Haha, wat grappig om terug te lezen!
Ik ben inderdaad begin 2010 op consult gegaan, heb toen ook moeten happen, etc.
Het kwam er eigenlijk op neer dat het alles of niets was, de orthodontist deed geen half werk.
En dat betekende voor mij, dat ik om 1 voortand gelijk te zetten met de rest van mijn bovengebit, ze ook mijn onderkaak wilden breken, om deze recht te zetten.
Ik heb een lichte overbeet doordat ik vroeger heb geduimd.
Ik vind dit zelf niet heel storend, zeker omdat het ook vrij minimaal is.
Het was puur die ene voortand, die op foto’s als ik lachte vaak naar buiten piepte, zo lelijk…
De orthodontist redeneerde, dat als ze aan mijn gebit gingen werken, ze geen half werk wilden doen. Ze wilden dan alles 100% kaarsrecht hebben, en daar hoorde volgens hem ook het ondergebit bij.
Dat werd dan in het ZH gebroken, een aantal weken met klemmen vastgezet, en pas daarna kon de beugel erin.
Je begrijpt dat ik dat veel te ingrijpend vond voor 1 voortand die iets te ver naar voren stond…
De Orthodontist zag dat zelf ook in, en raadde het me om die reden ook af.
De ingreep was gewoon te groot voor het ‘probleem’ dat ik had.
Ik had uiteraard ook naar andere opties gekeken en deze met hem besproken.
Gelukkig was hij daar heel positief over, en zo geschiedde dat ik 2 maanden later (gewoon bij mijn eigen tandarts) 2 facings heb gekregen waardoor mijn gebit dus ‘optisch’ gezien kaarsrecht is.
Ik besefte me niet eens dat dat inmiddels dus al bijna 3,5 jaar geleden is.
Ze zitten nog steeds perfect en ben er heel erg blij mee!
Was binnen 1,5 uur klaar, en liep met een prodent-smile weer naar buiten
Haha, en dan dat gepiep over de kosten als ik mezelf terug lees.
Hebben in de tussentijd een nieuw huis en 2 nieuwe auto’s gekocht en volgende maand gaan we verbouwen.
Op de 1 of andere manier gun je zo’n groot bedrag niet puur voor jezelf of zo… :roll:
Al laat ik wel om de 4 maanden nieuwe hairextensions inzetten…kuch…8)
Maar goed, eind goed, al goed voor mij dus.
Stoer dat jij er ook voor bent gegaan!
En super natuurlijk dat je al resultaat ziet! :thumbup:
Het is inderdaad voor een goed doel, al is de weg erheen niet altijd even prettig. Als je dat doel maar voor ogen houd, komt het helemaal goed!
Ik weet dat ik, vanaf het moment dat ik er iets aan wilde laten doen maar nooit durfde, altijd dacht, als ik op consult was geweest, had het misschien NU al recht gestaan…
Steeds dat voor je uit schuiven…
Nu is het echt nog een kwestie van tijd voor je, ben heel benieuwd of je straks helemaal tevreden bent met het resultaat, ik gok zo van wel!
Leuk om je antwoord te lezen. Wat een enorme ingreep voor idd een relatief kleine verandering. Ik had dat ook niet gedaan hoor.
Gelukkig heb ik de mazzel dat het niet nodig was, al wilde de ortho eigenlijk niet alleen boven doen, wat ik in eerste instantie gevraagd had.
Heb wel het idee dat ze tegenwoordig heel snel kaakoperaties toevoegen aan het beugeltraject, je zal het moeten betalen :eh:
Facings, dat zijn een soort hulzen toch? Hoe lang blijft zoiets nou mooi en goed zitten? Verkleurd het ook niet naar verloop van tijd. (stom dat ik daar niet ook naar gekeken heb, had misschien ook gekund)
Ik baal ook wel dat ik zo lang gewacht heb hoor. Ik ben net een jaartje getrouwd en irriteer mij aan de foto’s waarop je net die 2 scheve tanden ziet. ZO jammer. Maar goed…opnieuw foto’s maken kan ook altijd nog hahahaha…(mijn man ziet me aankomen hahaha…)
Sorry, ben in de tussentijd op vakantie geweest.
Heb je nu onder en boven een beugel, of alleen boven?
Ik heb dat hele kaak-breek-ding ook niet gedaan, omdat het hele aangezicht zou komen te veranderen. Je kin komt dan vaak iets verder naar voren te staan, wat je een heel ander profiel oplevert.
En het is maar afwachten hoe dat eruit komt te zien… Dus voor die ene tand, nou nee…
Facings zijn idd een soort plaatjes op je tanden.
In principe blijven ze altijd zitten. Het kan na verloop van jaren dat je tandvlees niet meer zo mooi aansluit (dat kan zich terugtrekken bijv.) en dan zou je het opnieuw kunnen laten doen.
Het verkleurt niet. Ik wilde namelijk mijn tanden bleken, maar dat moest ik echt van tevoren doen want de facing bleekt niet mee (ik heb composiet).
Dan zouden ze de facing aanpassen aan mijn gebleekte tanden.
Maar dat heb ik maar niet gedaan, want een bleking verdwijnt geleidelijk en dan zou ik dus 2 witte facings blijven houden, waardoor ik continu moet blijven bleken.
Ik moet zeggen, ben er tot nu toe ontzettend blij mee.
Jammer zelfs dat ik het niet eerder heb gedaan.
Heb ook van die foto’s van daarvoor dat ik denk… :shifty: