Basisschool, wat onpersoonlijk :-S

jeetje karin wat een verhaal zeg… dat is niet niets een nieuw kindje zo aan t lot overlaten

hier heb ik van te voren samen met julian in een lege klas met de juf kennis gemaakt. Leuk, hij kon de boel even verkennen…

Daarna kon ik hem brengen op zijn eerste wendag. Zij zat er keurig klaar voor en ik was wat onhandig en ella die wegliep. Ze gingen gelijk op excursie (buiten wandelen) en de jassen moesten weer aan. Dus de juf (zo 'n heerlijke oudere echte kleutertut zoals ze zichzelf noemt)… zei, joh, geef mij Ella maar, dan kan je julian helpen met zijn jas…

En als we de klas inkomen zeggen we altijd netjes de juf gedag, dan praat ik nog eventjes met julian en hij gaat al bij het raam staan… Dan moet je wel bij het raam staan en zwaaien he, zegt ie dan…

nou, dan is het goed… en na afloop dan spreek ik de juf ook nog kort en vertelt ze nog even hoe het is gegaan…

Enige is dat ie de laatste tijd zoooveel in zijn broek plast… maar zal alle nieuwigheid wel zijn… school, nso, zwemles, verjaardag…

valt niet mee…

maar het scheelt ook dat we veel boekjes lezen over toepasselijke onderwerpen. Zo ook, hoera ik ga naar groep 1, en hoera ik ga naar zwemles…

leuke boekjes… misschien kun je dat proberen karin!

sterkte

Nou, dat doen echt niet alle kinderen hoor… dus dat heeft juf fout! :wink:

Thomas was direct vanaf dag 1 op zijn plek en is dat nu nog. Natuurlijk was alles in het begin nog nieuw, maar juffie had en heeft vooral voor de nieuwe kinderen veel aandacht, die zitten naast haar in de kring en houdt ze in het begin wat extra in de gaten en begeleid ze met het samen spelen. Nu scheelt het dat Thomas zijn klasje maar klein is (nu geloof ik 14 kinderen) en dat de morgen begint met het begroeten van de juf (juffie zit op haar stoel in de kring en kinderen en ouders komen naar juffie, om haar een hand te geven en goedemorgen te wensen en juffie zorgt dan altijd dat juf en de kinderen elkaar echt even zien) in de kring. Als het half 9 is gaat het belletje en nemen de ouders afscheid, dus het begin (en de hele dag) gaat volgens een vast patroon en dat werkt echt goed! Het is zo 's morgens ook niet druk, juf heeft overzicht en de kinderen duidelijkheid!

Maar ja, je kan moeilijk van de juf van E.va verwachten dat ze de Vrije School handleiding gaat gebruiken :wink: .

Maar ik wil maar zeggen dat het ook anders kan, ook als er 25 kinderen in de klas zaten ging het zo volgens dit patroon. En het is gewoon fijn dat een kind weet dat de juffie je gezien heeft en dat je ook vandaag weer welkom bent en bij de groep hoort!

Thomas zijn juffie is trouwens ook net klaar van de pabo en dit is haar 1e klasje, maar ze is echt zo goed en lief, er zit bij het ophalen altijd wel een kleuter bij haar op schoot!

En wat fijn dat Flip mag komen logeren, hopelijk helpt dat! :hug:

En hopelijk voelt E.va zich snel opgenomen in de klas.

ik ben dan ook juf… veel instroomgroepen gedraaid… en daar ligt mijn hart… de moeders die met tranen in de ogen hun uk achte rmoeten laten… voor die lange basisschool!

Zelf persoonlijk vind ik voor die jonge kleutertjes die net vier zijn, het heerlik dat ze eerst in een klein instroomgroepje zitten, waar voor alle kinderen alles nieuw is. Nu is de luxe zo tegenwoordig dat er weer giga klassen zijn van al weer tegen de 40 kleuters, je zal daar dan maar inkomen als 4 jarige. Ik heb zelf al moeite als ik binnenkomt en er zit een groep met vreemde mensen mij aant e staren…

@Marite wrote:

Thomas zijn juffie is trouwens ook net klaar van de pabo en dit is haar 1e klasje, maar ze is echt zo goed en lief, er zit bij het ophalen altijd wel een kleuter bij haar op schoot!

dit verschilt dus echt per leerkracht. Ik werkte met vier andere kleuterjuffen, waarbij de een ook een echt-op-schoot-zit-kleuterjuf was... terwijl de ander er niks van moest hebben... maar de kinderen even gelukkig waren!

Vreselijk lijkt me dat je kind in een “startgroepje” komt van 25 kinderen :shock:

Amber hoeft pas vanaf december naar school. Ze is nu wel het KDV gewend, maar dat zijn ook groepjes van max. 10 tot 15 kinderen.

Ik ga bij het “shoppen” naar een goede school toch maar even informeren hoe ze dat doen met nieuwe kinderen. En of daar een apart groepje voor is.

Bij mijn zoons (nu 15 en 18) was dat destijds wel goed geregeld trouwens.

Zoonlief voelde zich kennelijk meteen thuis… :oops:

(Ook een instroomgroepje van 11 kinderen)

Hij is vorige week maandag wezen wennen, vrijdag voor de 2e keer en toen moest ie al een keer op het stoeltje zitten :oops:

Vanmorgen moest ie weer, maar nu voor het echie en ja hoor, weer op het stoeltje moeten zitten :oops: Hij zet de boel daar op stelten :oops:

Heb vandaag de juf maar even aangesproken op het plein bij het ophalen en ik hoorde dat ie weer op het stoeltje moest. Dat ze hem toch wat meer structuur en duidelijkere grenzen aan moet geven omdat hij dat gewoon echt nodig heeft.

Ze gaat er even goed over nadenken zei ze, hoe ze het beste hiermee om kon gaan. Ze gaat in ieder geval vanaf morgen vaker bij hem kijken als ie wat zelfstandig moet doen.

Aniek zit op een school met 750 leerlingen verdeeld over 2 locaties in deze wijk. Er zijn 6 groepen 1/2 en 1 “druppel” klas waar kinderen die na januari 4 werden kunnen instromen. Deze instroomgroep telt inmiddels ook al 22 leerlingen.

Aniek werd in september 4 en is gewoon ingedeeld in een gemengde groep 1/2 en toen zijn op school kwam stroomde ze in met nog 5 andere kinderen tegelijk wat het aantal leerlingen in die klas voor dit schooljaar op 28 neerzette :roll:

Rijkelijk veel dus.

Ze heeft 2 juffen, 1 die op maandag en dinsdag lesgeeft en 1 die de andere dagen voor haar rekening neemt. Ook zijn er 2 stagiares die meehelpen. De eerste 3 maanden voelde Aniek zich behoorlijk verloren tussen al die kinderen, ze ging stil zitten en zei niets, het was haar te druk, te veel en eigelijk TE van alles.

Inmiddels gaat ze met veel plezier naar school. Maar dat heeft zeker 6 maanden geduurd.

Om haar geleidelijk te laten wennen heeft ze de eerste 5 maanden alleen de ochtenden gedaan.

Buiten de ouderavonden om hebben ze hier een inloopspreekuur, dan mag je issues bespreken met leerkrachten. Verder kun je altijd vragen aan juf of ze ergens die dag een gaatje heeft voor een kort gesprekje als je ergens acuut mee zit. Maar buiten dat gaat het er hier ook vrij onpersoonlijk aan toe. Met zoveel leerlingen is er gewoon geen tijd rond 8.30 om juf aan te spreken. Juf kan ook niet iedereen begroeten en toen ze de eerste dag kwam werd er ook verder niet te bijzonder over gedaan omdat ze al 4 wendagen had gehad. We mochten nog wel even blijven, maar 10 over half negen werden we ook vriendelijk gevraagd om naar huis te gaan.

Ja, ik had het er moeilijk mee, maar bij de eerste ouderavond werd me duidelijk dat ze het zo doen om de kinderen niet het idee te geven dat ze een uitzondering zijn op iets wat voor de rest van de klas heel normaal is.

Ze kunnen beter zo snel mogelijk mee in de routine en hun plekje leren veroveren dan dat ze met alles enorm begeleid worden en andere kinderen niet begrijpen waarom dat is. Immers er zijn wel meer 4 jarigen.

Nouja, weet niet of ik me geheel goed uitdruk, maar die strekking dus en ergens kon ik me dat wel voorstellen.

Het komt echt wel goed, maar geef het zeker 4 a 6 maanden. :hug: