The longest day, the pianist, der untergang, a bridge too far.
En er zijn nog veel meer goeie films; mijn man heeft zo’n beetje alles qua films en documentaires over de tweede wereldoorlog.
When the violins stopped playing!
The pianist.
en mooi of niet… er zijn zoveel uitvoeringen van… Anne Frank hoort zeker bij deze dagen…
Schindlers list is me bijgebleven vanwege de impact die het op mij heeft gehad.
Wij kregen deze film te zien met onze hele klas, alle klassen van onze middelbare school, gezamenlijk in 1 grote bioscoopzaal.
Ik zal het shot van het meisje met het rode jasje nooit vergeten.
In de bus terug naar school kon je een speld horen vallen.
Daarna ben ik voor het eerst weer zo geraakt toen ik in Terezin (Theresienstadt) was en daar de documentaire zag die er gemaakt is om de wereldbevolking om de tuin te leiden. Daar rondlopen, beseffen dat bijna alle mensen die figureren in deze film naar auschwitz zijn gestuurd en daar gedood zijn (of in Terezin zelf zijn opgehangen) en dan wordt je heel nederig, heel verdrietig en ook ontzettend boos.
Ik wil wel graag The Pianist en La Vita E bella zien, omdat het me hele mooie films lijken, maar het zal me waarschijnlijk niet zo kunnen raken als de beide films hierboven.
La Vita e Bella heb ik dus nog nooit gezien :think:
Volgend jaar dan maar
Gisteren wel een stuk van Inglorious Bastards gezien, vreselijk :silenced: . En dan niet vreselijk in de zin van ‘aangrijpend’, maar vreselijk in de film van ‘slecht en erg amerikaans’
Escape from Sobibor…daar heb ik echt zo ontzettend hard om moeten huilen
Band of Brothers. Oke dat is geen film maar een topserie.
Verder vond ik de film The Devil’s Arithmetic aardig weerspiegelen wat ik over Auschwitz heb geleerd toen ik in Polen was.
@mayo28 wrote:
Volgend jaar dan maar
Kun je een film over de oorlog dan maar 1 keer per jaar kijken? :think:
The pianist heb ik heel aangrijpend gevonden…zo erg dat ik hem niet nog een keer hoef te zien…
Band of brothers vind ik een ontzettend goede serie. Echt een aanrader!!!
Stipt op 1 staat voor mij ook la vita e bella. Zo’n mooi verhaal, zoveel opoffering van die vader…gewoon prachtig!
@Karin2 wrote:
@mayo28 wrote:La Vita e Bella heb ik dus nog nooit gezien :think:
Volgend jaar dan maar
Kun je een film over de oorlog dan maar 1 keer per jaar kijken? :think:
neee, maar ik gok zo dat ´ie volgend jaar rond deze tijd vast weer uitgezonden wordt :wink:
Zoveel oorlogsfilms, zoveel verschillende verhalen. Meest indrukwekkend is voor mij toch echt nog steeds Shindlers List…dat rode jasje
Vond Sonny Boy ook erg mooi…
De Tweeling ook mooi.
Zwartboek idem! Oorlogswinter…
Er zijn er nog een hoop meer die indruk op me hebben gemaakt. Der Untergang heb ik na 30 minuten afgezet, ik werd helemaal naar van het “geschreeuw” van Hitler.
@mayo28 wrote:
Volgend jaar dan maar
Gisteren wel een stuk van Inglorious Bastards gezien, vreselijk :silenced: . En dan niet vreselijk in de zin van ‘aangrijpend’, maar vreselijk in de film van ‘slecht en erg amerikaans’
Escape from Sobibor…daar heb ik echt zo ontzettend hard om moeten huilen![]()
Mag ik vragen wat je daar zo slecht en Amerikaans aan vond?

van de week sonny boy gezien. wat een aangrijpend verhaal vond het een prachtige film die ook echt binnen kwam.