Babyzwemmen voor en nadelen.

Naar aanleiding van het topic van ruud met het filmpje over babyzwemmen.

Ik heb dit dus nog nooit gedaan met Kitana.

Heb er nogal wat schrik voor wat komen zal.

Daarom hoor ik graag wat de voor en nadelen zijn van babyzwemmen voor zo’n baby.

Babyzwemmen is gewoon super leuk :thumbup: . En niet te vergelijken met de filmpjes die je gezien hebt. Die filmpjes is een manier om een baby te leren zichzelf drijvende te houden in het water, babyzwemmen is het kind watervrij maken, plezier met de vader of moeder hebben en uiteindelijk leren zwemmen. Hierbij gaan ze ook onderwater etc, maar niet op een manier zoals in die film.

Ik ben met Anne op zwemmen vanaf ze 12 weken is. Het is erg leuk vooral omdat ze in een groep zit met kindjes van dezelfde leeftijd. We zingen liedjes, trappelen met de benen, springen in het water etc. Sommige kindjes huilen af en toe (vooral als ze nog jong zijn), sommige gieren het meteen uit van plezier. Anne heeft nu een aantal weken gehad dat ze het niet leuk vond, toen deden we het wat rustiger aan en nu vind ze het weer geweldig. Veel kindjes van onze groep zitten in een periode of hebben erin gezeten dat het even wat minder was. Dit komt volgens de instructrice vooral omdat de kindjes nu het instinct kwijtzijn om te trappelen en alles weer opnieuw moeten leren en dat kan frustrerend werken. Maar goed Anne hefet het weer onder de knie. Uiteindelijk gaan we door tot ze minstens 1 diploma heeft, daarna mag ze zelf beslissen of ze door wilt gaan met zwemmen of niet.

He bedankt voor je antwoord.

Ga er dan toch is voor kijken of ze hier in Belgie ook zoiets doen.

Het klinkt precies wel leuk en leerzaam.

Voordeel: Het is super voor je kindje

Nadeel: kan ik niet bedenken

Er is in de media geroepen dat het schadelijk zou kunnen zijn ivm inademen van de dampen en het binnenkrijgen van chloor water.

Kijk maar eens bij de volgende linken

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=babyzwemmen+schadelijk&meta=

babyzwemmen is harstikke leuk ik heb het in het begin gedaan met Yeline maar ik wil nu wel weer elke week met dr zwemmen helaas kan babyzwemmen niet meer omdat ik dinsdags werk maar vrij zwemmen is ook heel erg leuk.

@marg248 wrote:

Er is in de media geroepen dat het schadelijk zou kunnen zijn ivm inademen van de dampen en het binnenkrijgen van chloor water.

Precies, niet onbelangrijk om dit te vermelden !! :thumbup:
marg248 schreef:

Precies, niet onbelangrijk om dit te vermelden !!

Ik heb wel gehoord dat dit niet echt een representatief onderzoek is geweest hoor.

hoi, hier even het berichtje waar het om gaat:

Sneller astma door babyzwemmen

Gepubliceerd op donderdag 19 januari 2006

De chloordampen in het zwembad zijn schadelijk voor de longetjes van baby’s en peuters.

Steeds meer ouders wachten niet tot hun kind oud genoeg is om zwemlessen te nemen, maar nemen hun kroost al in de baby- of peuterfase mee naar het zwembad. Het doel hiervan is om het kind zo vroeg mogelijk te laten wennen aan water, zodat hij of zij er op latere leeftijd minder snel angst voor zal ontwikkelen. Verder zouden de vrije bewegingen die de jonge kinderen - die nog niet kunnen lopen - in het water maken een positief effect hebben op hun gezondheid.

Astma en bronchitis

Maar uit een onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven (KUL), blijkt dat er ook een groot nadeel kleeft aan het babyzwemmen. De chloordampen blijken namelijk schadelijk te zijn voor de groeiende longen, waardoor baby’s en peuters die naar een zwembad gaan, tweemaal zoveel kans hebben om astma te krijgen dan andere kinderen.

Professor Alfred Bernard onderzocht 341 kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar. De 41 kinderen die aan babyzwemmen hadden gedaan, hadden tweemaal zoveel last van astma dan de niet-babyzwemmers. Ze hadden ook vaker bronchitis. Daarnaast bleken sommige kinderen uit deze groep longschade te hebben opgelopen, die vergelijkbaar is met de gevolgen van meerdere jaren roken.

Volgens Bernard zijn de longen in volle ontwikkeling als het kind zes à zeven maanden oud is, de periode van de watergewenning voor baby’s. Daardoor lopen de longen eerder schade op door stoffen als chloordamp. “We kunnen dus niet langer volhouden dat babyzwemmen gezond is”, zegt de professor in de Gazet van Antwerpen.

Babyzwemmen

Tegenwoordig kunnen baby’s al vanaf de zesde week meedoen met babyzwemmen. Moeder en kind krijgen, veelal in groepsverband, les van een instructeur. Van echt zwemmen is dan natuurlijk nog geen sprake. De lessen zijn er voornamelijk op gericht om het kind te laten wennen aan het water.

Wel kan het kind op een zeker moment leren om zich voort te bewegen in het water. Dat gaat echter niet volgens het principe ‘intrekken-spreiden-sluiten’, maar op een manier die de baby of peuter zelf bedenkt. Ook simpele technieken als voorwerpen vastgrijpen die op het water drijven, kunnen in de baby- of peuterfase worden aangeleerd.

ik ben zelf wel aan het zwemmen geweest met Stijn, maar ondervind ook problemen in verband met zijn prikkelgevoeligheid. Hij vindt het heerlijk om rond te spartelen, maar kan niet goed tegen de geluiden en vooral niet tegen al die indrukken die hij meekrijgt. Daarom begint hij na een kwartier al te gillen en hierom zijn we uiteindelijk gestopt. We gaan nu elke week samen in bad om toch de spiertjes te oefenen en hem lekker te laten spartelen en dat dus zonder chloordampen en teveel aan prikkels.

succes met je keuze,

liefs, Niene

hier ook baby zwem verslaafde, zowel papa als Rivano vinden t geweldig

Hier een filmpje van hoe t ook kan… http://www.baby-beck.nl/filmpjes.htm

Bedankt voor de tips allemaal, maar ik denk dat ik toch nog wat ga wachten i.v.m het cloor enz…

De meesten onder ons kennen Scheldorado in Terneuzen wel denk ik.

Ik ga daar bijna elke zomer heen, tegen dan is Kitana bijna een jaar oud, maar is het wel slim om met haar naar zo’n zwembad te gaan?

@sensje wrote:

marg248 schreef:

Ik heb wel gehoord dat dit niet echt een representatief onderzoek is geweest hoor.

of dat zo is kan ik niet beoordelen maar ik neem het risico niet

als ze wel astma krijgt hierdoor…

En ik vind op internet meerdere artikelen hierover, niet alleen het

zogenaamde ‘onzinnige’ Belgische onderzoek zoals sommigen vinden.

Vanaf wanneer is het dan wel “veilig” om te gaan zwemmen met je kind?

Weet iemand dat? :think:

wij zijn begonnen met 3 maanden en Yeline nemen we vrij vaak mee naar het zwembad. We zwemmen ook regelmatig in de Huttenheugte van Cp en dat vind ze prachtig.

Zoals met babyzwemmen ook ze zitten dan 45 minuten in het water ik zie er geen kwaad in hoor als een kindje aanleg heeft voor astma krijgt hij/zij het wel met of zonder zwemmen. Yeline heeft ook astma maar ik zie dat niet ivm het zwemmen hoor dr papa heeft het ook gehad als baby daarvan heeft ze het gekregen.

Nog even over de waarschuwingen ivm chloor en astma…

Wij gaan naar een zwembad waar ze het water op een andere manier zuiveren. Er zit wel wat chloor in, maar dat is minimaal. Gelukkig ruikt het ook niet zo naar chloor als in andere zwembaden.

@Paschal75 wrote:

@sensje wrote:
marg248 schreef:

of dat zo is kan ik niet beoordelen maar ik neem het risico niet

als ze wel astma krijgt hierdoor…

En ik vind op internet meerdere artikelen hierover, niet alleen het

zogenaamde ‘onzinnige’ Belgische onderzoek zoals sommigen vinden.

Bij dat onderzoek in Belgie hebben de kinderen 9 jaar geleden gezwommen in een belgisch zwembad ( :mrgreen: )… Dus ik vind dat onderzoek helemaal niet representatief…

Wij gaan ook lekker zwemmen met Veron, elke week… HIj vind het heerlijk en ik ook…

gr patricia

Dat onderzoek slaat idd kant nog wal. Maar goed daar heb ik toen hier ook uitgebreid op gereageerd met berekeningen en al en iedfereen die het goed leest en iets van wiskunde begrijpt snapt dat het niet klopt.

Hier wordt lekker gezwommen…belangrijk is wel dat het water verwarmd is. En dat vind ik vaak zo slecht van mensen die een keer met hun kindje willen gaan zwemmen en dan het kind meenemen in een ‘koud’ bad en ondertussen geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Dan kan je beter gaan babyzwemmen en weten wat je met je kind wel en niet kan doen.

@babylover wrote:

Bij dat onderzoek in Belgie hebben de kinderen 9 jaar geleden gezwommen in een belgisch zwembad ( :mrgreen: )… Dus ik vind dat onderzoek helemaal niet representatief

gr patricia

:think: omdat het Belgisch is ? Hmmm :roll:

Een woordvoerder van het Astma Fonds stelt dat kinderen tot twee jaar een verhoogd risico lopen op een chronische ontsteking aan de longen, wat kan leiden tot astma. Volgens de woordvoerder zou een veel groter onderzoek moeten plaatsvinden om definitieve conclusies te verbinden aan de uitkomsten van het Belgische onderzoek.

Longarts Pieter Postmus van het VU medisch centrum in Amsterdam heeft het onderzoek nog niet bestudeerd, maar kan zich voorstellen dat longen die nog in volle ontwikkeling zijn blijvende schade kunnen oplopen door chloordampen. Dit zou volgens de longarts ook kunnen gelden voor iets oudere kinderen.

Volgens branchemanager Gert Wijnholds van het Nationaal Platform Zwembaden is er geen reden tot ongerustheid. ,In Nederland wordt steeds minder chloor gebruikt in zwembaden, dus ik geloof niet direct dat we in Nederland in paniek moeten raken.`` Toch wil Wijnholds op korte termijn een gesprek met het ministerie van Volksgezondheid om mogelijke risico`s
uit te sluiten.

Bron: Nederlands Dagblad

(Ik schreef dus dat ik het juist niet over dat Belgische onderzoek had)

wat maakt het uit als je lekker met je kind wil zwemmen doe je dat toch heerlijk vinden we het. Je kind kan ergens anders ook wel wat oplopen hoor vind ik dus om nu het zwembad te vermijden tot 2 jaar dacht het niet :hand: