Hallo,
Wie weet op welk leesniveau een kind moet kunnen lezen? Dus aan het einde van groep 3 moet je niveau ? hebben en welk niveau aan het einde van groep 4 enz enz. Mijn dochter zit in groep 4 op een Montessori onderwijs maar de juf wil niet vertellen wat standaard is. Dit is volgens haar niet belangrijk maar dat lijkt me toch wel! Ze vertelt uiteraard wel op welk niveau mijn kind zit maar niet wat “normaal” is. Ik ben hier dus wel nieuwsgierig naar.
Bedankt alvast!
Ik heb even wat voor je opgezocht, omdat ik ook wel benieuwd was (mijn dochter zit in groep 3 en leest inmiddels met gemak AVI5 :roll: … maar zij is dan ook wel behoorlijk snel…)
Gemiddeld worden de AVI-niveaus op de volgende momenten bereikt:
AVI-1: maart groep 3
AVI-2: juni groep 3
AVI-3: november groep 4
AVI-4: maart groep 4
AVI-5: juni groep 4
AVI-6: november groep 5
AVI-7: maart groep 5
AVI-8: juni groep 5
AVI-9: november groep 6
Afkomstig van
http://www.taalsite.nl/bibliotheek/lexicon/00029/
dank je wel! Jouw dochter is i.d.d. een vlotte, knap hoor!
Milou zit in groep 4 en zit nu op av1-7 dus dat gaat goed :thumbup:
Dat gaat idd goed :thumbup:. Ze loopt dus ook ruim een jaar voor :mrgreen: .
Leuk om een lijstje te zien. Toevallig moest Indy gisteren weer een stuk voorlezen aan haar juf en ze leest nu AVI-2. Best netjes voor een nét 6-jarige.
Fijn zo’n lijstje, ik vraag me dat zelf ook af.
Milou zit in groep 4 en leest AVI-5 nu. Nu alles verandert is, vind ik het minder overzichtelijk.
Ik zie nu dat Milou het goed doet, al heeft ze de pech in een klas te zitten met hele goede lezers. Een klasgenootje is al klaar met AVI, die las AVI 9 in groep 3 :shock: .
Milou heeft sinds kort ook echt plezier in lezen. Dat vind ik zo fijn.
Maar AVI-5 is heel netjes hoor Esther :thumbup:
Netjes hoor!
Bij mijn oudste( Nathalie) zit ook een meisje die aan eind van groep 3 ook al zo ver was! Nu in groep 6 heeft ze echt zoveel voorsprong
Bij Merilyn n groep 4 gaat het lekker op het niveau dat het kan/moet
Mijn zoon zit nu in AVI 7 :shock: Ik sloeg echt stijl achterover toen ik dat hoorde, thuis leest ie nauwelijks namelijk.
Mijn nichtje zat jaren geleden nog in Avi 1 aan het einde van groep 3, nu zit ze op het gymnasium,. 't Zegt dus niet alles
Leuk zo’n lijstje, dat hele AVI-gebeuren vind ik toch ook een beetje vaag.
Mijn zoon zit in groep 4 en nu op AVI 5, heel netjes dus
Hij is ook wel erg gek van lezen, heeft hij toch iets van zijn moeder :mrgreen:
Weet je dat ik geen flauw idee heb??
Anna Sofie leest gewoon, allerlei boekjes, en ik kijk niet echt meer naar avi ofzo…
Want ik snapte er niks van :oops:
Ik vind het trouwens wel leuk om te horen dat je eigen kind gewoon leest he :dance:
Ja dat is geweldig he, vooral als hij Jip en Janneke voorleest aan zijn kleine
zusje :inlove: Dat AVI weet ik toevallig omdat dat van de week in zijn
rapport stond, anders had ik het ook niet geweten :lol:
dat ze avi 2 moeten hebben in begin 4 is dat alle kesmatriaal begint op die avi. dus is dat makkelijk met bijoorbeeld zelfstabdig werken
Onze oudste zit nu in groep 5 en had in het begin van dit schooljaar alle avi’s al uit. Ze kan trouwens heel mooi voorlezen, scheelt mij weer
Dit vond ik ergens, ik had al ergens in mijn achterhoofd dat er op de school van mijn dochter werd gezegd dat het oude avi-systeem veranderd is.
Het heet nu zo:
Leestechniek & Leestempo
AVI NIEUW AVI OUD
AVI-Start
1
AVI-M3
1-2
AVI-E3
2-3
AVI-M4
3-4-5
AVI-E4
4-5-6
AVI-M5
5-6
AVI-E5
6-7-8
AVI-M6
7-8-9
AVI-E6
8-9
AVI-M7
8-9->9
AVI-E7
>9
AVI-Plus
>9
Tabel 1 kunt u dus gebruiken als u op basis van het nieuwe AVI-niveau van de leerling passende boeken wilt selecteren die nog volgens de oude AVI-systematiek gecodeerd zijn. Omdat er geen één-op-één relatie tussen AVI NIEUW en AVI OUD bestaat, wordt in de tabel vanuit het leesvaardigheidsniveau (AVI NIEUW) van de leerling doorgaans verwezen naar boeken op twee of drie moeilijkheidsniveaus (AVI OUD).
Bijvoorbeeld: een leerling met een leesvaardigheid op niveau AVI-E4 kan volgens tabel 1 boeken selecteren met een moeilijkheid van AVI 4-5-6. Dit betekent dat boeken op AVI 5 (vetgedrukt) het best passen bij deze leesvaardigheid, maar dat boeken één niveau lager (AVI 4) of één niveau hoger (AVI 6) ook goede keuzes kunnen zijn.
Ik had deze lijst inderdaad ook al van de bibliotheek meegenomen. Ik wist echt even niet welke boeken ik voor Indy mee moest nemen maar met het lijstje is het wel een stuk makkelijker.
Mijn oudste is getest eind groep 3 en zat toen op avi 7, hij zou nu wel op 9 zitten… Hij leest nu ‘alles’, ik vind het wel belangrijk dat hij begrijpt wat hij leest, de moeilijke woorden moet hij bij mij navragen en ik heb hem een woordenboekje(+ uitleg over gebruik) gegeven zodat hij ook zelf woorden kan opzoeken.
Zolang ze het lezen maar leuk vinden.
Bij ons werken ze met kleuren (zwart, zilver). Voor mijn oudste geen probleem want ik weet dat ie voor op schema ligt, maar voor mijn jongste twee wil ik het wel kunnen vergelijken.
Heeft iemand daar een lijstje voor?
Maar wanneer je kind nu in groep 3 zit in alleen nog avi1 leest is het dan heel dramatisch? Zal het hier dan op blijven zitten?
@anjelique! wrote:
Maar wanneer je kind nu in groep 3 zit in alleen nog avi1 leest is het dan heel dramatisch? Zal het hier dan op blijven zitten?
Volgens mij zit je kind gewoon op schema hoor lees maar.
De leeslijn: wanneer leest in kind in welk AVI-niveau? Hier volgt een overzicht:
Groep 3: AVI-1 wordt bereikt in februari-maart. Eind juni wordt AVI-2 bereikt.
Groep 4: AVI-3 wordt bereikt op het einde van november. Op het einde van maart wordt AVI-4 bereikt en eind juni AVI-5.
Groep 5: AVI-6 wordt bereikt op het einde van november. Op het einde van maart wordt AVI-7 bereikt en eind juni AVI-8.
Groep 6: AVI-9 wordt bereikt tegen het einde van november..
Eind juni hoeft hij/zij pas avi 2 te halen, niets aan de hand dus.
Mocht hij/zij avi 2 niet halen dan ligt het waarschijnlijk aan de rest van de prestaties of je kindje overgaat.
Maar als het zover komt dan zal de juf of meester je daar snel genoeg over inlichten hoor, ik zou me dus niet zo’n zorgen maken.
Vooralsnog doet je kind het prima.