floris heeft zijn eerste echte verkoudheid te pakken.
het blijft maar stromen en stromen wat goed is eigelijk toch?als ik er niet op tijd bij ben met een zakdoekje dan smeert hij zijn hele gezicht onder met snot :sick:
nu heb ik wel eens tips gelezen over een door gesneden ui naast het bed,maar dat heeft toch alleen nut als je een verstopte neus hebt of zie ik dat verkeerd?
anyway hebben jullie tips voor me?wat kan ik er aan doen om het sneller over te laten gaan? hij is nu een zielig hoopje met rode oogjes van de verkoudheid
Een verkoudheid gaat alleen maar over als je lichaam het virus eruit heeft gewerkt. Als je lichaam sterk genoeg is om tegen het virus te vechten. Dat geldt natuurlijk ook voor je baby. Alleen… je baby mag een heleboel ‘huis tuin en keukenmiddeltjes’ nog niet hebben. Hier lees je wat je wel, en wat je juist niet moet doen.
Do’s :
•Doe je baby katoenen kleding aan. Als je baby koorts heeft, voorkomt dit dat hij het te warm krijgt en tegelijkertijd voelt deze kleding fijner aan.
•Ga zo min mogelijk naar buiten tot de verkoudheid over is en vooral tot de hoest weg is.
•Ventileer de ruimtes in huis goed wanneer je baby er niet is.
•Vermijd tocht (pas op een openstaande deur en zet het wippertje niet op koude plaatsen neer!)
•Als je kindje al gewend is aan gecombineerd warm voedsel (vanaf een maand of 10), doet een bouillon wonderen. De warme vloeistof zorgt ervoor dat de luchtwegen open gaan en vertraagt de vermeerderingscyclus van het virus.
•Geef je baby veel te drinken! Drinken is bij iedere ziekte die je lichaam zelf moet overwinnen een tovermiddel!
•Vermijd suikers. Denk daarbij niet aan snoep, maar ook aan geraffineerde producten zoals wit brood, witte pasta en witte rijst. Deze suikers verminderen het immuunsysteem, die voor de weerstand zorgt. Kies liever voor meergranen of volkoren producten.
•Was de handjes en het gezichtje regelmatig. Niet alleen voelt je baby zich dan weer frisser, het voorkomt herbesmettingen. Je kunt dit doen met een schone doek en wat lauw water, of met speciale smoelenpoetsers.
•Zorg dat er voldoende vocht in de lucht zit door bijvoorbeeld bakjes met water aan de verwarming op te hangen. Er bestaan ook luchtbevochtigers speciaal voor kinderen. Je kunt hier bijvoorbeeld wat eucalyptus indoen.
•Laat het kamertje waar je baby slaapt niet warmer worden dan 15 graden.
•Een neus reinigingspompje kan de volle neus wat leger maken. Deze koop je bij de drogist, apotheek of in de babyspeciaalzaak.
•Wrijf Luuf (de Vicks variant voor baby’s) op de borst en op de rug. Dit verlicht. Let goed op de leeftijdsindicatie! Te sterke eucalyptus geur is niet goed voor je baby!
Don’ts:
•Honing is goed tegen bacteriën. Maar onderzoekers twijfelen nog steeds of honing wel goed is voor een baby. Sommigen zeggen dat het geen kwaad kan wanneer de baby boven het jaar is. Anderen zeggen dat een kind dan nog te jong is voor honing. Bij twijfel niet inhalen, dus geen honing.
•Denk niet dat je jonge baby je niet begrijpt. Praat altijd tegen je baby en vertel hem dat het goed komt. Vertel hem dat je weet dat hij het rot heeft en dat je hem begrijpt. Vertel hem en laat hem merken dat jij er voor hem bent. Juist nu hij het zo moeilijk heeft wil hij merken dat hij altijd bij jou terecht kan. Hierdoor groeit jullie band.
•Toch gaan werken omdat je die ene afspraak niet kunt missen… Werken schept natuurlijk verplichtingen, maar je zieke baby voelt zich toch echt beter bij jou dan op het kinderdagverblijf!
Bron: Oei ik groei
Een ui kan volgens mij nooit kwaad.
Stomen in de badkamer met alle ramen en deuren dicht en de douche op zijn warmst.
