Avondvierdaagse: 5 km lopen voor een kleuter?

Ook onze meid kreeg vanochtend inschrijfformulieren mee voor de avond-vierdaagse. Ik had gedacht dat er voor de kleinste kinderen een korte route zou zijn. Maar je kunt vier avonden 5 of 10 km lopen of één avond 5 km.

Op zich lijkt het ons leuk om één avond mee te doen, maar 5 km lopen lijkt me toch echt te ver voor een kindje van net vier jaar. Wij liepen zelf wel eens 5 km door het bos en dat was gewoon een uur lopen in een stevig tempo, waarna je na 3 km zelf al geen zin meer had. Met een kleuter 5 km lopen, lijkt me toch echt niet zo geschikt. Dus als het aan mij ligt, doen we niet mee en wachten we totdat ze wat ouder is. Alleen ben ik bang dat veel andere kindjes wel mee gaan doen, en dan is het weer zo sneu dat onze meid niet mee gaat.

Is één avond 5 km lopen met een kleuter te doen of wordt dat helemaal niks? Doen er veel kleuters mee of zijn het voornamelijk toch oudere kinderen?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Wij hebben hier gezegd: vanaf groep 3 mag je meelopen. Het is ook min 5 km en dat vind ik zelf voor een kleuter wat ver.

Justin kan het wel hoor, we doen het geregeld, maar dan met rustpauzes enz.

Mischa zit nu in groep 3 en we gaan dit jaar waarschijnlijk voor het eerst lopen.

In mijn vorige woonplaats, en waar ik als kind ook altijd de avondvierdaagse heb gelopen, had je als kleinste route de 3 km. En dat is goed te doen voor kleuters.

Hier zie je per klas de meeste kinderen meedoen vanaf groep 3… in de lagere groepen niet als het kind dan de gezinsoudste is en wel als het kind een groter broertje of zusje heeft in hogere groepen en dan gebeurt het ook nog dat kinderen van nog geen 5 eerst een stuk lopen en dan in de buggy gaan… :wink: Dus ik zou lekker overslaan hoor… t is 3x niks als ze het niet trekt en je haar moet gaan tillen en vanaf groep 3 is het veel meer een ding dan nu. :-*

Max en Victor hebben beide vanaf groep 1 gelopen. En het goed vol gehouden. Ik ga er op de fiets bijlangs. Nou ja, ik… ook mijn man, ouders en zusje :lol: Als er iets is dan zien ze me vaak genoeg en neem ik ze mee achter op de fiets. Maar dat is nooit voorgekomen.

Ze lopen in een groep en hebben tussendoor een pauze. Ze zingen en doen. Echt heel gezellig. Hier loopt eigenlijk de hele klas mee. Op een enkeling na.

Hi jippie,

Wij hebben Brent ook pas vanaf groep 3 laten meelopen en Meg laten we misschien volgend jaar gaan als ze 5 is. Hangt er even vanaf of ze dan echt heel graag wil. Dit jaar iig nog niet. Ze is net begonnen met school en dat is al spannend genoeg. Daarnaast vind ik 5 km voor haar ook ngo wat lang.

Greetz, Mouse

Goh… Wij wandelen met de kinderen echt veel verder. Vorig jaar niet door bi, jaar daarvoor met dochter van toen 4-4,5 regelmatig 15 km, geen enkel probleem mits je pauzeert, wat lekkers meeneemt etc. De afstand zouik het dus niet voor laten. Ik vind het gewoon niet leuk, dus ij hebben nooit meegedaan.

Wij lopen 1 avond, de laatste, dag erna zijn ze vrij.

Ik denk dat met de groep mee, dat het wel motiveert en ze het best kunnen.

Gisteren door de duinen incl rennen en springen zo 5 km gelopen (2,5 heen en 2,5 terug). Hij was gesloopt en wilde niet meer,maar bij het zien van iets leuks stond meneer weer te springen.

Ik loop 1 avond met de oudste,maar jongste moet mee ivm oppas. Tja…heb hem ook maar opgegeven dan.

We zien wel. Anders gaat hij een stukje op mijn rug…5 km recht klinkt veel,maar zigzag door de stad valt best mee.

Benthe wil ook meelopen en mama moet mee…

Geen idee of ze het redt,maar ze wil zo supergraag…

We gaan maandag en dinsdag, houden woensdag rustdag, en dan donderdag en vrijdag weer…

Benzeer benieuwd…

Hier is vanaf groep 3 4 avonden 5 km…

Vanaf groep 5 mag je 10 km

kleuterklassen lopen alleen de laatste avond 5 km mee voor de leuk gezelligheid en binnenkomst enz.

Hier mag je vanaf je 6e meedoen. Afstanden zijn 6 of 11 km. Sas Heeft het meteen goed volgehouden en voor Senna voorzie ik ook geen problemen. Wij wandelen ook vaak. Heen en weer naar de stad is zo’n 6 km.

hier loopt ze mee sowieso 1 avond, maar miss ook wel vier… Ze heeft laatst een sponsertoch gelopen, 6 kilometer, dat ging prima! we lopen gemiddeld elke zondag vijf kilometer en het lukt prima.

Ik loop zelf wel elke avond mee.

Ik heb als kleuter (is natuurlijk wel 25/26 jaar geleden ;)) zelf ook de avondvierdaagse gelopen, vond het hartstikke leuk. Was op de eerste school waar ik op zat ook heel normaal, daar deden bijna alle kleuters mee. In groep 2 zat ik op een andere school en daar was het pas vanaf groep 3, maar ik wilde per sé meedoen. Was dus de enige kleuter die liep. :mrgreen: En ik liep toen twee keer: 's ochtends met de kleuters 2 km, want dat was op die school de gewoonte, en dan 's avonds 5 km met de echte vierdaagse. Ik denk dus dat het prima kan.

Maar als je twijfelt niet doen.

Ik denk dat 4 jaar misschien wel te jong is, maar het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan of jullie regelmatig lopen enzo.

Ik vind dat je tijdens de 4-daagse niet echt heel erg kan gaan rusten ofzo. De leukigheid is dat je met de hele bups meeloopt.

Anders kan je net zo goed een week later gaan lopen.

Dus hier toch echt wel met de stroom mee lopen.

Hier vandaag dus ook weer gelopen. Voor de 2e keer. Micah was vorig jaar 4,5 en heeft het alle 4 de dagen (5-7-5-5 km) gered. Maar het was wel echt pitttig voor hem.

Het is meer de tijd dat er gelopen wordt. Voor onze zoon is dat bedtijd. Aan het einde van de dag heeft hij de lamp wel uit. Eentje doen we zeker

Ik denk idd dat het aan je kindje ligt of het gewend is om veel te lopen. Mijn dochter zou het echt niet kunnen, die loopt al te miepen als we naar school lopen ong 7 minuutjes, dus zij gaat echt geen avondvierdaagse lopen. terwijl mijn neefje van 2.5 langs de kant stond te kijken naar zijn broertje en zo boos was dat hij niet mee mocht lopen, uiteindelijk heeft hij drie van de vier avonden meegelopen :smiley:

Ha Jip,

Ik vind het vrij jong. Bij ons op school meesten pas als ze wat ouder zijn. Het naar school gaan is al zo intensief als ze er net zitten, lopen is toch ook wat later naar bed en het zijn 4 dagen, das natuurlijk meteen meer. De kinderen in de hogere groepen zijn ook moe dan. Als je zelf regelmatig zo ver met haar loopt kan het misschien idd wel. Wij slaan over, kijken volgend jaar weer verder.

Wij hebben er ook voor gekozen het niet te doen ivm de afstand. Ja, ook wij lopen wel eens verder, maar niet na een vermoeiende schooldag terwijl het eigenlijk al bedtijd is. J. kan dat (nog) niet.

Bedankt voor al jullie reacties! :-*

Ik denk dat we niet mee gaan doen. We lopen best wel lange stukken soms, maar 5 km vind ik voor een kleuter van net vier jaar gewoon veel te ver. Ik schat zo in dat er van haar klas ook niet veel kinderen mee gaan doen, aangezien het een instroomklas is waarvan alle kindjes nog maar net naar school gaan. Je zit er inderdaad ook nog mee dat het lopen pas om 18.45 u begint, na een lange schooldag. De buggy ligt al lang op zolder, daar kan ze niet meer in. Dus ik denk dat het geen succes wordt, zowel voor onze meid niet als voor ons niet. Dus dan kunnen we beter nog 1-2 jaar wachten.

Bij ons is het voor groep 1 en 2 altijd de laatste avond dat ze mee mogen lopen. Voor de 5 km. Ze mogen dan ook verkleed meelopen. En vanaf groep 3 kunnen ze 4 avonden meelopen.

Sem nu 5 loopt komende week voor de 2e keer

hij hielt t prima vol vorig jaar