De eerste 2 jaar een plaatjesbeugel (en ook nog een tijdje zoān buitenboordgevalā¦)en daarna een losse beugel die ik een jaar nog overdag gedragen heb en daarna nog een tijdje s nachts.
Het voordeel (en tegelijk ook nadeelā¦) van op latere leeftijd een beugel krijgen is dat je wortels al goed vast in je kaak zitten vertelde mijn tandarts toen. Wat bij mij er wel voor heeft gezorgd dat de wortels nog net zo scheef zitten maar mijn tanden nu recht staan :mrgreen:
Bij mij hebben ze eerst 2 kiezen getrokken om ruimte te maken. Vervolgens hebben ze met de plaatjesbeugel eerst alles naar voren en uit elkaar getrokken. Daarna is het langzaam naar achteren getrokken.
Voor de beugel had ik mijn voortanden vooruit steken en ook nog wat over elkaar, tanden ernaast naar achter en hoektanden naar voren. Ik had zoān overbite dat ik mijn vingertop er achter kon steken. Het deed me ook zeer trouwens, het was gewoon te krap allemaal.
Na de beugel staat alles prachtig recht. En het staat nog steeds keurig recht. Mijn losse beugel pas ik af en toe even en die past nog steeds!
Heb er destijds voor gekozen om alleen mijn bovengebit te laten doen. Onder staat vrijwel recht en zie je ook niet als ik praat of lach.
Wist niet dat alleen je bovengebit ook kon. Dat is wel ideaal, onderkant is prima. Ik heb ook een lichte overbeet, heb vroeger geduimd.
O, sorry, ik ben niet helemaal duidelijk geweest.
Ik betaal 120 euro aan premie, die āruime 200ā stond voor mij en mijn man, de kosten die we maandelijks kwijt zijn. We zijn beiden 120 euro p.p. kwijt per maand.
En dat is nogal een bak geld.
En ik draag contactlenzen, en daar krijg ik maar een schijntje voor terug. Als ik een keer medicijnen nodig heb, moet ik dat zelf bekostigen i.v.m. het eigen risico.
En de tandarts krijg ik ook maar gedeeltelijk terug.
Heel soms vraag ik me af waarom ik zoveel geld moet betalen maandelijks, en je overal nog steeds geld bij moet leggen.
Goed, dat is natuurlijk niet de issue nu, maar vind het wel erg krom.
Als ik het zelf zou moeten betalen, kan ik geen beugel nemen en dat is best erg. Zou je bijna die 120 euro per maand gaan sparen, ben je er zoā¦
Je moet het echt zien als ziektekostenverzekering Anneke. Je bent immers niet ziek omdat er 1 tand naar voren staat ?
Je kunt ook een bril dragen, dat is goedkoper dan lenzen en doe je langer mee
Ik snap je offtopic frustratie wel wat betreft de kosten maar je moet het groter zien. Bloedtransfusies, tranplantaties, chemokuren etc. Dat zijn kosten die in de honderduizenden euroās lopen en die verzeker je. Anders raak je failliet als je ziek wordt.
Ik overweeg het ook maar die ene verstandskies die er nog (goed op zijn plek) zit weerhoud me ervan. Ik heb toen ik 11 was 4 kiezen laten trekken voor mijn beugel. Toen op mijn twaalfde 1 1/2 jaar een plaatjesbeugel gehad maar sinds mijn verstandskiezen er rond mijn 17de doorkwamen is alles langzaam weer schots en scheef gaan staan. Nu is het zover dat het echt weer net zo staat als 20 jaar geleden :evil: 3 verstandskiezen zijn er al uit, nu die ene nogā¦
Ik vrees van wel, die kies kan niet nog veel verder naar achterenā¦Ik moet 16 september naar de tandarts, ik was al van plan om het hem eens te vragen dan (heb net een nieuwe tandarts).
Ik heb dus al 7 kiezen laten trekken! (4 voor mijn beugel toen ik 11 of 12 was en al 3 van de 4 verstandskiezen omdat ze gewoon niet zo goed zijn. Die ene zal op den duur ook wel moeten maar ik vind het zoooooo verschrikkelijk eng dat trekken!)
Ik vind het idee ook eng, het idee dat ze in je hoofd zitten, je geen controle hebt en misschien doet het toch pijn dit keer ? Maar ik heb eigenlijk nog nooit pijn gehad. Ook de keer niet toen 1 kies in 2-en brak en ze het uit moesten boren en uiteindelijk in het ziekenhuis ben beland om het uit te laten snijden. Klinkt als horror maar ik had geen centje pijn!
Bij mij is het boven ook weer verschoven nadat het toen ik op de HAVO zat in het gelid was getrokken. @#^! verstandskies!! 11 september moet ie eruit.
