heeft iemand al ervaring met bestrijdingsmiddelen zoals die van de site van Anja?
Wij hebben ze namelijk ook en de buren ook. Dus laatst hadden we het er al over…wat kunnen we hier aan doen?
M’n schoonmoeder had er last van en en ze nam een keer een doos boeken van mijn man mee en sindsdien hebben wij ze ook. Wij gaan volgend jaar verhuizen naar een nieuwbouwwoning en dan ga ik ook maatregelen nemen zodat ze niet mee verhuizen.
@bros wrote:
heeft iemand al ervaring met bestrijdingsmiddelen zoals die van de site van Anja?
Wij hebben ze namelijk ook en de buren ook. Dus laatst hadden we het er al over…wat kunnen we hier aan doen?
We hebben al heel wat bestrijdingsmiddelstjes geprobeerd ,maar allemaal werken ze maar tijdelijk. Na een possje zie je die monsters weer overal opduiken helaas. Het enige wat werkt is ze tot het laatste exemplaar doden (wat volgens mij niet mogelijk is…) of hun voedingsbron wegnemen en dat is papier. Daar zijn wij nu stelselmatig mee bezig. Dus alle dozen worden vervangen door grote plastic bakken. Dure aangelegenheid :roll:
WIj hebben volgens mij niet die papierversie in huis maar juiste het zilvervisje. Ze duiken op in de badkamer en wc. Als je het licht aan doet zie je er 1 wegschieten.
En ze zijn soms echt groot. 2 cm ofzo. Ik vindt ze eng. Ze zitten ook regelmatig gewoon midden op de muur.
Als er 2 dagen een tas in de hal staat en ik til die tas op zit er ook vaak 1 onder. Of op de muur onder de kapstok. Onder de jassen op de muur dus. Ik vindt dat echt een vies idee.
Ja, vies zijn ze he? Bij ons vind ik ze inmiddels overal (behalve op de slaapkamers). Ik lees en hoor overal andere adviezen. Alleen de methode van Dena komt steeds terug. Maar, wat doe je dan met de boeken in de boekenkasten? Die kan ik toch moeilijk in kunstof dozen doen…
@Danielle_M wrote:
WIj hebben volgens mij niet die papierversie in huis maar juiste het zilvervisje. Ze duiken op in de badkamer en wc. Als je het licht aan doet zie je er 1 wegschieten.
En ze zijn soms echt groot. 2 cm ofzo. Ik vindt ze eng. Ze zitten ook regelmatig gewoon midden op de muur.
hier ook, voornamelijk in de badkamer
hier ook iemand die er nog nooit van gehoort heeft en ze ook nog nooit gezien heeft,zo leer je weer eens wat… :shock:
@karin wrote:
Die ken ik wel ja.Maar wat ik bedoel is dat het niet. Wat ik bedoel weet ik niet hoe ze heten. Ze zijn langwerpig .Maar zonder poten volgens mij.
bedoel je niet van die mini oorwumpjes?? heel klein idd net of ze geen pootjes hebben in mijn vorige woning had ik ze op de wc dus dan kan jij ze op de badkamer hebben miss zijn dat wel die zilvervisjes??
O wat zijn ze SMERIG wij hebben ze ook! Als ik 's nachts naar het toilet ga moet ik altijd oppassen waar ik loop het is toch niet te doen!!
Maar gif?? Iemand hier echte ervaring mee?
Groetjes, Marie-Jeanne
@Dame wrote:
Ja, vies zijn ze he? Bij ons vind ik ze inmiddels overal (behalve op de slaapkamers). Ik lees en hoor overal andere adviezen. Alleen de methode van Dena komt steeds terug. Maar, wat doe je dan met de boeken in de boekenkasten? Die kan ik toch moeilijk in kunstof dozen doen…
las ergens een nachtje invriezen
en dan je boekenkasten goed reinigen
oh en wat ook op tv was, is dat de schilvers van het zilvervisje en papiervisje kunnen iriteren aan de luchtwegen
vaak zien ze het als brongitus of astma maar dan komt het dus van dat vieze beestje :sick:
Wij hebben ze ook, gelukkig niet veel… Maar sinds ik dat onlangs op t.v. heb gezien, huiver ik wel… We hebben in één kamer nl. oude dozen staan… afkomstig van de zolders van hubbie en mij in onze ouderlijke huizen… daar zitten ook dozen met boeken tussen… Ik ben doodsbang om die open te maken :sick:!
Ik denk toch dat het niet echt opschiet om de boeken in te vriezen. Tegen de tijd dat je aan de laatste toe bent zitten er al weer beesten in de 1e boeken. Het moet gelijk drastisch in 1x denk ik.
@TaMa wrote:
Wij hebben last van zilvervisjes brrrr, ze zitten bij ons op de wc.
Leuk als je s’avonds naar de wc moet, doe je het licht aan en je ziet er zo twee wegschieten… Doodseng brrrr!
Ik heb ze ook in de wc… En zag er vanmorgen eentje in de keuken… IIIEEEKSSSS…
Maar ben allang ‘blij’ dat zowat iedereen ze heeft en het dus niet iets heel bijzonders is wat alleen deze geweldige huisvrouw heeft!
dit heb ik net opgegoogled…mischien hebben jullie er iets aan?
HET ZILVERVISJE
(Lepisma saccharina L.)
Zilvervisje.
Dit vleugelloze insect, dat ook wel suikergast wordt genoemd, komt zeer algemeen voor, maar vaak in geringe aantallen. Het zilvervisje lijkt sterk op het ovenvisje. Het is van groot belang dat men de juiste soort vaststelt, aangezien beide soorten totaal verschillende eisen stellen aan de relatieve luchtvochtigheid van de omgeving waarin ze voorkomen en de bestrijding van deze beide soorten, zo die al noodzakelijk is, vaak in de “natte unit” is een indicatie, dat de relatieve luchtvochtigheid te hoog is. Het gaat dan meestal om een lekkage of een bouwtechnisch probleem, bijv. een “doorslaande” muur. Een te hoog vochtgehalte in (slecht geventileerde) kruipruimten kan voor ernstige overlast door zilvervisjes boven de begane grondvloer zorgen.
Het zilvervisje wordt 7-11,5 mm lang en heeft aan alle borstsegmenten duidelijk plaatvormige verbredingen. Karakteristiek zijn de twee geringde antennes en de drie fijngeringde “staartdraden” aan het achterlijf. Het zilvervisje glanst paarlemoerachtig, doordat het lichaam bedekt is met fijne schubben.
Zilvervisjes zijn lichtschuw, overdag verbergen ze zich op allerlei donkere plaatsen. Zilvervisjes, die in bepaalde delen van Azië en Zuid-Europa in de natuur voorkomen in gaten, grotten, onder stenen e.d. worden in Nederland zeer algemeen aangetroffen, doch uitsluitend in gebouwen. In vrijwel iedere woning komen kleine aantallen zilvervisjes voor, ze komen echter in grotere aantallen voor in vochtige ruimten, die in de winter niet te sterk afkoelen, zoals bijv. de keuken, de douchecel of de badkamer, doch ook elders waar een hoge luchtvochtigheid heerst. Hun voedsel bestaat uit zetmeelhoudende producten, bijv. stijfsel, gebruikt om behang op te plakken en vochtig, half vergaan behangselpapier. Dit dieet wordt aangevuld met eiwitten door consumptie van kleine dode insecten, ook kunnen soms bepaalde soorten lijm worden geconsumeerd, die gebruikt worden bij het inbinden van boeken.
In de vochtige atmosfeer, waarin zilvervisjes voorkomen, zal ook schimmelvorming plaatshebben en ook deze schimmels worden door genoemde insecten gegeten. Schade van enige betekenis veroorzaakt door zilvervisjes komt slechts voor wanneer ze in grote aantallen voorkomen.
Wering.
Als ze regelmatig in aantallen worden aangetroffen, duidt dit erop dat in de betreffende ruimte een hoge relatieve luchtvochtigheid heerst. De bestrijding zal dan in de eerste plaats moeten bestaan uit het scheppen van een droge atmosfeer. Dit kan men bereiken door zoveel mogelijk te luchten bij droog weer en eventueel daarmee gepaard gaande, droog stoken.
In een droge atmosfeer kunnen zilvervisjes zich nauwelijks handhaven. Gebruik van insecticiden is in het algemeen niet nodig en zelfs af te raden als niet eerst maatregelen worden getroffen om de relatieve luchtvochtigheid te laten dalen. Eerste bewoners van een nieuw huis willen wij er nog wijzen, dat beton lang vocht afgeeft, waardoor in bepaalde ruimten zeer plaatselijk een atmosfeer met een hoge relatieve vochtigheid kan ontstaan. Her zal dus in elk geval flink gelucht en (bijv. met een hete luchtapparaat) gestookt moeten worden.
Soms kunnen de kastjes onder het aanrecht vochtig zijn, vooral als zij van hout gemaakt zijn. Vaak ligt de oorzaak bij een min of meer lekkende, niet goed aangesloten gootsteenafvoer. Hieraan zal dan aandacht moeten worden besteed.
Oh ellendig! Wij hebben er ook erg veel last van. Het begon jaren geleden met een enkele op zolder maar sinds dit voorjaar zitten ze OVERAL! Van zolder, tot badkamer en w.c’s., van slaapkamers tot huiskamer en keuken! Echt erg! Vanmorgen haalde ik de maatbeker uit het keukenkastje en er kwamen er gewoon 2 uit! Ik durf geen gif te gebruiken met 2 kinderen en een poes en doordeweeks veel gastkinderen. Ik maak ieder papier/zilvervisje (whatever, het blijven krengen) dood. Ze vreten zelfs het behang in de slaapkamer aan, je ziet gewoon de aangevreten plekken :shock:
Mijn schoonouders hebben er ook last van en ze hebben inmiddels al een heel stuk behang opgegeten :?
Als je de boeken die je een nachtje in de vriezer hebt gehad daarna in goed afgesloten vuilniszakken stopt… De kast goed uitzuigen en schoonmaken, misschien dat je dan van de papiervisjes af bent.
Ik kwam laatst een hele grote tegen op de vliering…iiii :shifty:
Wij hebben er ook last van, ze zitten in mijn bad (even voorspoelen dus voor je erin gaat ;)), en in de kast op mijn schone borden… wat ze daar nou te zoeken hebben!!!
In ons oude huis zat er 1 klem in het brandalarm, die maakt steeds kortsluiting (werd half geelectrokuteerd), en het alarm ging dus steeds af… :shock:
Maar goed, ik zal manlief zeggen dat er meer mensen last van hebben… hij wil nl meteen niet meer eten als hij er 1 ziet
Hier zien we ze soms bij de wc-plint. Elders niet gelukkig… Volgens mij zitten ze ergens anders veel want meestal wat ik lees zijn er veel meer bij ons zie je msch 2x in de week gemiddeld savonds vooral zo beestje bij de wc. En die zijnz o weer weg als t licht aan gaat kruipen ze in een mini gaatje denk ik. (we wonen in etage woning dus zo aantal woningen aan elkaar dus zal ergens anders zitten of tussen de huizen in ofzo?)