betekenis kindertekeningen

tijdens mijn PABO opleiding hebben we inderdaad les gehad over de betekenis van kindertekeningen, maar dan vooral bij kleuters tav hun ontwikkeling.

eeen 6 jarig die niet tv kijkt, althans thuis niet :wink: ik weet niet…dan zou ik meer moeten weten over het gezin en het kind zelf :shifty:

Hoe komt een kind aan dit soort beelden? Dan moet hij dat toch ooit gezien hebben?? Het lijkt mij het meest logische dat hij ooit iets engs gezien heeft, en dit via deze tekeningen probeert te verwerken…

kan ook zijn dat hij zichzelf opgesloten voelt he Bieb :wink:

die duivelsoren kan een beeld zijn uit religeuze opvoeding, die kooi uit sprookjes, bloed kunnen tranen voorstellen enz enz enz

moeilijk zo ff te zeggen :-*

misschien heeft ie het gezien in een boek met plaatjes…

ik merk wel als daphne ergens mee zit dat ze dan sombere kleuren gebruikt, ze wil dan ook tekenen/schilderen om zich zo te uitten, als ze het op een andere manier niet kan, of de woorden niet kan vinden…

gebeurd de laatste tijd steeds minder hoor, want ik hou het in de gaten en ze kan zich steeds beter uitten :smiley:

@Heksje wrote:

kan ook zijn dat hij zichzelf opgesloten voelt he Bieb :wink:

die duivelsoren kan een beeld zijn uit religeuze opvoeding, die kooi uit sprookjes, bloed kunnen tranen voorstellen enz enz enz

moeilijk zo ff te zeggen :-*

Je hebt gelijk, ik zou de tekening best willen zien. Ik word nieuwsgierig! (hoeft natuurlijk niet hoor, maar dat zou wel handig zijn als je er echt iets over wilt weten)

@jess wrote:

Wat vind je ervan dat de juf zegt dat zij het niet leuk vind dat ie zulke tekeningen maakt ?

Ik heb me er zelf nooit zo in verdiept, maar ik vind zelf dat je een kind moet laten tekenen wat ze willen, het is toch een vorm van uiting van je fantasieen/gevoelens.

Hij kan ook leuk tekenen, maar doet dat alleen als ie dat in opdracht krijgt. Maar het vrij tekenen is altijd eng.

Ik denk ook dat als er erg op gelet wordt dat het juist spannend is en het nog leuker is om zo te tekenen.

Dat hangt er van af: tekent hij dit om een reactie te krijgen? Dan kan ik me voorstellen dat de juf het niet leuk vindt, maar door dat kenbaar te maken besteedt ze er toch aandacht aan… Is hij ook vechterig op het plein? Tekent hij met geluid? (alsof er een vechtpartij gaande is)

hier heb ik uitgebreidt les over gehad. Tot in den treure zeg maar.

Tekenen is een vorm van uiten, waarin kinderen heel veel kwijt kunnen vanuit hun persoonlijke beleving en vanuit fantasie. Die dingen kunnen ook door elkaar lopen, en dat maakt kindertekeningen niet altijd betrouwbaar.

Voorbeeld: mijn dochter tekent papa en mama samen onder de douche.

Wij douchen nooit samen waar zij bij is dus dat is een combinatie van wat ze ziet.

Kinderen roepen een eigen wereld op door te tekenen en dat is leuk om te zien maar soms ook bizar.

1. Hij kijkt veel tv met dat soort thema’s
  2. Hij heeft bepaalde angsten mbt verleden, heden, toekomst (onzekerheid etc. )
  3. het is een vluchteling (dat klinkt lullig maar ik heb tekeningen gezien van kinderen van vluchtelingen waar ik het koud van krijg. en dat gebeurt me niet gauw)
  4. er zijn andere zaken die verwerkt moeten worden, en dat kunnen ‘zware’ dingen zijn maar ook hele simpele dingen.

Michaela Strauss heeft er een aardig boek over, het is wat gedateerd helaas maar nog wel te krijgen: de beeldende taal van het kleine kind. Te bestellen bij http://www.abc-antroposofie.nl/

Ander boek: Kinderen geven tekens; http://www.bruna.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/ViewFAS-Search?fh_search=9059720504&fh_search_field=secondid&enfaction=msearch&fh_search_type=mus&PartnerID=372

Maar ik ben heel benieuwd naar de tekening eigenlijk!

als je de tekening hebt, misschien heb je dan ook antwoord op de vragen van Biebels, en een foto van de knul waarbij hij recht in de camera kijkt voor mij :wink:

(die kan je best prive mailen, ik zal er zorgvuldig mee omgaan :-* )

ik heb zelf eens enorm psygisch in een dip gezeten door een enorme trauma die ik heb opgelopen door een gebeurtenis

ik moest toen ook een tekening maken, de psychiater kon door mijn tekeningen bekijken dat ik het leven behoorlijk niet kon geloven, en was bang dat mij iets zou overkomen, door vooral donkere kleuren te gebruiken in mijn tekeningen, ik bleek het ptss syndroom te hebben

tekeningen zegt wel degelijk iets over de gedachten van iemand (volwassen of kind) ik hoop wel dat het niet echt ioets heeft te maken met iets dat hij heeft meegemaakt :hug:

het hakenkruis eigenlijk een heel oud symbool voor de zon

dus dat de juf er iets ergs in ziet vind ik minder prettig…

ik denk niet dat hij nu op deze leeftijd al de impact van een hakenkruis bewust hanteert…ik denk dat zn moeder beter aanvoelt wat ie hier gedaan heeft…

de eerste tekening ga ik ff beter bekijken

maar dat de juf zijn tekeningen verbiedt :think:

is er al eens onderzocht of hij kleurenblind is?

eerlijk gezegd had ik me iets geweldadigers voorgesteld bij je eerste uitleg.

de eerste tekening raakt me wel, maar verontrust me niet.

maar ja,…ik zie hier maar 1 tekening he :wink:

Ik denk ook niet dat het verbieden van tekeningen iets uithaalt…

Dan gaat hij op school regenbogen tekenen omdat de juf dat WEL goed vindt,maar de oorzaak van dat tekenen wordt daardoor niet weggenomen…

Persoonlijk vind ik het niet echt een tekening van een kind hoor,best wel heftig eigenlijk

(hoewel ook ik iets erger had verwacht)

mijn man zegt dat ie hele veldslagen heeft getekend, riddergevechten en hemels vol vliegtuigen met hakenkruizen en nog veel meer…

en mijn man is toch echt heel rustig en goedaardig :mrgreen:

allemaal kleine jongensfantasie-en door stripverhalen, computerspelletjes en gewoon de held willen zijn zegt hij :think: :wink: :think:

Het raakt mij dat een kind lieve verhaaltjes over zijn tekening verzint om het de juf naar de zin te maken… En het raakt mij dat hij z’n beste vriendje in de kooi tekent, het lijkt of hij bang is dat hem iets overkomt.

Het feit dat hij niet vechterig is en niet met geluid tekent (actietekenen heet dat geloof ik?), schrapt in mijn gedachten een bepaald beeld. Dat is het beeld van een kind dat (teveel) tv kijkt en daar heftige cartoons ziet. Die speelt hij na op het schoolplein, met veel kabaal, hij tekent erover, wil graag de stoere held zijn, hij stoeit graag en wil graag populair zijn. Dat is in dit geval dus niet aan de orde. Dit kind lijkt me juist een beschermengel, hij tekent het geweld niet om het geweld, maar om de emotie. (bedenk me wel dat alles wat ik nu typ onzin kan zijn, het blijft natuurlijk een gekleurd beeld dat niet compleet is)

Nieuwsgierig: wat is zijn sterrenbeeld?

Ik weet hier zelf heel weinig van af, maar ik weet wel dat mijn broertje vroeger altijd ‘oorlog’/‘vechten’ speelde met zijn playmobiel en lego. En dat terwijl hij toch echt nooit dit soort dingen op tv zag: blijkbaar hadden zijn vriendjes wel met oudere broers naar terminator etc. gekeken en daar had hij van gehoord. Dus speelde hij het na om er toch bij te horen. Zou het zo iets kunnen zijn?

(Nu wil hij medicijnen gaan studeren- het ‘bloederige’ is dus nog steeds een fascinatie, maar dan meer het biologische/wetenschappelijke aspect ervan)

Misschien is mijn antwoord wel heel gek…

Waarom probeert die juf er een verklaring voor te vinden? Tekeningen kunnen een uiting zijn van een gebeuren

( wellicht zijn er onder de lezers die mij een zweefteef vinden maar die neem ik op de koop toe…)

Dat gebeuren kan in het hier en nu zijn,maar ook van voorheen.

Wij hebben het met Francis meegemaakt,die maakte altijd tekeningen van dames in waaierrokken,mannen met hoge hoeden en lange zwarte baarden,een zwarte rokjas…

Ik heb haar eens gevraagd hoe ze aan die mooie dingen kwam en toen vertelde ze mij (toen een jaar of 6) dat dit de mensen waren die ze altijd zag ,maar wij konden hen niet zien.

We willen overal altijd een logische verklaring voor die vooral tastbaar is maar dat hoeft het niet te zijn.