Basisschool, wat onpersoonlijk :-S

Onze meid is net 4 jaar geworden en mag dus naar de basisschool.

's Morgens en 's middags. Ze is nog maar pas 4 dus ik laat haar alleen de morgens gaan tot de zomervakantie.

Eerst vond ze het leuk en spannend en nu na 4 keer wil ze niet meer, ze wil bij mama blijven en niet bij de drukke kindjes zijn zegt ze. En dat voor een meid die zelf heel druk kan zijn…

Het is een klas met 25 kinderen van 4 en 5 jaar. Druk! En gillen en vervelend doen! En de juf heeft geen tijd voor ons als we binnen komen. Er kan eigenlijk nauwelijks goedemorgen af :?

Ik heb het meidje weer achtergelaten. Zielig op een stoeltje. Terwijl ze liefst met mama mee naar huis ging. Zo ken ik haar niet. Het is een vrolijke wildebras, voor niets en niemand bang en heel leergierig en sociaal! Ook de eerste keer op de psz ging zonder problemen. Niet dat ze nu een drama maakt maar ze is zo vreselijk timide, ik vind het zo zielig.

Ik ben erg verdrietig, bah

:cry:

Ik weet dat ze moet wennen en dat het over een tijdje beter met haar zal gaan. Het is ook allemaal heel anders en nieuw, logisch dat ze haar plekje nog niet heeft daar. Maar wat mij ontzettend stoort is dat de juf simpelweg geen tijd voor ons heeft als we binnenkomen, ze heeft het te druk met van alles en nog wat. Altijd is ze al aan het knutselen in d’r eentje met een schaar kinderen om zich heen. De ouders en kinderen die binnenkomen krijgen geen goedmorgen en dienen hun kind af te leveren en weer te gaan. Pff wat onpersoonlijk :frowning:

En dan de grote van de school, er zijn zoveel klassen, en zo vol!

Gaan we hier ooit aan wennen ? Ik vind het tot nu toe vreselijk en laat mijn tranen even de vrije loop…

Ãch meid, wat vervelend!!

Ik snap dat je je hier zo rot over kan voelen…

Toen ik R.inke de eerste keer bracht (ze is nog aan het ‘wennen’ ) stelde de juf zich niet voor, dus ik deed het zelf maar en toen ik zei: en dit is R.inke, had ze haar aandacht alweer ergens anders. heel vreemd! Ik had heel ander verwachtingen, ben zelf ook juf. ZOu gelijk door de knieën gaan enz. En ook de ouders de nodige aandacht geven> het is hardstikke spannend zo’n stap!

Maar wat ik wilde zeggen. Ik had daarover gepraat met een andere ouder. Haar man, nuchter type, stond erbij en zei: gewoon open over zijn. Nu was het hun tweede kind al op school, dus ze kennen iedereen al daar en hij is open geweest. Is namelijk naar de directrice gegaan.

die belde mij 's avonds…Ik dacht eerst: oh, we zijn er nog maar net en nu al trammelant! Wat erg!

Maar het ging heel netjes allemaal. Of ik wilde vertellen wat ik zo lastig had gevonden. Dat die juf daar alleen maar van kon leren (is wel een meisje net van de PABO) en ze had ook al gesproken met de juf. En ze begreep heel erg goed mijn verhaal.

Juf is nu ook wat opener.

Dus…mijn advies, ga het bespreken op school. Ikvind dat je een helder verhaal hebt! Jij kent je kind het beste en ziet dat ze slecht in haar velletje zit op het moment. je signaleert ook goed waar het aan ligt.

Sterkte joh!

:hug: Het IS ook wennen, niet alleen voor een kindje, maar ook voor de ouders!

Misschien kun je een gesprekje aanknopen met de juf, om te vragen hoe zij vindt dat het met jullie dochter gaat?

De juffen bij ons op school geven aan dat het 's morgens vaak te druk is met al die kindjes die binnen komen, maar dat ze 's middags met liefde even met ouders willen praten… Dan kun je dan ook aangeven dat je het moeilijk vindt dat er geen goedemorgen af kan, en dan kan zij daarop aangeven waarom dat is… :hug:

IK herken het deel van de kleine meid maar al te goed.

NOOIT had ze problemen met afscheid nemen, op de speelzaal niet, als we een oppas hadden niet, NOOIT!

EN nu???

Het is zelfs al drama als ik even de post uit de brievenbus ga halen.

Het maakt gewoon zoveel indrukken los bij die kleintjes.

Wij negeren haar “gejengel” zo veel mogelijk. Alleen bij écht afscheid nemen zoals op school nemen we uitgebreid de tijd voor haar. We vertellen haar dat we vlakbij zijn en dat we echt snel weer terug komen.

