Ze zijn deze dagen weer volop op tv: speelfilms over de Tweede Wereldoorlog.
Welke film beklijft bij jou echt, zou je vinden dat iedereen moet zien??
Ts schopt af: La Vita E Bella
Een prachtige italiaanse film, die een humoristische inslag heeft, maar uiteindelijk meer naar de keel grijpt dan menig andere film.
Over vader die met zoon in kamp terecht komt en besluit zijn zoon voor te houden dat het allemaal een groot spel is.
Fragment:
http://www.youtube.com/watch?v=K2UJrmPSKFM
Jullie?
Schindlers List
kan me alleen maar aansluiten bij La Vita e Bella… wat je idd zegt… ondanks om waarschijnlijk dankzij de humoristische inslag grijpt die film me zo.
gisteren gekeken en greep mij zeer aan:
The boy in the striped pyjamas
Die vielmeechttegen eigenlijk, geen geweldig camerawerk, platte karakters.
@Lune wrote:
Die vielmeechttegen eigenlijk, geen geweldig camerawerk, platte karakters.
dat is eigenlijk precies waarom ik het topic opende, heb the boy gisteren ook gekeken, en het raakte me echt amper.
Hoe heftig het onderwerp ook; niet elke film over de tweede wereld oorlog raakt.
Ik moet zeggen dat ik ernstig vermijdend ben sinds ik kinderen heb. Het is jaaaaren geleden dat ik een oorlogsfilm keek.
Ik kan je dus ook niet helpen aan een goeie
Komt la vita nog deze week?
Voor mij is dat toch echt La vita e Bella
Maar Schindlers list weet mij toch ook elke keer weer te raken.
van ‘the boy…’ heb ik het boek gelezen.
En kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je er ondanks dat het verhaal zeker vertelt mag worden een ‘goeie’ film van gemaakt kan worden.
Er heeft volgensmij geen enkele oorlogsfilm zoveel indruk op me gemaakt als Schindlers list.
Toen ik ene jaar of 16-18 was keek ik de meeste films omdat ik het mooie films vond, maar dan meer vanuit het “stoeeer!” idee ipv dat het me echt raakte. Schindlers List heb ik ooit op school gezien en toen was ook echt iedereen stil. Het was de eerste film waar ik echt nog een tijd stil van was.
La Vita E Bella heb ik nooit van gehoord, The Boy… wilde ik nog wel zien, tot ik erachter kwam dat er ook een boek van was. Nu ga ik dus ooit dat boek een keer lezen
the boy in the striped pyama heb ik vorig jaar gezien en kwam zeker niet in e verleiding om hem nog een keer te zien.
der untergang vind ik een aangrijpende film en zou ik zeker nog een keer kijken. echter zie je het daar vooral van de andere kant bekeken.
la vita e bella ken ik niet. nooit van gehoord eigenlijk, maar komt die nog deze dagen?
schindlers list blijft prachtig en kijk hem volgens mij elk jaar wel.
Ik vind La vita e bella ook een hele mooie film. Die acteur ( Roberto Benigni) speelt echt een hele goede rol.
Schindlers list vind ik niet zo hij is wel aangrijpend maar ik ga hem niet nog een x kijken.
Films vind ik meerdere mooi of indrukwekkend, varierend van Schindlers’s List, Soldaat van Oranje, de Aanslag, tot Saving private Ryan. En dus velen daar nog tussen waarvan me zo gauw de naam niet te binnen schiet.
De serie Band of Brothers vind ik persoonlijk toch zeker ook een aanrader.
La vita è Bella vind ik idd ook wel de meest aangrijpbare film.
Saving private Ryan is mij wat te amerikaans. Te Epos achtig.
Schindlers list vond ik ook erg indrukwekkend. Maar heb ik nu 2x gezien en denk dat het daar wel bij blijft.
The boy in… vorig jaar gezien en nee… doe mij het boek dan maar.
Gisteren besloten om Valkyrie te kijken en opzich wel interessant, maar ik kan er dan weer niets mee dat ze een film met een DUITS verhaal door Tom Cruise laten spelen en alle medespelers Amerikaans/Engels spreken… zelfs Hitler… Dan haak ik wel af zeg maar.
Van de Amerikaanse films vind ik zelf Sophie’s Choice ook echt een keelknijper. Zeker nu ik zelf kinderen heb, ver-schrikkelijk… moeten kiezen tussen je kinderen…
Escape from sobibor… Net gekeken nog. Het blijft een mooie film!
@lenie wrote:
gisteren gekeken en greep mij zeer aan:
The boy in the striped pyjamas
http://www.youtube.com/watch?v=sBdalsgNHsM
Gisteren ook gezien. Pfff...
Haar naam was Sarah idem.
Ah..La Vita e Bella....tragisch..
Het verhaal zelf (als de film duidelijke elementen van de waarheid gebruikt) grijpt me altijd wel aan...hoe kan zoiets gebeuren?
De film die ik heel mooi vind maar waar ik gisteren dus echt niet van op de titel kon komen is The Pianist.
Hier saving private Ryan en La vita e bella.
Hier ook de serie Band of Brothers liggen, heel erg goed en dat vind ik zowat het beste wat er van WO2 gemaakt is!
Sophie Scholl - Die Letzten Tage
@Femmieke wrote:
Hier ook de serie Band of Brothers liggen, heel erg goed en dat vind ik zowat het beste wat er van WO2 gemaakt is!
Mee eens, erg goede serie :thumbup: