bevallen van een groot kind... UPDATE p3

Hoi allemaal



Inmiddels ben ik bijna 39 weken en heb ik al 5 weken suiker. Daar krijg ik geen insuline meer voor want dat vonden ze te laat. Wel willen ze me graag inleiden met week 38-39 (nu dus)

Jammer genoeg blijk ik steeds maar weer niet inleidbaar te zijn.

Liefst willen ze dat ik al helemaal rijp ben zodat de inleiding kan starten met infuus en vliezen breken. Als ze nu starten met geltampons ofzo, dan heb je kans dat het 3 dagen duurt en dat je alsnog naar huis wordt gestuurd zonder effect (aldus gyn) :cry:



Maar de bay groeit en groeit en ik heb het gevoel dat ik uit mijn buik knap! Met 34 weken werd hij op 3200 gram geschat daarna niet meer gemeten. Brent was 4040 bij de geboorte, beetje ingescheurd.



Langer dan 40 weken willen ze me zowiezo niet laten lopen, omdat de bay dan echt te groot wordt. Maar het loopt wel tegen de 40 weken aan op deze manier!



Vrijdag moet ik weer terug voor een CTG en inwendig onderzoek, maar ik reken er maar op dat ik nog steeds niet inleidbaar ben

Dus dan zal ik eind volgende week ingeleid worden, of het nu rijp is ja of nee.



Ik ben zo bang voor de bevalling, als dit kind zo enorm groot wordt!!! Nachtmerries van compleet uitscheuren, klem zittende babies of spoedKS brrrr :cry:



Misschien hebben jullie ervaring met grote babies en kunnen jullie me gerust stellen? eerlijkheid wordt gewaardeerd, en tips ook

Yup! 4800 gram hier…



Twee kleine hechtinkjes en verder niks! Ik ben nog sneller hersteld dan met mijn eerste…



Ik merkte het vooral met persen; bij de eerste (3750 gr) was het: hoofdje staat, hoofdje eruit, lijfje eruit, klaar!

Bij deze beer was het: hoofdje staat, hoofdje eruit… schouders!!! dus nog een keer persen -met oerkreten-!

Maar uiteindelijk viel het dus reuze mee… bij mij in elk geval.



Wat ik niet wist over grote baby’s was dat ze heel vaak moeten drinken omdat anders hun suikerspiegel te veel daalt. Beertje hier was ook al bijna te veel afgevallen en moest bijna bijgevoed worden, maar gelukkig niet helemaal. Maar dat legt de vk je natuurlijk ook nog wel uit.



Ik vond de weeen verder superheftig maar dat heeft niks te maken met de grootte van het kind. Het persen zelf vond ik niet leuk, maar niet ech erger dan bij de eerste…

In elk geval veel succes!



PS: het is wat laat, maar als je echt bang bent voor uitscheuren kun je je perineum masseren met tarwekiemolie en er bestaat ook een apparaat dat de ‘epi-no’ heet… misschien een idee?

Ik vind het heel erg raar dat ze zeggen dat je steeds niet inleidbaar bent. Als ze al veel eerder met Geltampons o.i.d. waren begonnen was je al bevallen.

Jij loopt zeker in het Fransiscus ziekenhuis? Daar heb ik al meer vreemde verhalen over gehoord, dat ze de kindjes het liefste langer laten zitten.

Een kennis van mij hebben ze door laten lopen tot ze 43 weken en 5 dagen zwanger was :shock: (kind was ook mega groot en heeft daarna nog 1 week in het ziekenhuis gelegen omdat het een hoop infecties had opgelopen) En bij een nichtje van mijn man hebben ze nadat ze gebroken vliezen had met 40 weken gewoon een week verder laten lopen voordat ze actie ondernamen.

Zelf heb ik geen hoge pet op van dat ziekenhuis, misschien dat je eens moet informeren bij het Amphia in Breda? Daar zouden ze iig voor je ingeleid zou worden nog een groei echo doen, om te kijken of er niet meteen een keizersnede gedaan moet worden…omdat je kind “te” groot zou zijn voor een normale bevalling.

En dat ziekenhuis is wat betrefd inleiden een stuk meegaander…



Ik hoop dat je toch een makkelijke bevalling zal hebben!

Succes met de laatste loodjes

Jelle was zelf bij zijn geboorte 4510 gram met een lengte van 53 cm, ook niet bepaald een kleine. En ik was nog niet eens 40 weken.



Nu houden ze mij dus ook goed in de gaten, heb volgende week dinsdag een 30 weken echo en met 36 weken krijg ik ook weer een echo. Ook mijn suiker houden ze in de gaten.



Geen idee wat ze doen als blijkt dat deze ook weer ‘groot’ wordt.

Wel hoor ik vaker verhalen dat de tweede of meerdere vaker groter zijn dan de eerste.



Ben wel flink ingescheurd geweest, moest van binnen ook gehecht worden, wat niet met verdoving kon :shifty: dus dat was voor mij geen pretje. Dat was nog erger dan persen of de weeen opvangen.

Ik heb zelf geen mega grote kindjes op de wereld gezet. Merijn was de zwaarste, hij was 4060 gram.

Maar Xander was als 2e kindje lichter dan Merijn, die woog 3810 gram



Maar een vriendin van mij heeft een kindje gebaard wat 4600 gram woog. Zij heeft haar bevalling, tenminste het persen enzo, niet moeilijker ervaren dan ik. Ook al scheelde het een halve kilo



Dus het hoeft niet perse te zijn dat je een helse bevalling krijgt hoor qls je een groot kind krijgt.

Xander was dus een stukje lichter dan Merijn maar die hele bevalling was een stuk heftiger en zwaarder door allerlei complicaties en hele heftige weeenstormen. (ook ingeleid overigens)

hier was thomas 4360 gram, en ruim 53 cm (met een krom been gemeten :roll: )

ik ben niet ingescheurt maar een klein knipje…



hopelijk duurt het voor jou niet te lang meer meid :hug:

5 tot 6 weken rond laten lopen met onbehandelde zwangerschapsdiabetes in deze fase van de zwangerschap, het is een schande!! :shock: :snooty:



Kennis van ons kreeg de eerste en zij woog 4800 gr. Dat was volgens haar echt vreselijk. De tweede woog 5120 gr en dat heeft ze wel als zwaar ervaren maar niet zoals bij de eerste. Beide keren wel uitgescheurd maar geen totaal ruptuur of iets dergelijks.

Broes was ‘maar’ 3.400 kg en 51 cm (met 38 weken) en Senne was 3.920 kg en 52 cm (met 40 weken).

Ik heb beide bevallingen als hetzelfde ervaren en vond het 2x gewéldig!! :dance:

Ik ben 2x geknipt geweest, maar dat doen ze hier tegenwoordig erg snel in de ziekenhuizen! :roll:

Mijn zus is vorig jaar bevallen van een zoon met een gewicht van 4.500 en 53 cm en zij werd niet geknipt en ook niet gescheurd! :thumbup:

het was haar 4e en zwaarste kind en ze zegt wel dat ze die bevalling als de zwaarste vond …

Veel succes iig! :-* :thumbup:

He Catje, wat raar dat ze geen groeiecho’s meer doen. Misschien is de tip van mama jeanet zo gek nog niet. Ga kijken in een ander ziekenhuis. De gyn’s wil nog wel eens van het conservatieve soort zijn :?



Timo was relatief groot bij de bevalling (4250 gram) en ik had een totaal ruptuur vanwege schouderdystocie. Door de klachten die daardoor zijn ontstaan (en helaas nog steeds aanwezig zijn) krijg ik nu een ks. Dat is geen verhaal dat je wilt horen maar ik denk dat dit wel uitzondelijk was. Ik hoor eigenlijk heel veel verhalen over grote babies die zonder problemen geboren worden.



Ik denk dat het wel erg belangrijk is dat je voor jezelf kiest en kijkt welk ziekenhuis het best aan jouw wensen tegemoet komt. En als dat het Amphia is, so be it.

Ik ga zelf ook bevallen in een ziekenhuis 40 km verderop (ben tijdens de zwangerschap verhuisd) omdat ik in het ziekenhuis wilde blijven waarvan ik denk dat ik de beste behandeling krijg.

Bedankt voor jullie tips! Kan ik zo maar een second opinion aanvragen bij het amphia, in deze fase van de zwangerschap???

En krijgt mijn gyn dat dan te horen? Want als ik uiteindelijk verder moet met hem, heb ik niet graag dat hij pissed is vanwege mijn second opinion…





Ik was wel van plan om vrijdag bij de controle echt aan te gaan dringen, want dan maar 3 dagen bezig zijn met geltampons enzo… Ik vond het ook wel raar dat de diabetes ontdekt werd met 35 weken en dat er helemaal niks meer aan gedaan werd (behalve wat halfslachtige voedingsrichtlijnen)



en alvast bedankt voor jullie ervaringen!! klinkt hoopgevend. Misschien dat Brent de weg al aardig heeft vrijgemaakt met zijn ruime 8 pond, en wie weet moet dan 9 of 10 pond geen probleem zijn voor de 2e…

@catje1977 wrote:

Bedankt voor jullie tips! Kan ik zo maar een second opinion aanvragen bij het amphia, in deze fase van de zwangerschap???

En krijgt mijn gyn dat dan te horen? Want als ik uiteindelijk verder moet met hem, heb ik niet graag dat hij pissed is vanwege mijn second opinion…


Ja dat kan zeker! En als die man een beetje een professional is dan gaat hij daar niet moeilijk over doen en begrijpt hij jouw positie ook. Vraag je huisarts om te bemiddelen in het andere ziekenhuis.

@Sisil wrote:

@catje1977 wrote:
Bedankt voor jullie tips! Kan ik zo maar een second opinion aanvragen bij het amphia, in deze fase van de zwangerschap???

En krijgt mijn gyn dat dan te horen? Want als ik uiteindelijk verder moet met hem, heb ik niet graag dat hij pissed is vanwege mijn second opinion…


Ja dat kan zeker! En als die man een beetje een professional is dan gaat hij daar niet moeilijk over doen en begrijpt hij jouw positie ook. Vraag je huisarts om te bemiddelen in het andere ziekenhuis.


ja, en wie weet denkt hij dan bij zichzelf. Laten we haar zelf maar inleiden… :wink:

Hmm ik heb net het amphia gebeld en mijn situatie kort voorgelegd, ze zouden me terugbellen. Hopelijk zonder het door te vertellen aan mijn eigen ziekenhuis :oops: Schijterd ben ik dan he?



Ben benieuwd of ze daar een ander idee hebben over mijn situatie.

Ik zal het antwoord laten weten.

schandalig!



Bij mij werd in de 34e week zwangerschapssuiker vastgesteld en ik kon dezelfde dag nog gaan spuiten hoor!

Verder kreeg ik de tips veel water te drinken, 3 koppen koffie per dag (na elke maaltijd) want koffie stabiliseert je suikergehalte en ik moest geen ei meer eten want daar ging het glucose van “skyhigh”



Mijn yoga lerares adviseerde me om dagelijks zoveel mogelijk te gaan wandelen, tot mijn tong op de knieen hing was haar advies :wink:

Vond het loodzwaar om te wandelen, maar deed het en het bracht al op de 3e wandeldag de weeen op gang. Ik verloos de slijmprop en beviel dezelfde nacht.



Ik was 39 weken en 3 dagen zwanger en Peter was 4480 gram zwaar.

Klein scheurtje en 3 minuten persen…



Maar vooral het laten lopen met suiker vind ik schandalig! :o

Bizar toch he… Ik heb alleen een foldertje gehad met voedingsrichtlijnen zo van: 6 keer per dag ipv 3 keer wat eten, voorzichtig met suikerhoudende producten etc.



Nouja, ik hoop maar dat het amphia terugbelt, en anders ga ik vrijdag maar eens op mijn strepen staan (maar dat is niet zo makkelijk want ik heb de oudste en moeilijkste gyn…)

Welke Gyn heb je?

