Bekkeninstabiliteit bij 1e zw.schap: hoe ging het bij de 2e?

ALLEREERST: NEE GIRLS IK BEN NIET ZWANGER :mrgreen:

…maar ik denk wel steeds vaker aan de “ooit” komende, 2e zwangerschap (lees: I’m ready, hub niet :wink: )

Alleen maak ik me om 1 ding zorgen. Bij de zwangerschap van Lenn schreef ik in mn zwangerschapsdagboek bij 13 weken dat ik een beetje last had in mn onderrug en vanaf dan werd het erger en begon ik halve dagen te werken. Met 28 weken zat ik vervolgens ziek thuis met bekkeninstabiliteit. Mensendiecktherapie werkte maar half, en tot op het laatst heb ik echt momenten gehad van totale blokkering, niet kunnen lopen, pijn, pijn, pijn… erg vervelend.

Nu ben ik bang dat ik hier bij een tweede zwangerschap misschien wel meer last van zal krijgen: er loopt hier dan al een ukkie rond die de nodige aandacht enz wil en ik werk (erg handig) ook nog in de kinderopvang :wall:

Zijn er hier mama’s met ervaring, hoe ging het bij jullie?

(Modies ik wist niet zeker of dit topic hier thuis hoort of bij mamavraagjes :think: … nou ja dan moet ie maar verplaatst :slight_smile: )

Affie…ik lees ff met je mee meis, want ik zit pcies met t zelfde.

Ben ook benieuwd naar de ervaringen.

1e met 30 wk thuis… veel pijn…(geb met 43 wk) ruim 3/4 jr nog fysio en krachttraining gehad

2e met 24 wk thuis veel pijn, fysio en manuel therapie gehad…(geb met 38 wk) ga eind jan met fysio en krachttraining beginnen…

mar het kan ook anders hoor

1e vanaf 16 weken behoorlijk last, vanaf 20 weken halve dagen gewerkt.

2e, nu 29 weken en stuk beter te doen dan bij de eerste. Ik heb wel last maar lang niet zoveel als bij de 1e. Bij de eerste ook fysio gehad en de tips die ik toen heb gekregen gelijk toegepast toen ik last begon te krijgen.

bij de eertse ben ik met 20 weken gestopt met werken,

bij thomas had ik er zoveel last van dat ik ook heel snel ben gestopt met werken

bij iris ging het redelijk, uiteindelijk ben ik met 30 weken gestopt met werken, was dan ook echt gesloopt…

bij mer…echt veel pijn gehad, tot maanden na de zwangerschap nog. Bij cj, geloof het of niet, nagenoeg niks gemerkt!!!

Ik was er ook zo bang voor, maar dat is me dus bespaart gebleven.

nog gefeliciteerd met je kleine knapperd meid

Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben met dit duidelijke topic. Ben nu voor de eerste keer zwanger en heb sinds wat weken klacht van mijn bekken. Dacht dat ik van de rust van een vakantie wel op zou knappen maar het wordt niet minder, eerder erger en dan echt steken in mijn bekken… Dacht dat ik er erg vroeg bij was om met 20 weken al half in de lappenmand te zitten, maar de drempel om dit op mijn werk aan te kaarten is nu iets lager. Hoe zijn jullie werkgevers/arboartsen hiermee omgegaan?

werk in de kinderopvang… heb tot nu toe alleen maar goede reacties gehad…

mijn bazen die zeiden en NU ga je stoppen met werken dit kan neit meer :mrgreen:

de ARBO deed ook niet moeilijk… tja ik heb natuurlijk werk waarbij je constant moet bukken en tillen… laat dat nu zwaar belastend zijn voor je bekken…

maar ik heb bijna deze hele zwangerschap thuis gezeten :oops:

de 1e 17 wk ziek ziek ziek…geprobeert halve dagen te werken… was ik net opgeknapt…gingen mijn bekken opspelen…dus halve dagen blijven werken tot 24 wk toen had ik 2 wk vakantie…en idd daarna kon ik niet meer werken, te veel pijn…

maaruh als je pijn hebt, moet je op zoek gaan naar een fysio die gespecialiceert is in bekken klachten… je kan er zonder verwijsbriefje naar toe…

echt doen hoor… want bij de eerste had ik geen fysio waardoor ik achteraf heel veel pijn heb gehad die onnodig was geweest.

nu heb ik wel gelijk fysio gehad en hierdoor toch langer wat kunnen doen…

Bij de eerste vanaf week 27 thuis. Het ging gewoon niet.

Bij de tweede… welke pijn? Midden in een verbouwing rende ik vrolijk trap op en af. ( tot het eind!!!)

Heerlijk.

zooo das fijn om te lezen dat er toch wel meiden zijn die bij een 2de zw-schap duidelijk minder klachten of helemaal geen klachten hadden.

Bij Odin begon ik met week 14 al te sukkelen en met week 17 al met minder werken…nu bijna 8mnd na de geboorte heb ik nog last.

Ik wil ook dolgraag een 2de en dit geeft toch wel goede hoop.

@Colle: ik loop al standaard bij een goede fysio ivm losse gewrichten maar bedankt voor de tip. Mijn fysio had mijn klachten wel voorspeld maar ik loop een maand voor op zijn voorspellingen :frowning: .

Werk ook in de zorg en om hulp vragen vind ik zeer moeilijk. Mijn baas weet dit zo ongeveer beter dan ik :oops: maar ik had gehoopt sterker uit deze vakantie te komen, niet slechter. En aangezien ik om hulp vragen zo moeilijk vind, vind ik het dus vreselijk om met dit verhaal op de stoep te staan maandag. Mijn man zei al “Joh, ga jij lekker de hele week werken volgende week, en dan het hele weekend krimpen van de pijn, dan weet je weer waarom het ook alweer nodig is.” :eh: , die kent me ook al langer dan vandaag…

bij de eerste bekkenklachten, die na de bevalling verergerden. Foute fysio gehad die gekraakt heeft (wat niet mag bij bi) Tot 5 jaar na de bevalling serieuze klachten gehad, met hier en daar fysio, maar ik gaf het op een gegeven moment op, omdat het toch niet hielp.

OP advies van colle (ja ik luister wel hihi) toch een ander soort therapie gezocht, ze adviseerde mensendieck, maar die is hier in het dorp niet (en wij hebben geen auto), dus nu caesar. Dat is een totaal andere aanpak.

Nu zijn we er achter dat mijn rug hardstikke scheef staat, wat meer druk op het bekken en mn op de si-gewrichten geeft.

NU heb ik al heel snel serieuze klachten gekregen, ik geloof al bij 8 weken licht en bij 12 weken belemmerend.

Ik werk nu wel (in tegenstelling tot mijn vorige zwangerschap), maar ik heb een zittende functie waarin ik rondjes kan lopen voor de afwisseling.

Ik hoop echt wel dat ik tot mijn verlof kan blijven werken (ik werk 5 dagen van 4 uur, tot half febr, en dan 4 x 4 uur)

Bij de eerste zat ik zo rond de 20 weken half in de ziektewet wegens bi, en met de 2e zat ik zo rond 15 weken helemaal in de ziektewet. Ik heb bij de 2e veel meer pijn gehad en kon ook minder. Liep op het laatst met krukken.

Daar ben ik dus ook altijd bang voor, ik zat ook al vanaf 20 weken half in de ziektewet :?

Bij de eerste kreeg ik klachten NA de bevalling (in de beugels bevallen…)

Bij de tweede en de derde rond 13 weken begonnen de klachten. Bij de tweede nog tot 6 maanden na de bevalling veel last gehad. Bij de derde vanaf week 30 fysio gehad, maar net als bij de tweede erg veel pijn gehad en bijna immobiel.

Nu, bij de 4de, weer vanaf 13 weken klachten en ik heb meteen maar een afspraak bij een bekkentherapeut gemaakt en kan dinsdag al terecht voor de eerste afspraak. Ben dan ruim 14 weken geloof ik.

Ik heb heel veel aan het boek van Cecile Röst en de bekkentherapeut gebruikt deze methode ook. Is een aanrader!

Hee goeie tip van dat boek! Thanks!

Ik ga nusowieso pilates doen, schijnt ook alles rondom het bekken te trainen, versterken :thumbup:

Ik heb tijdens mijn zwangerschap van Stein BI gekregen en nu heb ik nog Fysio ervoor.

Met trainen alleen kom ik er namelijk niet. Heb hypermobiele gewrichten en ook mijn bekken is al redelijk instabiel van mezelf.

Ik ben nu bezig voor een 2e kindje en mijn fysio weet dat ook. Mocht ik zwanger zijn mag ik gelijk 2 keer in de week komen

@Affie wrote:

Hee goeie tip van dat boek! Thanks!

Ik ga nusowieso pilates doen, schijnt ook alles rondom het bekken te trainen, versterken :thumbup:

Die tip kreeg ik van mijn fysio ook. Het is alleen zo niks voor mij, maar ja…hardlopen, tennis enz kan allemaal niet en raadt hij ook ten zeerste af.

Is daar toevallig ook een boek over?

Hallo,

Ik had ook vanaf week 16 last van bi en vanaf week 20 zat ik volledig thuis. Mijn zoontje is nu inmiddels bijna 15 maanden en nog steeds zit ik volledig thuis en gaat werken nog helemaal niet.

tijdens mijn zwangerschap liep ik bij verschillende fysiotherapeuten en na mijn bevalling loop ik 2x in de week bij een chiropractor. Word nu inmiddels doorverwezen naar het Spine and Joint Center in Rotterdam. Na mijn bevallig heb ik ook een aantal maanden in een rolstoel gezeten en gaat er geen dag voorbij dat ik geen pijn heb. Het is soms wel minder en dan in 1x komt het weer heel heftig opzetten. Kan idd niet lang lopen, zitten,staan, liggen (want heb aan beide kanten pijn). Wordt met veel dingen enorm belemmerd en het heeft lang geduurd voor ik echt daadwerkelijk van mijn zoontje kon genieten omdat ik niets kon.

Ondanks al deze ellende wordt mijn/onze kinderwens voor een 2e kindje eigenlijk steeds groter en groter. Maar aangezien ik dus nog in volledige ziektewet loop, heb ik geen idee hoe mijn werkgever hier op zal reageren of de arbo dienst. De gynecoloog en therapeuten hebben al gezegt dat de kans bij mij dat het weer hetzelfde gaat als bij mijn eerste kindje 90% zeker is en dat ik dus ook weer in een rolstoel beland. Waardoor ik dus nog steeds niet volledig of halve dagen aan het werk kan gaan.

Mag een werkgever jou hiervoor ontslaan? Of hoe zou het verder gaan. Ik krijg doordat ik ziek ben tijdens zwangerschap dus nog gewoon 100% doorbetaald tot februari 2010. Maar hoe zou dat dan gaan als ik door een nieuwe zwangerschap maar tevens door mijn vorige zwangerschap dezelfde klachten krijg?

Ik hoop dat iemand in dezelfde siuatie heeft gezeten of dat iemand raad voor mij heeft.

Wat enorm zwaar voor je zeg…

Wat ik je alleen kan aanraden is echt een therapeut te zoeken die werkt volgens Cecile Röst. Mijn eigen ervaring is dat een fysio niks voor mij kon doen, maar nu bij de Cesar/Mensendieck is het een verschil van dag en nacht.