Misschien dat je met neusspray ineens een hele berg snot eruit krijgt waardoor hij even wat minder heeft :think:
Smerig goedje dat snot :silenced: :shifty: . Succes ermee :thumbup:
Volgens mij kan naar buiten gaan helemaal geen kwaad, zeker niet met dit weer. Let inderdaad op tocht, maar dat doe je neem ik aan ook als hij niet verkouden is.
Ui kan nooit kwaad, baadt het niet dan schaadt het ook niet
Luuf is super!
Bedje iets schuin zetten met het hoofdeinde iets omhoog
Stomen in de douche. Onze ha adviseert elke 6 uur mininaal 10 minuten. Dus in de ruimte gaan zitten, douche heet aan en zweten maar…
Neusspray zoutoplossing. (Gewoon bij de drogist te koop) Er bestaat ook xylometazoline neusspray in babydosering. Die kan je alleen bij de apotheek krijgen. Maar dat zou ik persoonlijk alleen doen als hij pot en potdicht zit en het niet loopt en hij moeilijk kan ademen en drinken daardoor.
En lekker vertroetelen… :inlove:
Beterschap. :hug:
Het is inmiddels achterhaald dat je met een zieke baby, kind of zelfs jezelf niet naar buiten mag gaan.
Je moet je kindje dan niet te warm aankleden. Het enige wat er kan gebeuren is dat je kindje ziek kan worden. Maar dat komt omdat de weerstand van je kindje lager is doordat het al ziek is. Maar ja, een verkoudheid is een virus en/of bacterie en die zitten ook in huis
En wat Sis al zei: uitje onder zijn bedje, bedje schuin zetten, stomen in de douche.
Wat beter helpt dat een neusspray is een spuitje en zoutwater. Deze tip kreeg ik vanuit het ziekenhuis mee. Een neusspray (of het nu voor baby’s is of voor volwassenen) mag je nooit meer geven dan de hoeveelheid die op het flesje staat. Zoutwater mag je bij wijze van elk half uur geven, mocht het nodig zijn.
En let heeeeel goed op met Xylometazoline. Dit heeft als werking dat neusslijmvliezen slinken en hierdoor kan je dus beter ademen door je neus. Maar omdat je dus ineens weer beter door je neus kunt ademen raken je neusslijmvliezen overprikkelt. Dit heeft tot gevolg dat je neusslijmvliezen meer slijm aanmaken en dus sneller weer een verstopte neus hebt waardoor je weer moet gaan sprayen. En zo kan je dus verslaafd raken aan een neusspray.
Beter gewoon een mok kokend water maken, 2 eetlepels gewone keukenzout er in, mengen, af laten koelen en dan met een spuitje in het neusje spuiten. Niet meer dan 1 ml per neusgat per keer. In het rechterneusgat, het spuitje naar de linkeroor richten en bij het linkerneusgat het spuitje naar de rechteroor richten.
Het zoutwater heeft ook werking op het slijm in de keel wordt verdund en opgelost.
ik gebruik altijd al zoutwater dus dat kent hij al…maar nu heeft meneer er ook koorts bij gekregen wat tot nu toe staat op 38,4 ik heb hem in zijn romper in de zomerslaapzak gelegt ,na een parramolletje gegeven te hebben.
maar het probleem nu is dat hij niet wil drinken zowel koud als warm.ook laat hij enorme winden en boeren…zou hij dan ook buikpijn hebben?en hoe ga ik vocht in het arme jochie krijgen?
Nu is hij dus echt ziek. Arme kerel. En arme mama :hug:
Blijven aanbieden! Hopelijk drinkt hij dan toch een beetje. En lekker laten slapen. Das de beste remedie als hij ziek is.
Als je het niet vertrouwd even de ha bellen.
Sterkte!
Nu al beginnen met hem ORS te geven. Alles wat er dan binnen komt heeft tenminste ook nog wat voedzaams en voorkomt uitdroging.
@Sis wrote:
Nu al beginnen met hem ORS te geven. Alles wat er dan binnen komt heeft tenminste ook nog wat voedzaams en voorkomt uitdroging.
:thumbup:
en zo min mogelijk zetpillen! als hij goed te spreken heeft, maar wel koorts, wel hangerig, geen zetpil geven, alleeng even als hij echt veel huilt of pijn heeft!
Hier gaf ik altijd zetpil boven de 38, tot ik een keer bij een hap kwam, die aangaf dat ze er sneller vanaf zijn wanneer je ze snel laat uitzieken. Een virus kan namelijk erg slecht tegen die hoge temp en dan zijn ze sneller beter! ze was later dus ook, echt een dag eerder fit, invergelijk met anders, en die vergelijking kon ik toen goed maken, ze was toen die periode, lees herfst, winter, voorjaar, vijf dagen ziek, twee beter en dan begon het heel feest weer opnieuw.
oke goeie tips lees ik hier…ik ga er zeker mee aan de slag dank jullie wel meiden…ORS heb ik ook wel in huis…(heb een hele apotheek) goed voorbereid dus
hij speeld wel lekker nu ,maar het snot blijft maar stromen.hij heeft ook lekker lang geslapen vanmiddag dus dat zal ook wel geholpen hebben.
En Merel,
HOe gaat het nu met Floris?
Ben ik nou een van de weinig die eigenlijk helemaal niks doe aan een verkoudheid.
Ik persoonlijk heb het niet zo op pillen, zoutjes enz…
het beste vind ik gewoon uitzieken.
tenzei de koorts te hoog word of er pijn bij te pas komt dan vind ik het weer wat anders.
Joey is namelijk ook snot verkouden, vanacht paar keer wakker geweest van het hoesten en snottebellen, heb hem een beetje water gegeven, neusje afgeveegd en meneer sliep gelukkig weer verder.
Zeg niet dat jij Diaan of andere mama’s het verkeerd doen hoor maar vroeg me eigen af of ik nou een van de weinige ben die er anders over denk???
Ik ben zo opgevoed eigenlijk ook hoor, kreeg bijna nooit een PCM of een drankje of wat dan ook.
Gewoon uitzieken, tenzei ik echt keel pijn had dan kreeg ik wel een hoest drankje hoor maar over het algemeen bijna nooit iets gehad aan medicijnen, zalfjes of iest.
Ik doe bij een verkoudheid:
neusspray (zoutoplossing) en ui naast het bed. Alleen zetpil oid als hij echt koorts heeft. Maar dan is er vaak meer aan de hand dan alleen maar een verkoudheid.
Mariska, tis ook helemaal niet slecht zoals jij het doet hoor!
Alleen ik heb zoiets van, waarom je kindje het moeilijk laten hebben terwijl je het iets kan verlichten voor hem.
Daarbij komt dat Lev richting de astmatische kant gaat en ik hem niet nog benauwder wil laten hebben dan normaal al het geval is.
Qua pcm ben ik ook wat terughoudender, maar als hij hangerig is, of ik denk dat hij zich niet lekker voelt en het met een pcm beter gaat, waarom zou ik het dan niet geven?
En je kindje laten uitzieken is prima, maar zoutwater geven helpt alleen voor het snot sneller en makkelijker kwijt te raken. Ui heeft hetzelfde effect. Zoutwater en ui versnellen over het algemeen de verkoudheid kwijt te raken en tijdens de verkoudheid het makkelijker voor je kindje te maken
:-*
het ging allemaal wat beter maar vanaf vandaag begint het weer helemaal van voor af aan helaas.de koorts is weer terug en de snottebellen vliegen je om de oren als hij niest :? het helpt natuurlijk ook niet dat hij mij en mijn man heeft aangestoken en we blijven elkaar maar aansteken lijkt het wel… de zoutoplossing gebruik ik meerdere malen per dag want als ik dat niet dan zit zijn hele neus vol met korsten en word hij benauwd ook helpt het hem met de oortjes zodat die ook losblijven…
al met al een fije ziekenboeg hier. :thumbdown:
Arme jullie :hug:
Diaan,
Wat naar zeg dat het zo’n ziekenboeg is bij jullie.
Dit is (voor iedereen) heel belangrijk;
Handen wassen, voor en na het eten
handen wassen, na toiletgang
handen wassen bij het maken/koken/voorbereiden van eten, fruithap, flessen
Snotneus geveegd? Handen wassen…!
Etc. etc. etc.
Het lijkt soms wat overdreven, maar het is echt nodig.
Liefst met Anti-bacteriële zeep
doen we altijd al anita,maar het schijnt niets te helpen tot nu toe.
een flinke verkoudheid kan natuurlijk ook een tijdje aanhouden
hoe is het nu??? zijn jullie al een beetje opgeknapt???