Ben toch wel een beetje bezorgd

Ik moest vanmorgen met Michelle voor extra controle naar het consultatieburo, ivm ruisje op haar hart.



Ik heb nu een verwijsbrief gekregen voor de ha en die gaat morgen dus extra luisteren en beslissen of Michelle door verwezen wordt of niet.



Het kan onschuldig zijn door de groei, andere optie zou kunnen zijn dat ze een gaatje/lekje in haar hart heeft :shock:

Juist dat laatste dwarrelt steeds door mijn hoofd…

Dat snap ik heel goed meid. Zou ik ook zijn.



Heel veel sterkte. En ik duim met je mee op een hele goeie uitslag. :hug: :hug: :hug: :hug:

He bah, er spookt natuurlijk van alles door je heen :frowning: Ik hoop voor je dat het inderdaad onschuldig is :pray:



Ik heb vaker gehoord dat op het consultatiebureau een ruisje wordt geconstateerd en dat de artsen niets bijzonders kunnen ontdekken.

Hopelijk is dat bij Mich ook zo :-*

We hadden hier met Lieke precies hetzelfde. De cb arts hoorde een ruisje, de huisarts ook, en de kinderarts verklaarde het ruisje, maar daartussen zaten wel enkele weken.

En met een orgaan als een hartje ben je als ouder in de tussentijd natuurlijk heel erg bezorgt.



Heeft ze wel eens (licht) ademgebrek na het drinken of blauwige lipjes na inspanning? Zo niet dan kun je er bijna vanuit gaan dat het niets is.



Bij Lieke zouden de snaren waarmee de hartklep aan de wand zit wat meer naar binnen zitten en voor de ruis zorgen. Dit kan overgroeien, maar dat hoeft niet, het heeft geen enkele functionele beperking.

Ze heeft dus gewoon een muziekje in haar hart… :inlove:



Overigens heb ik na dat bericht in de kleedkamer ook wel even een traan van opgeluchte spanning gelaten hoor :-*

Jeetje :frowning: . Heel veel sterkte morgen! :hug:

Meid, kan me voorstellen dat je ongerust bent.

Hopelijk krijg je een goede uitslag morgen.



Maar man man heeft ook een gaatje in zn hart, maar kan er verder prima mee leven hoor, dus er is geen man overboord.



Maar idd, je hoort t wel meer en dat het op latere leeftijd ook weer verdwijnt.

Ja, misschien moet ik me ook geen zorgen maken.



Stuurde mijn man net een sms…



Ben toch wel bezorgd…



Antwoord…



Eerst morgen maar even afwachten, ze leeft al 3 jaar met een ruisje dus zal vast wel wat meevallen…



Hoe kan het toch dat veel mannen zo rustig zijn :think: (ook al hebben ze gelijk)

Heel herkenbaar Michar. Ik vraag me dat ook heel vaak af.



Maar het is logisch dat je bezorgt bent. Zou ik ook zijn.

Sterkte meid,logich dat je bezorgd ben :hug: :-*

Hopelijk is er niets heftigs aan de hand.



Ik heb ook een hartruisje, dat is vroeger op het CB ook ontdekt en ik ben tot mijn 4 jaar elk jaar op controle geweest bij de kinderarts maar daarna hoefde het niet meer in de gaten gehouden te worden, omdat ik er zo goed als overheen gegroeit was, maar ik heb dus nu nog steeds een iniminie hartruis, maar kan verder geen kwaad

Ik ben zelf geboren met een 3-voudige hartafwijking. Het lijkt me verschrikkelijk voor ouders om al te moeten denken of je kindje wel of geen afwijking heeft. Ik ben met 5 en 6 jarige leeftijd aan mn hart geopereerd. Ik heb rond mn 60e nog 1 te gaan. Als je kindje nu 3 jaar is en ze reageerd verder goed, zal het nooit een hele ernstige afwijking zijn als deze nu pas ontdekt wordt. Tijden veranderen en artsen reageren beter. Ik duim heel hard voor jullie dat er niks aan de hand is met jullie kindje. Ik had geen blauwe lippen of vingers, ik was ‘alleen’ wat meer vermoeid. Sliep veel, liep weinig etc. (BTW door een slechte kinderarts zijn ze bij mij erg laat erachter gekomen).



Heel veel sterkte en wij duimen voor goed nieuws :pray:

Joost heeft ook al sinds zijn geboorte een ruisje om zijn hart en ik heb het ook al heel mijn leven. Heb het een paar keer bij de kinderarts gevraagd maar zij vond het niet noodzakelijk om er verder onderzoek naar te doen zolang Joost normaal functioneert en nergens last van heeft.

Ze zei me dat het erg vaak voor komt…

Natuurlijk ben je bezorgd lieverd… :hug: :-* Ik denk aan jullie morgen.





:-*

Ik moest vorige week ook naar CB met Ashley,die ook al sinds haar geboorte een ruisje heeft.

De vorige keer op CB hadden ze me verteld dat het met 2 jaar wel “weg” zou zijn en er werd in 1e instantie dan ook niet naar geluisterd totdat ik erover begon.

Ze hoorde weer een “zware” ruis,maar ik hoefde me nergens druk over te maken aangezien ze nooit blauwe lipjes heeft en nooit extreem vermoeid is nadat ze heeft lopen spelen ofzo.Ze is altijd wel witjes in het gezicht,maar dat ben ik ook.Maar onbewust denk je toch dat het ermee te maken zal hebben

Ik voelde me toch niet gerust en heb de HA gebeld voor een afspraak.

Kon afgelopen vrijdag komen en de HA heeft geluisterd en kwam tot de ontdekking dat het om een onschuldig ruisje gaat waar ze vanzelf weer overheen groeit.

Ben nu toch wel wat gerustgesteld,vind een bevestiging van de HA toch beter dan die van een CB.



Meis probeer je niet druk te maken,zolang ze niet extreem vermoeid en blauwe lipjes heeft is er waarschijnlijk niets aan de hand :slight_smile:

Wat ik me nu afvraag: Hoe kun je nu door te luisteren al weten dat een ruisje onschuldig is…? :think: Bij Joost zeggen ze dat ook steeds maar er zijn nooit foto’s gemaakt oid…

hoi



mijn oudste 2 hebben allebei een hartruis en hebben voor de zekerheid een hartfilmpje gehad en daar bleek dat het niks aan de hand was.



Dus mocht je het niet vertrouwen kan je dat nog evt. laten doen of de arts doet het zowiezo puur uit zkerheid.



sterkte meis :hug:

Kan me je zorgen wel voorstellen hoor!



Esmee had het ook, werd al vrij snel door het cb ontdekt.

Via de ha doorverwezen naar de kindercardioloog.

En die kon idd alleen door luisteren eigenlijk al vertellen wat het was hoor!

Ze had een gaatje tussen de hartkamers.

Daarna moest ik elk half jaar met haar op controle, werd een echo en een hartfilmpje gemaakt.

Een jaar geleden was het ruisje opeens weg, en bij de echo bleek dat het gaatje spontaan was dichtgegroeid.



De cardioloog vertelde me dat het idd heel vaak voorkomt bij kleine kinderen.

Veel groeien er overheen, bij anderen levert het nooit problemen op en laten ze het gewoon zo.

Pas als het kind er last van heeft opereren ze, en dan nog is het een vrij eenvoudige ingreep.



Maar nogmaals, ik begrijp je zorgen helemaal hoor!

Ik zat bij elke controle ook helemaal in de bibbers.

Sterkte ermee!

Snap heel goed dat je je zorgen maakt… Maar het komt vast allemaal goed joh!! Sterkte hoor!

@dena wrote:

Wat ik me nu afvraag: Hoe kun je nu door te luisteren al weten dat een ruisje onschuldig is…? :think: Bij Joost zeggen ze dat ook steeds maar er zijn nooit foto’s gemaakt oid…




Elk kindje heeft een ruisje om het hart. Het gat tussen de kamers groeit meestal rond het 1e jaar dicht. Dus onschuldig is het heel vaak. Meestal als ze iets aparts erbij horen, of de ruis klinkt ‘anders’ wordt je doorverwezen.



Anne heeft al een echo gehad toen ze 3 maanden was, puur omdat ikzelf hartafwijkingen heb. Anne heeft er geen, gelukkig. De wand tussen de kamers was natuurlijk nog niet gesloten, maar er was niks bijzonders te zien wat zou laten denken dat het niet zou sluiten.



Een hartafwijking kan gezien worden bij een ecg, maar het beste door een echo. Ikzelf krijg elk jaar een ecg en 1 maal in de drie jaar een echo. Anne heeft ook beide gehad.

Jeetje, wat eng.



Ik hoop dat het meevalt.



:hug: