Beestjes, ze zitten overal....

Dit is er een, hoewel ik me afvraag of ze er allemaal hetzelfde uitzien. Deze was volgens mij niet zo lekker, bleef zo braaf zitten om geportretteerd te worden…!

Die ken ik wel ja.Maar wat ik bedoel is dat het niet. Wat ik bedoel weet ik niet hoe ze heten. Ze zijn langwerpig .Maar zonder poten volgens mij.

:shock: Ik bedenk me net dat ik de bank eens moet gaan controleren. Ze zitten daar altijd achter. Als ze mijn bank maar niet aan het aanvreten zijn…

Oooooh, ieuwh! Ik ga gelijk kijken…!

Ziet er wel vies uit. Bah.

Er stond van de week ook iets over op nu.nl

Het schijnt idd heftig te zijn :?

Het kleine insect is moeilijk te bestrijden en richt vooral grote schade aan in boekenkasten, stelt directeur Nico Vonk dinsdag. Hij bevestigde daarmee een verhaal van soortgelijke strekking in het AD. Het diertje voedt zich met cellulose, een stof die vooral in papier voorkomt. Het doet zich naast oude boeken ook te goed aan behang, foto's en schilderijen. Het papiervisje komt vooral in stedelijke gebieden voor.

Vonk noemt de steeds beter geïsoleerde huizen als oorzaken van de opmars. "Het papiervisje gedijt het best in droge en warme ruimtes. Ze planten zich hier in rap tempo voort." Ook de stijgende temperatuur draagt mogelijk bij aan de opmars van het ongedierte.

Vonk raadt mensen aan om tweedehands- en bibliotheekboeken uit te kloppen. "De gevolgen zijn pas na langere tijd zichtbaar. Veel mensen zijn zich dus niet bewust van het gevaar en de overlast. Ze denken: ach dat beest sla ik wel dood." Om de beesten te verwijderen is een inzet van een ongediertebestrijder met chemische middelen noodzakelijk.

Volgens Vonk kan zo'n behandeling behoorlijk ingrijpend zijn. "Je bent er niet met een chemische behandeling. Het hele huis moet bekeken worden. En als je in een flat of rijtjeshuis woont, moeten alle buren er ook aan geloven."

Succes ermee!!

Het zilvervisje

Het papiervisje

Griezels zijn het, ik schrik me af en toe het gompes als ik er 1 zie wegschieten

Ik heb een site gevonden waar staat wat je er allemaal mee kunt doen, ik zal de link plaatsen maar het kan zijn dat ie verwijderd wordt :wink:
(aan de zijkant op het zilvervisje klikken)

http://www.ecosect.nl/N_frame.html?http://www.ecosect.nl/

Vandaag stond in het AD een ingezonden brief van iemand die er ook last van had in zijn oude huis. Toen ze gingen verhuizen hebben ze boeken, fotoalbums e.d. ingepakt in verhuisdozen en 4 weken in een soort vrieskast laten zetten. Daarna nooit meer last.

Maar ja, om nu te gaan verhuizen om eraf te komen… :think:

tja… we hebben ze ook ooit gehad, jaren geleden. Meegenomen van het vakantieadres. Gelukkig nu niet meer… Maar ook niet zoveel boeken meer en ook geen zolder :slight_smile:

hier hebben we ze ook wel eens , maar mijn katten vinden het gelukkig een lekker hapje

Wij hebben ze ook en ik wordt er GEK van. Soms zit er 1 gewoon midden op de muur.

Ik heb er echt nog nooit een gezien!!! (gelukkig)

Maareh is dat echt een beetje een plaag dan???

(jemig, wist gewoon niet eens dat die beestjes bestonden)

Ik ken die beestjes ook niet?? :think:

Komt me ook niet bekend van de foto voor?

Hoe groot zijn ze dan? Zie je ze goed? (ga dan toch eens hier op controle :mrgreen:)

Hou niet van beestjes, krijg er kippenvel van, ieks!! :shifty:

Hier hebben we ze ook.

Over het algemeen een verdwaalde en vooral in de ‘natte’ ruimtes. Dus volgens mij zijn het zilvervisjes, ben ze in de boekenkast nog nooit tegengekomen.

Als je ze platdrukt dan zijn ze van binnen ook zilverachtig… lekker smakelijk. :sick:

We hebben geen plaag of ze hebben zich allemaal erg verdekt opgesteld :mrgreen:

:-*

Nanda

@joseetje wrote:

zilvervisjes en papiervisjes zijn hetzelfde visje

Nee, is niet hetzelfde maar is wel directe familie en ze zijn heel moeilijk te bestrijden. Ze verwachten dit jaar een heuse plaag van papiervisjes.

BE WARE !

En bedankt…nu heb ik overal kriebeltjes…op mijn voorhoofd, in mijn nek, op mijn armen en benen…overal voel ik de beestjes kriebelen…terwijl ik ze niet eens in huis heb :evil: :wink:

@@nneke! wrote:

“Het papiervisje gedijt het best in droge en warme ruimtes. Ze planten zich hier in rap tempo voort.” Ook de stijgende temperatuur draagt mogelijk bij aan de opmars van het ongedierte.

Nanda, weet je zeker dat het bij jou ook papiervisjes zijn?? Misschien een familielid??? (van de visjes bedoel ik dan hè :wink: )
Zilvervisje is idd familie van het papiervisje, net zo moeilijk uit te roeien....

Brrrrrr, heb ze hier gelukkig nog niet gespot!!!!

(Oh sorry, Nanda, jij had het ook over een zilvervisje, niet over het papiervisje :oops: :oops: Misschien gedijt deze wél in natte ruimtes!)

Oh Mir, gadver wat balen zeg!

We hadden ze hier laatst op het kdv. Toen moesten we alles in plastic zakken doen zoals pampers enzo, maar ja om nou alles in huis in plastic te doen is ook niet echt handig he :think:

Ik hoop dat er een middeltje voor te vinden is.

:-* Gismo

Wij hebben ze ook en zijn nu bezig alle dozen te vervangen tot plastic bakken. Is helaas de enige blijvende oplossing… We hebben ze meegenomen tijdens een verhuizing en ze hebben genoeg papier te eten op onze zolder.

We zijn ze zooo beu …

Ze houden ook erg van vocht… :?

Wij hebben last van zilvervisjes brrrr, ze zitten bij ons op de wc.

Leuk als je s’avonds naar de wc moet, doe je het licht aan en je ziet er zo twee wegschieten… Doodseng brrrr!