Ben ik nu de enige die helemaal niks heeft met Kerst?

Ik probeer het elk jaar weer … maar ik heb gewoon een hekel aan kerst. Ik vind een boom niks aan, lichtjes niet gezellig, de muziek irritant …gewoon niks aan. Ik vind er echt helemaal niks aan. Zijn er nog meer die niks met kerst hebben?

Sinterklaas vindt ik een heerlijke tijd, maar vanaf 6 december houd ik het liefst drie weken een winterslaap. Ik heb er gewoon helemaal niks mee.

En elk jaar weer het gezeur van wie wat waar met Kerst. Elk jaar nemen we ons weer voor om gewoon lekker met zijn vieren naar een warm land te gaan met kerst, maar ja …we willen onze ouder(s) ook geen eenzame kerst bezorgen nu ze (nog niet zolang) alleen zijn. En dus begint het geplan weer op welke dag we waar naartoe gaan en met uren auto rijden op de dagen zelf.

Ik ga eens surfen op internet … volgend jaar naar Florida … ooit gaat het lukken.

ik heb er ook niet veel mee hoor, boom enz hoeft voor mij ook niet. Maar merk wel dat ik het iets leuker vind nou mijn zoon er ook wat meer mee bezig is…

Ik heb er ook niks mee, word altijd erg emodoos in deze periode sinds de dood van Luna kan die hele kerst en oud en nieuw me gestolen worden.

En dan dit jaar ook nog eens helemaal alleen bah bah

Nee hoor, je bent niet de enige. Mijn schoonfamilie is met kerst hun vader/man verloren dus hier ook altijd een rottige tijd met kerst. Meestal zijn zij ook weg (naar een warm en zonnig land :wink: -deze keer de Antillen-)

Wijzelf -mijn hub dus- proberen er iets nieuws van te maken met kerst. Iets van óns eigen gezin. Je moet toch door, je kunt het de kids niet onthouden.

(maar hier dus ook nog geen boom, moet hub nu echt gaan dwingen! 8) )

Ik heb er ook niks mee, heb altijd een in en in triest gevoel over me (zonder enige aanleiding overigens)

Moet zeggen dat ik het nu wel wat leuker vind, met die kleine dreutel erbij :mrgreen:

tja ik vind het dus wel leuk… 's avonds alleen de boom en kaarsjes aan en op het moment van schrijven zit de kerst CD in de speler omdat de oudste hem aangezet heeft :mrgreen:

Met kerst zelf zijn wij altijd 1 dag gewoon lekker thuis. In de ochtend beetje aankeutelen, uitgebreid ontbijt (in pyjama) met kaarsjes op tafel en dan overdag samen film kijken of naar buiten, maar net waar we zin in hebben en wat het weer is… in de avond samen eten. Vaak heel normaal, maar de aankleding maakt het feest… wit kleed op tafel, kaarsjes aan, glitters over de tafel gestrooid en alles in nette dekschalen. De oudste begon er laatst al over of we dan ook het witte kleed op tafel kregen :lol:

En de andere kerstdag gaan we naar mijn ouders toe. Geen uren rijden gelukkig, ze wonen hier 7 km vandaan :thumbup: en niet alleen ik, maar ook manlief en onze eigen kinderen zijn daar kind aan huis, dus dat is erg ontspannen allemaal. Dit jaar gaat de Wii mee kerst vieren haha willen het wel eens zien opa&oma aan de Mario Kart :mrgreen:

Met kerst zelf mogen ook de echte kaarsjes in de boom aan, helemaal leuk natuurlijk. Hoort er voor mij vanaf kinds af aan al bij en nu voor onze kinderen dus ook.

Sinterklaas vind ik als feest geweldig leuk en kerst vooral gewoon gezelligheid. Als het allemaal maar verplichtingen zou zijn dan zou ik er dus ook geen trek in hebben (en het dus ook niet doen :oops: wil best afentoe eens iets doen voor een ander, maar ga niet elk jaar weer opzitten omdat het zo zou horen :oops: ).

ik vind de kerst opzich wel leuk

de boom/de lampjes/de gezelligheid

ik heb alleen een hekel aan de kou en nu de sneeuw die we hebben en de ongelooflijke drukte in de winkels

Ik werk elke kerst… Al 10 jaar ofzo dus heb ook weinig met kerst… Ben altijd maar 1 avond thuis met kerst van de 3…

grts patricia

Weet je…de meeste mensen die niets hebben met kerst hebben eigenlijk niets met het “verplichte” karakter ervan…en die heb je zelf in de hand. Niets hoeft!

Als ik dan lees “eigenlijk willen wel dit/dat, maar ja…mijn ouders…” Dan doe je het (hoe je het ook went of keert) jezelf aan…(met alle respect).

Als elke jaar tegen je gevoel ingaan je zo zwaar tegen gaat staan dat het gaat hekelen,dan is het toch echt tijd te stoppen met klagen en het bij de bron aan te pakken. 1 x door de zure appel en daarna jaren plezier (in Florida bijv.). Zodra de kids ouder zijn en aangeven het wel leuk te vinden,kan je het altijd nog herzien…

Jaar in,jaar uit blijven “klagen” lost niets op…

Ik maak kerst niet groter dan nodig is…vind het wel geinig, de kids vinden het gezellig,maar verder verplichten wij onzelf en anderen tot niets…daarom is het misschien juist wel leuk…

Mijn man werkt (weer) beide kerstdagen…jammer,maar geen ramp. Wij vermaken ons wel…

Dit jaar ga ik 3 dagen naar mijn ouders (die nooit iets zullen verwachten van ons), schoonma zien we niet dit keer en de vind dat geen enkel punt! (dan voelt zij zich ook niet verplicht thuis te blijven door ons).

Vorig jaar heb ik pas 1e kerstdag besloten wat we de 2e gingen doen en mn ouders hadden toevallig ook tijd…ZO hou je het leuk…

Ik snap het gevoelsprobleem wel hoor…probeer alleen de oplossing aan te bieden…veel sterkte anders de komende periode.

Ik vind het heeeeeeeeeeeerlijk!!! Maar vriend net zo als jij die wil ook het liefste ertussenuit rond die tijd.

Idd dat plannen ieder jaar vind ik ook niets hoor. Wij doen ieder jaar om en om, ene jaar 1e kerstdag bij mijn ouders, andere jaar bij vriends moeder en dan 2e kerstdag bij de ander natuurlijk.

Maar helaas ieder jaar toch weer drama of dat iedereen dan wel of niet kan en zo niet moeten we het dan omgooien want we willen iedereen tegemoet komen, nu hebben we vanaf nu gezegt: wij doen het ieder jaar om en om en als iemand dan niet kan, heeft ie pech.

Misschien niet helemaal aardig, maar het is anders ieder jaar hier zo drama/frustraties om het geregeld te krijgen en dat kan ook nooit de bedoeling zijn van kerst, zo weet iedereen van te voren waar ie aan toe is.

Maar verder, de lichtjes, boom, muziek :inlove: :inlove: :inlove:

Ik vond het ook niet leuk. Elk jaar in aug/sept begon het gezever al over waar we moeten zijn bij wie en van hoe laat tot hoe laat. GEK werd ik ervan! Wilde helemaal niets meer doen met kerst.

Tot vorig jaar. Levy was net 1 maand oud, huilde de heleboel bij elkaar, alles afgezegd (vantevoren) en gewoon de kerst met het GEZIN gevierd. Niets ouders of schoonouders, lekker met zijn vieren. En dat is mij prima bevallen :thumbup:

Ook dit jaar doen we helemaal lekker niets met kerst. Gewoon weer lekker vieren met zijn 4-tjes. Niet netjes zitten en pootjes geven, geen gezeul met de kinderen, geen commentaar over de kleding van de kinderen ( :roll: ). En dit is niet zomaar gemakkelijk gegaan :wall: :silenced: Er is hierdoor en door andere dingen een breuk ontstaan tussen sm en ons. Maar ik weiger nog langer om mij tot iets verplicht te worden, te voelen.

Heerlijk rustig kerst vieren!!! En nu vind ik het wel leuk 8) Dus bij mij waren het inderdaad die stomme verplichtingen.

Ik vind kerst wel leuk…Lekker eten, niets doen, heerlijk!!

Sinterklaas vind ik dan weer geen bal aan…

Ik vind het allebei wel leuk, maar met mate. Dat overtrokken, hysterische gedoe hoeft van mij sowieso niet. Ik ben altijd weer blij als het zes december is en hij weg is, en zo ben ik ook altijd blij als het 1 januari is en het hele gedoe ff klaar is. Op naar de zomer maar weer :smiley:

@Jenni wrote:

Ik vind het allebei wel leuk, maar met mate. Dat overtrokken, hysterische gedoe hoeft van mij sowieso niet. Ik ben altijd weer blij als het zes december is en hij weg is, en zo ben ik ook altijd blij als het 1 januari is en het hele gedoe ff klaar is. Op naar de zomer maar weer :smiley:

vind de zomer leuk, maar vind het kneuteren in het najaar en de winter ook geweldig! Kaarsjes aan (daar hoeft het voor mij geen kerst voor te zijn :wink: ) 's avonds op de bank onder een deken…

ik geniet er wel van…omdat ik mn eigen tempo en mn eigen invulling geef aan die dagen…

mijn ouders hebben toen ze nog leefden nooit van ons verwacht dat we kwamen, meestal kwamen ze spontaan een avondje bij ons, deden we gezellig een borreltje en een hapje samen, later met de kids er bij wat kleine lieve kadootjes uitwisselen,…

ik maak geen grote drukte van het eten, een lekkere opgeleukte stampot is ook kerst eten, als je samen aan tafel zit met een kaarsje en wat side dishes,…schaaltje ananas, schaaltje met plakjes worst, dat soort dingen

als je je verplicht moet voelen om voor de lieve vrede sjiek aangekleed de wegen en het weer te trotseren naar familie toe …dan maakt dat het niet prettiger lijkt me zo

ze zijn er al aan gewend allemaal dat wij lekker thuis blijven met de kids…manlief moet trouwens vaak werken met die dagen en dan maak ik t ook gezellig met de kids …

zolang t maar geen opgeprikte sfeer wordt…netjes zitten wezen , gezellig “doen” met mensen die ik anders ook niet zie…

qua gezelligheid vind ik het heerlijk. Donker, nat en koud buiten en dan binnen heerlijk warm, knus en gezellig.

Maar een kerstboom en weet ik het wat hoeft voor mij ook niet. Voor de echte ben ik allergisch en neppers vind ik spuuglelijk. Heb nog zelden een mooie opgetogen boom gezien.

En wij doen ook niets verplichts met kerst, ik hou niet van verplichting.

nu heeft hub vandaag met zijn moeder afgesproken dat wij met kerstavond daar heen gaan. NIET dus want kerstavond is all you need is love avond. Dus meneer mag het gaan afzeggen :silenced: :silenced: Moet hij maar eerst overleggen :silenced: :silenced:

Ik vind het heerlijk, maar wij doen dan ook echt waar wij zin in hebben. Dit jaar gaan we naar niemand toe en we hebben ook niemand uitgenodigd. Lekker leuke dingen doen en zelf kunnen kiezen waar we zin in hebben om te doen. Niet gebonden aan tijd of plaats, heerlijk.

Ik vind het daarnaast ook zeker een emo tijd daar de decembermaand voor ons ooit ook een tijd was waarin veel gebeurd is. En voor mij ook wel weer een bezinningstijd, evenals oud en nieuw.

Oh ik ben ook zeker niet een mens van de verplichte familiebezoekjes hoor, daar doet deze mama niet aan.

Maar waar het mij om gaat is dat het gemis dan juist zo heftig is, dat ik weer een stukje Luna achterlaat in het oude jaar.

Dus voor mij kan de kerst echt wel gestolen worden en oudjaarsavond ook.

@mandy_d. wrote:

Weet je…de meeste mensen die niets hebben met kerst hebben eigenlijk niets met het “verplichte” karakter ervan…en die heb je zelf in de hand. Niets hoeft!

Als ik dan lees “eigenlijk willen wel dit/dat, maar ja…mijn ouders…” Dan doe je het (hoe je het ook went of keert) jezelf aan…(met alle respect).

Als elke jaar tegen je gevoel ingaan je zo zwaar tegen gaat staan dat het gaat hekelen,dan is het toch echt tijd te stoppen met klagen en het bij de bron aan te pakken. 1 x door de zure appel en daarna jaren plezier (in Florida bijv.). Zodra de kids ouder zijn en aangeven het wel leuk te vinden,kan je het altijd nog herzien…

Jaar in,jaar uit blijven “klagen” lost niets op…

Ik maak kerst niet groter dan nodig is…vind het wel geinig, de kids vinden het gezellig,maar verder verplichten wij onzelf en anderen tot niets…daarom is het misschien juist wel leuk…

Mijn man werkt (weer) beide kerstdagen…jammer,maar geen ramp. Wij vermaken ons wel…

Dit jaar ga ik 3 dagen naar mijn ouders (die nooit iets zullen verwachten van ons), schoonma zien we niet dit keer en de vind dat geen enkel punt! (dan voelt zij zich ook niet verplicht thuis te blijven door ons).

Vorig jaar heb ik pas 1e kerstdag besloten wat we de 2e gingen doen en mn ouders hadden toevallig ook tijd…ZO hou je het leuk…

Ik snap het gevoelsprobleem wel hoor…probeer alleen de oplossing aan te bieden…veel sterkte anders de komende periode.

Als aan beide kanten één van de ouders recent is overleden (ook nog met kerst en de ander met kerst terminiaal ziek geworden) dan laat je de andere ouder niet alleen met kerst zitten, ook al weet je dat het geen gezellige kerst zal zijn. Je hebt het niet altijd voor het kiezen. Ik zou het liefst dit jaar en ook vorig jaar al naar een warm land zijn vetrokken, weg van alles, maar dat kunnen we onze pa en ma niet aan doen. Het heeft niks te maken met leuk houden en leuke dingen doen of wat uit praten.

Door alles wat er afgelopen jaren gebeurd is, is het juist met Kerst extra zwaar denk ik en ben ik blij als het weer voorbij is. Het is een tijd van gezelligheid en vrolijkheid en als je zelf de afgelopen jaren juist in deze tijd veel verdriet en narigheid hebt gehad, dan gaat je het juist extra tegen staan.

Als onze pa en ma het weer een beetje opgepikt hebben allemaal, dan boeken we een zonnige vakantie met kerst, maar daarvoor is het nu nog te vroeg.

mijn vader is begin november overleden maar met kerst zie ik mijn moeder niet… Mijn vader herdenken kan ook op een andere dag en dat hoeft dus niet perse met kerst… Wat maakt kerst nou zo byzonder vergeleken met alle andere dagen in het jaar…

Ik vind er dus weinig aan…

Gelukkig denkt mijn moeder er ook zo over… En is ze gelukkig al bij andere mensen met kerst omdat die haar wel hebben uitgenodigd…

grts patricia