Hai dames ( en misschien heren)
Ik heb een dochtertje van bijna 4 maanden.
Nu heb ik al heel trots de eerste potjes fruit gehaald…
Zodat ik er af en toe kan laten proeven…
Nu heb ik gehoord/gelezen dat men juist met het groente hapje begint…
Ik dacht juist halverwege de morgen fruit…
En in begin van de avond groente hapje(maar dit pas vanaf 5-6 mnd…)
Wie kan mij hier meer duidelijkheid/mening over geven?
Alvast bedankt…
Ik ben bij Lucas en Pepijn begonnen met groente omdat het kan zijn dat kinderen geen groentehap meer willen nadat ze een zoet fruithapje hebben geproefd.
En hier heb ik nooit problemen gehad, na 2 weken groente hap heb ik het fruithapje erbij gegeven en ze vonden het beide even lekker.
Zelf begin ik pas met 6 maanden met bijvoeding omdat het dan wat beter kan vallen, minder kans op allergienen en minder darmkrampjes enz.
Bri, op het cb vertelde ze me ook dat ik beter eerst met het groente hapje kon beginnen, omdat dit neutraler van smaak is dan een fruithapje (wat weer zoet is).
Nou was ik al begonnen met het fruithapje, dus dat ging al niet meer op. Sinds vandaag geef ik haar ook het groente hapje erbij. Gaat prima :thumbup: Eet ze gewoon net zo makkelijk op.
Ik geef idd in de morgen het fruithapje en in de avond het groente hapje.
bedankt voor de reacties…
Ik heb haar ook al een paar keer enkele lepeltjes fruithapje
laten proeven…
Dus we beginnen hier ook maar met het fruithapje…
Nogmaals bedankt…
:shifty:
er moet bij dit soort vragen altijd iemand de boevrouw zijn, dus ik zal het dit keer op me nemen
3 maanden en 17 dagen is écht heel jong om met bijvoeding te beginnen…MAg ik vragen wat je ertoe zette om nu al te beginnen? Heeft het cb je niet geadviseerd met 6 maanden te beginnen? Ik weet dat het cb niet heilig is en dat je hun adviesen niet hoeft op te volgen, maar ikvind dat ze je in dit geval iig hadden mogen vertellen dat je beter kunt wachten tot 6 maanden. Er zijn nogal wat risico’s die je loopt door eerder te beginnen met bijvoeden en die je heel gemakkelijk kunt voorkomne door nog even een paar maandjes te wachten. De meningen verschillen soms nog wel eens over met 4 of met 6 maanden beginnen met bijvoeden, maar vóór 4 maanden is elke deskundige het wel over eens dat de darmpjes van kinderen dan nog niet klaar zijn voor elke andere vorm van eten dan borst- of flesvoeding…
In Belgie geven we meestal op de middag de groentepapjes en na de middag de fruitpapjes. Grappig dat die timing zo anders kan zijn
Ik ben ook begonnen met eerst groenten, nu eet mevrouw geen fruitpap :? 8)
Ik ben begonnen met eerst fruit. Steeds een paar hapjes. Na een tijdje met groente. Nergens problemen mee gehad.
@fiep klophout wrote:
:shifty:
er moet bij dit soort vragen altijd iemand de boevrouw zijn, dus ik zal het dit keer op me nemen
3 maanden en 17 dagen is écht heel jong om met bijvoeding te beginnen…MAg ik vragen wat je ertoe zette om nu al te beginnen? Heeft het cb je niet geadviseerd met 6 maanden te beginnen? Ik weet dat het cb niet heilig is en dat je hun adviesen niet hoeft op te volgen, maar ikvind dat ze je in dit geval iig hadden mogen vertellen dat je beter kunt wachten tot 6 maanden. Er zijn nogal wat risico’s die je loopt door eerder te beginnen met bijvoeden en die je heel gemakkelijk kunt voorkomne door nog even een paar maandjes te wachten. De meningen verschillen soms nog wel eens over met 4 of met 6 maanden beginnen met bijvoeden, maar vóór 4 maanden is elke deskundige het wel over eens dat de darmpjes van kinderen dan nog niet klaar zijn voor elke andere vorm van eten dan borst- of flesvoeding…
Ben het met deze boevrouw eens :mrgreen:
Onder de 4 maanden zou ik zeker nog even wachten met bijvoeding… na 4 maanden… tsja, daar zijn de meningen inderdaad nogal over verdeeld… Ook weer afhankelijk van allergieën in de familie…
(Moet toegeven dat wij rond 5 maanden wel begonnen zijn met korstje brood, paar hapjes groenten of fruit. Maar echt minimaal. Pas vanaf 6 maanden werd het echt onderdeel van hara dagelijkse voeding)
Wat ik weet en bij mijn kinderen dus heb gedaan vanaf ruim 5 maanden is beginnen met GROENTE.
Blijkt zachter te zijn voor de darmen dan de zuren uit fruit.
Mijn kinderen hebben er geen kramp van gehad ook.
En daarbij melk is warm…dus de overgang naar lepel is al heel wat dus mijn gevoel ging dan iig uit naar de herkenning van iets warms dan voor zo’n ukkie.
En het is raadzaam om de eerste keren steeds dezelfde groente te geven een dag of 5 lang,zo kan je zeker uitsluiten dat je kindje niet reageert op erop.
Maar ik zou nu nog niet beginnen ermee…maar dat is mijn mening…ik vind tegen de 6maanden een beter idee…je kan het nl. niet meer terug draaien mocht je kindje wel ergens op reageren omdat de darmen het nu nog niet aan kunnen…en dat is zo zielig dan
@Ellen69 wrote:
@fiep klophout wrote::shifty:
Ben het met deze boevrouw eens :mrgreen:
Onder de 4 maanden zou ik zeker nog even wachten met bijvoeding… na 4 maanden… tsja, daar zijn de meningen inderdaad nogal over verdeeld… Ook weer afhankelijk van allergieën in de familie…
(Moet toegeven dat wij rond 5 maanden wel begonnen zijn met korstje brood, paar hapjes groenten of fruit. Maar echt minimaal. Pas vanaf 6 maanden werd het echt onderdeel van hara dagelijkse voeding)
Ik vind het ook erg vroeg hoor om te beginnen met fruit hapjes…Maar ja iedereen moet het zelf weten. Ik denk dat ik gewoon bij 6 maanden ga beginnen hoor…
btw geef nog volledige BV dus misschien dat dat scheelt.
Je kan evt rijstebloem bij de avond fles doen ofzo, dat mag toch al vanaf 4 maanden???
hoi,
hier zijn we met 6 maanden begonnen met groenten, voor de fles van 15uur op advies van het cb. nu krijgt hij daar ook fruit bij…en tot nu toe reageert hij overal even goed en blij op! alleen de worteltjes vindt hij vreselijk vies; dan proest hij alles weer uit :inlove:
groetjes!
(Moet toegeven dat wij rond 5 maanden wel begonnen zijn met korstje brood, paar hapjes groenten of fruit. Maar echt minimaal. Pas vanaf 6 maanden werd het echt onderdeel van hara dagelijkse voeding)[/quote]
meestal reageer ik niet zo op dit soort dingetjes, omdat iedereen zijn eigen ding moet doen naar mijn idee, al is idd 3,5 maand vrij vroeg voor fruit.
Nou wil ik toch even reageren…
Ik heb altijd geleerd dat zeker brood echt moet wachten tot zeker 6 maanden vanwege de gluten die erin zitten…
ze zeggen altijd dat je vanwege allergieen moet wachten tot 6 maanden.En dat borstvoeding het beste is…Beide kindjes hebben borstvoeding gekregen, maar dit is beide keren geen succes geweest. Flesvoeding kun je nu eenmaal niet blijven geven tot ze verzadigd zijn zoals borstvoeding,dus kan best begrijpen dat kindjes die flesvoeding krijgen eerder toe zijn aan bij-voeding.
Mijn kindjes hebben allebei eczeem en in heel onze familie is er geen voedingsallergie te vinden… bij mijn oudste ben ik dan ook vlak na haar maanden begonnen met fruithapjes en nooit iets gemerkt.
Bij mijn jongste ben ik vorige week ( ja vlak voor de 4 maanden) begonnen met rijstebloem s’avonds in de fles…
met hapjes twijfel ik nog een beetje, maar madam lijkt er wel steeds meer aan toe te zijn…Dit keer denk ik wel om met de groente te beginnen…
nogmaals bedankt voor jullie reacties…
Omdat mijn kleine meid erg huilerig was… en na de fles nog steeds honger had.
Zijn wij begonnen met bijvoeden…
Ik ben zelf doktersassistente en heb op de kinderpoli gewerkt…
En heb me daar laten informeren door een kinderarts en die zei dat ik het eens kon proberen…
Omdat ze gewoon niet voldaan was na de fles…
We zijn vorige week zondag met paar hapjes fruit begonnen…
En het gaat super…
kleine meid doet het goed…
Wil eigenlijk na half potje meer…
Daarom weer op advies met groente begonnen…
En daar moeten we de vruchter nog van zien…
Maar tot nu toe gaat het allemaal beter dan dat het was…
Even terug komend ophet consultatiebureau…
Bij ons zeggen ze bijvoeding mag vanaf 4 mnd…
Maar ze waren daar ook erg boos op mij, omdat ik 2x een afspraak door ziekte van de kleine(1x doordat ze giga verkouden was en koorts had, 2x omdat ze 1 week amper haar eten binnenhield, en diarree had)
Ze zeiden dat ze makkelijk haar prikjes mocht hebben…
Nou om die reden vraag ik niks meer na bij consultatiebureau maar ga ik wel gelijk voor advies naar kinderarts…
Maar nogmaals bedankt voor je reactie…
Iedereen heeft recht op een eigen mening…
Dus ik ook
Iedereen doet wat hij/zij denkt dat goed is voor zijn eigen kleine…
Grt en nog een fijn weekend…
Bri
Wij waren ook met 4,5 maand begonnen met groente aangezien hij fruit nog niet wilde maar ook vrij snel erna weer gestopt ivm hevige exceem…iedereen moet idd doen wat ze denken dat goed is maar mijn ervaring zegt dus wacht er nog even mee .
Maar ja ook weet ik dat t moeilijk is je wil zo graag is zo leuk!
Ben heel benieuwd hoe het gaat als je besloten hebt t wel te doen
Liefs loes
Ik ben al begonnen…
En het gaat super…
Mevr zou graag meer willen als een half potje…
Maar bouw het rustig op…
Maar iedeeeen zijn eigen ding…
goed zo Bri!!!
Ow, ik weet nu al dat Teun rond zijn 4e maand bijvoeding gaat krijgen. Die jongen kijkt en grijpt nu al het fruit uit mijn handen haha!
Het ene kind is er nu eenmaal eerder aan toe dan een ander en ik moet ook zeggen dat mijn voorkeur naar fruit/ groentehapjes uitgaat ipv de flesvoeding verdikken, maar misschien vergelijk ik nu appels met peren??? :mrgreen:
Dank je wel…
Ben blij om te horen dat er ook andere zijn die denken zoals mij ( en vriend)
Fijn weekend…
En moederkesdag
@Pippi wrote:
Ow, ik weet nu al dat Teun rond zijn 4e maand bijvoeding gaat krijgen. Die jongen kijkt en grijpt nu al het fruit uit mijn handen haha!
Het ene kind is er nu eenmaal eerder aan toe dan een ander en ik moet ook zeggen dat mijn voorkeur naar fruit/ groentehapjes uitgaat ipv de flesvoeding verdikken, maar misschien vergelijk ik nu appels met peren??? :mrgreen:
lekker niets van aantrekken en doen wat je zelf goed lijkt toch???
mijn zoontje is bijna 3 maand maar zo ontzettend hongerig dat het cb me al rijstebloem laat gebruiken omdat ivm allergieen ik hypoallergeen gebruik en liever niet overstap op andere voeding, maar hij vraagt echt om de twee a drie uur om de fles en met 150 neemt hij echt geen genoegen!
zijn er andere die dit ook hebben meegemaakt wandt hij krijgt nou veel te veel voeding binnen en die rijste bloem helpt ook niet.
t cb zegt dat ik nog even af moet wachten !