Ik ben Menzis extraverzorgd 2 verzekerd en met 3 krijg je een hoop vergoed! Dus ik switch per 1/1/2010 over naar 3 of 4, ga naar de tandarts, haal een verwijsbrief, doe de beugel, en switch weer terug naar 2 als het klaar is. Maximum benut van de verzekering tegen minimale kosten :thumbup:
Ik vind het idee ook eng, het idee dat ze in je hoofd zitten, je geen controle hebt en misschien doet het toch pijn dit keer ? Maar ik heb eigenlijk nog nooit pijn gehad. Ook de keer niet toen 1 kies in 2-en brak en ze het uit moesten boren en uiteindelijk in het ziekenhuis ben beland om het uit te laten snijden. Klinkt als horror maar ik had geen centje pijn!
De verstandskies hoeft er niet uit :dance: dus ik ben (bijna) zover dat ik ja zeg tegen een beugel.
Maar nog een vraag aan jullie, hebben jullie de beugel bij je eigen tandarts genomen of zijn jullie naar een orthodontist gegaan? En betaal je bij de een meer dan bij de ander? (dus bij de tandarts of bij een orthodontist)
Onze tandarts kan zelf heel goed beugels zetten en we zijn ook dik tevreden hierover. Voordat je een beugel neemt, moet je toch eerst een offerte aanvragen om na te kunnen gaan wat je vergoed krijgt. Je zou dan een offerte bij je tandarts en bij een orthodontist aan kunnen vragen.
Volgens mij moet dat voor je zorgverzekering sowieso. Eerst een offerte overhandigen alvorens zij tot vergoeding overgaan.
De verstandskies hoeft er niet uit :dance: dus ik ben (bijna) zover dat ik ja zeg tegen een beugel.
Maar nog een vraag aan jullie, hebben jullie de beugel bij je eigen tandarts genomen of zijn jullie naar een orthodontist gegaan? En betaal je bij de een meer dan bij de ander? (dus bij de tandarts of bij een orthodontist)
Altijd naar een orthodontist gaan. :thumbup:
Die heeft er 6 jaar langer voor gestudeerd. De prijs is hetzelfde.
De tandarts volgt een cursus van een paar wk.
Voor een eenvoudige correctie is dat geen probleem, maar dat is het meestal niet.
Mijn update: ik ben nu twee maanden bezig, ik moet tot april, en ik ben nu al heeeeel tevreden! De Invisalignkliniek in Amstelveen is een aanfluiting, maar Invisalign op zich is geweldigā¦! Je ziet het wel zitten als je dichtbij me staat maar mensen die zich buiten mijn comfortzone bevinden valt het niet op en daar ging ik voor. Het vervelende is wel dat ze uit moeten met eten en ik merk nu dus dat ik erg veel eetmomenten heb op een dag, maar goed, dat is niet onoverkomelijk.
Ik voel en zie het effect nu al, ben heeeel benieuwd hoe ze eind april staan!
Heb pas nog kinderfotoās van mezelf gezien (zus gaat trouwen, dus hadden wat fotoās nodig) en kon me alleen maar verbazen over mijn kaars rechte gebitā¦
Nu weet ik zeker dat ik even langs een orthodontist wil gaanā¦
Ik ben op mijn 27e voor de 2e ronde beugel gegaan. De 1e ronde tijdens mijn puberjaren was alleen geslaagd voor mijn bovengebit, onder stond alles weer snel dwars en half over elkaar heen doordat mān kaak te klein was en mān gebit er gewoonweg niet in paste (iets wat die orthodontist om de een of andere reden niet zag) en een half jaar toch echt niet genoeg bleek (nogmaals, wat die orthodontist gedacht heeftā¦ :roll:)
Ik heb eerst een tand laten verwijderen daarna hebben ze er zo een met witte plaatjes ingezet, maar 10 minuten nadat ik er weg was en in de trein zat liet de eerste los, niet lang daarna de 2eā¦ De volgende dag bungelden er al 5 los aan het draadje. Geen succes dus en het hele geval is gauw vervangen door zoān standaard zilverkleurig geval. Ik had met ze afgesproken dat ze 'm er tijdelijk uit zouden halen voor mān bruiloft, maar toen dat een paar maanden later zo ver was stoorde het me helemaal niet en heb ik het zo gelaten (alleen ondergebit he, dat scheelt natuurlijk ). Op de fotoās zie je er niets van terug
Ik heb er wel ontzettend aan moeten wennen. De eerste weken heb ik eten echt niet leuk gevonden en het heeft zelfs nog veel langer geduurd voor ik begon te vergeten dat er iets in mān mond zat. Na een jaar was ik er vanaf (voordeeltje van zwangerschapshormonen, het ging allemaal extra vlot :mrgreen:). Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Het is allemaal geen pretje geweest, maar dat ben ik inmiddels allang alweer vergeten . Er zit nog wel een draadje achter mān tanden en dat blijft er ook.
Alles is trouwens vergoed via mān aanvullende verzekering.
Als Invisalign er toen was geweest had ik het zeker geprobeerd! :thumbup: