Ik heb best een mooi gebit.
Helaas staat 1 voortand iets naar voren.
Dat is al enige jaren, waarschijnlijk door de komst van mijn verstandskiezen in de verdrukking gekomen (te krap), en dus gaan schuiven.
Dat denk ik tenmnste, op foto’s van vroeger als kind kan ik het namelijk niet ontdekken.
Ik heb al een aantal keer bij de orthodontist gezeten. Op mijn eigen verzoek.
Maar uiteindelijk durf ik nooit door te zetten.
Wie heeft op ‘latere’ leeftijd ook nog een beugel gehad?
Ik!
Ik had hem 2 maanden en toen gingen we trouwen dat vond ik wel jammer.
Ik was toen 24 en kreeg zowel boven als onder een plaatjes beugel en op een gegeven moment had ik zelfs van die domme elastieken van de onder naar de boven kaak om mijn onderkaar iets naar voren te halen.
Na een jaar vond ik mijn tanden mooi genoeg staan en heb ik hem eruit laten halen.
Er zijn ook best veel soorten beugels, zit nu een beetje op i-net te snuffelen.
Het lijkt me ook niet erg prettig zitten, dat geduw op je tanden.
Heb je daar geen enorme last van?
Ik zou liegen als ik zeg dat ik er geen pijn aan had. Dat is ook erger als je al volwassen bent. Maar mijn beugel werd ook strakker aangedraaid dan normaal omdat bij mij de kiezen echt een hele plaats op moesten schuiven :mrgreen:
hoi hoi even een pb naar karin2
IK krijg binnenkort een beugel. Heb van mn 12de tot mn 16de met een beugel gelopen, helaas heeft mijn orthodontist van toen verzaakt een spalkje te zetten nadat de beugel eruit ging, dus de hele zaak is weer terug geschoven naar hoe het was vóórdat ik een beugel had… :roll:
Mijn tanden staan prima, alleen sluiten mijn kiezen niet op elkaar en dat is een heel naar gevoel. Ben nu bezig met de orthodontist, heb gehapt en alles, en als het goed is kan ik het binnenkort ophalen.
Ik ga overigens voor Invisalign (google maar even), dat kost echt een hap geld maar ik wil niet met metaal in mn mond zitten… Binnen 5 maanden staat mijn gebit zoals het moet, is de belofte.
Ik ben 2 jaar werkzaam geweest bij een orthodontist aan de balie!
Er waren toen veel volwassenen, die nog aan een beugel begonnen.
Bij de meesten was dat echter om medische redenen en kwam er ook een operatie bij kijken om de kaakstand te verbeteren, maar ook zeer zeker een aantal die puur en alleen kwamen om het “mooi” te maken!!
Ik zelf heb in die tijd ook even (4 maandjes dacht ik) een beugel gehad om mijn voorste ondertanden recht te zetten en dat na 7 jaar :shock: beugelen op de basisschool en Havo, maar dat ze weer scheef stonden is eigen schuld geweest :oops: Het spalkje wat achter de ondertanden geplaatst wordt als de beugel eruit gaat ging telkens los tot ik er geen zin meer in had en de spalk had gelaten voor wat het is! Nu dus weer een spalk, maar deze blijft netjes zitten
Pijn kon ik het niet noemen eerder erg gevoelig, maar dat komt denk ik doordat ik geen bandjes (ringen) om mijn kiezen heb gekregen. Ik had puur en alleen 8 blokjes met een draad er door.
Ik weet niet wat er bij die verschillende ortho’s waar je al geweest bent ter sprake is gekomen, maar als dit hetzelfde is als bij mij zonder die bandjes dan is het zo gebeurd en zou ik niet langer twijfelen
Als ik jou hoor over ruimtegebrek vermoed ik dat ze eerst ruimte gaan maken dmv van zo’n verstelbaar gehemelte plaatje en dan als er genoeg ruimte is de blokjes op je tanden om er een nette rij van te maken. Klopt dat een beetje met wat die ortho’s je hebben verteld?
Goed onthouden Schoen
Mijn man en ik hebben allebei een beugel gehad toen E.va werd geboren. Ik heb alleen de beugel eruit laten halen vlak voor de bevalling om nog charmanter op de foto te komen haha!
Maar ik was 28 en M. 31. We hadden beide een plaatjesbeugel welke 1 keer pr maand aangetrokken werd. Niet superleuk, het eten was ook wat moeizaam af en toe maar het is het allemaal waard geweest! Ik had al wel een mooi gebit van mezelf, recht en wit enzo maar een paar tanden stond gewoon lelijk.
Ik heb 9 maanden een beugel gehad en M… 14 maanden.
We hebben wel een draad (retainer) achter onder tanden laten zetten zodat ze mooi recht blijven staan :thumbup:
Ik zou het zo weer doen, ik vind een recht gebit echt belangrijk.
@D. wrote:
helaas heeft mijn orthodontist van toen verzaakt een spalkje te zetten nadat de beugel eruit ging, dus de hele zaak is weer terug geschoven naar hoe het was vóórdat ik een beugel had… :roll:
Hier ook het geval.
Ik overweeg ook om weer een beugel te laten plaatsten maar moet er wel eerst de financieen voor hebben.
Ik (33) heb er sinds twee maanden eentje. De eerste paar dagen was het even afzien maar ik heb er nu niet echt veel last van.
Ben nu steeds blij dat ik er eindelijk aan begonnen ben… en die twee jaar zullen wel vlug voor bij gaan.
Mijn schoonmoeder heeft op haar 55ste nog een beugel genomen.
Mijn man is orthodontist en hij heeft zelfs nog een dame van boven de 70 behandeld.
Ik heb op m’n 23e een plaatjesbeugel gehad…onder en boven met elastiekjes en de hele mikmak en vantevoren eerst nog een kaakoperatie gehad Ik heb hem ongeveer 1.5 of 2 jaar gehad, beetje strak bij 't aandraaiens soms maar nooit echt veel last gehad. Ben echt blij dat ik het gedaan heb!! Heb nu nog 2 spalkjes zitten en als die losgaan, zit ik direct weer bij de ortho…wil echt niet dat ze weer scheef gaan staan!!
Ik denk er ook al heel lang aan om voor een beugel te gaan.
Heb er in groep 8 een gehad, maar daar is later nooit een draad achter gezet. Nu heb ik mijn kiezen kaarsrecht staan, maar de tanden naast mijn voortanden staan naar achter.
Soms lijkt het op foto;s net of je gaten daar hebt van de schaduw.
Wat mij tegenhoudt zijn de kosten (al weet ik niet wat het kost, ik ga er vast van uit dat het hartstikke duur is :shifty: )
En het idee dat ik een jaar met zo’n plaatjes beugel moet lopen. Ik word altijd al te jong geschat en dat zal zon beugel alleen maar erger maken…
De invisalign had ik al gezien ja. Maar vind het maar een vreemd principe.
We hebben destijds nooit echt een behandelplan uitgekozen, de orthodontist keek alleen of het nodig was en dat het mijn eigen keuze was. Verder dan dat is het nooit gegaan.
Het is echt alleen 1 voortand, zou je daar een jaar een beugel voor moeten dragen?
En met de kosten, krijg je dat boven de 18 nog wel (deels) vergoed?
Ik kan niet echt een kostenplaatje vinden (wel allemaal losse onderdelen, het consult, etc, maar niet in zijn totaliteit).
Als dat niet zo is dan doe ik het sowieso niet, want voor die ene tand is dat ook zonde denk ik.
Zag ook dat je witte plaatjes had, maar schijnbaar zijn ze na 1 hap kerrie al geel. :mrgreen:
Of je dat vergoed krijgt ligt aan je verzekering, ik krijg wel een deel vergoed
Wat is er vreemd aan invisalign?
Als je een plaatjesbeugel hebt, dan kunnen ze die steeds strakker zetten.
Zo’n invisalign is een soort hoesje die om je tanden gaat, naar ik begreep. Maar hoe kan dat dan druk uitoefenen?
En het lijkt mij ook heel vies om een hoesje om te tanden te hebben, daar gaat dan speeksel inzitten enzo.
Je kan hem wel weer uitdoen met poetsen, dat wel.
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis. Is zo’n ding reuze handig.
Weet er ook niet zo heel veel van.
Hier een plaatje, vind het ook niet zo mooi hoe het zit.
Bij een beugel, weet iedereen waar het voor is. Oke, lelijk is het wel, mee eens.
Maar dit, volgens mij ga je daar ook heel raar door praten…
En het ziet er gek uit.
Je krijgt elke twee weken een nieuw exemplaar, op die manier oefent het druk uit. Ik heb 'm in gehad, het ziet er niet zo uit als op de foto hoor… Een slechte foto is gauw gemaakt, maar je ziet het écht niet, was voor mij de voorwaarde om er aan te beginnen. En je gaat er niet raar van praten, het zit om je tanden heen, in die zin is het niet anders dan een normale beugel.
Oke, als hij veel mooier aansluit dan is het waarschijnlijk wel de moeite waard. Wel duur las ik!
Had net even op CZ gekeken en ik krijg tot 80% vergoed, met een maximum van 345 euro voor de hele looptijd van mijn verzekering…
Of je moet ernstige vergroeiingen hebben van je tanden.
Bij mij is het puur cosmetisch.
zucht
Vraag me ook af waar die ruim 200 euro per maand naartoe gaat… :roll:
huh je krijgt toch niks vergoed als je boven de 18 bent???
tenminste dat was bij mij zo igg nu is alles weer verranderd natuurlijk
hier een beugel gehad toen ik 23 was
vroeger wou ik er geen en toen ik 20 was begon ik me toch te ergeren
aan mn scheven tanden en is ook schever gaan staan in der loop van jaren
bij mij was het uiteindelijk medisch en kreeg alles vergoed heb er 2 jaar over moeten denken of ik dat wel aandurfde maar ben blij dat ik het gedaan heb
ik had wel een ijzerwerk in mn mond
moesten eerst 4 kiezen getrokken worden
daarna beugel de pijn of meer gevoeligheid is alleen de 1e paar dagen
ik kon amper eten maar daarna heb je er geen last van,
het zou alles bij elkaar 1,5/tot 2 jaar duren
heb ook 2x een kaakoperatie gehad
de 1e x mislukt grrrrrrrrrrrr het was van oeps even te hard gedaan
en was op een andere plaats gebroken :shock:
dus moest ik weer 9 mnden wachten tot het weer geheeld was
en de 2e x ging het goed dus al met al ben ik ruim 3 jaar bezig geweest
maar het resultaat is :thumbup: :thumbup: :mrgreen: