Wat betekent de naam die je je kindje hebt gegeven?
Verveelde me net en dacht eens even kijken wat de betekenis is van de naam die ik mooi vind voor een volgend kindje.
De naam betekend jahweh is genadig… Hmm dat vind ik dus niets dus zal ik op zoek moeten naar een andere naam…[/code]
De naam Keira betekent zwartharig. De kans hierop was aanwezig, aangezien mijn man heel donker haar heeft. Echter heeft ze mijn kleur haar (hartstikke blond) gekregen, dus is het niet toepasselijk.
Haar tweede naam Meagan, betekent Parel, dus dat vind ik gewoon mooi.
Mijn man liet inderdaad ook gelijk namen met een Godsdienstige betekenis vallen. Hij is alles behalve gelovig. Ik heb meer gekeken of ik de naam mooi vond.
Lars betekent: gekroond met laurierblad.
Elin betekent: fakkel, schitterend en stralend.
We vonden het gewoon mooie namen. Beiden zijn scandinavisch.
Robyn: roodborstje
Esmay: geliefde
Isabelle: gewijd aan god
Caitlynn: gezegend
Wij hebben echter niet gekeken naar de betekenis van de namen, maar echt naar de namen zelf. Wij zijn ook absoluut niet gelovig, dus wel typisch dat er dat dan uit blijkt te komen! 8)
Roan beteken ‘van de lijsterbes boom’ :think:
Jetle betekent Waarde/vergelding
Maar goed, ik zoek niet een naam uit op betekenis, meer omdat ik het mooi vind :lol:
Ook wij hebben de namen van onze jongens niet op de betekenis uitgezocht, maar omdat we het erg mooie namen vinden.
Jesse betekent “geschenk van God” en dat is hij ook :inlove:
Thomas betekent “tweeling”.
Op zich niet zo’n bijzondere betekenis, maar voor ons blijft Thomas altijd verbonden met het kindje waarvan ik bij de bbz zwanger was.
Als die zwangerschap goed was gegaan, was Thomas er nooit gekomen. Thomas is ook geboren op de datum waarop ik een jaar eerder een positieve test had van die zwangerschap
(2 okt. 2008 de test van de bbz en 2 okt. 2009 is Thomas geboren).
Verder zijn manlief en ik zijn allebei Tweelingen van sterrenbeeld, dus de betekenis “tweeling” is voor ons toch bijzonder :inlove: .
ik heb ook wel zoiets van als je de naam mooi vind is het goed. Maar jahweh is genadig… kweet het niet…
Mijn echte naam, Hanneke, betekent ook Jahweh is genadig, maar genadig ben ik lang niet altijd hoor! :twisted:
:mrgreen:
De namen van mijn kinderen betekenen:
geschenk aan God
en zoiets als ‘waar is God’.
Wij zijn absoluut niet gelovig maar zijn toch blij met de namen van onze zoons. Ik stoor mij er niet aan dat de betekenis iets met God te maken heeft.
hier wel voor bijbelse namen gekozen…niet perse omdat het bijbels is, maar vind de betekenis mooi en vooral de naam zelf mooi…anders kies ik er niet voor he
onze dochter betekenis is liefelijk, aangenaam en in de spaanse versie (schijnt een spaanse naam te zijn) betekend het gedachte
onze zoon betekend in Hem is kracht…nou kracht heeft hij wel hahaha :lol: :lol:
@Cariska wrote:
De naam betekend jahweh is genadig…
Dan is het dus een afgeleide van Johannes Hier ook een Jahweh is genadige.
Wij hebben er voor gekozen omdat ze is vermoend naar haar beide opa’s. Dat heeft voor mij meer waarde dan de daadwerkelijke betekenis
De betekenis van de naam van onze oudste is: de dappere /moedige beschermer.
Bram omdat we het een onwijs leuke en korte maar krachtige naam vonden en lekker nederlands…
is afkomstig van abraham (wij zijn niet gelovig)
en betekend vader van een menigte volkeren/verheven vader
Naam van onze zoon betekend " zeker zijnde beschermer" Wij hebben zijn naam puur gekozen op de naam zelf en niet op de betekenis (toen zelfs niet eens opgelet of naar gekeken) en zijn 2e naam betekend precies het zelfde kwamen we toen achter :lol:
Onze dochter is een ander verhaal, omdat het tot 23 weken heel onzeker was of onze dochter de zwangerschap wel zou gaan “halen” en de rest van de zwangerschap of ze wel helemaal gezond zou zijn,wilde ik een naam met een mooie en diepe betekenis.
Na 9 mnd van veel spanning, onderzoeken en heel veel echo’s werd onze dochter geboren en haar 1e naam betekend “leven” En haar 2e naam “vertrouwen” toepasselijker kon gewoon niet :inlove:
Ik vind dat er wel verschil zit tussen bijbelse namen en bijbelse namen (ja, dat klinkt vaag, ik weet het).
Zo is Ruben een bijbelse naam die wel veel gegeven wordt, Samuël kom je veel minder tegen.
Ik heb zelf geen enkel probleem met bijbelse namen, maar het moet niet te apart zijn.
Ik zou zelf niet zo gauw een naam laten afvallen om de betekenis, want dan valt er denk ik best wel veel af (heel veel nederlandse namen zijn afgeleid van namen uit de bijbel).
De roepnamen van mijn dochters betekenen ‘zwaard’ (hmmm, dat hebben we echt niet om de betekenis uitgezocht) en ‘welgevormd schoon’. Het zijn beide Friese namen, hoewel wij niet Fries zijn.
Ik ben gek op namen met een betekenis.
De naam Luna Fay betekent maanelfje hoe toepasselijk werd die naam helaas.
en de naam Quillan Finn betekent heldhaftige strijder uit het noorden.
Judith: de vrouw uit Judea (Bijbelse afkomst)
Luuk: afkomstig uit LucanÃë, licht (Nederlandse afkomst)
Jason: hij die zal gezond maken (Griekse afkomst)
Ik heb ze niet gekozen vanwege de afkomst maar gewoon omdat ik de naam zelf mooi vind! :thumbup:
A.niek betekent “genadig/lieflijk”
P.eter betekent steen of onwankelbare rots en ook “de betrouwbare”
M.ichel betekent “wie is als god” maar wij hebben de naam gekozen omdat het is afgeleid van Michaël en zijn engelen die de grote draak moesten doden. Het betekent dus ook “de drakendoder” En dat vonden wij om persoonlijke redenen heel toepasselijk
S.uus betekent “zo blank als een lelie” of “wonderschone blanke lelie” en dat is onverwacht een goede naam want ze is echt superwit… :shifty:
En de naam Luuk betekent ook “hij die licht brengt” en die betekenis komt wel uit de bijbel van de profeet Lukas.
Ons neefje heet ook zo
Wij hebben de naam niet om de betekenis gekozen, maar omdat we de naam mooi vinden. Volgens internet zou Jinthe zijn afgeleid van Johannes en als gevolg daarvan “Jahweh is genadig” betekenen. Op zich leuk omdat haar papa oa Johannes heet, maar dat is niet de reden dat ze zo heet…ik vraag me ook af of het echt van Johannes komt…ik geloof eerder dat Jinthe is afgeleid van Jente, wat in het Noors ‘meisje’ betekent.
Zoveel namen hebben een bijbelse oorsprong…de naam die we nu voor een meisje hebben, heeft een behoorlijk gelovige betekenis… En ondanks dat we niet gelovig zijn, ga ik de naam daardoor niet wijzigen…
mijn zoon heet A.rian , dit is een welsh naam, maar is ook in andere vorm harstikke hollands natuurlijk ( arjan arjen )
het betekent ZILVER
de naam is afgeleid van het griekse Arion, dit was het mythologische magische paard dat uit poseidon en demeter geboren werd
mooie bijkomstigheid was dat opa Arie heette…hetgeen vooral na opa s dood voor mijn zoon een heel fijn gevoel gaf alsof opa toch deel van hem is
mijn dochter heet Sanne-Marije; sanne= Beschermer, Lelie
afgeleid van susanna
marije= afgeleid van maria, wat oa betekent Zee mar ook bitter…( letterlijk is het woord maria in het latijn BITTER) Wij hebben echter haar nam afgeleid van mare, hetgeen zee betekent
en Eva-Linde
eva= de leven gevende , een betekenis die heel bijzonder wordt als je weet dat ze is vernoemd naar mijn babyzus die levenloos werd geboren
en Linde= afgeleid van de lindeboom, het woord lind in het duits betekent ZACHT …
Voor de Germanen was de linde als vredesboom gewijd aan Freya, godin van vruchtbaarheid, liefde en gerechtigheid. De linde was een belangrijke gerechts-of dingboom. Onder haar bladerdak werden vonnissen uitgesproken en werd er beraadslaagd
de linde was mijn moeders lievelingsboom, toen ze ernstig ziek was hebben we een bijzonder gesprek gehad zittend op een bankje onder een linde…
toen ik na haar overlijden zwanger werd, was de naam eva meteen duidelijk,…de andere naam duurde even maar toen kwam het in mij op dat Linde dan prachtig zou zijn