Belgische 51-jarige bevalt van drieling

FRASNES-LEZ-ANVAING - Een 51-jarige vrouw uit het Waalse Frasnes-lez-Anvaing in de provincie Henegouwen is eergisteren bevallen van een drieling. De vrouw had al negen kinderen en drie kleinkinderen.

De vrouw, die nu dus in totaal 12 kinderen heeft, onderging in januari een kunstmatige inseminatie in Barcelona. In België is die ingreep voor vrouwen boven de vijftig verboden.

Nooit eerder beviel een 50-plusser in België van een drieling. De kersverse moeder, Marianne Dedessulesmoustier, is dolgelukkig met haar nieuwe kroost. “Ik was me bewust van de risico’s, maar ik voel me nog zo jong. Deze jongens zijn een godsgeschenk!”

De baby’s zullen als Diego, Enzo en Joris door het leven gaan.

Ben blij dat alles goed is gegaan maar i kweet niet zo goed wat ik er van moet vinden :oops:

ze is acht jaar ouder dan ik.

ik ben pas mama geworden

wij hebben nu alleen wel besloten dat dit voor ons de uiterste grens is, vooral omdat we er graag nog heeeeel lang zouden willen zijn voor onze kids

maar de realiteit is natuurlijk toch ook wel dat sommige mensen al jong ziek worden en ook niet die dingen met hun kinderen kunnen doen die ze graag hadden gewild…

en dat sommige vijftigjarigen gewoon harstikke jeugdig en gezond zijn en soms ook nog wel heeel lang blijven

ik had t zelf niet gedaan, maar als het deze mevrouw gelukkig maakt hoop ik van ganser harte dat ze nog heel lang in goede gezondheid van haar kinderen mag genieten

wie ben ik om daarover te oordelen he

Net als Kristalkindje ben ik ook maar acht jaar jonger dan deze vrouw ! :wink:

Kan me wel aansluiten bij Kristalkindje haar woorden; wie ben ik om te oordelen…

Anderzijds denk ik toch dat het niet te onderschatten zal zijn ( ze heeft al een groot gezin - ook kleinkinderen waar ze wellicht veel tijd mee/bij spendeert - weet ik uit ervaring intussen ook haha !).

Maar als zij het een Godsgeschenk noemt, dan zal ze voor deze kindjes wel heel goed zorgen en ze alles geven wat ze nodig hebben…

Ik zou het persoonlijk niet doen, maar wellicht heeft zij die keuze weloverwogen…

liefs

Gerda

Ik vind het belachelijk. Waarom moet je op deze leeftijd nog kinderen baren?

De natuur heeft het niets voor niets zo geregeld dat je op een gegeven moment in de overgang komt. Op een bepaald moment in je leven is het kinderen krijgen klaar. Die vrouw heeft, vind ik een groot risico genomen, dat ze kinderen misschien niet groot ziet worden of dat ze ziek wordt.

De leeftijd die ze heeft, is mooi om oma te worden, niet nog eens moeder.

Vind het egoistisch. :hand:

Ze zal nog wel niet in de overgang hebben gezeten en nog graag een kindje gewild hebben, zeg maar nee dan krijg je er drie maar liefst!!

Nee mijn keuze zou het niet zijn, vind me nu al een beetje “te oud” :lol: :lol: :lol:

@Claud77 wrote:

De natuur heeft het niets voor niets zo geregeld dat je op een gegeven moment in de overgang komt. Op een bepaald moment in je leven is het kinderen krijgen klaar. Die vrouw heeft, vind ik een groot risico genomen, dat ze kinderen misschien niet groot ziet worden of dat ze ziek wordt.

Misschien wordt ze wel 80, 90 of 100. En misschien loop ik morgen wel onder een auto op mijn 27ste… Heb ik dan ook een te groot risico genomen om voor kinderen te kiezen? We weten allemaal niet hoe oud wij gaan worden en of we onze kinderen groot zien worden. Ik vind dat geen reden om er niet voor te kiezen.

