Bespaartips!

Even een upper voor dit topic, zocht naar tips en hier best een aantal goede gevonden!

Is het handig om te bundelen? ZIe dat het topic al lang niet meer in gebruik is maar vind het toch een leuk topic.

Nog een aantal:

• Douchetijd timen, niet langer dan 1.5 minuut douchen scheelt enorm!
  • De verwarming instellen op tijd, als je een uur voor je naar bed gaat de verwarming uitzet blijft het echt nog lang genoeg warm.
  • Met het badwater kan je nog een keer de plee doorspoelen

*Als je nogal een deco beest bent, vooral qua planten, kan je wat leuke planten zaaien om ze later in een pot te potten voor binnen.
  • Neem met de buren een krant. Spreek goed af hoe en wat en je leest met gema de krant voor de helft van het geld.
  • Ga vaak op viste bij de buren :mrgreen:
Dune wrote:
* Douchetijd timen, niet langer dan 1.5 minuut douchen scheelt enorm!

Tjee zeg,dan ben ik net nat geworden in die anderhalve minuut :think: :think: :think: :think:

@schoen wrote:

@Dune wrote:
* Douchetijd timen, niet langer dan 1.5 minuut douchen scheelt enorm!

Tjee zeg,dan ben ik net nat geworden in die anderhalve minuut :think: :think: :think: :think:

haha ja dacht ik ook, en hoe moet dat met shampoo? Ik zou dan niet langer dan 5 minuten doen…moet toch lukken geloof ik…

en samen met de buren een krant :thumbdown: … Gewoon geen krant :thumbup: … Is nog goedkoper…

grts patricia

Hier werkt booschappen doen met een weekbudget heel goed.

Ik koop veel gerichter en goedkoper :thumbup:

niet alleen voor kinderkleding, maar ook voor kleding voor je jezelf kan je goed terecht op marktplaats. Je wil niet weten wat mensen allemaal vrijwel ongedragen weer op marktplaats zetten omdat ze te veel hebben, het toch niet hun smaak was, of niet (meer) past.

Ik zoek zelf altijd op bepaalde merken (b.v. Didi, Noanoa, Bonaparte, Oilily etc.) want spullen van de Hennes zijn nieuw al goed te doen (en tweedehands ook niet meer echt mooi). Een blousje bij Didi kost toch algauw 60 euro, 2de hans kan je soms als voor een tientje iets kopen.

Via bol.com kan je ook tweedehandsboeken kopen. Scheelt soms ook enorm (let op, er komen nog wel adminsitratiekosten bij, dus het moet wel echt flink schelen met de nieuwprijs).

Op deze manier kan je je eigen boeken ook verkopen!

Kook op maat, dus niet teveel zodat je altijd en klein restje weggooit. Of, kook juist heel veel en vries e.e.a. in.

Koop een koeltas en neem je eigen eten mee als je een dagje weggaat (pretpark ofzo). Dat scheelt je echt heel veel.

Bewaar kadootjes die je niet leuk vindt en geeft deze door aan anderen. (wel opletten dat je het niet teruggeeft aan de gever, of op een feestje geeft waar de gever ook is uitgenodigd).

Tuinieren: vraag in je omgeving naar stekjes. Probeer eens zelf te zaaien. Vraag mensen die hortensia’s in de huiskamer hebben staan (en zelf geen tuin hebben) of jij de hortensia na de bloei mag hebben voor in de tuin. Gooi uitgebloeide bloembollen die je in huis hebt staan niet weg, maar zet ze in de tuin voor volgend jaar. werk niet altijd, maar vaak wel.

Maak een groentetuinje en eet zo je eigen biologische groente (en nog goedkoop ook). Zaai plukbloemen zodat je in de zomer zelf boeketten kan maken (ook weer handig om kado te geven).

goedkope uitjes met de kids: sommige boeren hebben speciale dagen waarop je met je kind langs kan kopen om geitjes te aaien, kersen te plukken of wat dan ook. Ga eens picknicken. Neem een kleedje, een mand, een bal, een vlieger of wat dan ook mee, en je bent er toch even uit voor weinig.

Neem regelmatig je verzekeringen onder de loop, net als eventuele loten (postcodeloterij e.d.) en abonnementen.

En in navolging op de tip over antwoordnummers, vaak is er ook een alternatief voor 0900 nummers: vraagalex.nl

maak een “leuke dingen spaarpot”

Wij hebben zo’n dichte spaarpot (die je met een blikopener moet openen) en stoppen daar al ons emballage geld en marktplaats geld in. En die openen we pas bij een vakantie ofzo. Altijd leuk en spannend wat er weer in zit!

Als je de oven tien minuten voordat je gerecht is uit zet warmt je maaltijd verder op de restwarmte!

Verder vang ik in de winter het water uit de droger op en gebruik dat in het strijkijzer.

Als ik iets met de hand gewassen heb giet ik voor ik naar bed ga het sop in het toilet en laaat dat heel de nacht inweken. Zo blijft je toilet goed schoon.

Wordt lid van de bieb (per jaar 35€) pv dat je je boeken koopt!

kranten genoeg op internet scheelt weer abbonementskosten :thumbup: ook tv gids

en 1,5 minuut douchen? dat lukt mij dus echt nooit :think: shampoo cremespoeling wassen

op vakantie hadden we een timer 5 minuten het lukte allemaal wel maar goed thuis duurt het toch vaak wat langer :wink:

Boodschappenlijstje maken en dan eerst naar de Aldi of Lidl gaan. Hun assortiment is steeds beter en uitgebreider!

En alles wat ze daar niet hebben ergens anders kopen.

Scheelt bij ons de helft in Euri’s!! :slight_smile:

30-34-36

Mijn man tankt de auto altijd half vol, want door al die liters benzine is de auto weer zwaarder in gewicht, wat weer meer benzine kost…

water uit de waterkoker van de vorige dag in de gieter gooien voor de planten :thumbup:

@Viragootje wrote:

Mijn man tankt de auto altijd half vol, want door al die liters benzine is de auto weer zwaarder in gewicht, wat weer meer benzine kost…

:shock: Denkt je tante echt dat die 30 kilo extra gewicht scheelt in het verbruik van de auto??

Ik vond het ook bijzonder, maar het wordt ook op internet vaker vermeld:

Bespaar gewicht. Sleep geen onnodige bagage mee. Het helpt zelfs om de tank zo veel mogelijk leeg te rijden en zo gewicht te besparen:

(Bron: http://members.ziggo.nl/kroone/gas/)

Volgens mij staat ie hier nog niet, vul de waterkoker niet verder dan nodig en ontkalk hem regelmatig voor optimale warmteoverdracht

leuke tips :slight_smile:

water uit de droger NIETNIETNIET in je strijkijzer doen hoor ! daar is mijn strijkijzer mee kapot gegaan !