Misschien wisten jullie dit al, ik niet en ik schrok er best van… :roll:
Mijn vriendin is laatst getrouwd en ze ging samen met haar man nog wat ballonnen opblazen.
Eentje knapte er vlak voor het gezicht van haar aanstaande. Hij had wat last van zijn oog, maar kwam de dag verder wel door.
Die avond was het oog knalrood geworden. En werd de pijn steeds heviger.
Ze zijn de volgende dag naar de weekendarts gegaan en wat blijkt…het hoornvlies is beschadigd :shock:
De oorzaak is als volgt: er zit een soort poeder op de ballonnen, zodat ze niet aan elkaar kleven (dit gebruikt men ook bij paraplu’s). Maar ditzelfde poeder zit ook in de ballon. En dat is in zijn oog gekomen toen de ballon knapte. Dit is een erg giftig goedje…
Mocht het vandaag niet beter gaan moet hij naar de oogarts om het giftige spul van het oog te laten verwijderen, wat een vreselijke rotklus is, zei de arts.
Ik had werkelijk geen idee dat ballonnen deze giftige rotzooi had. En ik heb ze ook meteen uit de woonkamer weggehaald, want ik had er nog veel liggen ivm Ml’s verjaardag… :think:
Het zal je toch gebeuren…
onze dochter krijgt zowiezo al geen balonnen van ons, ook niet als ze al opgeblazen zijn.
Ik heb een keer een kindje zo’n onding zien doorbijten en die stikte dus bijna in een stukje dat achter in zijn keel schoot.
Gatverdarrie wat een eng verhaal ik wist dit dus niet geen ballonen dus hier als speelgoed meer.
:shock: dat wist ik dus ook niet senna speelt gewoon met ballonnen en vind het prachtig dat die dingen knallen hhmm hier dus ook maar de ballonnen weg halen
Jeetje dat wist ik niet. Wel dat ze in een stukje kunnen stikken, maar giftig! Nee zeg voor Joy ook geen ballonnen meer :shock:
Oh wat erg…
Maar goed dat ik nu de ballonnenfabrikant niet op m’n dak krijg… :mrgreen:
Ik wil ook geen paniek scheppen he!
Maar goed, ik schrok er zelf ook heel erg van en vind t nogal wat.
Hier zie je op kinderfeestjes ook altijd ballonnenslingers en na afloop worden ze kapot gemaakt door de kinderen… :roll:
okay dat wist ik ook niet… geen ballonnen meer dus…
[ 8)
Wat vreemd! Hoe zit het dan met opblazen? Je blaast toch niet graag iets op met giftig poeder er in?! :think:
Dat wist ik. Ik had er al eerder van gehoort.
Ik wist het ook niet. En was best verbaast.
Ik weet er toevallig iets vanaf daar ik in de speelgoed werkzaam ben.
Er is in 2006 een nieuwe Europese Richtlijn van kracht geworden over ballonnen. Op de ballonnen staat als het goed is een waarschuwing: Waarschuwing! Om veiligheidsredenen niet in de mond nemen maar uitsluitend opblazen met een ballonpompje.
Dat stofje wat je bedoelt dat zijn Nitrosaminen en de nitroseerbare verbindingen. En die zijn giftig. Daarom mag de concentratie Nitrosaminen niet meer dan 1 mg per kg ballon zijn.
Producenten moeten er ook alles aan doen om veiligere ballonnen te leveren.
Het probleem is dat veel mensen de verpakking niet lezen en hier niet veel publiciteit over is geweest. Maar het is dus te allen tijde veiliger om ballonnen met een pompje op te blazen.
Dat meen je niet dat er op staat dat je ze niet met je mond mag opblazen :shock:
Nee ik heb dat nog nooit gelezen, wist ook niet dat er wat te lezen viel tav ballonnen :roll:
Maar ja dat voorkomt nog niet dat ze evt kunnen klappen en je iets in je oog krijgt ofzo.
Lasse krijgt ze weleens aangeboden in de supermarkt soms opgeblazen maar hij is pas anderhalf en wat moet hij ermee ben ook bang dat hij heel erg zou schrikken als ze klappen.
Nou ja heb nog een krap half jaar voor lasse twee wordt om me over dit vraagstuk te buigen :?
Jee Cathyanne, dit wist ik ook niet…ik zie iedereen ballonnen normaal opblazen, dus via de mond, inclusief mezelf…ik zal eens op de verpakkingen kijken hier, of er wat over geschreven staat…
Met z’on pompje is trouwens ontzettend onhandig, maar ja, als het opblazen giftig is…pff…dan moet je wel.
Bedankt voor je info!
Maar feit blijft dus wel dat het knappen van ballonnen niet geheel ongevaarlijk is… :think: ik hoef ze in ieder geval niet meer in huis te hebben, beter voorkomen dan genezen.
Hahaha Karin, wat bedoel je nou?
Jess, wat enorm toevallig zeg! Moest diegene naar de oogarts, of is het uiteindelijk vanzelf weggegaan?
Jeetje, ik blaas ze ook altijd met de mond op en laat mijn kinderen (waaronder die van 1) mee spelen.
Weet nog niet hoe ik ze moet vertellen dat ballonnen gevaarlijk zijn :think: !
@karin wrote:
:think: Gespleten persoonlijkheid ?

:mrgreen: goed opgelet, nu je het zegt valt haar bericht wel erg op!!!
Wat bedoelen jullie daar nou weer mee., :think:
Dat moeten jullie me nu toch echt even gaan uitleggen?Een gespleten persoonlijkheid? Sorry maar ik snap jullie nou even niet.
Wat ik zei dat is zo hoor. !!! Wat is daar raar of mis aan?
En hoezo valt mijn berict nou op. wat is daar nou raar aan!!!
IK volg het even niet helemaal.
@karin wrote:
Karin2 maakt geloof ik een geintje Karin

Zie je niet wat je geschreven hebt?
Dat wist ik…en daaronder meteen: ik wist het ook niet…is een beetje verwarrend

Vandaar dat ik vroeg wat je nu bedoelt…
@karin wrote:
Wat bedoelen jullie daar nou weer mee., :think:
Dat moeten jullie me nu toch echt even gaan uitleggen?Een gespleten persoonlijkheid? Sorry maar ik snap jullie nou even niet.
Wat ik zei dat is zo hoor. !!! Wat is daar raar of mis aan?
Het staat er gewoon grappig als je het heel bewust leest:
@karin wrote: