Babyuitzet vraagjes

@Flier wrote:

Hier een lijstje van internet (babyuitzet.nu ofzo)

Wat zijn luierpakjes/truitjes? Gewoon rompertjes?

En waar gebruik je flanellen luiers voor? en navelbandjes?

Moet nog een hoop leren hoor :mrgreen: :oops:



Babyuitzet voor de verzorging :

aankleedkussen

2 aankleedkussen hoezen

12 hydrofiele luiers

6 flanellen luiers

1 pak wegwerpluiers

6 monddoekjes

3 navelbandjes

nagelschaartje

haarborstel

babyolie

babybodylotion

babyhaarlotion

babyzeep

babycrème

babywasgel, zeepvrij



Babyuitzet voor in het badje:



babybadje met standaard

badthermometer

luieremmer

2 badcapes

6 hydrofiele washandjes

babyuitzet voor in bedje



Uitzetlijst voor je baby in bed:



2 dekentjes

2 slaapzakken

slaappakje

kruik

2 kruikenzakken

2 (molton) bedzeiltjes

3 molton hoeslakentjes

3 bovenlakentjes

3 hoes - onderlakentjes

bedzeiltje

Babyuitzet voor de kleertjes van je baby:



Uitzetlijst voor babykleertjes:



2 luierpakjes: maat 50-56

4 luierpakjes: maat 62-68

6 luiertruitjes of t-shirts

drukknoopjes

4 sokbroekjes

2 overslaghemdjes

2 mutsjes

2 paar sokjes



babyuitzet voor de voeding van je baby



4 zuigflessen

4 flessenspenen

flessenreiniger




Mijn ervaringen na 3 kids en zwanger van een 4e :wink: :


  • hydrofiele luiers heb je nooit genoeg, ik heb er nu 16, maar denk dat ik er nog wat extra aanschaf, ik gebruik ze overal voor: over het aankleedkussenhoes, in het bedje opgevouwen onder het hoofdje, in de kinderwagen bak onder het hoofdje, om het kindje af te drogen, als onderlegger, om het badje/bademmer mee droog te maken enz. enz.

    Zeker als je kindje veel spuugt (hebben onze kinderen alle 3 gedaan) is het handig wat op vooraad te hebben.
  • monddoekjes zou ik ook zeker 10 aanschaffen, zeker als je kindje veel teruggeeft/spuugt heb je er veel meer nodig.
  • persoonlijk vind ik 2 pakjes maat 50/56 erg weinig. Ik zou zeker 4 pakjes aanschaffen en overslaghemdjes/luiertruitjes,sokbroekjes weglaten. Ik zou wel zeker 6 rompertjes aanschaffen, met zowel korte als lange mouw.
  • pakjes maat 62/68 zou ik niet kopen, je hebt ze in het begin sowieso niet nodig (tenzij je 10 ponder krijgt :wink: ) en vaak krijg je deze een heleboel.
  • slaapzakjes zijn pas echt nuttig als je baby de leeftijd heeft dat het zichzelf uit de dekens woelt. Tot die tijd heb je genoeg aan dekentjes, kans bestaat dat je je kind anders te warm inpakt.



    Nooit gebruikt:
  • navelbandjes
  • flannelen luiers
  • babyolie (ik vond dat vies in de haartjes)
  • babyzeep (aan zeepvrije wasgel heb je genoeg)
  • haarlotion (mijn kinderen hadden alle 3 veel haar, maar ik vond het vies en plakkerig)
  • luieremmer, gaat hoe dan ook stinken, gewoon luier (in plastic zak en) z.s.m buiten weg gooien, zeker met poepluiers.



    Wat betreft flessen, als je borstvoeding wilt geven zijn voedingsbh’s en zoogcopressen geen overbodige luxe.



    Hopelijk heb je er wat aan.

ow ja… wat betreft dekentjes, lakentjes, hoeslakens, badcapes, aankleedkussenhoezen enz… Ik zou van alles 3 aanschaffen, bij spugen/plassen/doorlekken enz. is het zeer handig wat extra achter de hand te hebben.

@Marda wrote:

@Cin. wrote:
Lees ook dat het wel verschild per regio of kraam :wink:



Onze kraam zei juist vorig jaar (maar dat was een niet al te beste in mijn ogen) dat wij abslouut geen zeiltjes - molton meer mochtend gebruiken want dit was bewezen dat het niet goed was. :think:

Waren doodnormale moltons dus wat er fout aan was weet ik ook niet…



Verder: als je twijfeld over dingen, ze zijn echt snel bij gekocht hoor :mrgreen:




Van welke organisatie heb jij kraamzorg gehad?

Ben benieuwd of dat tegen mij ook gezegd wordt!

Hier natuurlijk al 3x een kraamtijd gehad en elke keer waren er weer nieuwe regels betreft kruiken, ligging, flessen uitkoken enz. enz.

lekker duidelijk is dat altijd… :?


Van Bolleke :mrgreen:

Maar die vrouw was na 2,5 dag weg bij ons! Die daarna kwam, was heel anders weer. Echter was die er maar kort, want ik had mij uren allemaal flink ingekort na die eerste :thumbup:

ook ik vind dat je echt geen hydrofielluiers te veel kunt hebben, ik denk zelfs dat ik er ondertussen een stuk of 30 heb, een aantal dingen gebruik ik echt niet (zoals bijvoorbeeld navelbandjes (in België krijg je de raad om ze vooral te laten drogen aan de lucht), monddoekjes (spugen er volgnes mij altijd net naast), kruiken ( ik ga voor een kersenpitje), bedzeiltje (geen kruiken).



Ik vind dekentjes of een een wikkeldoek wel aangenaam (hoeft niet perse zo 1 met velcro te zijn). Omdat je ze zo wat warmer op je arm liggen, maakt de overgang arm - bed iets makkelijker



wij gebruikten wel een slaapzakje, gewoon voor het geborgen gevoel, maar 2 was meer dan voldoende…



waskussenhoezen, hebben wij een stuk of 5, mijn jongens waren goed in het plassen tijdens het verwisselen van luiers



Ik zou wel voor meer luierpakjes gaan, ik had de indruk dat die er bij ons erg snel doorgingen en ik sta echt niet constant te wassen, maar wel wat afwachten hoe groot je kindje is



kledij: ik had eigenlijk veel meer :oops: ik vond dat ook zo schattig, maar je moet niet overdrijven. Sokbroekjes vond ik niet handig, maar sokjes werden ook uitgestampt door Tuur , niet door Briek. Mutsjes: ook wel gebruikt, maar 2 zijn volgens mij wel voldoende echt snel vuil werden ze niet



vond het gewoon wat makkelijker om van alles wat meer te hebben, zodat ik niet altijd tassen moest uit en in laden als we op stap gingen (bijv extra setje kledij, wat rompertjes, hydrofielluiers in de tas die altijd klaar zitten)



Ik zelf vond een luiertas wel handig (of gewoon een handige grote tas). Gewoon omdat ze handig ingedeeld was en ik er makkelijk mijn spullen in kwijt kan



Ik gaf bv: borstcompressen vind ik wel noodzakelijk, ik koop nooit meer zo van die plakdingen (lillypads), werkte bij mij voor geen meter maar ik ken wel mensen die ze wel ok vonden. Ik heb best wel veel voedingsbh’s, omdat ze makkelijk vuil/nat worden (ik heb dan ook 2 keer eerder een teveel aan melk gehad). zowiezo zou ik niet voor te veel flesjes gaan in het begin (1 of 2 kleintjes van avent ofzo omdat je niet goed weet welk flesje je kindje wil nemen en als je dan een heel set koopt kan je er niets mee doen)



om te wassen gebruikten wij zeepvrije wasgel, lotion heb ik wel gebruikt maar vooral omdat ik dat zo heerlijk ruiken vind (mustella, galenco,…) Badcape heb ik en gebruik ik ook wel, maar echt nodig lijkt me niet



oh en kraamverband, grote maandverbanden zijn best ook wel handig om in huis te hebben. Mijn man is er bij Tuur niet in geslaagd om met een goed formaat thuis te komen, toen ik hem hier voor naar de winkel stuurde

Leuk om te lezen wat anderen zo vinden :wink: ik heb toch echt een andere beleving dan velen van jullie :think:


  • badcapes: ik heb er zeker 4 en voor de baby al weer 2 nieuwe gehaald( 1x wit en 1x roze- omdat het mag :shifty: ) Wij hebben in de badkamer zo’n groot aankleedkussen van Kitsch Kitchen(super ding btw) en daar passen geen gewone hoesjes op. Ik heb dus altijd een badcape erop liggen als ik de jongste verschoon, en ik gebruik ze ook om hem af te drogen, ja nog steeds :mrgreen:



    -hydrofielluiers: ja, ze zijn handig, je kunt ze idd overal voor gebruiken, maar 24? Of zelfs 30??? Wat moet je ermee? Wezen we eerlijk de eerste paar weken draai je toch bijna dagelijks een wasje, dus dan zijn die dingen toch zo weer schoon? En ze zijn binnen no time droog, helemaal in de zomer!



    -spuugdoekjes: ik gebruik ze nu nog veel vaker dan toen :shifty: Kk vind het ideale snoetenpoetsers, vieze-handen-doekjes etc. Als we soep eten krijgen beide jongens er eentje om als servetje TS gebruiken- werken veel beter dan papieren servetten!





    -kruik: het komt ongetwijfeld doordat ik 2(3 dalijk :wink: ) zomerkindjes heb, maar na de kraamweek heb ik de kruik eigenlijk nooit meer gebruikt. Ben daarom ook erg blij dag ik er maar 1 heb gekocht- al zijn niet alle kraamhulpen daar blij mee

He flier,



Ik ben het met de meeste meiden eens, van Hydrofiel luiers kun je er NOOIT genoeg van hebben, ook ik heb ze gebruikt in bed onder het hoofdje, in de maxi cosi in de wagen, op het aankleedkussen na het badderen, super handig vooral ook fijn materiaal.



Sokbroekjes echt verschrikkelijk of de voetjes zijn de klein of de broek te groot maar past nooit, en tess vond het fijn om op blote voeten lopen uiteindelijk natuurlijk maar trapte dus ook haar sokjes uit, dat is onveranderd gebleven ze is nu 5½ en loopt nog het liefst op blote voeten… Muts vond mevrouw ook niet fijn die was zo af en ik heb haar in een badcape neergelegd in de box of wagen en heb je ook een soort muts op het hoofd, maar dat ligt aan het kind en wat de meeste zeggen al dat soort dingen zijn zo bijgekocht.



Je gaat borstvoeding geven dus zou ik 2 flessen aanschaffen voor het uitkoken van spenen had ik het mezelf makkelijk gemaakt en z´on magnetron sterilisator gekocht maar pas toen ik overstapte op flesvoeding.



Overslagtruitjes heb ik nooit aangeschaft heb het met rompers gedaan en een gewoon truitje of shirtje, nu heb ik toevallig er een aantal gekregen dus ga het uit testen.



De moltonhoeslakentjes zitten nog in de verpakking van ruim 5 jaar terug nooit gebruikt, lakentjes heb ik er 3 van en hoeslakentjes ook, althans daar ben ik mee begonnen en tzt koop je dan wel eens wat bij, eerst had ik alles creme en wit, uiteindelijk overgegaan op meer kleur is maar net wat je leuk vindt. Bedzeiltjes heb ik er wel onder gehad had ik er ook 3 van maar dat is gewoon 1 setje.



Slaapzakken heeft ze niet in gelegen toen ze zo klein was was later, dus kun je er misschien 1 of 2 van kopen, dekens had ik er 2 van. Ik had/heb wel 2 kruiken met 4 zakken.

Badcapes vond ik voornamelijk handig bij CB omdat ze iedere keer helemaal bloot moeten altijd veel te koud daar op die bureaus…



Spuugdoekjes z´on enorm pak van de Ikea vond ik super weet overigens niet of ze het nog hebben maar 10 stuks toendertijd voor weinig… heb er wel 20 denk ik en wat het wassen aangaat, tja ik vond een tummy tub verschrikkelijk, dus ben blij dat ik een badje heb, mevrouw vond in bad liggen verschrikkelijk dus wij zijn vrij snel overgegaan op mee douchen. En waar je je kindje mee wilt wassen is puur persoonlijk, ik vind zwitsal heerlijk maar heb nooit die spullen voor in het haar etc gekocht vieze kleffe dingen en al helemaal geen olie. Maar tess had een vrij droog huidje dus heb haar een hele tijd gewassen met speciale badolie van Balneum, dus ik zou hiervan niet teveel in huis halen gewoon wat op te wassen en misschien een bodylotion maar veel meer ook niet…



Succes met alles aanschaffen.

Wat een mooi en fijn topic dit.



Binnenkort ga ik m’n moeder maar eens vragen of ze samen met mij de doos met spullen wil ga helpen uit zoeken (wat wat is enzo).



Er zitten hier hele goeie en fijne tips bij. :thumbup:

Super meiden, bedankt weer! Heb er veel aan :smiley:

Nog weer 2 vragen…



Heb je ook een dekentje + lakentje nodig in de reiswieg? Met name in de winter, of sowieso?



En is een Maxi Cosi stoelhoes handig/noodzakelijk?

Wel handig, maar niet noodzakelijk. Ik haalde de hele bekleding er gewoon af en toe af om te wassen, maar met een hoes is dat wel makkelijker.



In de wagen had ik altijd een deken en lakentje, alleen met echt warm weer enkel een lakentje of niets. Als het echt koud was droegen ze dan nog een skipak, meestal een jasje.

Oké, dankje! Heb je dan een deken/lakentje voor in de wieg? (zegmaar, je hebt in de winkel dekens/lakens voor ledikant en voor wiegjes)



En, baby’s liggen in het begin niet in de slaapzak? Vanaf wanneer dan wel, en waarom? :slight_smile:

Je bedoelt een reiswieg van de kinderwagen toch, of niet?

Daar past gewoon het wiegformaat in, ledikant is echt een stuk groter (ik gebruikte dan liever overtrekjes als lakentjes).



Slaapzak kan in het begin ook, ik heb er eentje van wol voor bij ons in bed, dat zal dan zonder deken warm genoeg zijn, met evt een mouwvestje erbij.

In het begin is het alleen niet echt nodig, dan blijven ze nog netjes onder de dekens, als ze groter zijn gaan ze de dekentjes van zich aftrappen en dan is het wel heel makkelijk.

@Lune wrote:

Slaapzak kan in het begin ook, ik heb er eentje van wol voor bij ons in bed, dat zal dan zonder deken warm genoeg zijn, met evt een mouwvestje erbij.

In het begin is het alleen niet echt nodig, dan blijven ze nog netjes onder de dekens, als ze groter zijn gaan ze de dekentjes van zich aftrappen en dan is het wel heel makkelijk.




dat gold bij 3 van de 4 bij ons wel.

Alleen onze 3e ging in de kraamweek al helemaal over de rel van een dekentje. Kraamhulp was ook echt verbaasd, dat had ze nog nooit meegemaakt.

Die lag dus in week 1 al in een slaapzak in de wieg en dat ging prima.



Het apart voor hem gekochte dekentje heeft dus vooral voor de show in de wieg gelegen… hij lag er in slaapzak boven op (het zag er in elk geval mooi uit zo’n altijd net gedekt wiegje :lol: ).

Wat bijzonder!

En handig ook wel haha, want de eerste weken vond ik dat wiegje mooi opmaken leuk… maar de lol was er snel vanaf en dan worden dekentjes en lakentjes een rommelig zooitje.

Steven schopte ook in de kraamweek al de dekentjes weg, net zolang trappelen tot de dekentjes weg waren dus voor hem ook al heel snel in een slaapzakje. Dennis ligt nog steeds netjes onder de dekentjes dus geen slaapzakje. kruiken zijn in de winter wel handig, al is het maar om het bedje wat voor te verwarmen. Hydrofiele luiers heb ik er ook veel van, heb man lief nog bij laten halen toen hij Steven ging inschrijven bij de gemeente. Spuugdoekjes heb ik bij Dennis nooit nodig ehad maar bij Steven wel, maar ook daar waar hydrofiel luiers vaak prima voor geschikt. hydrofiele washandjes heb ik bijna nooit gebruikt.

Sokjes is ook wel handig om daar meerdere paren van te hebben, al heeft Dennis nooit sokjes aan. Steven hield de sokjes goed aan met sock ons die vond ik echt ideaal, maar Dennis kreeg zelfs in de winter al binnen een paar uur zweetvoetjes, dus die doe ik geen sokken meer aan (tenzei we naar buiten gaan)

Lune, bedoelde idd de reiswieg! Jullie raden dus een dekentje aan voor in de reiswieg? Is dit warm genoeg in de winter?

Ik heb een fleece wikkeldeken gehaald (een gewone van de Kruidvat), maar nu vraag ik me af of ik ook een MAxi Cosi Voetenzak moet aanschaffen, onze baby komt in oktober.

Je kunt neem ik aan de baby ook in het wikkeldeken leggen in de reiswieg ipv onder een dekentje? Lijkt me zelf warmer. Kom er even niet uit :think:

Flier, Jayden is van september. Wij hadden voor in de maxicosi wel zo’n voetenzak. vond ht zelf echt ideaal, maar is net wat je zelf fijn vindt denk ik… als jij denkt van ik vind zo’n wikkeldeken leuk/fijn, kan je dat ook gewoon doen :slight_smile:



over die slaapzakjes; die hoef je in eerste instantie niet te gebruiken, omdat ze dan de dekentjes nog niet van zich af horen te schoppen. ik typ het zo, omdat er bovenstaand dus wel baby’s zijn die het doen ;D pas als ze echt beginnen te trappelen en niet meer onder de dekentjes blijven liggen, kan je met slaapzakjes beginnen :slight_smile:

Flier, fleece ademt niet en wordt afgeraden om als dekentje te gebruiken (warmtestuwing-grotere kans op wiegedood). Ik zou dat dus zeker niet in de wagen of in bed gebruiken (ook niet in de mc omdat ik zelf gewoon liever natuurlijke materialen heb voor de kleintjes). Als je bang bent dat alleen een dekentje in de wagen te koud is kan je dan een skipak aantrekken, een extra katoenen dekentje gebruiken of een wollen dekentje kopen. Ik denk dat alleen een katoenen dekentje en een jasje niet warm genoeg is als het echt winter is.

onze 3e is van november en toen hij 6 week oud was lag er een dik pak ijs (eind 2008) en was het dus best wel eh… koud :lol:

Hij lag toen we naar de ijsbaan waren in de kinderwagen met mutsje+jasje+sokjes over de mouwtjes ipv wantjes en 2 dekentjes over en dan nog gewoon het dekje wat bij de wagenbak zit.



Toen kwam hij gewoon lekker uit de bak, dus niks te warm en niks te koud.



Leverde wel hele mooie plaatjes op moet ik zeggen… hebben 1 foto van hem in de wagen onder een ‘oud hollands’ motiefje met op de achtergrond een schaatsende grote broer :thumbup:

ik heb geen voetenzak in de maxi cosi. Onze jongste lag in een wikkeldeken, dus dat was niet nodig; dan zijn de voetjes ook warm. Wikkeldeken gebruikte ik ook op het cb, blijft net wat beter zitten dan een badcape. Ook in de wagen lag ze in de wikkeldeken, met nog een dekentje eroverheen…