Bedtijd?

Geen idee op welke andere plek dit moet, dan maar hier… :mrgreen:



Mijn oudste is net 9, zijn broertje is sinds maart 7, en de kleine meid is bijna 4(over 2 maanden).



De oudste ging om half 8 naar bed, de jongste 2 om half 7.



Sinds vandaag is dat; 8 uur, 7 uur en half 7.



Hoe zit dat bij jullie? Is dat een ongeveer gemiddelde of zitten wij erg scheef? Ik heb dit keer namelijk geen idee :think:

Hier gaan ze allebei (4,5 en 6) tussen 7 en half 8 naar bed. In de vakantie tussen 8 en half 9. :slight_smile:

Hier allebei, 6 jaar en bijna 4 om 20u naar bed.

Hier alledrie (1,5 bijna 4 en bijna 6) zo tussen 7 en kwart over 7 naar bed.

tygo word augustus 4 en gaat al geruime tijd om 7 uur naar bed

hij is een kind met heel veel energie en gaat nu met de lange lichte dagen moeilijker slapen

dan mag hij nog wel in zijn slaapkamer spelen

maar dan slaapt hij toch een uur later als ik bij hem kom kijken :mrgreen:

uhm ik heb geen idee. sophie is 3 en gaat eigenlijk al een jaar om 7 uur naar bed.

Met het mooie weer is het soms later, als we s avonds nog een stuk gaan fietsen ofzo.



met de overige leeftijden heb ik totaal geen ervaring :slight_smile:

Fenna (3) gaat om 7 uur naar bed en Melissa (5 ) om kwart over 7…



melissa kwam laatst zelf aan dat ze later dan haar zusje naar bed wil… dus we hebben er nu een kwartiertje tussen gedaan :thumbup:

ella gaat al een poos om zeven uur naar bed. 2 jaar en 3 maanden oud.

Zoon bijna 9 om 8 uur en mag nog een kwartiertje lezen.



Zoon 5 om 19.00



Dochter bijna 3 rond 7.30, maar ze slaapt tussen de middag ook nog 2 uur.

Mijn kleuter ligt doordeweeks om 7 uur op bed en in het weekend rond half 8. Doordeweeks gaat de wekker weer om 6 uur, dus ik kijk meer naar het aantal uur dat ze op een nacht moet maken, zonder de dag erna sacherijnig te zijn :wink:

hier 3 kids van bijna 6, 3,5 en 10 maand en allemaal tussen 19.00/19.30 in bed doordeweeks

B’Elanna gaat om 21:00 naar bed, in het weekend laat, maar zondag dan om 20:00.

Benthe gaat rond 19:00, als het mooi weer is later. Soms ook vroeger, maar daar vraagt ze dan zelf om…

Hier gaan we om 19.00 uur naar boven en wil ik ze er voor 19.30 in hebben.

Onze bink gaat tussen 19:00 en 20:00 naar bed.

hangt er een beetje vanaf hoelaat hij in de middag wakker word

hier tussen 19.00 uur en 19.30



zijn 5 en 3 jaar.



de jongste zit nog geen ritme in, 7 maand

Hier gaan ze allebei (of eigenlijk alledrie) om 19.00 uur naar bed. de oudste heeft meer slaap nodig als de jongste.

Als er eentje nog niet kan slapen mogen ze best nog een boekje lezen in bed en dan uiterlijk om 19.30 moeten ze die wegleggen.

De oudsten gaan hier allebei om 18.45 naar boven en rond 19.00 uur liggen ze er dan in met evt een uitloop naar 19.15 uur.



Mies en Suus slapen beide nog overdag en zijn er vaak net uit rond 16.30 en dan mogen ze wat langer doorgaan in de vooravond. Zij gaan dan na het nieuws van half acht naar bed.



Als Mies overslaat met slapen overdag dan gaat hij gewoon met de andere mee naar bed…



Ik vind slaap ontzettend belangrijk, kinderen worden erg druk en hyper als ze in werkelijkheid moe zijn en het aantal kinderen met chronisch slaaptekort en de onmacht om zelf goed in te slapen nemen toe.



Hier is zelfs de afgelopen week een workshop gegeven op school in groep 5 (8 en 9 jarigen) over optijd naar bed gaan en je gezondheid omdat er nogal wat kinderen zijn in die leeftijd die Goede tijden mogen zien en pas na 20.30 naar bed gaan. Wat echt te laat is. Je komt dan al gauw een uur slaap per dag tekort en voor je het weet kan je ook niet meer eerder in slaap komen omdat je lichaam er aan went. Maar goed is het niet.



Dus ik ben streng en Aniek en Peter mogen pas wat later als ze 8 of 9 zijn en dan praat ik over 19.30 uur.

met 10 en 11 lijkt 8 uur me prima en vanaf de middelbare school 20.30 uur.

Zo was het bij ons thuis vroeger ook, heel prima.

Zie jij dan geen verschil tussen je kinderen?

Hier wisselt het echt per kind hoor.

Mijn oudste van 9 gaat om 19.30u naar boven maar komt dan echt nog niet in slaap. Hij is ook absoluut niet vermoeid ofzo. Hij mag dan nog lezen, meestal slaapt hij zo rond 20u wel maar gister na 21u nog steeds niet…



De andere twee slapen altijd snel in, hoewel de jongste ook wel periodes heeft gehad dat het haar niet lukte en dat ze dus in bed nog wat boekjes mocht kijken.

Zij slapen tussen 19-19.30 wel.

@Lune wrote:

Zie jij dan geen verschil tussen je kinderen?

Hier wisselt het echt per kind hoor.




hier zit er zeker verschil in en vroeger ook tussen mij en mijn broers… ik had bijv. meer slaap nodig als mijn jongere broertje en ging uit mezelf naar bed om die slaap ook daadwerkelijk te krijgen.



Dat vind ik dan weer ‘jammer’ aan onze oudste.

Lijkt op mij en kan die slaap echt gebruiken… maar hij gaat dus echt niet uit zichzelf naar bed, al valt die om!

Die moet je dus echt sturen en dan nog protesteren he… en altijd veels te vroeg wakker en dan niet meer in bed gaan :roll: ja liggen lezen… maar dat is geen slapen.



Dit betekent helaas dat eens in de zoveel de ‘bom’ barst omdat hij gewoon veeeeeels te moe is en dan moeten we hem gewoon om hem bij te laten slapen al om 17 uur ofzo op bed leggen.

Dan is hij ontzettend boos, want hij is niet moe (maar hij is juist nogal snel erg boos als hij moe is :wink: ) en slaapt dan binnen 5 minuten en dan tot half 8 de volgende ochtend ofzo :shock: .



Wou dat we hem gewoon in de nacht zijn uren konden laten slapen… hij heeft wel 12 uur nodig, maar hij slaapt er misschien 10, vaak minder.

Er zal heus verschil zitten tussen kinderen.



Ik was zelf vroeger een bar slechte slaper, kon echt als 8 jarige tot 12 of 1 uur wakker liggen.

Maar dat ik moeilijk kon inslapen nam niet weg dat ik WEL mijn slaap nodig had.

Pas jaren later kwam ik er achter dat ik ADD heb en mijn melatonine huishouding de boel ook wat slapen betreft ontregeld



De kinderen gaan naar bed op een uur waarvan wij zeggen,zo hebben jullie in elk geval de gelegenheid een fatsoenlijk aantal uren te kunnen slapen.

Soms zijn ze nog niet heel moe, dan mogen ze nog wel wat lezen of met popjes keutelen. Maar wel in bed.

Ben heel erg van “slaap je niet, rust je toch” en ik wil ze niet het signaal geven dat ze bij “ik kan niet slapen” naar beneden mogen ofzo.



9 van de 10 keer slapen ze alsnog binnen 20 minuten.

Maar ja, ben wel vrij streng daarmee ja. :shifty: