór de knip en het ter wereld brengen van de baby.
7. Als een keizersnede noodzakelijk is, heeft plaatselijke verdoving (ruggenprik) mijn voorkeur boven volledige narcose. Als de baby niet direct bij mij kan liggen na keizersnede, hem/haar bij mijn man op de blote buik leggen.
8. Bij een volledige narcose wil ik graag dat mijn man en baby bij mij zijn wanneer ik weer wakker word.
9. Als we langer in het ziekenhuis moeten blijven, wil ik bij de baby op de kamer verblijven, hem/haar op verzoek voeden en begeleiding bij de borstvoeding ontvangen door een hierin ervaren kraamverpleegkundige of - indien nodig - een lactatiekundige. Er mag geen bijvoeding gegeven worden zonder dit vantevoren te overleggen met mij.
10. Als de baby in de couveuse moet, dan willen wij beiden er zo snel mogelijk en zo veel mogelijk bij zijn.

Trouwens; ik ben teruggekomen van mijn wens om poliklinisch te bevallen, wil nu toch een thuisbevalling doen. En daar is het ook op aangepast (eerste deel; tweede deel gaat over wanneer het toch een medische indicatie en dus ziekenhuisopname wordt).

mooi geboorte plan.

Had hier nog nooit van gehoord ga er maar eens over nadenken dus bedankt.

Goed overzicht voor je geboorteplan: