basisgarderobe

Nog een maand of 3, dan is het weer voorjaar. Tijd om de garderobe van de kinderen weer aan te vullen.

Mijn dochter is erg gegroeid, en kan dus niets meer aan van vorig jaar.



Ik hou zelf erg van mooie en leuke kinderkleding, maar merk nu al twee seizoenen dat ik gewoon te veel heb gekocht, waardoor ze sommige dingen gewoon niet draagt. Dat wil ik dus niet meer!!!



Mijn vraag is nu: wat heeft een kind nou minimaal nodig?? Vroeger hadden ze aan twee stellen kleding genoeg, dat weet ik wel, maar ik was kleding iedere dag, dus dat red ik niet. Bovendien moet je in de zomer ook rekening houden met verschillende weertypes (18 graden of 30 graden maakt wel verschil in je kleding)



Hoe doen jullie dit nou? Hoe kopen jullie de kinderkleding voor een nieuw seizoen, en wat heb je minimaal nodig vinden jullie?





Ikzelf koop meestal als ik iets leuks zie. dit is dom, want zo heb je dus snel teveel. :oops:

In het voorjaar koop ik ook voor elk kind 2 paar schoenen. 1 schoolpaar en 1 net paar. In de zomer komen daar dan nog makkelijke vrijetijdsschoenen bij (gympen of crocs ofzo), en in de winter van die sneeuwlaarzen.



Kopen jullie alles in 1 keer, of elke maand iets?

Ik koop zelf elke maand wel iets, niet voor elk kind, maar dan voor 1 kind. kinderbijslag gaat hier op de grote hoop, misschien is een spaarrekening handiger? :think: Kortom: budgetteringstips nodig hier!!!



Waar je al niet mee bezig kunt zijn op tweede kerstdag, hahaha.

Oh hahaha, dan ben ik erg… :oops:

Hier lijstjes aan de binnenkant van de kledingkasten met hoeveel stuks ik van elk wil hebben en ik ruim op als er te veel is en vul aan als er te weinig is.



Ga ook altijd heel gericht kopen.

Die kleur broek heeft nog zo of zo een shirtje nodig en daar moet nog een heel stelletje bij wat ik dan compleet koop.



Aniek zit nu in maat 98/104 en wat winter en voorjaarskleding betreft heeft ze genoeg, zomerkleding niet, dus daar ben ik al weer een lijstje voor aan het maken.

Dat lijstje gaat dan ook in mijn handtas en als ik es wat zie kan ik zo zien of ze dat ook nog nodig heeft en dan kan ik het kopen.



Ik reken eigelijk heel simpel.



7 dagen +2 extra= 9 stellen kleding bestaand uit broeken en shirtjes

voor de leuk maximaal 4 stelletjes van rok/blouse of jurk met evenredig aantal maillots

2 lekker zittend joggingpakken of iets voor als ze ziek zijn.

14 stel ondergoed (ze is net zindelijk dus dat gaat nog wat harder momenteel) en 9 paar sokken ook.

Dan heb ik altijd nog wel 3 witte t shirts met lang of korte mouw voor de combinatiemogelijkheden en dat is het dan wel.

Voor de winter heeft ze 2 warme truien en 2 vestjes extra.

OOk hebben ze elk 2 jassen per seizoen en gemiddeld 3 paar schoenen.



Hier houd ik me redelijk goed aan moet ik zeggen. Heel soms dat ik toch een super mooi blousje ofzo bijkoop.

Maar over het algemeen is dit wat we in de kast hebben.



Voor Peter gewoon 9 stel kleding, 2 joggings/comfy setjes en 9 stel sokken. Voor hem hebben we nog een stuk of 14 rompers in de kast liggen en hij heeft voor de sjeik dan nog eens 1 colbert en 2 mooie wollen v hals truien.

Overhemden vallen gewoon binnen de setjes kleding.

Dit keer 4 overhemden en 5 longsleeves.



Ik vind het zat hoor. :thumbup:

Ik koop alleen als de Kb der is …

En als Kevin iets nodig heeft even tussendoor!!

Dus 1 Januari is Kevin weer aan de beurd, en koop ik gelijk alles wat ik nodig heb …



Dat zijn :


  • spijkerbroekjes / broekjes
  • shirtjes met lange mouwen / trui
  • ondergoed
  • sokjes
  • schoentjes -indien nodig-



    Voor de rest weinig geloof ik :think:

    En dan 1 April koop ik weer de zomerkleding, mocht het eerder warm worden, dan eerder!!

    En alles wat hij nu heeft, kan hij ook nog dragen, dus heeft genoeg voor het hele seizoen :slight_smile:

Zelfde wat Cell doet, doe ik ook :mrgreen:

Bij ieder broekje moet een shirtje zitten, of andersom …

Meestal ook nog bijpassend ondergoed, of sokken!

Schoenen stem ik zo goed al mogelijk af op het jasje, en kleding!

Kevin draagt vaak spijkerbroeken, dus best makkelijk!!



Kevin is ook net zindelijk, en heeft dus hoop ondergoed nodig, daarom gelijk aanvullen :slight_smile:

Ik heb totaal geen zicht op wat er nog in de kast van de kinderen ligt :smiley: Af en toe denk ik : "oeps, er is een tekort aan … (vul zelf maar in). En dat koop ik dan.



Ik heb ontzettend veel kennissen met meiden, en ik krijg dus echt zákken vol met kleding die er nog heel goed uitziet, dus Ayla’s kast ligt altijd al stampvol. En er valt genoeg te combineren, bij elke broek zijn wel tig shirtjes die erbij passen en andersom. Dus ik ga niet bewust op zoek naar shirtjes die bij broekjes kunnen of zoiets.



Dano’s kast minder. Ik schat dat hij zo’n vijf goeie broeken heeft, en een heleboel ‘weekendbroeken’ (broeken met gaten op de knieen waar oma een stukje spijkerstof op heeft gezet). Een paar truien, een paar shirts, genoeg ondergoed en sokken… ik vind het goed zo. Ik vind het niet nodig kapitalen aan kinderkleding uit te geven. Ze zien er verzorgd en modieus genoeg uit, daar let ik wel op.

ik heb geen basis :shifty: maar een vol=vol beleid :oops: :lol:

en dat heeft nogal wat speling omdat er nogal wat in de was ligt :oops: 8)

ik heb gewoon de hoop opgegeven dat het me ook lukt om het goed te structureren :roll:

helaas is mijn shopverslaving voor kleding voor mijzelf toen ik nog geen mama was, op kopen voor mijn ventjes…

Gevolg, veel te veel kleding… vooral Xander heeft veel en gebeurt het dus ook dat ik dingen geheel of maar 1/2 keer bij hem aantrek

@Guusje wrote:

ik heb geen basis :shifty: maar een vol=vol beleid :oops: :lol:

en dat heeft nogal wat speling omdat er nogal wat in de was ligt :oops: 8)




Haha, Guus, wat goede budgettering betreft aangaande kinderkleding moet ik ook niet bij jou zijn denk ik! :mrgreen:

Ik was ook veel dus hier meer dingen nodig.



Ze hebben ieder zo’n 10 broekjes, 15 truien/vesten/blouses (wordt sneller vies), 7 ondertruitjes met lange mouwen (die van de h&m). En heeeeeeeel veel rompers en hempjes.



1 januari komt de kbs en dan ga ik voornamelijk rompers en sokken kopen. Die kom ik altijd tekort, ik heb een sokkenkabouter die ze op eet.



Verder ga ik kijken of ik wat leuke dingen alvast voor de zomer kan kopen. Normaal kocht ik nooit echt een maat verder, maar dat heb ik vorige keer toevallig wel gedaan (half jaar van te voren) en dat was ontzettend fijn achteraf.



Micah heeft een baal met zomerkleding van Mateo en dat vul ik pas bij als ik de kleding zat ben (wil ook dat Micah nieuw krijgt namelijk). Daar heb ik nog niet naar gekeken, maar weet dus dat ik altijd wel wat aan kan doen omdat ik een stapel grote maten (92 voor Micah) al op vooraad heb.



Ik ga dus 1 januari lekker shoppen. Saaie rompers en sokken, maar ook met het oog op het voorjaar voor Mateo…



Overigens koop ik veel tussendoor. KBS gebruik ik vaak voor dingen waar ik geen geld voorover heb. Dus de dingen die ik nu ga kopen.

En eigenlijk moeten we nog een paar warme schoenen voor Micah kopen die nu ook heel goed loopt.

@Guusje wrote:

ik heb geen basis :shifty: maar een vol=vol beleid :oops: :lol:

en dat heeft nogal wat speling omdat er nogal wat in de was ligt :oops: 8)




zoiets heb ik ook… moet binnenkort de kleine maatjes er maar weer tussenuit plukken, zodat ik kan zien wat hij echt nog heeft om te dragen :stuck_out_tongue:



zie door de broeken en shirtjes de kast niet meer :oops:

Jim zijn neefje is precies een jaar ouder en heel veel van wat hij heeft gedragen hangt nu nog bij de H&M in de winkels. Ik krijg van mijn schoonzusje altijd de kleertjes als mijn neefje er uit is gegroeid (en dat is veel, ik kreeg 16 truitjes maatje 80!), wat ik leuk vind geef ik Jim aan op het kdv en thuis gewoon. Voor de feestjes of zo koop ik altijd zelf nog een paar leuke broekjes en truitjes erbij. Schoonzus wilde de kleertjes weer terug, maar is nu zwanger van een meisje, dus ik ga als ik daar weer eens ben de dozen eens doorspitten om te kijken wat nog leuk is en kan en de rest heb ik aangeboden om te verkopen via mp (of hier) en dan wat het opbrengt samen te delen.

Tenzij je in ernstige geldnood komt is er natuurlijk niks mis met teveel kleren :mrgreen: .

En hoe minder vaak je wast, hoe meer kleren je nodig hebt. Ik doe 2 x per week de was.



Als ik verstandig doe (dat doe ik weleens :lol: ) dan begin ik met de broeken. Ik koop een paar broeken in verschillende kleuren die passen bij het seizoen. Ik wil er minimaal vier die ook echt multifunctioneel zijn, d.w.z. ze moet ermee buiten kunnen spelen, ze moeten prettig zitten, niet te warm of te koud zijn en goed combineerbare kleuren hebben. Drie zou ook genoeg zijn, maar vier is handiger omdat je dan makkelijker kunt combineren. Zeker in de zomer als broeken makkelijker nat of vies worden. Voor deze winter heeft Lara een groene, een bruine en een rode broek en 2 spijkerbroeken.

Daar koop ik de truitjes dan bij. Voor de zomer wil ik wel 5 of 6 t-shirts, zodat ik minstens 1, maar als het nodig is ook 2 shirtjes per dag in de was kan gooien. Met 1 of 2 goed combineerbare vestjes ben je dan eigenlijk klaar, maar handiger is het natuurlijk ook een stuk of 3/4 truitjes met lang mouwen te hebben.

Dit vul ik dan weer - minder verstandig, maar wel leuk - aan met nutteloze items die ze niet zo vaak draagt zoals een tuinbroek of jurkjes of een shirtje dat ik erg leuk vind maar erg snel vies wordt ofzo.



Vaak doe ik echter onverstandig en dan koop ik zomaar in het wilde weg wat kleertjes die ik leuk vind, zonder plan in mijn hoofd. Met als gevolg dat ze deze winter wel 3 groene truitjes had. En dat vind ik dan weer niks, dus dan ga ik toch weer andere kleuren kopen en zo raakt die kast wel vol.



Ik vind de webshops ook wel handig, omdat je daar altijd de kleur (en vaak de opdruk) kunt kiezen die jou goed uitkomt. Lara is nu zelf ook best kieskeurig, dus dan is dat extra handig. Onlangs nog een oranje truitje met een vliegtuig gemaakt en een roze truitje met een bloem. Weet ik zeker dat ze het leuk vind, dat scheelt weer gedoe.



Leuke rompertjes daar begin ik niet meer aan. Je ziet ze toch niet. Hier dus 7 witte rompers zonder mouwen en geen gezeur.

Lena, dat van die drie groene truitjes is echt herkenbaar :lol: Maar ik wil dat dus niet meer, en ondanks dat ik het geld er wel voor heb, vind ik het toch zonde, want ik verkoop dan wel op MP, maar al met al kost 1 keer dragen dan toch veel geld.



Het valt me trouwens tot nu toe wel mee wat iedereen in de kast heeft. Niet eens zo heel veel anders dan wat ik heb eigenlijk.





Is er hier iemand die foto’s maakt van de setjes en dat op de binnenkant van de kastdeur hangt?? Ik las Cell al met haar briefjes, maar ik heb bijvoorbeeld 1 setje met 3 verschillende maillots ofzo…Of ik weet niet meer wat ik nou waarbij heb gekocht :shock: Zoooo zonde dan.

Stom he, ik denk dat ik nu opeens een schuldgevoel heb omdat we het gisteren over de financien hadden. We hebben echt bakken uitgegeven dit jaar, en we hebben het ook wel, maar voor mijn gevoel is het voor een groot deel aan overbodige troep opgegaan (lees: teveel kinderkleding).

@pluutje wrote:

Nog een maand of 3, dan is het weer voorjaar.


:smiley: Je maakt me helemaal gelukkig! :lol:

Pluutje, wat ik nooit deed, maar nu wel ben gaan doen is inderdaad setjes kopen…De kasten puilde helemaal uit, maar ik kon nooit iets goed combineren. Dat doe ik nu wel en ik merk dat ik dus minder in mijn kast heb zitten…



Elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom, want nog steeds kan ik niet altijd een goede combi vinden. Vandaar dat ik wel veel ondertruitjes heb gekocht in veel kleuren. Past altijd wel op iets…



Maar nee, ik heb nu minder als dat ik voorheen had en eigenlijk vind ik dat ook weer niet leuk, want ik grijp vaak mis als ik eens een week geen tijd heb gehad om te wassen (lees-strijken)…



Wat een luxeprobleem…

Dat is wel een heel handig idee ja, kleren in setjes kopen en van te voren bedenken wat maximaal gekocht mag worden. Dat doe ik dus (tot nu toe) niet, met als gevolg: Nina heeft twee kledingkasten en die van Niels is ook veeeel te vol :oops: . Vooral voor Nina koop ik echt veul te veul: lange broeken, korte broekjes, lange rokken, korte rokjes, jurkjes, shirtjes, truien, vestjes, vesten, blousjes, jasjes, maillots, panty’s :o.

Vorige zomer heeft n vriendin van mij die vond dat Nina asociaal veel kleren had alle kleren geteld. Het bleek dat Nina 33 zomerjurkjes had :oops: Dat moet dus echt anders, want de helft heeft mevrouwtje niet eens aan gehad. Ik ga dus ook maar eens zo’n lijstjes maken, dat vind ik wel een goed idee :thumbup: Ik moet alleen even nadenken wat nou logische en leuke aantallen van de verschillende ‘stukken’ zijn. Voor jongens vind ik dat makkelijker dan voor meisjes, maar ik ga hun kasten deze dagen eens opnieuw inspecteren en eens kijken hoe ik een ‘kledingbeleid’ kan gaan invoeren.

Het is voor mij al een hele opluchting dat er meer meisjes zijn met 33 zomerjurkjes :mrgreen:



ik ga ook proberen alleen setjes te kopen. Dit jaar deed ik dat ook al, behalve bij h en m. Ik merk nu dat de h en m dingen minder gedragen worden. :think:

Zal maar niet vertellen hoeveel ik voor Vienna heb :oops: :oops:

Ze heeft gewoon te veel ,maar de kleren die niet favoriet zijn verkoop ik gewoon.Koop ook veeel 2 de hands en nieuw.



goeie tip alvast van mij kleinere kasten gebruiken.Dan heb je snel vol =vol beleid van Guusje :lol: :lol: Gelukkig heb ik dan wel een excuus was ik een weekje niet. Dan is de kast nog half vol :oops: . :oops:



Voor mijn grote kinderen doe ik het zo :



De helft voor uitkopen een maatje of 2 en de andere helft als de nieuwe collectie uit is. Ze willen als ze ouder zijn met de tijd mee lopen. Mijn kinderen willen nu Vingino dus wordt er in de uitverkoop flink ingeslagen in verschillende maten. Ze hebben alle drie 5 broeken in de kast.

Schoenen koop in september 1 paar voor ieder en in december vervangen wie nodig heeft. Vienna heeft 1 paar bruine en 1 paar goud blauw. Stelletje rubberlaarsen om te speulen.

Zomer schoenen 1 paar sandalen en 1 paar dichte schoenen.



Gelukkig zijn de kinderen net als ik lopen liever de hele zomer op sandalen.



Zomer kleding Voor de grote koop ik precies op maaat. In april als de kbs er is. Drie setjes met losse shirtjes nog erbij. Als de grote uitverkoop begint dan koop ik flink meeer.De zomer moet vaak nog beginnen.



wij hebben wel een aparte rekening geopend waar het eten en kleding en hobby van betaald worden. Dan geef je nooit verkeerd uit.heb een vast budget voor kleding en eten enzzz.

Uhhhhmmmmm een beleid, die heb ik ook nog niet :oops:

Sophie had van de zomer zoveel, ze heeft de helft niet eens aangehad :oops: :shifty:



Ze heeft nu ook genoeg :shifty: maar heb nu wel allemaal setjes :thumbup: en ik moet zeggen dat ik dat echt fijn vindt.

Ik had nu ook dingen die ik had gehad, allemaal in een tas gedaan en steeds als ik ging shoppen nam ik dat mee en kocht ik dingen erbij :thumbup:

Anders heb je allemaal losse dingen en helemaal niets erbij :eh:



Nu heb ik weer dingen gehad, dus die gaan weer mee :angel:

Anders sta je in een winkel en denk je ik moet een groene shirt hebben, kom je thuis past het helemaal niet bij elkaar … :thumbdown:



Maar als ik Lena goed begrijp, heb je dus 4 broekjes per seizoen :shifty: en dan 5/6 shirtjes :shifty: en een paar 1/2 vestjes.

Is dit niet erg weinig :think: of ben ik gek :shifty: