Marijn was weer erg onrustig vanavond. Ze deed het vanacht ronduit slecht. En nadat ik haar vanochtend had aangekleed, tot een uur of half 8 ging het super. Had haar lekker in bad gestopt en daarna in bed gelegd. Ze werd na drie kwartier wakker. Toen een flesje gegeven en ze viel bijna in slaap. Weer in bed gelegd en toen begon het krijsen. Ze heeft een uur bij A gelegen, maar bleef maar zoeken en onrustig zijn. Toen heb ik haar uiteindelijk in de kinderwagenbak in de box gelegd. Op haar buik en ze sliep in twee minuten. Heb haar maar laten liggen, want ik ben er nu bij, maar ik durf dat écht niet 's nachts…
Zou ze nou een buikslapertje zijn? Ik durf dat gewoon niet… Maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen met baby-buikslapertjes?? Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Geen ervaring met een buikslaper. Maar is een aerosleep matras niks voor haar? Dan kan ze iig niet stikken!
Riley is een buikslaper, eerst op zijn zij, daarna naar buik.
Eerst overdag overigens… hebben we heb op een gegeven moment overdag op zijn buik laten slapen, en daarna 's nachts, wel paar keer wezen checken, maar nu niet meer.
@missmelody wrote:
Geen ervaring met een buikslaper. Maar is een aerosleep matras niks voor haar? Dan kan ze iig niet stikken!
Ik val in herhaling, maar dat vind ik niet erg… Het gevaar van buikslapen zit 'm in het feit dat een kindje door de druk op de borstkas oppervlakkiger gaat ademhalen, met als mogelijk gevolg dat de ademhaling stokt. Daarnaast zal een kindje ook best ‘gewoon’ kunnen stikken, maar dat is niet de reden dat buikslapen als gevaarlijk wordt gezien.
Dat gezegd hebbende: mijn zoon was (is!) een buikslapertje, vanaf het begin. Ik vond toevallig laatst nog mijn topic daarover, van heel lang geleden. Ik had exact hetzelfde: niets was goed, hij wilde niets, wat ik ook probeerde, maar zodra ik hem op zn buik legde sliep hij, meteen.
Er is nooit een direct verband gelegd tussen wiegedood en buikslapen. Kindjes niet meer op de buik laten slapen werd ingevoerd tegelijk met ‘niet meer roken in de buurt van een baby’ en ‘geen zeiltjes in bed’ en meer van de adviezen die we vandaag de dag hanteren. Alles bij elkaar heeft dat het wiegedoodcijfer drastisch omlaag geschroefd, maar het is geen vaststaand feit dat je baby sterft als je hem/haar op de buik legt. En dat zeg ik, omdat dat voor mij de reden was om het wél te doen. Het is een afweging die je maakt en ik vond de rust die mijn beebje (en ik…) kreeg het moment dat hij kon slapen op zijn buik zo enorm waardevol dat ik het bijbehorende risico voor lief nam. Wel na weken van een heleboel andere dingen proberen, overigens.
Ik vermoed dat ze de geborgenheid heel prettig vinden van buikslapen, Joas accepteerde het soms ook wel als ik hem op zn zij legde en dan een opgerold dekentje in zn rug en een knuffel tussen zn armpjes. Als hij dan sliep haalde ik dat allemaal weg, want ook dat was eng natuurlijk… maar is misschien een idee. Kom je ermee weg door haar op de buik te laten inslapen en haar dan om te draaien?
Wij deden het in het begin overdag als we in de buurt waren en nu is ze groter en zo sterk dat ik het ook wel durf als ze we niet in de buurt zijn.
's Nachts doen we nog steeds niet, maar ze valt nu 's avonds wel goed op haar rug in slaap.
Ik heb haar ook weleens op haar buik in slaap laten vallen en als ze wat dieper slaapt omgedraaid naar haar rug. Misschien is dat een idee :think:
Vannacht ging het weer redelijk goed, en sliep ze wel op haar rug. Ik durf het gewoon og niet zo goed. Ze is nog maar 5 weken en welliswaar best sterk in haar nek, maar toch…
als ze wel op haar rug slaapt zou ik het ook niet zo snel doen.
Maar Charity sliep gewoon niet die werd om het uur wakker en begn te krijsen.
We hadden haar geprobeerd in te bakeren maar dat werkte niet ze werd alleen maar kwader en trok zich los.
Ze was 3 weken toen mijn moeder haar op haar buik in de box lei.
Ze trok haar beentjes onder zich op haar billetjes omhoog en sliep 5 uur achter elkaar en toen heb ik haar wakker gemaakt.
Toen heb ik besloten om haar op haar buik te laten slapen.
Haar bedje naast mijn bed gezet. Ze sliep meteen de eerste nacht door.
Ik hoorde elk geluidje en iedere beweging omdat je erop gaat slapen en hield haar goed in de gaten.Sliep zelf nauwelijks omdat ik alles hoorde.
Na 3 weken was ik overtuigd dat het goed ging en is ze naar haar eigen kamertje gegaan.
Ze is nu 4 en slaapt nog steeds in op haar buik.
Wist ik niet van het oppervlakkig ademhalen.
Dacht dat het hem vooral zat in het hoofd niet goed op kunnen tillen.
Wij hebben voor Lucas een kussentje gehad waarbij je ze in zijligging dwingt (was voor hem ivm afplatting van het hoofd), ik ben de naam kwijt maar meen dat ik het ook ergens op een foto heb gezien die je van Marijn plaatste.
Je hebt er als het goed is dus al eentje (of het was een lege doos… 8) ).
Van die driehoekjes.
Dan ligt er ook een kussen tegen de buik, misschien dat dat ook die geborgenheid kan geven.
Durf alleen niet meer te zeggen wat de ‘vanaf’ leeftijd was.
Wij zijn hem gaan gebruiken vanaf ongeveer 3 maanden maar waren toen al een beetje te laat want ze mogen er tot 5 maanden in.
CB vond het maar niks, de fysio vond het prima.
het is de geborgenheid ,maar bij Charity was het ook haar handjes.
ze maakte zichzelf steeds wakker.
en als ze op de buik liggen dan kan dat niet.
Dat kussen heb ik inderdaad, de babysleep. Maar dat is de truc niet helaas…
Misschien een domme opmerking, maar zou het niet eenmalig kunnen zijn geweest…? Jinthe heeft het namelijk ook één keer gehad, maar daarna sliep ze gewoon weer best op haar rug… Anders inderdaad proberen terug te draaien als ze slaapt.
Ik zou het trouwens ook niet durven en was toen ook even bang dat ze echt een buikslaper zou zijn…
Ik en mijn zusje waren beide buikslapertjes.
Mijn oudste niet en nu mijn jongste wel weer.
Maar alleen af en toe…
Ik kijk wel een paar keer, maar ze is echt sterk genoeg!!
Dus ik doe wat goed voelt, en wat de kleine prettig vind…
Succes!!!
jasper kon ook echt alleen maar op de buik… tja, het was niet anders…
ik vond het wel even griezelig, maar de rust voor het gezin was me heel wat waard op en gegeven moment
Mijn zoon sliep op zijn buik ook het beste. Ik durfde dat alleen niet. Mede door de verhalen en waarschuwingen van hier en een verhaal in Flair van oktober vorig jaar geloof ik.
Toen mijn zoon eenmaal kon draaien was er geen houden meer aan. Hij ging uit zichzelf op zijn buik. Ieder half uur kon ik hem omdraaien. Weken heb ik slecht geslapen en ging ik steeds kijken. We hebben toen een aerosleep aangeschaft en dat gaf mij wel rust.
In het begin sliep hij alleen op zijn buik als ik in de buurt was en alleen overdag. Ook dat zijslaapkussen wilde hij niet. En idd ook bij hem ging het 's nachts beter als hij overdag op zijn buik had geslapen.
Nu is hij bijna een jaar en slaapt bijna altijd op zijn buik en half op zijn zij.
Stein sliep al snel op zijn buik. Op zijn rug bleef hij maar met zijn armpjes maaien en trappen met zijn beentjes.
Inbakeren liet hij niet toe, ging dan helemaal over de rooie.
Op zijn buik sliep hij wel omdat hij dan niet kon maaien enzo.
Eerst deed ik dat alleen met de overdagslaapjes maar toen hij zelf van buik naar rug kon draaien (met 8 weken) heb ik hem ook in de nacht op zijn buik laten liggen. Tja zo sliep hij wel goed.
En ik heb er altijd op gelet dat hij zijn hoofdje kon keren en geen dikke knuffels bij zijn hoofd lagen
myrna sliep ook alleen maar op de buik, heel eng …ik weet niet meer vanaf welke leeftijd
wij konden op een gegeven moment niet meer waren zooooo ontzettend moe, dat we dachten nu moeten we echt een nacht wat meer uren kunnen slapen anders komt het niet goed
die wa ook zo onrustig vooral savonds en snachts als het dan stiller in huis werd …
mijn oudste sliep vanaf 2 weken oud op zijn buik… hij gilde alles bij elkaar…
de jongste is ook een buikslaper, maar met inbakeren slaapt hij ook op zijn rug (en nu dus ook in de slaapzak, sinds een week).
Overdag leg ik hem wel eens in de box op zijn buik (meer om te oefenen op zijn buik) en binnen 2 minuten is hij vertrokken.
Hie rook een buikslaper vanaf de derde week… in het begin best eng maar wel gedaan aangezien hij duidelijk liet merken dat fijn te vinden. En ja wat doe je zelf jij slaapt ook hoe jij het lekker vind. Maar dat neemt niet weg dat je een bepaalde keuze maakt en dat moet je alleen doen als je er beide dus jij en je man achter staan! Mocht er iets gebeuren dan stond er beide achter. Al ben ik van mening dat bij de sterke beebjes echt niets gebeurd…
Succes
@missmelody wrote:
Ik heb deze ook voor beide dames. (ook handig mochten er “ongelukjes” gebeuren… kan op 60 graden gewassen worden)
Kleine baas vanaf dag 1 een buikslaper… Elke keer als hij op zijn rug lag sliep hij 10 min en daarna overstuur wakker, legde we hem op zijn buik stil en uren slapen… Wij hebben dit zo gelaten, je hebt zelf ook een voorkeursliggen. Hebben we een aerosleep aangeschaft… Dat gaf enige rust… Hoewel iedereen er tegen is en iedereen zijn of haar mening hier over heeft, vind ik eigenlijk dat je naar je kindje moet kijken… Als hij/zij niet slaapt op rug en wel rustig en tevrede op zijn/haar buikje waarom zou je het tegengaan…
Ze zeggen dat wiegendood ook te maken heeft met het niet kwijt kunnen van de warmte… Dus Marijn gewoon niet te warm inpakken en zo’n aerosleep aangeschaffen. Daardoor krijgt ze hoe dan ook lucht en kan ze niet “stikken” en gewoon haar lucht krijgen… in het begin vonden wij het ook eng en keken we heel veel bij hem, maar ook hij was al heel snel heel sterk in zijn nekje en op gegeven moment ga je steeds minder kijken enz enz…
Snap je angst, maar als het voor Marijn en voor jullie rust beter is waarom dan niet doen?
Sterkte iig