Baby 4 maanden vroeg wakker

Onze dochter Lena sliep vanaf 5 weken door. Maar vanaf 3 maanden wilde ze ineens weer een nachtvoeding en nu met 4 maanden is ze 's ochtends om5.15 wakker, eerst huilend en daarna krijsend. Ze had een mooi schema vanaf 7 uur elke 4 uur 200cc en om 23.00 een 200cc met 3 scheppen rijstebloempap.

Ik heb geprobeerd haar te laten huilen en elke10 min even kijken en een kus geven maar ze blijft echt gillen. Dus dan maar een fles. Met gevolg dat de dag totaal raar loopt.

En van het cb mocht nu zelfs de 23.00 fles eraf omdat ze al 7,5 kilo is maar daar wacht denk ik nog even mee.

Is dit herkenbaar, hebben jullie tips. Fles in bed geven of juist de dag beginnen beneden, avond fles eraf wellicht dat ze dan beter slaapt, we moeten haar wakker maken voor de late papfles. Laten huilen of juist niet… Ik weet het in iedergeval niet meer, maar omdat ik weer ben begonnen met werken gaat het me nu opbreken.

Ik hoor graag reacties. Groetjes jolanda

Het is nog een baby en als ze aangeeft dat ze honger heeft, dan heeft ze honger. Laten huilen op die leeftijd vind ik echt heel zielig.

Ik denk dat je geluk hebt met het feit dat ze met 5 weken doorsliep.

De mijne deed dat pas met 2 jaar en wordt elke dag rond 6 uur wakker. Geloof me, je raakt er aan gewend… :wink:

Ik zou gewoon het schema wat omgooien tot ze weer tot 7 uur gaat slapen. Het kan een fase zijn, een zogenaamd sprongetje. (boek: ‘oei, ik groei’) Gewoon veel knuffelen, ze is immers pas 4 maanden.

@basenjo wrote:

avond fles eraf wellicht dat ze dan beter slaapt, we moeten haar wakker maken voor de late papfles.

Wat vervelend allemaal zeg, sterkte ermee, want gebroken zijn slopend…

Dit uit je quote hielp bij ons, al was dat met een oudere baby (een maand of 7?) Wij maakten hem eerst ook altijd wakker voor die fles, maar op die manier haalden wij hem uit zijn fijnste slaap, waardoor zijn hele nacht verrot liep… toen wij dit niet meer deden ging het direct veel beter!

vervelend zeg!

Hier hebben we het ook gehad, en ze had gewoon honger. Adviezen om te beginnen met fruit heb ik eerst niet opgevolgd, omdat ik wilde wachten tot 6 maanden, maar met 5 maanden ben ik toch maar begonnen. En sindsdien gaat het weer prima, slaapt ze weer lekker door. Ze krijgt nu niet eens elke dag fruit en groenten, maar heeft toch genoeg aan haar flessen. Sowieso gaf ik ook flessen van 210 + 7 schepjes, en 1 van 240 + 8 schepjes. Honger is honger, vind ik. Terwijl mijn dochter nog niet eens 7 kilo is en niet eens zo hard groeit.

Rond de 4 maanden (iets later, namelijk met 4,5 maand) heeft onze dochter dat ook een week of 2 gehad. Heel vervelend, want ook zij sliep allang door. Ik zou gewoon voeding geven en dan terugleggen. Hopelijk tankt ze dan een beetje bij en is het snel over.

Rijstebloem geeft bij ons overigens kindjes die sneller weer behoefte aan eten hebben. Het geeft bij hen dus niet langer een verzadigd gevoel.

Baby’s hun ritme veranderd nog vaak, misschien moet je je niet teveel op tijden vastzetten, maar je baby laten bepalen wanneer ze eet?

Ik heb 0,0 ervaring met flesvoeding, maar een baby perse in een schema proberen te proppen lijkt me voor niemand gezellig.

Zoals Madre al zegt, als ze aangeeft dat ze honger heeft, dan heeft ze honger. Volwassenen kunnen best een tijd met rommelende maag zitten, maar je baby snapt er niks van.

Flesvoeding is een afgepaste hoeveelheid en dat mag je dus niet onbeperkt geven. Maar we proppen haar nergens in. Ze komt zelf zo om de 4 uur maar ik vind zelf 5.15 zo’n rottige tijd. Ik kan niet meer echt slapen want dan ben ik helemaal rot want om 8 uur weer met 2 kinderen bij het Kdv zijn. Hopelijk is dit idd een sprongetje.

Bij mijn zus duurde het tot vorige week, haar zoontje is nu 3,5…

Misschien gewoon fles proberen te geven s’nachts! En om hoelaat gaat ze naar bed s’avonds?

Om 19.00 krijgt ze een fles en gaat dan rond 20.00/20.30 naar bed en dan maken we haar om 23.00 wakker voor een papfles. We gaan haar inderdaad gewoon een fles geven en kijken hoe het gaat. Volgens het cb mag de 23.00 er nu ook af…

@basenjo wrote:

Om 19.00 krijgt ze een fles en gaat dan rond 20.00/20.30 naar bed en dan maken we haar om 23.00 wakker voor een papfles. We gaan haar inderdaad gewoon een fles geven en kijken hoe het gaat. Volgens het cb mag de 23.00 er nu ook af…

Toen Katie 4 maanden was, kreeg ze geen fles als ze eenmaal op bed lag. En als Katie s’nachts alsog wakker werd voor de fles, dan kreeg ze die ook in bed zodat ze daarna weer verder ging slapen. Zo nu en dan vraagt ze ook soms om een fles en dan drinkt ze het lekker in bed en dan kruip ik weer terug mn bed in.

Maar zolang ze toen niet zelfstandig kon drinken, hield ik de fles in bed vast.

Wij hebben ondanks grotendeels FV altijd op verzoek gevoed.

Keira sliep dan met 4 maanden pas door. Maar als ze vraagt, dan vraagt ze was onze gedachte, en ja, over de liter mag je niet heen… Dat is logisch.

Ik ken het hoor, als ik om 5.15 wakker wordt en weet dat om 7 uur het leven begint kan ik er beter uitgaan, want ik slaap niet meer of net heel diep en ben dan kapot.

Sprongetje zorgt hier nog steeds voor huilen in de nacht, dus kan het ook zijn…

Fles eraf is zo’n discussie punt naar mijn mening. Keira krijgt om ongeveer 22 a 23 uur nog steeds een fles, maar dat is omdat ze die om 8 of 9 uur niet pakt en dan mogen we wel in de nacht. Is nog maar 120 cc, maar toch. En ons idee was “als ze niet komt, dan komt ze niet, zo wel, dan wel en vanzelf gaat die fles eraf”.

Wij geven hier ook FV op verzoek en ik zou niet anders willen.

L heeft eerst ook dorrgeslapen maar komt nu al een paar maanden standaart elke nacht, niet leuk maar het went.

Gisteren heeft ze voor het eerst een nacht van 8 tot 4 gemaakt en dat vond ik al heel wat.

L krijgt 5 flessen van 180+6 scheppen maar ik wil het gaan ophogen zodat we naar vier flessen gaan, dat komt wat beter uit nu ze steeds meer van haar fruit en groente gaat eten.

Ik houd in de gaten dat ze niet te vaak boven een liter uit komt maar dat komt eigenlijk niet voor. En verder kan ik haar niet dwingen om te eten, wij eten ook pas als we honger hebben.

Vanacht was het 4 uur, 100cc/2 gegeven en om 5.15 was ze er weer af e toe stil en weer even huilen hierdoor weten te rekken tot 6.30 anders gaat ze idd weer over de liter heen. Ze gaat onderhand naar weer een volledige nachtvoeding en overdag 5x 180cc/6.

Ik denk echt dat het honger is want ik krijg haar met geen mogelijkheid stil…

welke voeding gebruiken jullie?

@basenjo wrote:

Vanacht was het 4 uur, 100cc/2 gegeven en om 5.15 was ze er weer af e toe stil en weer even huilen hierdoor weten te rekken tot 6.30 anders gaat ze idd weer over de liter heen. Ze gaat onderhand naar weer een volledige nachtvoeding en overdag 5x 180cc/6.

Ik denk echt dat het honger is want ik krijg haar met geen mogelijkheid stil…

Ik denk dat het een paar dagen is dat ze wat meer wil en dat het daarna over is. Dat heeft mijn zoon ook regelmatig gehad. 1 of 2 dagen wat meer eten en dan weer normaal. Ik zou me daar niet al teveel zorgen over maken en haar wat meer geven :shifty:

@cees77 wrote:

Ik denk dat het een paar dagen is dat ze wat meer wil en dat het daarna over is. Dat heeft mijn zoon ook regelmatig gehad. 1 of 2 dagen wat meer eten en dan weer normaal. Ik zou me daar niet al teveel zorgen over maken en haar wat meer geven :shifty:

We geven HA flesvoeding in verband met allergien aan mijn man’s kant.

Het is nu al een week of 5 dat ze zo onrustig 's nachts slaap. Eigenlijk is het vanaf het moment dat we volledig over op FV zijn gegaan met de BV sliep ze heerlijk door. Ik zit nu overdag aan de 5 flessen van 180/6 en meer mag dus niet omdat de nieren nog niet de hoeveelheid zout aan kunnen van meer dan 1 liter FV.

Vandaag ook met cb gebeld die zeggen dat je vooral veel moet troosten en knuffelen en ev. water geven. Vanaf 4 maanden is volgens hun de kans op gewenning heel groot. Dus dan heeft ze geen honger van nature maar het is dan een standaart ‘snacktime’ geworden.

HA voeding verteerd sneller dus het kan best wezen dat ze gewoon honger heeft hoor.

Gisteren hebben we Nutrilon Forte gekocht en 's avonds een papfles hiermee gegeven.

Vannochtend was ze pas om 7.00 wakker. Dit is hoopvol… En iedereen blij, ze heeft geen honger en wij kunnen slapen en ze krijgt niet te veel voeding.

Ik ook gewoon wat geven, als ze honger hebben, hebben ze honger.

Hier slaapt onze kleine meid nu net door, denk dat je écht van luxe mag spreken dat je al zo’n goede slaper hebt gehad.

Misschien is het een sprongetje, en heeft ze die voeding gewoon nodig.

Ik ben er tenminste heel makkelijk in, ik ga niet rekken met een fles, ik heb altijd fv op verzoek gedaan, en nu zit er keurig een ritme in.

Even een update…

Sinds de forte voeding slaapt ze 's nachts weer fantastisch. Ze is nog 1 keer 's nachts gekomen maar toen waren we zelf 's avonds de pap door de fles vergeten.

We zijn heel blij dat het nu zo goed gaat en ze weer helemaal tevreden is.

Bedankt voor alle reacties.

Groetjes Jolanda