Bespaartips!

Alle standaardtips en speciale kunnen hier neergezet worden!



Lampen uit als je ergens niet meer hoeft te zijn.

Geen standby optie gebruiken op tv etc.

Zo min mogelijk aparatuur met klokjes erin en indien mogelijk uitzetten.

Ook je waakvlammetje van je CV uitzetten als je op vakantie gaat.

Je groente bovenop je aardappels in de pan koken.

Makkelijke en snelle schotels uit de oven ipv 4 pannen op het vuur.

Op gas koken ipv elektrisch.

Een uur voor je naar bed gaat alvast de verwarming uitzetten, voor je kamer is afgekoeld lig je al in bed.

zorg dat je contant geld bij je hebt en laat je pin pas thuis.

bedenk dus voor je boodschappen gaat doen/de stad in gaat wat je moet hebben en hoeveel je er aan wil besteden.

ga boodschappen doen met een volle maag; word je minder snel verleid om lekkere dingen mee te nemen.

maak een boodschappenlijstje en hou je hier aan.

  • spaarlampen
  • waterbesparende douchekop
  • wassen op 40 graden
  • verwarming een graadje lager zetten
  • deuren achter je dicht doen
  • een trui aantrekken i.p.v. de verwarming omhoog te zetten
  • nagaan of een aanbieding in de supermarkt voor jou echt een

    aanbieding is.
  • ik ben op het moment met lijstjes aan het nagaan welke producten in welke winkels het goedkoopste zijn voor ons



    Het nibud geeft ook veel tips op hun website.
  • Je kan vaak gratis post versturen door gebruik te maken van een antwoordnummer. Zie http://www.antwoordnummer.nl. Scheelt toch 39 cent per brief.
  • Sla je wc-rol plat. zo rolt deze moeilijker af en doe je er langer mee.

    *haal boodschappen voor meerdere dagen. Hoe vaker je in een winkel komt, hoe meer je in de verleiding komt om meer te kopen.

    *Huismerken zijn meestal goedkoper dan bekende merken.

een aanbieding die echt iets voor je is, alleen zover vooruit kopen dat je er niet meer aan uit geeft dat het budget voor die maand… dus geen koffie voor 3 maanden en dan dus al je boodschappen geld voor de 2 maanden erna al deels uitgeven.



In je omgeving kijken naar mogelijkheden voor 2e hands kleding en speelgoed beurzen, vooral voor kids clothes erg handig.



Bonnetjes voor 2,50 terug op bankrekening ook daadwerkelijk insturen



ipv billendoekjes thuis, op de commode gewoon washandjes en schoon water gebruiken en de doekjes alleen voor onderweg.



Een rol inleggers kopen voor in de wegwerpluiers, het gebeurt me nog wel es dat mijn dochter niet plast, maar wel een (redelijk stevige) drol heeft gedaan, die schud je dan met de inlegger zo weg en de luier kan nog wat langer mee. Werkt perfect.



Vaker de fiets pakken ipv de auto, scheelt benzine en parkeergeld en je neemt minder mee omdat er in een fiets minder past.



grote maandinkopen zoals luiers, blikken voeding, kattenvoer, hondevoer en toiletpapier en dergelijke, meteen al doen aan het begin van je maand budget, dan van wat je overhoud een verdeling maken voor 4 weken en 3 dagen.



gaan boodschappen doen op zaterdag middag laat, zo een half uur voor sluiten, dan is veel afgeprijst en kun je vooral vlees enzo goedkoper meenemen en in de vriezer gooien.



bezoek de markt wat vaker, vooral goedkoop wat groente en fruit betreft.



Zet hele vieze kleding in de week met een scheutje goedkope shampoo… dan kan je alles wassen op 30 of 40 graden en hoef je geen lang wasprogramma te draaien.

@hedwich wrote:

* Sla je wc-rol plat. zo rolt deze moeilijker af en doe je er langer mee.

*haal boodschappen voor meerdere dagen. Hoe vaker je in een winkel komt, hoe meer je in de verleiding komt om meer te kopen.



Ik woon boven de c1000... De dag dat ik een keer niet in de supermarkt kom moet ik nog meemaken... haha... ;) Tis ook zo makkelijk he *zucht*

Leuk zo’n besparingstips topic :smiley:



Was niet elke dag af (of je moet heel veel hebben) maar was alleen af als je veel hebt.



Lever de lege flessen in en doe dat geld in de spaarpot. (voor kado’s, verjaardagskaarten, postzegels, enz…)



Nou misschien dat ik later nog meer tips heb :slight_smile:



Toedie Esther 8)

  • van tea for one zakjes kan je met gemak een pot zetten
  • een goede belastingadviseur in de arm nemen, er valt soms uit allerlei hoeken nog wat terug te vragen
  • groente en fruit bij de boer kopen
  • tochtstrippen
  • bij warm weer was buiten hangen i.p.v. in de droger
  • airmiles sparen en daar cadeautjes enzo van kopen



    Nog iets handigs is bijvoorbeeld gratis.pagina.nl hier kun je allerlei zaken gratis krijgen. Wel goed opletten soms zijn er voorwaarden aan verbonden. En ook aangeven dat je geen prijs stelt op reclame o.i.d. anders kun je ongewenste post krijgen.

Handig zeg, en wat te denken van nu kleding kopen, overal uitverkoop, vooral babykleding, is nu soms wel 70% afgeprijst. Verder ben ik niet zo’n bespaarder, maar zal er nu ook aan moeten geloven, ik werk nu de helft minder dan voorheen, dus minder geld in het laatje hè.

Zware gordijnen houden in de winter de warmte binnen.

@hedwich wrote:

* Je kan vaak gratis post versturen door gebruik te maken van een antwoordnummer. Zie http://www.antwoordnummer.nl. Scheelt toch 39 cent per brief.

.




handige tip!! ik was al langer op zoek naar eht antwoordnummer van de gemeente, omdat ik elke maand het briefje voor de uitkering moet inleveren… dankzij die link heb ik em nu gevonden!! dank je!

*kijk vooruit mbt verjaardagen en feesten (st.klaas/kerst).

vaak kun je cadeautjes al eerder halen in de aanbieding.

  • schrijf eens een week op wat je waar aan uitgeeft.

Spullen die je niet meer gebruikt en in de weg staan, verkopen op een rommelmarkt.



Ik heb er pas gestaan voor het eerst en had 125 euro verdiend. Ging wel 25 euro af voor de kraam.

Je kan ook samen een kraam nemen. Dat scheelt weer de helft, want het is best duur. En het is leuk om te doen. Je maakt mensen blij met je oude spullen voor weinig.



Ik koop altijd de wasmiddelen in de aanbieding, net als wcpapier.



doeiiiiiiiiii

Er is vast wel een site op internet waar meer opstaat, ik heb wel eens op tv een programma gezien over gierigaards en daar zaten wel handige tips tussen, zoals



als je een douche en wc naast elkaar hebt, zet een emmer bij de douche, laat daar het koude water dat nog moet opwarmen in komen wat je anders zo laat wegspoelen in het putje en gebruik dat later om je wc mee door te spoelen ipv te trekken

Dat klopt dat is o.a. deze:



http://www.zuinigst.nl/html/vrekkenkrant.html



Zij hebben vroeger de Vrekkenkrant uitgegeven. Hier was mijn moeder lid van na haar scheiding. Al die krantjes zijn nu gebundeld in een boek.

Sommige tips hierin gaan we erg ver.



Liefs Moirah

Bedankt voor de link.



Vanmiddag gelijk bij de bibliotheek kijken of ze een boek hebben die daar op die site vermeld wordt!

http://consuminderen.pagina.nl/



hier vind je vele sites

Koop eens kinderkleding en/of kinderspullen via Ebay of marktplaats (kijk in je regio, vaak kan je het dan ophalen, scheelt in de portokosten). Kinderkleding wordt vaak maar kort gedragen en is dus in goede staat. Scheelt echt aanzienlijk!

Kinderen laten vaak het licht aan op de wc. Plaats een bewegings melder op de wc. Het licht gaat aan als de deur open gaat en gaat weer uit als we de wc verlaten, dus als er geen beweging meer is, niet stil zitten op de wc dus.



Groeten Tamara

Wasmachine, droger of vaatwasser aanzetten wanneer de goekope stroom gaat lopen (heeft helaas niet idereen)



Als je tandpasta op is de tube doorknippen, scheelt weer een paar poetsbeurten.



Shampooflessen en of schoonmaakmiddelflessen omspoelen met een beetje water, heb je toch de hele fles leeg enz, enz.



Goed topic!!