@Claud77 wrote:

wanneer vind jij dat “bepaalde moment” aangebroken? gewoon nieuwsgierig wat jij je "uitrerste "datum vindt :lol:

Ik vind zelf 50 te “oud” om nog kinderen te krijgen.

Het is niets voor niks voor de veiligheid van moeder en kind dat het in Belgie tot je 50e ivf kan.

nederland is toch nog jonger? 45 dacht ik toch?

Misschien wordt ze wel 80, 90 of 100. En misschien loop ik morgen wel onder een auto op mijn 27ste... Heb ik dan ook een te groot risico genomen om voor kinderen te kiezen? We weten allemaal niet hoe oud wij gaan worden en of we onze kinderen groot zien worden. Ik vind dat geen reden om er niet voor te kiezen.

Purpled82,

Het gaat er toch over dat ze op haar 51ste nog een paar kinderen krijgt. Dan is het toch logisch dat de kans aanzienlijk groter is dat je overlijdt als je kinderen nog klein zijn, dan als je 30 bent.
Tuurlijk weet niemand hoe oud hij wordt. En iedereen kan opeens morgen dood zijn. Maar die vrouw kan ook ziek worden, of dingen gaan mankeren. Ouderdom komt met gebreken. Bij haar is er een grotere kans dat het gebeurd.
Jij vind het dus normaal dat iemand van 51 nog kinderen ''neemt''.
Ik vind het echt egoistisch.
wanneer vind jij dat "bepaalde moment" aangebroken? gewoon nieuwsgierig wat jij je "uitrerste "datum vindt Lachen

Bedoel je wanneer ik niet meer kinderen zou proberen te krijgen?
Ik was 25 bij de 1ste en 30 bij de 2de.
Wij zijn er wel zeker van dat we geen 3de meer willen, maar mocht we het toch willen, dan zou ik zeker niet meer gaan voor een 3de na mn 35ste.
Persoonlijk vind ik 40 a 42 de grens. Niet ouder.

ik zou zelf niet meer zwanger willen raken op die leeftijd hoor, dat dat duidelijk moge zijn, mijn lijf heeft t zwaar genoeg gehad, nu heb ik drie kids en is alles goed. maar het wordt wel zwaarder als je ouder wordt dat onderschrijf ik wel

maar als t echt gaat om het opvoeden ervan, tsja ik ken iemand die haar twee kleinkinderen opvoedt omdat de moeder ze eigenlijk gewoon gedumpt heeft bij opa en oma, moeder was verslaafd…eerst het ene kleinkind en een paar jaar later stond ze maar zo weer op de stoep met de tweede…

oma doet het werkelijk geweldig ondanks t feit dat ze zelf lichamelijk best wel wat mankeert…

die situatie is dan wel “anders” maar ook een bewuste keuze om toch nog een keertje kinderen op te voeden, en ik moet zeggen PETJE AF voor deze grootouders , de kids doen t super :thumbup: dus aan t opvoeden hoeft t dan niet te liggen, en ouder wordt ik ook, mijn man is zestig als ons jongste meiske 12 is…ik ben dan zelf 55 …

Ik vind het niet eens zo heel raar hoor, ik bedoel als een man een kindje krijgt op die leeftijd word er toch ook niet echt wat van gezegt ?

Over het algemeen is de leeftijd tegenwoordig waarop een vrouw kinderen krijgt later, ik zie het hier ook op de psz, ik ben denk ik toch wel een van de jongste en ik ben net 31 .

Tja, weet je Ik mag daar niet over oordelen en vind als ze het kindje goed verzorgd en liefde etc kan schenken het alleen maar mooi dat dat nog kan :thumbup:

"Wat is TE oud , ja ik weet het niet, tegenwoordig ben je niet snel ergens te oud voor :wink:

tsja ik denk dat ik zelf een beetje uitgebaard ben met die leeftijd en voor mijn eigen vrijheid zou willen gaan…

maar je zal maar zo’n super oermoeder gevoel hebben en heel graag nog een kindje willen…

maar wij als mensheid worden ook steeds ouder en de technieken staan voor niets tegenwoordig dus tsja denk dat het oud zijn ook een beetje opgeschoven kan worden

dat is overgens voor iedereen anders natuurlijk :wink:

het is persoonlijk gezien een gods geschenk dat zowel moeder als kindjes gezond zijn.

maar bij het zwanger worden heeft het lot toch een duuwtje in de rug gekregen :mrgreen:

achja als ze maar gelukkig zijn samen

en met 12 kinderen en zelfs kleinkinderen zal het ook wel los lopen mocht er iets onvoorziens gebeuren.

@Claud77 wrote:

Purpled82,

Het gaat er toch over dat ze op haar 51ste nog een paar kinderen krijgt. Dan is het toch logisch dat de kans aanzienlijk groter is dat je overlijdt als je kinderen nog klein zijn, dan als je 30 bent.

Tuurlijk weet niemand hoe oud hij wordt. En iedereen kan opeens morgen dood zijn. Maar die vrouw kan ook ziek worden, of dingen gaan mankeren. Ouderdom komt met gebreken. Bij haar is er een grotere kans dat het gebeurd.

Jij vind het dus normaal dat iemand van 51 nog kinderen ‘‘neemt’’.

Dat schrijf ik nergens! Ik zeg alleen dat ik het geen reden vind om het niet te doen omdat je misschien wel sneller dood gaat als je 51 bent.

Ik weet verder niet wat ik er van vind. Ik zou persoonlijk zelf geen kinderen meer willen op mijn 51ste maar ik vind ook dat een ieder dat voor zich mag bepalen.

Overigens NEEMT niemand een kind. Je krijgt een kind of je krijgt geen kind. En dan kun je er nog alles aan doen om er wel één te krijgen dan wil dat nog niet zeggen dat je er uiteindelijk toch één (of meer) krijgt. Maar goed, dat is een andere discussie :wink:

ik kijk er nu even heel anders tegen aan…

je kan heel jong je moeder verliezen…

dus als zij 80 is, zijn de kids onder de 30 jaar ??

Zou ze dan nog een keer oma worden ?

kan ze nog even actief oppassen,

en verlossende steun voor de kinderen zijn??

nee toch ??

@purpled82 wrote:

@Claud77 wrote:

Purpled82,

Overigens NEEMT niemand een kind. Je krijgt een kind of je krijgt geen kind.

Daarom heeft Claud het ook tussen aanhalingstekens gezet… zou daar nu niet over vallen… je weet toch hoe ze t bedoeld?

@faizaa wrote:

@purpled82 wrote:
@Claud77 wrote:

Purpled82,

Overigens NEEMT niemand een kind. Je krijgt een kind of je krijgt geen kind.

Daarom heeft Claud het ook tussen aanhalingstekens gezet… zou daar nu niet over vallen… je weet toch hoe ze t bedoeld?

Ik val er niet over en val haar ook niet aan ofzo, ik zeg er gewoon wat op. Niet verboden toch? :slight_smile:

Ik snap gewoon niet dat je er met hoofdletters iets over moet zeggen terwijl Claud zelf het woord: neemt tussen aanhalingstekens zet… vind ik gewoon beetje jammer… zoals ik al zeg, je weet hoe ze het bedoeld… waarom iemand dan nog zo even een ‘lesje geven’?

Vinden jullie het nog verschil maken dat ze al zoveel kinderen heeft?

Ik merk dat ik het beter zou kunnen begrijpen als het een vrouw van 50 zou zijn met een eerste kindje - dat je toch zo graag moeder wil worden en daar alles voor overhebt (inclusief behandelingen enzo).

Maar iemand van 50 met al een hele kinderschare, om er dan nog voor te gaan op deze manier, dat vind ik moeilijk om me daarin in te leven.

Waarmee ik niet zeg dat ik het fout vind, blijkbaar was haar moedergevoel wel zo sterk dat ze dit wilde.

Of het echt verstandig is, weet ik niet, maar soms is het gevoel gewoon sterker dan het verstand (en vaak maar goed ook).