Jaja, het is lachwekkend dat wij morgen willen gaan bbq-en, want we houden er niet van.
We gaan er vandaag zelfs een bbq voor aanschaffen. Ha ha…
Maar wie heeft er goede tips.
Wat ons zo aanstaat is het (verbrande) vele vlees. Dat het vaak niet vult en dat je zo lang moet wachten voor het volgende weer klaar is.
Ik zat zelf te denken dat ik iig het volgende erbij wil doen:
Spaanse tortilla
Afbakbrood
Salade
Zalmfilet en citroen in folie
Maiskolven (in folie? hoe moet dat?)
Aardappels (in folie? hoe moet dat? En hoe kan ik het versnellen, eerst aardappels in magno gaar laten worden?)
Ik wil shaslick van varkenshaas gaan maken??
groente??
Help?
Wij zijn dus niet van de voorgemarineerde hamburgerpakketen of dingen uit de vriezer…Maar eten wel vlees.
:lol: Wat mooi weer met je doet he! Wij zijn ook niet van de bbq maar denken er ook over om iets aan te schaffen. Waarschijnlijk een skottelbraai. Makkelijk op te ruimen en geen gedoe met houtskool. Ik wil het dan als aanvulling op de maaltijd gebruiken. Dus niet vele soorten vlees erop maar gewoon 1 soort. Of op de wok die erbij zit een eenpansmaaltijd ofzo.
wat wij “altijd” doen (lees als we er aan denken ) is een stokje met vlees maken en apart stokjes met groente eer het vlees gaar is is je groente zwart of zo goed als zwart :sick:
Wat ook lekker is (als toetje), banaan in folie en daarna wat hagelslag over heen strooien (als je de banaan open doet). :drool: :drool:
We maken vaak vis klaar op de bbq en verse oesters :drool: en verder
Als dessert geroosterde perzik met ijs of geroosterde ananas met kokos en bruine basterd suiker.
Ik vind buiten eten met een barbecue wel heel gezellig, maar heb een hekel aan massa’s vlees wegstouwen. Daarom maken we de hapjes klein. Bijvoorbeeld:
- Klein stukje zalm met een plakje aardbei in aluminiumfolie (geloof me, lekker! 8))
- Klein stukje witvis met prei in aluminiumfolie (manlief maakt er meestal vooraf al een sausje bij van ingekookte visbouillon met groente en creme fraiche)
- Gedroogde pruimen onwikkeld met katenspek (jammie!!)
- Gemarineerde scampi
- Spiesjes met banaan en aardbei, ingesmeerd met een honing/citroenmengseltje
Beetje stokbrood erbij met een goede kruidenboter of zelfgemaakte pesto en een salade en ik zit goed 8)
wij hebben een gas bbq. ik vind het ideaal, direct kaar voor gebruik, geen gedoe met kolen etc.
wij hebben maandag en dinsdag gebarbecued. ik had voor erbij zelfgemaakte aardappelsalade en komkommersalade en afbakbrood.
maandag had ik qua vlees bbq worstjes, kipspiesen (zelfgemaakt) en speklapjes. alles wel zelf gekruid/gemarineerd.
dinsdag had ik er vis bij, zelfgemaakte garnalenspiesen, visspiesjes uit de diepvries maar die waren niet zo geweldig en (verse) hamburgers. ook had ik er nog tomatensalade erbij gemaakt.
(het zijn nogal carnivoren die kids en man van me )
ik heb 20 jaar lang gedacht dat bbq niks was voor gezonde vegetariers (want 1 vega brugertje is leuk op de bbq, maar daar hoef ik er ook geen vijf van), maar sinds een aantal jaar heb ik ook de bbq ontdekt. Er kan zoveel lekkers op!
wbd de aardappels en mais: mais zou ik even voorkoken, aardappels kan, maar hoeft niet. ALs je ze redelijk in het begin in de kooltjes legt, zijn ze vrij snel gaar. EN lekker! En dan met een lekker creme freche sausje of zo.
Ook heel lekker: champignonnen vullen met roomkaas en in alu folie doen. Punt paprika’s vullen met een lekker feta/ui mengsel. Bietjes met feta en tijm is denk ik ook hele lekker, bedenk ik me nu. Er kan zoveel.
voor naast de bbq is watermeloen met munt echt heel lekker.
Ook heel lekker. Stukje banaan met daaromheen gewikkeld een plakje ontbijtspek. Vastzetten met sate prikkertje!
Kippenpootjes kan je het best even voorkoken.
gemarineerde dunne lapjes vlees werken vaak ook erg goed (spek, gewoon varkensvlees, rundvlees etc.). Die kunnen er snel af, branden dus niet aan, smaakt super!
Ook super: folie pakket met forel en een handjevol soepgroente met wat kruiden en specerijen.
maiskolven zou ik persoon gewoon koken in water.
Griekse salade vind ik altijd lekker bij BBQ en/of een salade van verse stukjes fruit.
Grote gambas zijn ook super op de BBQ.
Ik vind plakken Aubergine an Courgette met een lekkere olie ingesmeerd ook erg lekker op de BBQ. Of grote champignons! Heerlijk!
Wij gaan zondag weer, genieten!
:drool: :drool: Jullie maken me gek.
oeeeeeeeeh…Wat een fijne tips…
Super bedankt, daar heb ik echt wat aan…
zelf ben ik ook geen grote vleeseter, maar vind BBQ’en wel gezellig.
Hier sowieso altijd genoeg stokbrood erbij, grote bak met (gemengd) fruit aan stukken gesneden, komkommer etc.
Zelf varkenshaas of ander lapje versnijden voor stokjes wil prima.
Lekker marineren :drool: en rijgen maar.
Wij doen ook weleens een vispakketje… stukjes witvis in folie, kruiden erbij en dan dichtvouwen. Is ook redelijk vlot gaar (wel even folie invetten voor je de vis erin legt trouwens).
Aardappels kook ik alleen voor als ze eigenlijk te groot zijn… dan duurt het namelijk wel even voor die gaar zijn. Dan in folie tussen de kolen mikken en idd creme fraiche sausje, jammie.
Wij doen bij grote bbq’s naast lekkere stukjes vlees en gamba’s ook altijd groentespiezen van champignons, courgette en paprika en grote plakken courgette of paprika op de bbq. Daarnaast een bak met sla gevuld met cherrytomaatjes, komkommer, maïs, feta en olijven en wat stokbrood, pide en sausjes. Als toetje hebben we vaak banaan met stukjes chocola in alufolie m
Ook hier vanaaf bbq-en en daar hebben we een compacte partygrill voor van campinggazz… helemaal goed. Geen verbrand vlees.
Ik maak gewoon een grote salade klaar, ouderwets met sla, komkommer, tomaat, blokjes kaas, zilveruitjes, augurk, ei en uitgebakken spekjes.
Veel sla vooral.
Verder wok ik gewoon heel saai aardappelpartjes en die gaan in een schaal op t rechaud erbij… wij zijn niet van het stokbrood enzo. Gewoon gebakken piepertjes erbij.
Voor de kinderen frikandellen en kipdijfilet die ik zelf marineer en voor ons nog filetlapjes en sateetjes naast de kipdijfilet.
Als extra nog een grote schaal met vers fruit op frambozenlimonadesiroop en klaar… :drool:
Onze grote hit: karbonaadjes dagje in ketjap manis marinade leggen en dan op de bbq :drool: :drool:
Dun vlees dus redelijk snel en egaal gaar en lekker mals door de marinade.
Wij willen dit weekend voor het eerst gaan bbqen vorig jaar aal een bbq gekocht maar toen kwam het er niet van. Dus lees graag dit topic door :mrgreen:
Kijk ook eens op de website van Weber voor recepten. Daar staan echt heerlijke dingen op. Vorig jaar o,a, de lamskebabs gemaakt, en die waren echt te lekker. De kinderen waren er ook dol op!
Ik ga gelijk een boodschappenlijstje maken!
:drool: :drool:
@Maxime wrote:
Kijk ook eens op de website van Weber voor recepten. Daar staan echt heerlijke dingen op. Vorig jaar o,a, de lamskebabs gemaakt, en die waren echt te lekker. De kinderen waren er ook dol op!
Ik ga gelijk een boodschappenlijstje maken!
:drool: :drool:
Bedankt voor deze fijne tip!
paprika in ongeveer 3 stukken snijden, (in de lengte), en met de schil naar beneden wel expres zwart laten blakeren… Daarna de schil eraf peuteren… jammmmmmm
courgettes in dikke plakken snijden, insmeren met zout en peper… en niet al te lang op de bbq, anders wordt het snot
aardappels doe ik wel even in de magnetron, daarna inkerven met een mesje en wat kruidenboter erop… folie erom en op het rooster…
spiesjes met champignon, paprika, ui, bleekselderij… zoiets… doet het altijd goed.
champignons gemarineerd in de knoflookolie en dan even op de bbq
Ow heel simpel gewoon tomaatjes erop… wel goed in de gaten houden, want die gaan ineens snel, en zijn loeiiii heet van binnen!!
grote champignons (of andere lekkere paddestoelen)… steeltje eruit, en dan kruidenkaas erop… alleen met kaas naar boven uiteraard op de bbq (wij hebben een bolbbq, waar de deksel dus op gaat en er ook warmte van boven komt… ik weet niet of dat op een gewone ook kan)
Verder lekkere salade, stokbrood, fruit…
ik hoef geen bergen zwart vlees hoor