Iemand hier nuttige tips tegen bekkenpijn. Oefeningen ofzo?
Ik had het in mn vorige zwangerschappen niet, maar nu dus wel en doet behoorlijk zeer soms. Het ene moment heb ik nergens (nou ja, bijna nergens) last van, het volgende moment kan ik niet meer lopen van de pijn. (en dat ‘geknars’ in mijn onderrug, word daar zo naar van.)
Iemand tip?
(naar fys. is geen optie gezien de rust die ik hou om mn spunkiespunk in mn buik te houden )
Fysio komt ook aan huis, als jij niet naar de fysio kan/mag. Ik zou er eens 1 bellen en vragen!
Verder geen tips.
Succes. :-*
Ja daar heb je een punt natuurlijk…
Het is alleen (klaag klaag) dat alles in mn zwangerschap al zo uitermate medisch is dat ik er mn buik een beetje ‘vol’ van heb zeg maar…(van het medische wel te verstaan, niet van de zwangerschap zelf :naughty: )
Dat snap ik! Ik heb (op een andere manier) een medische zwangerschap gehad dus ik kan wel een beetje voorstellen dat je zoiets hebt van: nee niet ook dit nog!!
Maar als ik zie dat je nu 23 weken bent en je natuurlijk hoopt dat het nog heel veel weken duurt voordat kleintje eruit komt, je dan beter nu naar de fysio kan gaan, en niet als je echt echt echt echt niet meer kan van de pijn en immobiliteit. Dan is de weg naar om het jou een beetje comfortabel te maken met fysio ook veel langer dan wanneer je nu belt en alvast wat tips krijgt op jouw situatie gericht.
Maar dat wist je vast zelf ook wel…
:-*
Hee Sooki,
In het begin van de zwangerschap heb ik al fysio gehad voor bekkenproblemen. Die hebben goed geholpen, alhoewel het nu allemaal wel wat zwaarder wordt.
Als ik teveel doe, dan krijg ik onherroepelijk de rekening tijdens het slapen gepresenteerd :silenced:
Dit zijn de oefeningen die ik deed/doe. Als je vragen hebt dan hoor ik het wel!
- ontspan! Ik hield veel spieren onbewust vast. Buik los, billen los.
- rechtop lopen
- paar keer per dag wat oefeningen doen (op bed):
– op rug liggen en knieën optrekken met voeten op bed houden. Knieën naar buiten laten vallen.
Even een tijdje in die houding blijven liggen.
– daarna knieën weer omhoog, wisselend bilspieren even aanspannen en weer ontspannen. Bekken even omhoog tillen van bed.
(deze twee ontspannen heel erg het schaambeen/bekken/rug :thumbup: )
– op zij gaan liggen en dan de dwarse buikspier oefenen. Deze oefening heeft denk ik bij
mij gezorgd dat ik zoveel minder pijn heb dan bij Olivia. Deze spier moet automatisch geactiveerd worden
bij elke beweging, maar dat gebeurt vaak niet meer omdat we andere spieren
teveel spannen (wij vrouwen houden bijv vaak onze buik in en dan werkt de dwarse buikspier niet meer).
De dwarse buikspier loopt van je zij naar beneden, naar de onderkant van je buik. Het draagt
zeg maar je buik.
Je kan hem oefenen door hem 10 tellen aan te spannen (wel doorademen) en dan
weer 10 tellen ontspannen. Je begint bij 5 tellen en bouwt op tot 10.
Als je het 10 tellen kan vasthouden, dan is uit studies gebleken dat de spier het weer
vanzelf gaat doen bij elke beweging.
(het aanspannen van de dwarse buikspier is wat anders dan je navel intrekken!!)
Via google is vast wel wat meer te vinden. Het makkelijkst is de dwarse buikspier
te vinden op een uitademing en dan til je als t ware je buik een beetje op.
Ik zeg: Osteopaat!
Na bijna een jaar lang intensieve fysiotherapie, 3 uur per week (na mijn bevalling) ben ik nu 3 keer bij de osteopaat geweest en weg klachten. Nergens last meer van! Ik ben die man eeuwig dankbaar.
Kroes! Dank je wel!
Die oefening op bed met je knieën opgetrokken en dan opzij laten vallen doe ik al haha, dat voelt echt het lekkerste als mn bekken zo’n zeer doet.
Ik geloof dat ik de oefening van de schuine buikspier niet helemaal snap, ik ga eens op google kijken voor een plaatje oid.
Bedankt voor je tips!
Hoi hoi,
Morgen heb ik zelf weer fysio maar wat oefeningen (ze zullen er wel al staan):
- op je rug liggen, helemaal plat met opgetrokken benen en proberen je bekkenbodemspier te ontspannen.
- op je zij liggen met opgetrokken benen en je bekkenbodemspier proberen te ontspannen.
- je bekkenbodemspier kan je ontspannen door hem aan te knijpen en dan voelbaar los proberen te laten.
- goed is om te koelen met een ijszak, vooral na drukke werkzaamheden.(niet verwarmen)
- wanneer je bv in de keuken veel moet staan, 1 keukenkstje open zetten en de kant die zeer doet in de bkken als uitgangspunt nemen en dan dat been wat optliien en je voet wat in het kastje zetten, zo haal je wta druk van je pijnlijke kant.
- wanneer je veel staat goed op je houding letten: je buik in je bekken dragen en niet naar voren laten hangen. Je knieen licht gebogen en goed op je hielen staan en niet op je voorvoet naar voren leunen.
Ik hoop dat je nog iets nuttigs gezien hebt. Morgen ga ik weer en als ik wat nieuws hoor dan laat ik het wel weten.
Joh Sooki, dan komt de bekkentherapeut gewoon bij je thuis hoor! Ik zou je een cesar/mensendieck aanraden dan.
En google eens op Cecile Röst (haar boek kan je bestellen bij Bol)
Sterkte!
ik zou idd. gewoon eens rondbellen want ze komen idd. ook thuis en het helpt ECHT!
succes.
Misschien is haptotherapie wat voor je? Ik heb er iig heel veel aan gehad. Kon me veel beter ontspannen en daardoor ontspande mijn buik etc ook veel meer waardoor ik minder harde buiken had. Ook kreeg ik een aantal houdingsadviezen voor je bekken.
Whoei… fysio is ene optie en luister goed naar je lijf!
Ik heb bij beiden BI gehad tijdens de zwangerschap, van Tes geen kraamtijd gehad doordat zij een slechte start had en dus hurrie-up de dag na de bevalling richting ziekenhuis, later richting Groningen etc etc. Ik bleef 1.5 jaar na haar bevalling een zuerend pijntje houden in mijn bekken en toen ging het falikant mis. Ik ben van April tot juli dit jaar in de ziektwet geweest omdat ik leytterlijk niet meer op of daal kon en ik ben er nog steeds niet van af…
Luister dus echt goed naar je lichaam!
Bel de fysio (kon in m ijn zwangerschap niets betekenen omdta ik veel bloedverlies had) en draag evt een bekkenband.
Ik heb vandaag mij n bekkenband op kunnen halen, kijken of het helpt.
Ben vandaag even de deur uit geweest met zo’n band om je bekken en buik maar het deed weinig voor me. Liggen is gewoon het fijnste. Als ik even gelegen heb kan ik daarna weer even vooruit.
Hoe zit die van jou, Lenie?
Heb je al eens een Osteopaat bezocht Sooki? Het is echt de moeite waard.
In veel gevallen vergoed de verzekering het en je bent vaak binnen een paar behandelingen van de pijn af.
Zelf heb ik na mijn bevalling ernstige bekkenklachten gehad, ik kon op slechte dagen nauwelijks lopen.
Ik heb een klein jaar lang, 3 uur in de week fysiotherapie gehad later gecombineerd met mensendieck. Het mocht niet baten.
Nu ben ik in juni voor het eerst bij de osteopaat geweest. Na 4 totaal pijnloze behandelingen ben ik helemaal van de pijn af en hoef niet meer terug.
Ik mag zelfs weer gaan sporten e.d.
Tussen de behandelingen zit een aantal weken dus je hebt dan ook geen wekelijkse belasting.
Je hebt een bekkenband en een buikband (ter ondersteuning voor je buik) let er dus wel op dat je echt een bekkenband hebt, deze zijn bij blessure winkels te krijgen (om en nabij 60 euro)
Ik had jaren geleden bekkeninstabiliteit na een auto ongeluk. Even de korte uitleg maar ik had de verkrampte versie. Je banden verweken dan niet maar verkrampen en maken de boel zo instabiel. Verder heb je dus dezelfde klachten. Tijdens mijn zwangerschap van Finley ging de boel verweken en na de bevalling verdwenen ineens de klachten. Ik ben dus 2 jaar pijnvrij geweest. Nu met 12 weken begon ik weer klachten te krijgen, de boel schuiftm kraakt en heb flink last na een dag werken. Ik ben naar de fysio gegaan en die behandelt mij nu en adviseerde deze keer een bekkenband te nemen omdat het een 2e zwangerschap is en alles al wat losser zat dan voorheen.
Ik heb net dus bij de thuiszorg winkel een bekkenband aan kunnen schaffen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat zijn.
Zo dat was even mijn verhaal. Ik lees mee om te kijken of er nog wat tips voorbij kwamen die ik nog niet kende.
Sooki ik zou idd beginnen met een therapeute in te schakelen en dan samen de oefeningen goed door te nemen…t is erg lief dat er dames zijn die hun oefeningen hier met je delen, maar ieder lijf is anders en heeft een andere benadering nodig, daarbij kan t zijn dat je zonder begeleiding de oefeningen verkeerd uitvoerd en daarmee je klachten verergerd.
Ik zou dus zeggen zoek een bekkentherapeute op, leg je situatie voor en diegene zal de behandeling echt wel bij jou thuis komen doen, tenslotte doen zij ook aan huisbezoeken.
Ik heb nu helaas nog steeds last van mijn bekken, er zijn periodes dat t heel goed gaat, en periodes dat ik op mijn tellen moet letten.
En alleen omdat ik in het begin niet goed begeleid ben geworden.
Sterkte want bekkenpijn is echt behoorlijk waardeloos :hug:
Voor de dames die na de bevalling nog lsat hebben, is dat dan cyclus afhankelijk? Dat e merkt op een bepaald punt in je cyclus dat zoiets opspeelt?
En had het geven van bv na de bevalling invloed op de bekkeninstabiliteit (blijft het dan langer ofzo?)
Bij mij is dat lastig te bepalen want ik stopte ( na 11 maanden) met de borstvoeding tegelijkertijd met mijn bezoek aan de osteopaat. Maar inderdaad werden mijn bekkenklachten toen minder.
Zowel huisarts, fysio als osteopaat gaven aan dat het kan samenhangen met het geven van bv en de hormonen die daarmee gemoeid zijn.
Nadat je daarmee gestopt bent kan je lichaam nog 9 maanden bezig zijn om weer te worden zoals het was.
Cyclus heeft bij mij geen merkbare invloed.