Bedtijd?

Hier tussen 19 en 20 uur. Hij is wel moe al om 19 uur, maar nu het langer licht is valt hij toch moeilijker in slaap en duurt het soms wel tot 20 uur voordat hij vertrokken is :slight_smile: Dit geldt overigens voor de jongste van 4. De oudste 2 van 10 en 12 gaan tussen 20.30 en 21 uur tukken.

Tussen 18 en 19. Vooral omdat de middelste om 6.45 alweer in de taxi zit naar school. De oudste (6) heeft veel slaap nodig, en de jangste halen we soms wel weer naar beneden als ze teveel keet.

@Cell wrote:



De kinderen gaan naar bed op een uur waarvan wij zeggen,zo hebben jullie in elk geval de gelegenheid een fatsoenlijk aantal uren te kunnen slapen.

Soms zijn ze nog niet heel moe, dan mogen ze nog wel wat lezen of met popjes keutelen. Maar wel in bed.

Ben heel erg van “slaap je niet, rust je toch” en ik wil ze niet het signaal geven dat ze bij “ik kan niet slapen” naar beneden mogen ofzo.



9 van de 10 keer slapen ze alsnog binnen 20 minuten.

Maar ja, ben wel vrij streng daarmee ja. :shifty:




Wij dan eigenlijk ook wel, de oudste gaat nu wel wat later naar bed, op een gegeven moment lag hij nog standaard anderhalf uur wakker en dat is natuurlijk ook niet fijn. Een keertje prima, maar dit leek ons gewoon een teken dat hij minder slaap nodig heeft.

Maar alsnog niet heel veel later en vaak slaapt hij ook wel binnen een halfuurtje. En dan eerst nog even lekker lezen is zowiezo niet verkeerd.

@Cell wrote:

De oudsten gaan hier allebei om 18.45 naar boven en rond 19.00 uur liggen ze er dan in met evt een uitloop naar 19.15 uur.



Mies en Suus slapen beide nog overdag en zijn er vaak net uit rond 16.30 en dan mogen ze wat langer doorgaan in de vooravond. Zij gaan dan na het nieuws van half acht naar bed.




Oeh, dat zou ik hier echt niet voor elkaar krijgen.
De oudste om 18.45 naar boven en de jongste een uur later.

De jongste doet hier ook een slaapje in de middag, maar die laat ik nooit langer liggen dan 16.30, juist omdat hij dan 's avonds moeilijker in slaap zou kunnen komen.
Op bepaalde dagen is dat geen punt, ik haal hem er sowieso uit als ik Robin uit school ga halen, dus om 15.15, maar op woensdag en/of vrijdag hoeft dat niet en dan is 16.30 de max.


Hier gaan we rond 19.00 uur naar boven, en ze liggen dan rond 19.30 in bed.
Robin mag de laatste tijd wat vaker een boekje lezen in bed omdat hij nog niet heel moe is, en waarschijnlijk mag hij binnenkort (hij is onlangs ook 7 geworden) een half uur later. Hij dus om 19.30 naar boven.

Vind het nu alleen wel heel gezellig, samen tanden poetsen, boekje voorlezen, etc.. Dus eigenlijk vind ik dat jammer, maarja...


In de vakantie's en in het weekend mogen ze tussen 20.00/20.30 naar bed.

Michaël is klaar voor bed rond 19.30 u - 19.45 u.

Op maandagavond pas tegen 20.45 u naar bed omdat hij op zwemles zit tussen 19 en 19.50 u. (het is laat, ik weet het, maar het kon niet anders).



Hij dient 's morgens op te staan, ten laatste om 7.20 u op schooldagen.



Het is een slechte slaper, alhoewel er de laatste tijd beterschap is !

:pray: :pray: :pray: (hopelijk blijft dit duren)

Meestal was hij spontaan wakker rond 6 u, maar de laatste dagen gebeurt het dus dat ik hem moet wakker maken 's morgens.



Op vrijdag en zaterdagavond mag hij later opblijven: tot ongeveer 20.45 u.



liefs

Gerda

Hier is het sinds de zomertijd dat de oudste (ruim 5,5) nu wat later gaat, zo rond half 8. Ze lag anders nog een uur ofzo in bed te klooien. Nu slaapt ze vaak binnen 10 minuutjes. De jongste (bijna 4) om 7 uur.

Oudste van 9 gaat om 20.30u naar bed (kijkt GEEN goede tijden) en jongste van 6,5 om 19.30-19.45u.

Ze vallen eigenlijk alletwee bijna altijd vrij snel in slaap en oudste slaapt zo’n 10 tot 11 uur en jongste zo’n 11 tot 12 uur dus is prima.

Zo te lezen gaan die van mij dus eigenlijk vrij vroeg :eh: Maar ook ik ben vrij streng hoor; bedtijd is bedtijd, niet nog kletsen en ineens iets per se willen vragen, wat ook wel tot morgen kan wachten. Voorlezen doe ik niet als ze naar bed moeten, dat komt op een ander moment wel. Slapen is slapen.



De jongens liggen samen in een stapelbed en vaak zijn ze nog wakker(geen idee tot hoe laat 8) ) Straks zijn ze uit elkaar en liggen ze op een eigen kamer en in een eigen bed, en ik weet dus nog niet hoe het dan gaat. Maar de ene keer slapen ze vrij vroeg en de andere keer duurt het langer. Vooral de jongste zoon, heeft zijn slaap nodig. Maar als de oudste later gaat dan zijn tijd, is hij nog erg vroeg wakker, maar na een paar dagen wordt hij wel sjaggo :evil:



Oh, lezen doen we alleen in de ochtend in bed tot de wekker gaat. Anders ken ik het wel; zijn ze niet uit bed te slepen en humeurig tot en met omdat ze te laat gaan slapen. :wink:



Ik merk ook wel dat vooral de oudste het heel hard nodig heeft om even zonder zijn broertje en zusje beneden te zijn, even samen met de grote mensen :inlove:



8 uur en 7 uur, kan makkelijk 2 jaar nog zo door gaan hoor, ik ga niet per verjaardag omhoog of zo. Maar als de 1 later mag, dan de ander ook.

Als ik de volgende dag niet hoef te werken liggen ze tussen 19.30 en 20.00 in bed, als ik wel moet werken liggen ze er om 19.00 in.

@Danja wrote:

Zo te lezen gaan die van mij dus eigenlijk vrij vroeg :eh: Maar ook ik ben vrij streng hoor; bedtijd is bedtijd, niet nog kletsen en ineens iets per se willen vragen, wat ook wel tot morgen kan wachten. Voorlezen doe ik niet als ze naar bed moeten, dat komt op een ander moment wel. Slapen is slapen…




Dat is idd wel streng zeg…

Hoe oud zijn je kinderen?



En voorlezen niet als ze naar bed gaan, hoezo niet? Ik vind het juist een heerlijk rustige afsluiting van de dag, wij slaan het echt vrijwel nooit over en ik lees dan ook best lang voor.

Hier mogen ze ook gerust iets vragen of nog komen vertellen als ze dat graag willen, als ze er vroeg in liggen of in het weekend mogen ze ook nog met elkaar kletsen. Het werkt heel goed zo gelukkig, wordt niet misbruikt om te rekken ofzo, maar ze gaan ook gewoon graag slapen. Het bekende ‘ik wil niet naar bed’ heb ik hier echt nog nooit gehoord.

Juul heeft tot voor kort heel veel problemen gehad met slapen (of eigenlijk hadden wij er meer problemen mee ;)), maar nu slaapt ze eindelijk goed!

We brengen haar rond half zeven naar bed, mèt verhaaltje en slaapliedje (ritueel) en dan mag ze nog even met haar pop spelen of een boekje lezen als ze nog niet kan slapen. Meestal slaapt ze dan binnen een half uur wel.

Het is voor haar/ons al een hele overwinning dat we haar zo naar bed kunnen brengen zonder dat ze blijft roepen.

Ze heeft echt haar 12 uur slaap nodig en aangezien ze niet tot later slaapt als ze later naar bed gaat is dit de standaard tijd, ook in het weekend. Uitzonderingen daargelaten hè? :wink:

Hier gaan ze (5 en 3 jaar) tussen 19.00 en 19.30 uur naar bed

@Lune; ze zijn 9 en 7 jaar. Maar ze hebben beide ook ADHD en 1 ervan PDD-NOS. Zij hebben hun slaap heel hard nodig. En aangezien ze in 1 bed liggen(stapelbed) is het vaak dat de 1 nog niet slaapt als de ander al naar bed moet. Die krijgt dan een dubbel verhaal en dan vind de oudste het weer onrechtvaardig dat zijn broertje wel “lang” wordt voorgelezen etc etc etc… We zijn onderweg om ze ieder een eigen kamer te geven, maar dat kan nog even duren. Maar dan wordt de routine misschien weer anders. Nu werkt dit het beste voor ons.

Lastig is dat he. Hier slapen ze ook op 1 kamer, wij nemen onze oudste die dus (vaak, ook niet altijd hoor) later naar bed gaat mee naar boven voor het voorlezen, dus we lezen ze allemaal tegelijk voor. misschien nog een idee :slight_smile:

hier beide dames tussen 18.30 en 19.00 uur (ligt eraan hoelaat we eten)



oudste slaapt niet, maar speelt altijd even in bed, heeft een lampje op de gang aan die om 20.30 uur uitgaat… meestal slaapt ze dan al, anders weet ze dat ze moet gaan slapen.

hier beide dames tussen 18.30 en 19.00 uur (ligt eraan hoelaat we eten)



oudste slaapt niet, maar speelt altijd even in bed, heeft een lampje op de gang aan die om 20.30 uur uitgaat… meestal slaapt ze dan al, anders weet ze dat ze moet gaan slapen.

Hier hangt het er vanaf of ze 's middags hebben geslapen, sinds Daniël naar school gaat slaapt hij 'smiddags af en toe weer.

Maar als het de volgende dag een schooldag is, ligt hij er uiterlijk om half 8 in.

Nynke is heel wisselend, meestal rond 7 uur, maar zoals gisteren heeft ze nog even geslapen van half 6 tot half 7 's avonds, dus dan is het wat later.

Voorlezen doe ik elke avond, apart van elkaar, vind ik echt even een gezellig momentje nog :inlove:

Stein (bijna 6) gaat om 19 uur naar bed.

Hier gaan ze tegelijk naar bed, ergens tussen 18.30u en 20u.

Het ligt eraan of en hoelang ze 's middags hebben geslapen en hoelaat we hebben gegeten.

Hier 1 van 6 jaar die om 19:00 /19:30 uur naar bed gaat als hij de volgende dag naar school moet. In het weekend is het meestal wat later. Tijdens vakanties (met name in de zomer) letten we helemaal niet zo op de tijd. Zolang hij overdag gezellig is en geen wallen heeft zit dat wel goed.



Noortje ligt meestal rond dezelfde tijd in bed.