Ik heb van Thijmen in het franciscus bevallen en werd uiteindelijk overgedragen aan de Gyn.

Gelukkig kon ik het met de vk van het ziekenhuis af.

Bevallen is me daar prima bevallen, maar er lopen wel rare snuiters tussen.

Je moet daar echt je op strepen gaan staan, want ze beslissen van alles voor je ook als je al bevallen bent.

SCHANDALIG!!!



Hier met 30 w Suiker geconstateerd en ik ook ben aan de insuline gegaan. het maakt niet uit waneer ze suiker vinden, het in NOOIT te laat voor insuline. hier in belgie laten ze een vrouw met zwdiabetes niet over de 38 weken lopen. met 38 weken WORD je ingeleid.



Ik zelf ben met 37w4d ingeleid. ook met pillen voor de baarmoeder te rijpen. dat is hier in minder dan 12 uur gegaan. ik had nog 2.2 cm!



al in al is Nicolai geboren in 26 uur. en hij woog 3.270. 53 cm lang! Dus het hoeft niet groot te zijn. Hier werd hij op de laatste echo geschat tussen de 4.500 en 5.000 kg… dat was bij het inleiden… dus ze kunnen het ook erg mis hebben hoor! hier kwam het omdat hij zo lang was 53 cm bij 37 w… en dan rekend het machine het fout.



Probeer je niet te veel druk te maaken over de grote. eruit komt hij zeker, je moet je consentreeren op de bevalling, je rustig houden en vooral FOCUS.



Klinkt erg brut, weet ik. Maar hoe beter je de weeën opvangt hoe beter voor je kleine. de reden waarom veel GYN’s je over de 38 grnes laten lopen is omdat de longetjes van een baby wiens moeder zwdiabetes heeft, niet zo snel rijpen als bij een gewoone baby. De weeën die je hebt zullen je baby meer adrenaline geven bij de geboorte, hierdoor klapt hij zijn longetjes sneller open. Dus hoe meer goede weeën je hebt, hoe beter voor je baby.



Ik adviseer je DIRECT een ander ziekenhuis te zoeken. dit is niet verandwoordelijk. ik ga je niet alles vertellen wat ik hier heb gehad als uitleg want er is geenbehoeft aan om je bang te maken.



Denk er aan, blijf rustig, vertrouw je lichaam,werk met de weeën mee en voral niet ertegen. Vooral bij een bevalling met zwsuiker is dit heel belangrijk.



Veel sterkte, je kan me altijd PBen als je verder wilt babbelen of me vinden op MSN.



:-* :hug: :hug: :hug: :-*

Barbara

Dames erg bedankt voor jullie medeleven!



Het ziekenhuis in Breda belde net terug en helaas… een second opinion doen ze alleen persoonlijk, na opvragen van alle gegevens bij mijn gyn en dan pas eind volgende week. Daar heb ik dus niks meer aan, want dan ben ik ZELFS in Roosendaal al bevallen :slight_smile:

Het is dus te laat om te switchen, daar komt het eigenlijk op neer.



Ik heb diverse gyns gehad, Pal, Timmerman en meestal van Dis. Ik kan er best mee door een deur, maar ik vermoed dat hij wel het minst geneigd is om in te leiden. Ik moet er vrijdag weer heen en dan ga ik gewoon maar eens zeggen dat ik het niet meer trek en dat ik zelf de verantwoording neem voor die inleiding met gel ipv langer te wachten… Maar dan is het nog op zijn vroegst pas maandag.

Ik heb Timmermans een keer gehad.

Dat was omdat Thijmen niet in wilde dalen, stond bij haar heel vlug weer buiten.



van Dis heeft mij bevalling gedaan, nou ja het ging in ieder onder zijn verantwoordelijkheid.

De na-controles waren ook bij hem.

Hij is nog een beetje van de oude garde had ik zelf het idee.

gewoon lekker op je strepen staan meid…ik hoop zo dat ze goed nieuws voor je hebben en dat je inleidbaar bent… we willen namelijk alleen maar BUB berichten vanaf nu :inlove: