Babels kleine projectje

Hartstikke bedankt!

Ik weet natuurlijk dat ik er een eerste poging nog niet alles van moet verwachten aangezien de behandeling en doses zo’n eerste keer ook maar een beetje op de gok zijn, maar ik hoop natuurlijk toch dat er in ieder geval mooie eitjes groeien en dat de punctie wat oplevert. Hopen mag, toch?

Tuurlijk, hoop doet leven.

De afgelopen twee dagen de tweede en derde spuit Puregon gezet. Gaat prima nu ik weet wat ik kan verwachten en ik merk er eigenlijk niks van. :thumbup: Doet niet pijn en ik heb geen bijwerkingen. Ik had alleen vanmorgen wat hoofdpijn, maar dat hoeft niet per se daarvan te komen.



Ik zie nog steeds erg tegen de Orgalutran op, omdat de spuiten er enger uit zien :oops: maar dat moet ook maar goed gaan. Helaas is mijn man er de eerste keer dat ik die moet zetten (morgenochtend) niet bij dus nu moet ik echt een flinke meid worden. Nog maar een paar dagen tot de echo! Kom op lijf, je kan het!

Ik weet niet meer of ik al geschreven had hoe mijn behandelschema eruit ziet, welke dagen ik welke hormonen heb. Dat is misschien wel handig om te vermelden. Ik krijg een behandeling volgens kort regime, dus zonder neusspray om je eigen hormoonproductie stil te leggen. Die doet toch al niks dus dat zal wel niet nodig geweest zijn :roll:



Van cyclusdag 2 tot en met 7 gebruik ik 's avonds 150 IU Puregon (voor eiproductie) en van dag 6 tot en met 8 gebruik ik 's ochtends 0,25 ml Orgalutran (tegen een spontane eisprong). Daarna moet ik maar afwachten wat ze bij de fertiliteitskliniek zeggen, of ik nog een tijdje moet doorgaan met het een of ander. Ik heb begrepen dat ik uiteindelijk ook nog een spuit moet zetten om de eisprong (gepland) op gang te zetten zodat ze tijdens de punctie de eitjes kunnen oogsten. En God weet wat ze naderhand nog bedenken als er eventueel bevruchte eitjes teruggeplaatst worden. We shall see.



Gisteren was dag 6 van mijn cyclus en startte ik met Orgalutran. De naald was weliswaar ietsje dikker dan van de Puregon, maar niet zoveel langer. Tussen 1 en 1,5 centimeter ofzo. (fjoew!)



De eerste keer Orgalutran spuiten was ‘niet erg fijn’, maar deed zoals verwacht iets meer ‘pijn’ dan de Puregon. Ik zet het maar tussen aanhalingstekens want iedereen beleeft het natuurlijk anders. Ja het is meer gevoelig, maar het is niet het eind van de wereld :).

Waar je met de dunne naald van de Puregon niet eens de tijd krijgt om in een reflex “au” te denken en terug te trekken (omdat ie er dan al in zit, en eigenlijk ook niet pijn doet), moest ik bij de Orgalutran iets meer de naald door de huid duwen, en dat prikt. Voor iemand die oorspronkelijk angst voor naalden had is dat niet echt een euforisch gevoel natuurlijk. Het is een beetje te vergelijken met een mes door een pakje boter: de Puregonnaald is als een mes door warme boter, glijdt gemakkelijk door de huid. De Orgalutran is meer als een mes door koude boter: het gaat makkelijk, maar je moet iets meer helpen, het gaat niet helemaal vanzelf. Misschien komt dat ook wel doordat je hem in een hoek van 30-45 graden moet zetten? Als ie er eenmaal in zit, is er niks meer aan de hand. Zo was het tenminste voor mij.



Anyway, de vloeistof ging er makkelijk in, en op het eind zit een klein luchtbelletje dat ervoor zorgt dat alle vloeistof uit de naald en in je lijf gaat. Je moet dus oppassen dat je niet in een bloedvat spuit. Aangezien ik nooit spuitles heb gehad vond ik dat wel spannend, maar het ging goed. Toen ik klaar was irriteerde het een beetje, een prikkend gevoel. Ik denk dat dat door het luchtbelletje kwam, en er kwam ook een klein bultje op mijn buik waar ik geprikt had. Na een minuutje was het al minder en na een paar minuten dacht ik er niet meer aan.



's Avonds natuurlijk weer de Puregon, en vergeleken bij de prik van de Orgalutran stelde deze nu al helemà à l niks meer voor. Vind ik.



Vanmorgen was ronde twee voor de Orgalutran en ik was benieuwd of ook die spuiten meevallen als je eenmaal weet wat je moet verwachten, net als met de spuitpen van de Puregon. En dat was zo! :smiley: Nu ik wist dat ik iets meer moest duwen, was het makkelijker om hem te zetten en het deed eigenlijk niet echt pijn. Ik kan niet zeggen dat je niks voelt, maar een blaar doet zeerder zal ik maar zeggen :slight_smile: En het duurt maar een halve seconde. Wel kreeg ik weer het bultje op mijn buik en prikkelde het, maar dat was weer zo over.

Mijn man vindt dat ik een goeie junk zou zijn geweest :wink: is dat geen mooi compliment?



Nu vanavond nog een keer Puregon en morgenochtend de Orgalutran, en dan vertrekken we al vroeg naar de kliniek. Morgen om 10.40u hebben we de eerste afspraak en de interne echo. Hopen dat er eitjes aan het groeien zijn! Ik heb wel het gevoel dat er wat gebeurt van binnen, maar we zijn natuurlijk enorm benieuwd of dat ook echt zo is!

Lange dag gehad vandaag. Om 5 uur op, naar het vliegveld, om vervolgens om 10 uur in het ziekenhuis te zitten. Om 10.50 waren we aan de beurt. De afspraak zelf was maar erg kort. Eerst een inwendige echo met de arts, daarna een gesprekje met de verpleegkundige/medisch secretaire. De hormonen hebben hun werk gedaan, links heeft ze 9 mooie follikels genoteerd en rechts 6++. Dus er zijn in ieder geval 15 follikels aan het rijpen tegen volgende week. Jippie!! Ze waren nu nog te klein, de meeste rond 1,0-1,2 (mm?). Dus ik moet doorgaan met de hormonen, zowel de Puregon als de Orgalutran, en maandag weer terugkomen voor een nieuwe echo. Mijn baarmoederslijmvlies was nog steeds erg dun, maar daar had ze volgens mij een plan voor. Als alles gaat zoals verwacht, is woensdag de punctie en volgende week vrijdag de terugplaatsing. ALS. We hopen natuurlijk op het beste, maar je weet maar nooit. Maar meteen nieuwe tickets geboekt, en mijn baas op de hoogte gebracht dat ik ook volgende week de hele week weg ben. Die vond het allemaal prima en wenste ons veel succes, zo lief!



Nog even langs de ziekenhuisapotheek om de medicijnkast aan te vullen met nieuwe spuiten en nog maar weer een keer bloedprikken (zonder bloedprikken hoor je er niet bij…)

En zo waren we 's avonds weer thuis! Zo ben je een volle dag van huis :slight_smile:



Mijn man kon vandaag weinig doen behalve de koffer dragen en mijn zenuwachtige geklets aanhoren, maar het was zo fijn dat hij erbij was. We zijn toch een team! Zoals het er nu uitziet gaat hij ook komende week de hele week mee. :dance:

Ik voel mijn eierstokken sinds gisteravond steeds beter. Ze drukken een beetje en ik heb lichte kraampjes. Mijn buik is wat harder en een beetje opgezwollen. Dat zie ik maar als een goed teken :smiley: Groei eitjes, groei!

Jippie de eitjes follikels groeien goed, op naar de volgende controle.

Fijn dat je man mee was, het is toch altijd een spannend moment zo’n meting.

De druk in mijn buik wordt steeds groter, dat zal wel een goed teken zijn. Ik heb er vandaag wel last van. Echt een opgezwollen buik en kramp. Mijn broek kan niet dicht en ik hang vooral in een stoel of op de bank. Bewegen is erg ongemakkelijk en eten totaal geen aanlokkelijk idee. Mijn buik is een legbatterij :smiley:



We hebben morgen en overmorgen twee feesten, als het dan nog zo is, worden dat korte bezoekjes :wink:

De druk in je buik heeft te maken met de groei van de follikels en van de baarmoeder.het slijmvlies groeit ook mee dus daarvan kun je ook last hebben.

Ik had dat altijd wel, als je teveel last krijgt gewoon een pcm nemen.

Succes

Hoi krabje, bedankt voor je uitleg en tip! Ik dacht (hoopte) al dat het dat was! Zou super zijn als mijn slijmvlies inderdaad ook eindelijk wat gaat groeien. Dat is altijd veel te dun, ben zo bang dat het zometeen daarop misgaat :frowning: Hopelijk zijn de druk en krampjes dus een goed teken! :slight_smile:



Oja, kan ik inderdaad gewoon paracetamol pakken? Ik wist het niet zo goed. En weet jij hoe het zit met kleding en activiteit? Mag ik gewoon alles doen (lijkt me wel…). Ik was gister in de tuin aan het werken maar dat voorover gebogen zitten in een werkbroek was niet echt comfi. Maar het moet wel gebeuren en de frisse buitenlucht doet goed. Wat denk je?

Je mag in principe gewoon alles doen, maar als het niet prettig voelt dan zou ik het niet doen. Voor frisse lucht kun je ook lekker op een bankje gaan zitten. :wink:

Pcm mag je ook tijdens zwangerschap nemen, dus nu ook.

Gewoon doen wat goed voor je voelt.

Toch niet zo ‘cool’ 8) dus…vanmorgen werd ik op de badkamervloer wakker, flauwgevallen tijdens het zetten van de spuit… :oops:

Nog ongelukkig terechtgekomen ook, heel mijn rug geschaafd aan de zitting van het toilet, au au. :frowning:



Voor zover ik kon zien had ik wel de hele spuit gezet (dat herinner ik me vaag ook nog) en ben ik pas daarna op zwart gegaan, da’s nog een geluk bij een ongeluk. Maar o wat was ik zenuwachtig, als ik maar niks verpest heb! Huilend, vol schaamte, met schrik en met zere rug weer in bed gekropen, arme man wist niet wat hem overkwam :wink:

De rest van de dag nog duizelig en misselijk geweest.



Ik vertel dit nu niet omdat ik er zo trots op ben, maar dit hoort er blijkbaar ook bij.

Morgen weer een dag!

Ojee da’s niet fijn, hoe gaat het nu met je?

Volgende keer maar wel even gaan zitten voordat je de spuit zet en wellicht is het handig als er iemand in de buurt is?



Sterkte met alles en als je je niet goed voelt wel even contact met het ziekenhuis opnemen hoor.

Da’s nou juist de grap, ik zat ook, op de klep van het toilet. Maar inderdaad, voortaan maar anders. De eerste keren met de puregon was mijn man erbij, helaas was hij de eerste keren met de orgalutran weg. Maar het ging me zo prima af dat hij er niet meer bij hoefde te zijn…dacht ik. Net de puregon maar zittend op bed en met mijn man erbij gezet. Hij hield me goed vast, de lieverd. Toch weer tranen door de zenuwen vanwege vanochtend.



Spuitenschrik, it’s a bitch.



Morgenochtend vroeg weer op en naar de kliniek. We nemen een volle koffer mee want als het goed is blijven we een werkweek daar. Hopelijk woensdag de punctie en vrijdag de terugplaatsing.

Babel das niet zo mooi. Dikke knuff.

Succes vandaag. Ben benieuwd wat ze zeggen in de kliniek.

Dankjewel! :smiley:

We zijn net geland, op naar de bus en de kliniek :slight_smile: Spannend!

Ego, mascara en rug zijn vanochtend intact gebleven, ik reken erop dat dat drama van gister een eenmalige actie was :wink:

Hoe was het Babel?

Lief dat je het vraagt!

Het ging goed! Het zijn lange dagen zo dus ik sta nu onder de douche te weken en bij te komen :mrgreen:



Er waren 22 eiblaasjes van goed formaat en nog wat ‘klein spul’ dus daar zou toch wat bij moeten zitten! Vanwege het grote aantal was er misschien gevaar voor overstimulatie dus daar moest ik een bloedtest voor doen. Die zag er gelukkig prima uit dus ik mag vanavond twee spuiten Ovitrelle (2x250) zetten en dan is woensdag de punctie. :dance: :? Morgen spuitvrij, jihaa!



Woensdagochtend moet ik op recept een valium en 3x paracetamol 500mg nemen, en dan krijg ik tijdens de punctie nog een intraveneuze pijnstiller (morfine?!?!). Is dat in Nederland ook normaal?? Djiezus! Zie er nu nog meer tegenop, nu ik weet dat het heftig genoeg is voor valium en morfine! Vrijdag is als het goed is de terugplaatsing en ik begin woensdag al met iets wat Lutinus heet en erg smerig en plakkerig klinkt. :wink:



We zitten lekker geïnstalleerd in het hotel en mijn dikke eifabriekbuik en ik gaan zo maar es onder de douche uit en op bed zitten. Morgen hebben we gewoon een dagje vakantie!

22 eiblaasjes dat klinkt als een behoorlijk aantal, daar moeten toch heel wat goede bij zitten. Dat kleverige spul dat heb ik volgens mij ook gehad, zijn dat van die bolletjes? Vreselijk vond ik die.



Iedere punctie is anders dus ik kan je niet gerust stellen wat dat betreft. Ik kreeg wel pijnstillers (twee tabletten paracetamol en een prik van onderen (wat klinkt dat vreemd :oops: )) en eerlijk gezegd heb ik van de punctie weinig last gehad.



Probeer morgen (ondanks de spanning) te genieten van je vakantiedag en alvast veel sterkte voor woensdag.

Wow 22 das veel!

Succes.

Ik kreeg met punctie ook een infuus met morfine (geloof ik). Je wordt dan wat dizzy en kreeg dan weinig mee van punctie.



Succes morgen