Ondertussen (ze zit nu een maand op school) durft ze al zélf te gaan zwaaien als ik wegga bij het raam (zonder de juf dus) en vanmiddag gaat ze voor het eerst een middag ook naar school proberen.

Aan jullie heb ik wat :-* Zit nog steeds te huilen maar goed, dat gaat wel over.

Ik heb de juf al een paar keer gevraagd hoe het met Eva gaat en ze zegt dat het uitstekend gaat! Dat ze lekker mee doet alsof ze al heel lang naar school gaat. Misschien zit 'm daar de kneep, dat ze Eva wat voor lief neemt omdat het lijkt dat ze geen extra aandacht nodig heeft.

Het is wel een idee om het te bespreken maar ik ben daar altijd nogal wat onhandig in. Ik kan heel direct zijn en ben dan onhandig in het juist vragen zonder iemand tegen me in het harnas te jagen. Ik wil de juf niet teveel aan haar hoofd zeuren omdat ik ook wel zie dat het druk is en ik niet die ouder wil zijn die steeds om aandacht vraagt.

Aan de andere kant, het gaat wel om MIJN dochter en dan mag ik vragen wat ik wil.

Ik had me vanmorgen iig al voorgenomen om de juf morgen even te vragen om wat om Eva te denken omdat ze het moeilijk vind. En weet je dat ik dan het antwoord van de juf al bedacht heb ? :oops: Ze zegt vast : Joh, dat hebben alle kinderen in het begin, komt wel goed!!!

Want zoiets zei ze de eerste dag ook al tegen me…

Nu je het zegt Mamy, denk ik ineens aan de voorvallen van afgelopen week.

Ze wil dus nergens alleen zijn. Overal zijn waar ik ben. Ze komt zelfs bij mij op de wc. Wil niet alleen op de schommel buiten als ik gauw even wat te drinken haal. Och arme, dat kwartje valt nu pas. En ik vond haar bijna vervelend :o :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Mamy :hug: voor je meis.

@Karin2 wrote:

Nu je het zegt Mamy, denk ik ineens aan de voorvallen van afgelopen week.

Ze wil dus nergens alleen zijn. Overal zijn waar ik ben. Ze komt zelfs bij mij op de wc. Wil niet alleen op de schommel buiten als ik gauw even wat te drinken haal. Och arme, dat kwartje valt nu pas. En ik vond haar bijna vervelend :o :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Mamy :hug: voor je meis.

Lieverd: Ook ik kan me er soms aan ergeren dat ze dit ineens doet hoor! (en dan echt tot in het extreme want ze huilt zelfs als ze een schone dekbedovertrek krijgt want dan gaat ze hem zo missen :roll: )

Het is heel logisch dat je dat ervaart als “vervelend” omdat je het niet gewend bent.

Wij proberen op een spelenderwijze manier nu aan haar duidelijk te maken dat afscheid en verandering er toch echt bij hoort.

En dat lijkt aan te slaan! Zo hebben wij een dag of wat ook heel sip geroepen dat we haar zo zouden missen als ze ging plassen… dan riep ze: “nee hoor, want ik ben er zo weer” Na een paar keer had ze door dat dat andersom dus ook het geval is.

En over is het zeker nog niet hoor bij onze meid, maar goed stapje voor stapje komt het goed denk ik dan maar.

Jij een hele dikke :hug: :hug: :hug:

Het komt echt goed :thumbup:

PB box staat open hoor! :wink:

Jeetje Karin wat naar dat je Eva zo moet achterlaten…

Jill had ook nooit moeite met naar de psz gaan.

En de eerste dag op school ook niet, maar kreeg vinger tussen het hek

de eerste dag al en wilde daarom ook niet meer naar school…ze had echt moeite met afscheid nemen…later kwamen we er achter dat ze bang was om weer haar vinger ergens tussen te krijgen.

Nu we het wisten konden we er op in springen… en de juf zei dat ik in het begin te lang bleef. Ze stelde voor om jill te brengen en dan gelijk afscheid nemen en nu gaat het goed. Ze gaat dan altijd met jill zwaaien voor het raam… en nu naar een paar weken gaat ze zelf zwaaien.

het scheeld el dat we eerst een voorgesprek hebben gehad en jullie niet.

dus ging het voor ons iets makkelijker.

En de juf vroeg of ik binnenkort een keer een ohtend wil mee draaien opm te zien hoe het allemaal gaat.

Ik zou het wel aan kaarten dat je Eva het moeilijk heeft met afscheid nemen of ze samen met Evan kan zwaaien.

Ik hoop voor je dat het nog veranderd :hug: :hug:

Lieve Karin,

Ik kan mij jouw gevoel zo voorstellen!!!

Ylana gaat al meer dan een maand heen en ze begint zich nu een beetje op haar gemak te voelen.

Wij hebben wel voor de wendagen kennisgemaakt met Ylana’s juf (Ylana dus ook)

Op de PSZ was ze de “koningin” van de groep maar op de basisschool was ze ineens een klein bang vogeltje…

Ze zei werkelijk de hele ochtend niks.

Nu nog niet veel :?

Het was op een gegeven moment zo erg dat ik een gesprek heb aangevraagd met de juf.

Het was een goed gesprek, er is mij veel duidelijk geworden en de juf heeft er ook veel aan gehad! :thumbup:

Ylana gaat ook tot de zomervakantie halve dagen, niks raars aan hoor!

Heb je haar 's middags lekker bij je.

Ik vind het heerlijk zo!!

Meid, als er maar iets is waar je over twijfeld, dan moet je dat meteen aangeven hoor!

Ze moeten nog zo lang naar school…

Ze moeten er nu al geen hekel aan krijgen.

Anders een gesprekje aanvragen en dan eerst alle punten waar je mee zit opschrijven :wink:

Het is voor een kleuter een hele overgang van de PSZ naar de basisschool, ze moeten ineens veel meer.

Ze zijn van de grootste ineens de kleinste…

Als je mij nodig bent, weet je mij te vinden he? :wink: :-*

Sterkte…en een dikke knuf voor Eva. :hug:

Gossie wat lief allemaal :cry: Ik vind het zo moeilijk!

Ik ben net langs school gefietst en dat had ik dus niet moeten doen. Ze was helemaal in haar eentje aan het spelen en rende van hoek naar hoek op het plein, ze wist niet wat ze moest doen.

Jakkes, is het al 12 uur ? :cry:

Maar ik ga zeker even met de juf praten, ik wil het alleen nog even 2 dagen aankijken. Eva is vrijdag ook heel ziek geweest waardoor ze alleen de donderdag na haar verjaardag naar school is geweest. (Ze was afgelopen woensdag jarig) + 3 wendagen.

Nijn, wat lief van de juf dat je nog een ochtend mee mocht draaien. Dat hoef ik hier niet eens voor te stellen hoor! Dus ben ik maar even op het schoolplein gaan kijken. Wel verdekt hoor, ze moet me niet zien!

Ik hoop dat je snel een gesprek kan hebben met de juf…en dat je snel een b3eter gevoel kan hebben op school. sterkte

arme jullie… :hug: :-*

Een leerkracht die geen tijd heeft voor een goede morgen aan de kinderen die binnen komen is wel heel jammer. Maar geen tijd hebben voor de ouders die er naast staan lijkt me heel logisch. Want het tijd hebben voor die 20 tot 25 kleuters die binnen komen staat of valt bij het feit of niet de ouders zo onhandig zijn om op die tijd een gesprek aan te knopen met de leerkacht. Of (grr grr ) eindeloos de deur met hun derriere staan te barricaderen om naar zoon of dochter lief te kijken zodat andere kleuters die zelf naar binnen willen er neit eens langs kunnen.

Bij ons is de regel dat je een afspraak maakt als je de juf iets wil vragen. Voor korte vragen kan dan altijd eind van de ochtend en eind van de middag. Maar dus niet tijdens de inloop. Dan is de leerkracht er voor de kinderen (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen te bedenken).

Ook is het niet de bedoeling dat ouders mee in de klas komen. Maakt het voor de kinderen en de juf alleen maar onoverzichtelijk.

Je verhaal klinkt alsof het bij jullie in de klas nogal chaotisch verloopt tijdens de inloop. Lijkt me zeker voor de kinderen die net op school zitten niet leuk. Zou je inderdaad toch eens aan moeten kaarten (maar dan niet tijdens zo’n chaotische inloop maar als je ze op komt halen even een afspraakje maken)

Ik vind (ben zelf juf) dat je als juf moet weten hoe spannend de eerste dagen zijn voor ouders en kinderen. En dat het dus ook heel belangrijk is dat je ouders vertrouwen daarin geeft. Maar…dat weet ik nu na een heleboel jaren ervaring :oops: :oops: Natuurlijk is het niet goed dat ze een nieuw kind geen aandacht geeft, vind ik dus ook echt niet kunnen. Maar dat moet wel iemand tegen haar zeggen… Ik zou dus ook vragen of je na school een keer een gesprekje met haar mag hebben, dat is heel normaal hoor. En dan aangeven dat je het gevoel hebt dat ze je kind niet ziet en dat dat heel vervelend is. Mocht ze er dan nog niets meedoen zou ik naar de directeur gaan.

Enneh… dat nieuwe kleuters in het begin buiten alleen rondrennen is echt heel normaal of eigenlijk al een goed teken. Nieuwe kleuters staan in het algemeen de eerste dagen alleen nog bij de juf te observeren namelijk :wink:

Sterkte, als ouder weet ik nu ook dat het grote loslaten is begonnen :?

Ik heb dinsdag heel even met de juf gesproken en heb tot mijn spijt een heel algemeen antwoord gekregen wat ik al dacht :

" Ah joh, dat hebben alle nieuwe kinderen, het komt echt wel goed hoor! Ze doet heel goed mee, niks aan de hand…"

Pff nou, daar stond ik dan, in tranen tegenover de juf en ze gaf geen krimp, geen sjoege :frowning:

Gelukkig gaat het wel redelijk met het meiske op school nu.

Al zei ze vanmorgen weer dat ze liever bij mama bleef. Ik blijf dan vrolijk en zeg haar dat ze fijn gaat spelen en knutselen en dan gaat het wel.

Het zal al heel anders wroden als de zomervakantie voorbij is, dan gaan namelijk de grotere kinderen naar een andere groep. Ze zitten nu met 2 klassen samen en zitten er ook kinderen van ruim 5! Van die stoere drukke jongens. Na de zomer is het weeer een klein klasje. Ze treft het nu gewoon niet.

Ik kom je even een knuf geven :hug:

Meid, het valt niet mee he?

Vraag anders maar een gesprek aan dan kan je even rustig een kwartiertje met de juf praten, vraag anders of M. mee gaat :wink:

Ylana begint het nu pas een beetje leuk te vinden (na ruim een maand!)

Alleen het vroege opstaan bevalt haar totaal niet.

(op de psz hoefde ze maar 1 morgen optijd op te staan)

“Mama ik ben nog zooooooooo moe…”

Dan laat ik haar het liefste liggen :frowning:

Sterkte :hug: (morgenvroeg nog en dan VAKANTIE!!!)

Oh Eva is ook zo’n uitslaper! We moeten haar ook echt vroeg in bed stoppen en dat lukt ook wel.

En het gesprekje met juf laat ik nog maar even rusten. Ze is nu eenmaal niet de juf die ik voor ogen heb voor kleuters, dat is jammer maar dat is misschien mijn probleem ? Ik had haar liever bij de andere juf, die is zo lief voor de kinderen, heel persoonlijk en gezellig.

Maar goed, misschien is Eva 's juf wel eel anders als wij weg zijn. Dat kan ook.

:-*

tja, een juf heb je immers niet voor het uitkiezen :wink: En nu is het misschien even wennen en aanpassen, na de vakantie is je dochtertje weer een van de kinderen die alles al kent en zich thuis voelt… Even doorbijten dus…Zit ze dan alleen in een groep 1? Hier allemaal groepen 1/2, toen Noud begon zaten er ook kinderen die ruim 6 zijn! Het went echt best snel hoor. Sterkte!

We passen ons ook wel aan hoor, dat is het punt ook niet en we hebben ook geen keuze he. Daarbij kan iemand op het eerste gezicht misschien wel heel anders in elkaar steken is mijn ervaring. Maar de 1e indruk was gewoon niet al te best en de 1e indruk geeft een grote stempel.

Daar moet ik dan ook even overheen stappen.

Wat ik wel ontzettend leuk vond van de juf,is dat ons meiske Flip de Beer mee naar huis heeft gekregen voor de vakantie. De juf zei dat het toevallig zo uit kwam maar ik heb haar wel gezegd dat het Eva zal helpen in haar zelfvertrouwen in de klas en dat ik het dus super vond! En Eva ook :thumbup: Ze was ineens weer een beetje zichzelf, fijn!

Wat goed van Flip de Beer! Hopelijk helpt dat wat!

En hopelijk wordt je gevoel over de juf ook wat beter. Zoals het nu overkomt helpt het allemaal niet zeg… juist die nieuwe moeten extra aandacht zou je zeggen!

Knuf voor je dappere meisje!! (en vooruit… ook één voor jou dan…)

Dank Pino :-*

Ik moet zeggen dat het al een stuk beter gaat. Sinds wij elke ochtend eerst naar de juf zijn gestapt en uitdrukkelijk goedemorgen hebben gezegd, deed ze dat vanmorgen ineens andersom en begroette ze Eva en de beer uitbundig :thumbup:

En Flip heeft haar er vandaag echt doorheen gesleept, nu heeft ze een vriendje op school :inlove:

En nu anderhalve week vakantie. Even rust. Hopelijk wil ze na de vakantie wel weer heen en went ze niet weer teveel aan mijn aanwezigheid :wink: