Bestek ?

S heeft een oefenbestekje en soms gaat dat redelijk.

Hij is heel erg in de fase van “ik zelf doen” en weigert soms te eten tenzij hij zelf een lepel of vork krijgt.



Nu zat ik laatst bij mijn schoonfamilie en was ik vergeten om zijn oefenbestekje mee te nemen, dus we vroegen om een kunstof lepeltje of vorkje zodat hij mee kon deddelen.

Daarop keek mijn schoonzus verrast en zei dat haar kinderen vanaf een jaar met gewoon metalen kinderbestek aten.



Dus ik vroeg me een beetje af, wanneer schakelde jij over op een metalen kinderbestekje ?



Mede ook omdat ik grotere kunstof lepels zocht om hem eten te kunnen geven. Ik gebruik nu nog de flexible lepeltjes van difrax maar deze beginnen te verslijten omdat hij er op bijt.

Dus ik wilde die vervangen door iets grotere lepels, maar ik kan niets groters vinden, het is allemaal even klein of het is een oefenbestekje.

Hier zijn we steeds over gegaan op gebruikelijk metaal bestek vanaf dat ze meerdere tanden hadden en idd de plastic lepeltjes aan gort beten… Dat was bij Niek dus met 15 maanden, bij Peet met 13, bij Mies met 13 en bij Suus al met 9 maanden (ze had met 9 weken al tandjes)

Nog niet, bij beiden niet. Bestek van Ikea, kleurt zo leuk de tafel :mrgreen: en ze eten er prima mee. De jongste weigert ook iets zonder vork of lepel te eten. De oudste heeft wel een zilver kinderbestekje, maar we gebruiken het nooit. Ze prikken hier nogal eens voor de lol in de tafel of de oudste is onrustig en springt van zijn stoel met vork in zijn hand, waardoor die op iemands hoofd terecht komt, dan heb ik liever een plastic vork.



Pas waren ze kapot gebeten, dan koop ik voor 1 euro weer een setje nieuwe :slight_smile:

Die van mij eet nog met de handen :oops: :oops:

Al ligt er wel bestek bij. Soms pakt hij het soms niet. De ene keer is het van plastic en de andere keer is het een grote theelepel.

Hij heeft met geboorte een leuk kinderbestekje gekregen maar ik durf het nog niet neer te leggen omdat hij ook heel graag hamertje tik speelt met lepel/vork en inderaad in alles gaat proberen te prikken of op te scheppen wat niet persé op zijn bordje ligt :mrgreen:



Maar soms hoor je mensen dat zo snel roepen: ohh, maar bij mij met een jaar…



Liepen ze al, aten ze al zelfstandig, aten ze met de pot mee zonder prakken…



Ik geloof er eerlijk gezegd vaak niets van, uitzonderingen daargelaten uiteraard.



Alleen vind ik zelf nu wel lastig eten geven omdat de lepeltjes die je kunt kopen zo klein zijn. Oefenbestekje heeft grotere lepels maar is niet zo handig (kort handvat).

Dus ik ben nog even zoekende naar een oplossing totdat hij wel echt zelf met bestek kan eten en toch liever dan nog even niet van metaal.

@Kwakje wrote:

Die van mij eet nog met de handen :oops: :oops:


LoL niks mis mee toch...

Maar die van mij is niet zo happig op vuile handjes, hij pakt wel eens wat met handjes (vooral de dingen met wat hardere structuur) maar vaak begint hij dan ook al snel te simmen dat hij vieze handjes heeft.

Haha ik las oefenbestekjes en had geen idee wat er bedoelt wordt. Vroeg me bij de ikea altijd af wie dat lelijke plastic bestek koopt en waarom?!

Hier dus vanaf t begin hun eigen zilveren bestekje op tafel. Ik heb wel een paar kleine plastic lepeltjes die we de eerste maanden denk ik gebruikt hebben voor toetjes of smoothies enzo.

tja… trommelen op tafel en prikken in het hout mag niet en dat leer ik ze dus ook meteen af… hier dus ook gewoon met de handen eten en al snel met gewoon bestek… En Suus is ruim 2 en eet nog regelmatig met haar handen. Al heeft ze sindskort mijn ouderwetse “schuifje” gekregen als aanvulling op haar vork en dat vind ze machtig. Dus ze eet al behoorlijk netjes eigenlijk…

hier hebben ze allemaal een eigen bestekje met naam erin gegraveerd gekregen bij de geboorte en zodra de mond groot genoeg was voor de lepel van dat bestekje kregen ze dat ook gewoon.



Ze hebben allemaal nog 10 vingers en 2 ogen, een neus… dus het gaat aardig hoor vanaf dat ze klein zijn :wink: .



In de praktijk eet nummer 2 van 7 nog heel vaak met zijn handen… hij kan het meer dan prima met bestek, heel netjes zelf… maar hij is ons die hard Raplyer. Hij heeft het vaak niet eens door, vindt het blijkbaar fijn om het eten te kunnen voelen oid?

Nou ja, buiten de deur eet hij met bestek, dus ik vind het wel prima :lol: .

Tja met handjes eten zou werken als hij ook stukjes zou tolereren, maar dat gaat er nog niet zo goed in.

Stukjes gehaktbal of verse worst gaat wel maar groentes en aardappels dat gaat soms nog wat lastiger.



We zetten nu steeds meer snoepgroentes neer en fruit in de hoop dat zijn nieuwsgierigheid het overwint maar meestal blijft het bij meesjouwen en soms beetje aftasten met lippen maar meer niet. Zodra er vocht uitkomt of beetje plakkerig aanvoelt dan wil hij het niet meer.

Dus vaak wordt eten nog behoorlijk gehakt om het erin te krijgen en dan gaat eten met de handjes ook minder goed alsmede dat hij dan dus heel de tijd gaat miepen odat z’n handjes dan vies worden (ik vrees dat hij dat van mij heeft, ik eet kip en ongepelde garnalen nog altijd met mes en vork :oops: )

Komt vast goed hoor. :thumbup:

Hier ook al snel metalen bestek omdat dat beter prikt, niet dat iedat meteen kon,maar hij wilde het wel leren. :mrgreen: wij deden dat ommes ook haha. Nu eet Roan inmiddels goed met bestek omdat ie dat gwn leuk vindt, lukt het prikken niet legt ie het op zijn vork of lepel en eet het dan pasop :lol: hij is niet zo van vieze handjes :wink:

Hier ook metalen bestekjes voor de geboorte gekregen, dochterlief at denk ik rond haar 1e verjaardag keurig zelf met dat bestek. Bij zoonlief ligt het al net zo lang naast zijn bord, maar met 2 jaar eet ook hij gewoon het liefst met zn handjes, en dat vind ik eigenlijk wel prima, als het er maar in gaat. Zijn toetje eet hij keurig met een lepeltje, hij kan het dus wel.

Hier ligt het metalen bestek er ook al even. Ze heeft er belachelijk veel van (als in 5 setjes). Meestal gebruiken wij de vliegtuig vork en lepel die we met haar geboorte hebben gekregen, hebben vriendinnen uit Frankrijk meegenomen, zo ontzettend leuk!



Maar de helft van de tijd eet ze met haar handjes, omdat het dan niet wil lukken. Ach, zolang ze het probeert en eten binnen krijgt ben ik een tevreden mama.

Een plastic vork, bestaat dat uberhaupt joh? Dat wist ik niet eens.



Ik heb wel van die plastic lepeltjes uit de babydozen, maar die gebruikten we alleen voor fruithapjes en om te roeren, daar hebben ze nooit zelf van gegeten.



Mijn dochters hebben beiden voor hun geboorte bestekjes gehad met hun naam erin gegraveerd, die gebruiken we altijd. En een metalen setje van mepal. Ze eten ook regelmatig van een gebaksvorkje. Die zijn ook lekker klein. Die Mepal vork is bijv heel breed en met vreselijk stompe punten, daar kun je amper een boterham mee prikken.

(De jongste eet nog niet zelf met bestek, maar krijg wel eten via bestek aangeboden en anders eet ze met haar handen)

Nou zie ik dat bij jou Kittycat, brood met een vork. Wij eten enkel op zondag ochtend brood met mes en vork, of als we echt gaan zitten met gedekte tafel. Maar meestal smeren wij brood in de keuken en eten het dan gezellig aan tafel met z’n drietjes op.



Maar ik gebruik daarbij geen vork, mijn man niet, en Keira dus ook niet…



Nu ‘eist’ mijn schoonmoeder dat K. haar brood in stukjes eet en met een vork eet. Terwijl ze thuis haar boterham in twee stukken krijgt (dubbel en dan doormidden). Is het zo vreemd wat wij doen?

Nee hoor :wink: Maar ik hou niet van vieze handen krijgen. En mijn baby van 9 maanden propt alles zo achter elkaar in haar mond en kan dan niet meer kauwen. Dus ik wissel het af. Soms krijgt ze haar brood in stukjes en dan voer ik die met een vorkje. En dan krijgt ze de korstjes zo in haar hand. En soms snij ik de boterham, vouw die dubbel en snij 4 punten en kan ze zelf eten (zonder vork). Mijn oudste krijgt het brood ook gewoon dubbel en doorgesneden.



Maar bedoelde ook dat die Mepal vork zo bot is dat brood prikken al niet eenvoudig is, laat staan ander eten, een wortel ofzo.



Jouw schoonmoeder is er vast net een als de mijne :wink: Daar moet mijn oudste ook stukjes brood die echt mini zijn eten met een vork. Slaat nergens op. Maar oma vindt dat ‘netjes’. Ze mag daar ook niet zelf brood smeren.



Ik vind het iig vooral belangrijk dat ze in staat is met vork te eten en niet alleen maar met haar handen.

@Tigru wrote:

Nou zie ik dat bij jou Kittycat, brood met een vork. Wij eten enkel op zondag ochtend brood met mes en vork, of als we echt gaan zitten met gedekte tafel. Maar meestal smeren wij brood in de keuken en eten het dan gezellig aan tafel met z’n drietjes op.



Maar ik gebruik daarbij geen vork, mijn man niet, en Keira dus ook niet…



Nu ‘eist’ mijn schoonmoeder dat K. haar brood in stukjes eet en met een vork eet. Terwijl ze thuis haar boterham in twee stukken krijgt (dubbel en dan doormidden). Is het zo vreemd wat wij doen?




Doen wij ook, wij smeren ook altijd het brood in de keuken en eten het gewoon met onze handen.

Zelfs als ik de tafel dek en bestek op tafel ligt, eet ik nog niet met een vork mijn brood maar gewoon met mijn handen. Alleen zoiets als een speigeleid, omelet, ragout of gebakken tomaat/ei of dergelijke, dan eet ik met mes en vork.

Verder gebruik ik echt alleen bestek bij de lunch als ik ga lunchen met externen al dan niet in een restaurant :shock:



Ik ken eerlijk gezegd ook niemand die hun boterham met mes en vork eet.

Ik vind het van schoonmoeders ook wel een beetje teveel geëist van een kind van 2 :?

Ik neem aan dat oma het al in stukjes snijd toch :wink: C’s oma wel.

@Kittycat wrote:

Een plastic vork, bestaat dat uberhaupt joh? Dat wist ik niet eens.


Ja hóór, je hebt gewoon oefenbestekjes van kunstof. Verschillende merken verkopen deze, ik heb het van Tupperware en van Toddler.